het rds systeem van ravelli regelt automatisch de verbranding. maar dat rds systeem hoort afgesteld te worden op de schouw. ravelli of nordic-fire verkopers die het tegendeel beweren even dit voor de neus houden.
Wij als verkopers van de pelletkachels van Nordic Fire krijgen regelmatig scholing in het onderhouden en afstellen van het rds. Ik doe dat altijd bij een plaatsing en na schoonmaken van de kachel wordt de instelling ook gecontroleerd.
_________________ Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
jij doet het zoals het hoort, maar ik denk dat veel verkopers de kachel in de schouw duwen en snel wegwezen. korrekt afstellen van het rds systeem is minstens een half uur werk hé. wie geeft die scholing, nordic-fire of ravelli ?
als ik het goed begrijp wordt bij de afstelling van rds de verbrandingslucht van het hoogste vermogen korrekt ingesteld. aan de hand daarvan berekent de kachel zelf de instellingen voor de lagere vermogens. maar wat doet het rds systeem precies als de kachel later brandt, dat is me nog niet duidelijk...
met later bedoelde ik wat het rds systeem doet bij een werkende kachel. ze schrijven "de verbranding optimaal houden", maar dat is nogal vaag. werkt dat dan ongeveer zoals het active systeem van mcz. (rookgasventilator kontinu bijsturen volgens de liters lucht door de inlaatbuis)
Het heeft dezelfde werking als het actieve systeem van MCZ. De rpm van de rookgasventilator stelt zich in op de lucht flow. Deze is afhankelijk van de op dat moment heersende onderdruk in het rookgasafvoer kanaal. Hoe groter de lucht flow des te minder rpm heeft de rookgasventilator. Hoe beter de rookgasafvoer des te langzamer (lees stiller) is de rookgasventilator Als je de warmelucht ventilator dan ook nog kunt uitschakelen dan heb je een benadering van een houtkachel. De aanpassing van de rpm van de rookgasventilator is beperkt binnen de marge. Storingen worden veroorzaakt doordat de rookgasventilator buiten dit bereik zou moeten gaan werken. De oorzaak is dan vaak iets anders.
_________________ Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.