van erwin zo okt 28, 2012 3:51 pm
info van Harry (Muizen)
In dit overzicht bereken ik de kosten van ons aardgasverbruik van 2011, op basis van wat dit in 2012 zal kosten bij ons nieuw Nuon contract 3 jaar Fix.
<iframe src="http://www.viewdocsonline.com/embed/xo73t6" frameborder="0" width="800" height="600"> </iframe>
In het volgende overzicht bepaal ik wat het zal kosten om dezelfde hoeveelheid kWh te halen uit pellets, aardgas en stookolie en blijkt wat verwarmen op aardgas of op stookolie meer kost dan op pellets.
<iframe src="http://www.viewdocsonline.com/embed/h74tmp" frameborder="0" width="800" height="600"> </iframe>
Uitgaande van de kostprijs van Eur 3,87 per 15kg pellets van Colruyt, die overigens volgens onze uitgebreide waarneming evengoed branden als de pellets van Badger en waarvoor wij Eur 4,50 per 15 kg betaalden, levert het verwarmen op Colruytpellets op jaarbasis een besparing op van Eur 633,47 t.o.v. aardgas en een besparing van Eur 1.000 op basis van stookolie.
Opmerking: uiteindelijk bepalen de gerealiseerde stookrendementen mede het kostenniveau:
- Wij hebben vloerverwarming met twee nieuwe in 2011 geplaatste aardgascondensatieketels en bereiken dus een hoog rendement.
- Onze nieuwe Rika Topo pelletkachel garandeert eveneens een goed rendement
- Wanneer de olieverwarming, b.v. als gevolg van een verouderde of een niet goed afgestelde brander een lager rendement haalt dan de aardgasinstallatie, dan nemen de kosten voor stoken op stookolie nog verder toe.
Dit kan bij een slecht onderhouden installatie wel oplopen tot 15 - 20% lager rendement en overeenkomstig hogere verwarmingskosten!
Mijn conclusie is dat het stoken met pellets een aanzienlijke kostenbesparing oplevert van ca. 30%
Daarbij moeten we dan maar niet stil staan bij het relatief hoge bedrag dat we in de pelletkachel investeren, wanneer we reeds een ander verwarmingssysteem hebben.
Daar verwarmen met pellets veel meer flexibel is dan met vloerverwarming, zullen de besparingen nog verder oplopen.
Vriendelijke groet,
Harry
Wie interesse heeft in de 2 files kan ze downloaden door op de xls-naam te klikken, en dan save kiezen op het volgende scherm, ofwel email in pm doorsturen aan Muizen
Laatst aangepast door erwin op zo okt 28, 2012 9:06 pm; in totaal 2 keer bewerkt