Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 58 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 58 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers

+2
stef123
steven
6 plaatsers

ervaringen met Nature Line combi hout-pellet kachel

stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

ervaringen met Nature Line combi hout-pellet kachel - Pagina 2 Empty Nature Line combi gisteren geleverd

Bericht van stef123 di dec 04, 2012 4:05 pm

Eindelijk is het zover, de pelletkachel combi is geinstalleerd. Wat een verschil in warmte zeg!! Een aangename 22 graden in de living, de temperatuur boven moet ik nog testen, vandaag voor het slapen gaan deuren open en zien hoe warm het wordt in de slaapkamers.

Momenteel stook ik op pellets, even de handleiding doorgenomen en de overschakeling pellets - hout of hout-pellets ziet er niet al te ingewikkeld uit, dat ga ik morgen ook even testen. Ik stook nu op programma 2 en het gaat tot 5 dus heb ik nog wat reserve. Verder kan ik er nog niet veel over vertellen, dat komt nog.
    mvg
    Stefaan
    Anonymous
    Gast
    Gast

ervaringen met Nature Line combi hout-pellet kachel - Pagina 2 Empty Re: ervaringen met Nature Line combi hout-pellet kachel

Bericht van Gast di dec 04, 2012 8:04 pm

Succes ermee, ben ook in blijde verwachting Smile
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Man Aantal berichten : 323

ervaringen met Nature Line combi hout-pellet kachel - Pagina 2 Empty Re: ervaringen met Nature Line combi hout-pellet kachel

Bericht van stef123 wo dec 05, 2012 6:51 am

Zelfde kachel gekocht Mozes?
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Bericht van stef123 wo dec 05, 2012 8:05 am

Vanmorgen waren we bijna gekookt in ons bed..... kachel stond ingesteld op stand 2 en 22 graden. Temperatuur bij het opstaan beneden 26 graden!! En boven in de slaapkamer 23 graden!! En dit op stand 2.

Totaal m³ verwarmd was tegen de 210 m³ (living 110 + boven 1 slpk 50 + gang 50 m³)
    Dus wat ze zeiden over de Nature Line combi was waar, het is een bom.

Maar het was een beetje TE warm, eerst dacht ik, er scheelt iets aan de thermostaat van de kachel, ik vraag 22 en hij geeft 26 graden. Nu weet ik wat er gebeurd is, de thermostaat ligt achter de kachel op een cm of 10 van de grond, maar juist in bereik van de koude luchtstroom die uit de keuken komt (schuifdeur die toe was maar niet goed sluit) vandaar het verkeerde resultaat.

Het huis heeft dubbel glas met rolluiken die toe waren maar noch de muren noch de zolder noch de keuken zijn geisoleerd, dus als die werken ook nog gebeuren moet ik geen schrik hebben dat ik het niet warm genoeg ga krijgen. Het is nu al te warm feitelijk.
    mvg
    Stef

Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!

Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

Bericht van Annejanne wo dec 05, 2012 9:12 am

Dus.....jullie ontwaakten in een sauna lol!

stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Bericht van stef123 wo dec 05, 2012 5:33 pm

Het was wel een beetje TE warm ja
    Nu vandaag ga ik de deuren van de 2 andere slaapkamers ook openzetten, zien wat dat geeft.

Juist nog temperatuur gemeten in de ene slaapkamer op het eerste verdiep waar ook de schouw doorloopt, nu 19 graden, enkel en alleen verwarming die door de muur komt van de schouw want de deur van de gang beneden was toe, dus er was geen warme lucht circulatie naar boven.

Tot nu toe heel tevreden van de capaciteit van de kachel.
    mvg
    Stef
    erwin
    erwin
    Admin

Man Aantal berichten : 32449
    Leeftijd : 62
    Registration date : 15-02-10

Bericht van erwin wo dec 05, 2012 8:15 pm

en hoe zit het met het verbruik..

stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Bericht van stef123 wo dec 05, 2012 8:44 pm

Momenteel verbruik ik 2 zakken per 24 uur, maar ik moet er bij zeggen dat ik de pellettoevoer nog altijd staan heb op de standaard instellingen. Bij het bereiken van de gevraagde temperatuur gaat de kachel naar modulatie en tevens naar de laagste stand "1" (ik stook momenteel op stand "2")
    In modulatie op stand "1" worden er volgens mij nog teveel pellets ingevoerd, wat een hoger verbruik tot gevolg heeft. Dat moet ik nog aanpassen in het menu, beetje bij beetje minderen en kijken wat gevolg dat heeft.

Dus het verbruik momenteel is nog niet optimaal maar dat gaat minderen. Ik stook met German pellets en heb niks van koek.
    Ben tot nu toe wel tevreden van de kachel, is enige verwarming en dus hoofdverwarming.
    mvg
    Stef
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Bericht van stef123 za dec 15, 2012 12:14 pm

Wat ik wel al opgemerkt heb op het forum is dat voor bepaalde merken men de parameters nodig heeft om pellettoevoer te minderen, rookgasafvoer te verhogen enz...

Met de Nature Line kan dat allemaal in het menu zonder de parameters nodig te hebben:
    ik heb nog niet alles gecontroleerd maar men kan de standaardinstellingen aanpassen telkens in stappen van 0 tot + 10 of van 0 tot - 10

- instellen tot 8 recepten van verbranding met elk zijn instellingen: 8 verschillende pelletsoorten met bv verminderde toevoer voor de ene soort en vermeerderde toevoer voor de andere soort rookgas verminderen voor de ene en vermeerderen voor de andere enz.
    - manuele vullen van de vijzel bij het opstarten
    - vermogen vijzel toevoer pellets verhogen of verminderen
    - afzuiging rook verminderen of vermeereren

Ik mag wel zeggen dat het een gebruiksvriendelijk menu is.
    mvg
    Stef
    steven
    steven
    Moderator

Man Aantal berichten : 5472
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

Bericht van steven za dec 15, 2012 12:41 pm

Stef123,

wat jij opnoemt zijn de parameters niet, maar een beperkte bijstelling die je kan doen. dat heeft ook elke andere kachel.

Met de parameters kan je veel verder gaan.

Mvg,

Steven

Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Bericht van stef123 za dec 15, 2012 12:52 pm

Ik dacht dat toch ergens gelezen te hebben dat sommigen dit veranderen in de parameters, maar ik zal me vergist hebben dan.
    mvg
    Stef
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast za dec 15, 2012 7:57 pm

Hoe verloopt de omschakeling van pellets naar hout en omgekeerd ?
    Je koopt toch niet zomaar een combi om dan enkel pellets te branden?
    Zijn aan die omschakeling veel handelingen of verloopt dit automtisch?
    Is het rendement lager dan met pellets?

mvrgr
    pappiev8
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Bericht van stef123 za dec 15, 2012 9:09 pm

Of het rendement met hout lager is dan met pellets heb ik nog zo goed niet kunnen testen, maar dat komt nog. Volgens mij zal het wel lager liggen maar hoeveel lager, dat moet nog getest worden.

De omschakeling van pellets naar hout is zeer simpel: kachel uitschakelen en als het een beetje afgekoeld is en veilig is, het deurtje openen en houtblokken op de nog smeulende pellets leggen, geen gefoefel met zip blokjes en aanverwanten. Deze kachel heeft geen afsluitprocedure, rookgassen evacueren, brandpotje schoonblazen, die schakelt direct uit of is klaar om hout te stoken.

De ruimte ventilator werkt ook als de kachel op hout stookt.

Van hout naar pellets is ook simpel, maar duurt wat langer, toch zoals ik het doe, ik laat het hout volledig opbranden tot as en zet de kachel dan op pellets. Je zou het misschien ook kunnen terwijl er nog hout brand, maar zo doe ik dat toch niet.
    mvg
    Stef
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast di feb 19, 2013 7:29 pm

hey stef 123
    hoe is het met de kachel want wij hebben een gewone nature line maar overwegen om
    toch een combi aan te schaffen
    mvg
    katrien
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Bericht van stef123 wo feb 20, 2013 2:48 pm

@ Katrien ik ben zeer tevreden van de kachel, wel een beetje schouwperikelen gehad, maar dat heeft in feite niks te maken met de kachel. Van de kachel niks negatief te zeggen. Ook de omschakeling hout-pellets en pellets-hout is zeer gemakkelijk. Ik vind het zo'n beetje "iets achter de hand hebben" moest er iets gebeuren met de pellets, dan heb ik nog hout waarop ik kan stoken, want het is onze enige verwarming. Deze zomer ga ik op zoek naar goedkoop of gratis hout om een winterstock aan te leggen. Ik stook met beide, ik vind het alle twee gezellig, de ene dag hout de andere pellets.
    mvg
    Stef
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

ervaringen met Nature Line combi hout-pellet kachel - Pagina 2 Empty combikachel

Bericht van stef123 wo nov 27, 2013 12:42 pm

Blijkbaar heeft mijn kachel geen rookafvoer ventilator......ik wist dat ook niet, maar dat heb dat vernomen toen de instalateur het onderhoud kwam doen. Alle trek dient op natuurlijke wijze door de schouw te gebeuren. Mischien raar, maar dat is wat mij verteld werd.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!

Man Aantal berichten : 3130
    Registration date : 06-12-11

Bericht van Fleur wo nov 27, 2013 12:45 pm

@stef
    dan heb jij geen pelletkachel maar een houtkachel gekregen .
    het is nu juist die ventilator die van een houtkachel een pelletkachel maakt study 

HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    Pelletkacheltje

Bericht van stef123 wo nov 27, 2013 12:58 pm

Ja Fleur, ik ben daar ook van "verschoten" maar ja... dat werd mij verteld. Het is natuurlijk wel een combine dat ik heb. Ik ben er anders tevreden over hoor, juist altijd die ruit die moeilijk proper te krijgen is. Misschien toch maar nog eens bellen naar de verkoper en bevestiging vragen. Want in de handleiding staat er een menu voor "afzuiging rook" volgens mij is dat toch de rookafvoer? maar volgens de technieker niet, ik versta het niet helemaal goed.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!

Man Aantal berichten : 3130
    Registration date : 06-12-11

Bericht van Fleur wo nov 27, 2013 1:08 pm

stef
    kijk maar eens in je handleiding
    en hoe is het ondertussen met jou schouw ,is die al aangepast ?

HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    Pelletkacheltje

Bericht van stef123 wo nov 27, 2013 2:43 pm

Fleur, even gebeld naar Desender om uitleg. De kachel heeft wel degelijk een rookgasafvoer ventilator als hij op pellets draait. Niet als hij op hout draait. Nu is het duidelijk, ik had het mis verstaan waarschijnlijk.

Mijn schouw is nog niet aangepast.... toch wel redelijke kosten die uitgesteld zijn. oplossing is op pellets en/of stoken tot het vriest dat het kraakt en dan alleen op hout stoken. Met hout had ik verleden jaar ook problemen, maar dat lag aan mij en niet aan de schouw. Met hout had ik daarachter geen problemen meer, de schouw trekt goed.

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu za nov 23, 2024 8:21 am