Hoi Chriske;
Zoals velen volg ik regelmatig dit leuke forum & ik ga proberen je wat antwoorden te bezorgen:
Het is mijn eerste winter dat ik verwarm met de Viviana & pellets, in een vorig leven was ik een fervente houtstoker: in ons vorige huis was CV op gas en eerst plaatste ik in de haard een houtcassette van
" Bodart & Gonay " , een leuk degelijk ding en die cassettes stonden nog in de kinderschoenen en dus na een paar jaren overgeschakeld op het serieuze werk : een Buderus CV ketel op kolen en HOUT,
gewicht droog aan de haak: +/- 375 kg , maar een droom om mee te branden .
Dan nog eens gebouwd , ja.. voor m'n werk had ik wat meer plaats nodig , dus zo gezegd zo gedaan in die goede tijd ( anno 1990 ) en huisje verwarmd met accumulatiekachels , indertijd heel handig en best betaalbaar , maar nu!!!! niet te doen!
Dan naar iets anders gezocht ; ondertussen ben ik ook 65 en hout was geen optie meer en zodoende werd het een pelletkacheltje.
Ik heb die hier gekocht in Zele bij Elite Fire ( omdat ik als aannemer weet: hoe verder je gaat, hoe verder je moet terugkomen) en dat zijn vriendelijke behulpzame mensen en ook : de hoofdverdeler voor Vlaanderen van Extraflame is hier amper 10 km vandaan en zo was de keuze snel gemaakt.
Alle merken en methodes hebben hun pro en contra , het is maar hoe je d'r kan mee leven , wij zelf zijn ook niet volmaakt.
Maar nu terug naar de Viviana: daar zijn we in redelijk hoge mate tevreden over , degelijke afwerking , praktisch om te laden en te reinigen, alles goed bereikbaar.
Die kanalisatie was een puntje waar ik m'n been redelijk stijf voor gehouden heb , toen ze kwamen in de meimaand om deze te installeren hadden ze toch wel een modelletje mee zonder kanalisatie, dan maar die mensen met de bestelbon in de hand heel vriendelijk uitgelegd dat ik een Viviana Evo wilde en besteld had .
Na een paar dagen was het euvel opgelost en alles in kannen & kruiken.
Ik moet zeggen dat ik zelden zulke propere en arbeidsintense mensen over de vloer heb gehad,
zelfs tot in de details.
Dus brandt de P K ( pellet kachel) sinds half oktober tot onze tevredenheid ; verbruik voor de living & de keuken: op drie maanden : 43 zakjes v 14 / 15 kg; brandtijd van +/- 11u tot 23 à 24 u
gemiddelde temperatuur in huis: 22 à23 ° ( de PK brandt op stand 1 , temperatuur instelling:18° en met pellettoevoer min 2 . , hij brandt continue onder modulatie. )
Hij geeft weinig asse in verhouding tot hout stoken en het ruitje blijft relatief proper ( dit reinig ik met " babybillennattedoekjes " uit Aldi of Lidl en dat werkt fantastiesch )
Ik ga nu op stoppen en in de atelier om een emmer pellets van Bioflam.
Groetjes en tot wederhoren
Maurits