ik ben een paar jaar bezig geweest om een pellet ketel aan te schaffen .
Veel tegenstrijdige informatie over ketels boilers aldan niet soorten pellets noem maar op. En eindelijk vorig jaar een gekocht en laten plaatsen en eindelijk heb sinds vorig jaar november een pellet ketel staan grote ketel van 50 Kw zonder een buffer .
Ik dacht ik ben er klaar voor kom maar op met die winter van 2011-12 .... nou dat ging anders .
Blijkbaar waren mijn pellets erg verontreinigd ( gekocht met certificaat ) bij een van de grootste en langst werkende leveranciers in noord holland.
Dus heel veel storing slakvorming noem maar op.
Van twee dagen voor kerst tot 6 januari in storing gestaan .
Dus de eerste 1000 kilo pellets gingen helemaal mis.
Andere pellets gekocht die waren schoner. (geen fel gekleurde stukjes plastic erin ).
Maar geen vande 10 kilo zakken is ook 10 kilo. Heeft iemadn dat ook gewogen ?? 100 zakken gewongen en geen was boven de 10 kilo allemaal net iets er onder. Dus 100 zak is geen 1000 kilo maar c.a 960 ..
Ik heb er in een half jaar ( winter 2011-12)c.a 10400 kilo pellets erdoorheen gedraait .
De ketel is een Centometal van 50 kw.
Leverancier beweerde van verbruik zou c.a 5000 kilo per jaar zijn. (gasverbruik was 5000 M3 )
Verbruik is meer dan het drie- vier dubbele stankoverlast storingen rook buren klagen was buiten stinkt in huis stinkt het .
Gemeente op mij dak gedoe met de achter buren, noem maar op.
Slaat de ketel aan dan lijkt het net een stoomboot zoveel rook . Als hij eenmaal brand dan gaat het goed.
Duur in gebruik en veel ellende schoonmaken is een drama heel veel as en fijnstof.
Ik maak hem elke week helemalaal schoon anders gaat hij in storing
Dus ook met de stofzuiger helemaal door de branderkamers.
Kost zeker 30 min mondkap op oude overal aan want je bent vreeselijk smerig .
Ik verstook voor 2500 euro aan pellets in nog geen 6 maanden !! dat terwijl er ook nog twee cv hr ++ heb hangen voor backup ( erg handig met alle storingen ) en warm water.
Dat is dus een rekening alleen voor Pellets van 425 euro per maand !!
Het is nu 10 graden buitentemp en ik verstook 40-50 kilo pellets per dag !!
Een Hr++ cv is in gebruik minimaal 70% goedkoper tov Pellets .
Weg met die dure pellet installatie.
Die ketel van mij komt binnenkort op de SLOOP ook al is hij nog geen jaar oud .
Want leverancier wil hem niet terug, en een ander kan ik toch niet opzadelen met mijn ellendige ketel?
Leverancier zegt niets te kunnen doen aan mijn klachten van verbruik en stank-rookoverlast. een idee zou zijn de schoorsteen met 7 meter te gaan verhogen maar dan is het weer een bouwwerk en daarvoor moet ik een bouwaanvraag in gaan dienen. Praktisch is dat ook onmogelijk .
Ben ik mooi klaar mee. Foto''s van de stoomkel op verzoek .
Dus besparen met een pellet ketel ??????? IK zie het niet.
Woon je op de ruimte en heb je geen buren dan kan je het wagen anders ... niet doen ....
Mischien de verkeerde ketel te groot?? of wat dan ook maar dit werkt niet.
help iemand ideen ??
groet , Jan