Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 13 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 13 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    Wetgeving met betrekking tot schoorstenen e.d.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wetgeving met betrekking tot schoorstenen e.d. Empty Wetgeving met betrekking tot schoorstenen e.d.

    Bericht van Gast ma aug 27, 2012 10:00 am

    Tijdens mijn forumvakantie heb ik de moeite genomen om me eens diepgaand te (laten) informeren over hoe het nu precies zit met wetgeving met betrekking tot schoorstenen e.d.

    Ik heb mijn schoorsteenveger (in Duitsland de absolute autoriteit) gevraagd hoe dat allemaal zit onder verwijzing naar de steeds weerkerende discussie hierover op het forum. Hij was verbaasd dat er überhaupt discussie over kan zijn want alles is duidelijk bij wet omschreven en geregeld want dit is bepaald in de Europese Norm 1443 van 2003.

    Deze EN 1443 ligt ten grondslag aan de betreffende paragraaf van de Baugezetz (bouwwet) heeft hij me laten zien.

    Op basis hiervan ben ik verder gaan zoeken en vond de bevestiging van wat hij vertelde alleen kost een exemplaar van de EN 1443 40€ en dat had ik er niet voor over. Na verder zoeken vond ik een openbare uitwerking van deze EN 1443 en wel van het Zwitserse ministerie voor milieu, land en bosbouw, de BUWAL (Bundesamt für Umwelt, Walt und Landschaft.

    Zie BUWAL

    In Nederland is op basis van deze EN 1443 in het bouwbesluit van 2012 (bouwwet) in Afd. 3.8 opgenomen welke richtlijnen voor rookgasafvoer gelden. Zie Bouwbesluit

    Hoe dat voor België geregeld is heb ik niet verder uitgezocht maar ongetwijfeld zal ook daar een bouwwet bestaan. In ieder geval is voor mij helder dat er Europese wetgeving is die bepaalt hoe een schoorsteen geconstrueerd dient te zijn en dat landelijke wetgeving dat overneemt.

    In ieder geval hoop ik duidelijk gemaakt te hebben dat het pijpje door de muur bij wet verboden is, in Duitsland, Nederland, België en heel Europa.


    M.v.g.,
    Dick

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu do mei 02, 2024 1:25 pm