Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 17 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 0 verborgen en 15 gasten

krusty, povi1


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    rookgasafvoer bij combi pellets en hout

    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgasafvoer bij combi pellets en hout Empty rookgasafvoer bij combi pellets en hout

    Bericht van Gast za nov 03, 2012 9:01 pm

    Hallo,

    Ik heb me een paar weken geleden voorgesteld en ook al veel gelezen. Nu heb ik toch wel een vraag waar ik na lang zoeken nog geen antwoord op heb kunnen vinden Embarassed

    Het gaat om het volgende. Ons oog is ook gevallen op een combi pellets en hout, diverse types. Nu lees ik dat daarvan de afvoer veelal 15 cm is. Ok tot zover ook nog duidelijk, maar wat ik mij afvraag is hoe je om moet gaan met de lengte van de afvoer. Ik weet dat een gewone pelletkachel al bijna direct naar buiten gevoerd zou kunnen worden, maar hoe zit dat met een combi? Moet je dan uitgaan van een houtkachel waar de afvoer dan zo lang mogelijk recht omhoog moet en dan door het dak?

    Hoop dat iemand mijn vraag snapt en dat ik geen vraag stel die toch al ergens beantwoord is.

    Wij denken eraan om er een zelf te installeren, misschien zelfs wel mee te nemen van onze wintervakantie in Italie en dan de kachel zelf te installeren, hoewel ik wel wat huiverig ben voor wanneer er iets niet werkt. Maar als ik zie hoeveel geld het scheelt (en de beurs is helaas niet van elastiek) en het feit dat ik een man met twee rechter handen heb, dachten we dat toch te kunnen laten slagen. Alleen, willen we dan natuurlijk wel goed beslagen ten ijs komen.

    Danielle
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31402
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    rookgasafvoer bij combi pellets en hout Empty Re: rookgasafvoer bij combi pellets en hout

    Bericht van erwin za nov 03, 2012 9:12 pm

    danielle het is mogelijk om een kachel zelf te importeren en te installeren, maar de ervaring leert dat bij problemen er niet veel installateurs zijn die je gaan willen helpen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgasafvoer bij combi pellets en hout Empty Re: rookgasafvoer bij combi pellets en hout

    Bericht van Gast za nov 03, 2012 9:25 pm

    Hallo Erwin,

    Ja, wat je zegt daar hebben we ook al vaak aan gedacht ja....maar het prijsverschil is wel enorm vergeleken bij de prijzen die ik neer moet leggen in NL. Ik geloof wel dat ik als zelfstandige subsidie hier kan vragen, wanneer ik minimaal 2500 besteed, krijg ik wel een deel terug, maar dan nog.

    Afijn, los daarvan, rest mij nog steeds de vraag over de afvoer Smile Smile Smile Ben benieuwd of iemand me daar ook nog mee kan helpen.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    rookgasafvoer bij combi pellets en hout Empty Re: rookgasafvoer bij combi pellets en hout

    Bericht van steven za nov 03, 2012 10:01 pm

    afvoer tot boven het dak, hetzelfde als voor een pelletkachel


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgasafvoer bij combi pellets en hout Empty Re: rookgasafvoer bij combi pellets en hout

    Bericht van Gast za nov 03, 2012 10:14 pm

    Ok Steven, bedankt. Dan moet ik blijkbaar nog heel veel leren Embarassed .
    Ik dacht dat een gewone pelletkachel ook op 2 mtr boven de grond naar buiten gevoerd kon worden, maar goed.
    Pff, valt toch allemaal niet mee om uit te zoeken.
    Ik ga weer geduldig verder lezen, verveel mij in ieder geval niet Laughing Laughing
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    rookgasafvoer bij combi pellets en hout Empty Re: rookgasafvoer bij combi pellets en hout

    Bericht van jeanhup za nov 03, 2012 10:15 pm

    Een combiketel werkt bij het op hout stoken vaak als een gewone houtkachel. Rookkanaal moet je dan ook aanleggen als voor een houtkachel (tot boven het dak, rekening houden met valwind van naburige gebouwen etc.).


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgasafvoer bij combi pellets en hout Empty Re: rookgasafvoer bij combi pellets en hout

    Bericht van Gast za nov 03, 2012 10:19 pm

    Hallo Jean,

    Ah, bedankt voor het antwoord, dan zal het toch alleen een pellet worden denk. Wij moeten anders ws. te veel bochten maken, hoewel flauwe van zo'n 30 graden denk ik, maar toch....en dan ook nog aftimmeren wat ws op de verdiepingen boven niet echt handig is, gezien het feit dat we dan precies op de overloop uitkomen, min of meer aan de bovenkant van de trappen en niet in de slaapkamers waar je dan een handige koof zou kunnen maken.

    Danielle
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31402
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    rookgasafvoer bij combi pellets en hout Empty Re: rookgasafvoer bij combi pellets en hout

    Bericht van erwin za nov 03, 2012 10:31 pm

    danielle hier staat nog interessante leesvoer over de rookgasafvoer..

    https://pellets.forummotion.com/f145-faq



    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    rookgasafvoer bij combi pellets en hout Empty Re: rookgasafvoer bij combi pellets en hout

    Bericht van stef123 zo nov 04, 2012 9:01 am

    Hallo Danielle, of je nu een pelletkachel neemt of een combi hout-pellets, in beide gevallen moet je een schouw hebben tot boven het dak, da's dus hetzelfde. De diameter van het rookafvoerkanaal van een combi is wat dikker, 15 cm. Het enige verschil in schouw zou kunnen zijn dat je de afvoerbuis van de kachel zelf, bij een combi, wat "langer in huis zou kunnen laten doorlopen" alvorens "in" de schouw te gaan(als je een gemetste schouw hebt), dan profiteer je nog wat wat de extra warmte van de kachelbuis in huis.

    Wij hebben ook gekozen voor een combi hout-pellets , de Nature Line hybride hier https://pellets.forummotion.com/t267-kenmerken-nature-line-combi-hout-pellet-kachel of hier https://pellets.forummotion.com/t5629-ervaringen-met-nature-line-combi-hout-pellet-kachel

    Helaas is ze nog niet geleverd en kan ik hier nog geen ervaringen meedelen. Wat ik wel al weet is dat het minimum verbruik op pellets 1 kg / uur is en niet 1,7 zoals vermeld op het forum, maar natuurlijk zijn dat "richtwaarden" die plus minus wel zullen kloppen maar niet exact.

    Wij hebben gekozen voor een combi omdat we ook de mogelijkheid willen hebben hout EN pellets te stoken, en de Nature Line combi heeft een vermogen van 11 Kw wat voldoende zou moeten zijn om 360 m³ te verwarmen, en nog aan een betaalbare prijs. Natuurlijk zal de Rika Induo ook goed zijn, maar kost wel ongeveer het dubbele. Nog wat info over het merk: Paterno is de fabriek, die 2 merken maakt, Nature Line en Pyros (dezelfde kachels maar een andere naam en veel duurder)
    mvg
    Stef
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgasafvoer bij combi pellets en hout Empty Re: rookgasafvoer bij combi pellets en hout

    Bericht van Gast zo nov 04, 2012 9:48 am

    Hallo allemaal,

    Heel hartelijk dank voor de informatie. Erwin, bedankt voor dat artikel over de rookgasafvoer met tekening, dat had ik niet gevonden (blijft soms moeilijk voor me om iets te vinden en de hoeveelheid aan info). Hier kan ik echt wat mee! En Stef, ook wij hadden al eens gekeken naar de type kachel die je noemt. ben erg benieuwd als deze bij je geplaatst is. We gaan verder puzzelen wat we willen. Eea hangt ook af van de grootte van de kachel. Ik ben er al achter gekomen dat een combi best flink aan de maat is en wij hebben niet zo'n heel grote woonkamer. We gaan nu eerst de oude bouwtekeningen eens uit de kast halen en kijken of we toch langs het ventilatiekanaal recht naar boven kunnen met de afvoer. Een bijkomstigheid is dan dat we door de badkamer heen moeten die we een aantal jaar geleden helemaal gerenoveerd hebben, dus dan komt er nog wat meer bij kijken. Gelukkig is mijn man heel handig, bouwt alles zelf en is klussen zijn hobby, dus daar zal het niet aan liggen.
    Ik hou u allen op de hoogte.

    Gesponsorde inhoud


    rookgasafvoer bij combi pellets en hout Empty Re: rookgasafvoer bij combi pellets en hout

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 1:54 pm