Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 18 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 17 gasten

krusty


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    buffervat of niet?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    buffervat of niet? Empty buffervat of niet?

    Bericht van Gast ma jan 07, 2013 3:36 pm

    Hallo, wij hebben een alleenstaande woning van +/- 1960 en overwegen een aanschaf van een pelletketel. Weet iemand of het nodig is een buffervat te plaatsen op een oude installatie bouwjaar +/- 1960 met naar mijn mening ongeveer 600l water in radiatoren en leidingen (eenmaal afgetapt om leiding te vervangen en +/- 50emmers water afgetapt),het zijn nog van die leidingen die een vuist dik zijn en in een soort gips zitten met gietijzeren radiatoren.Als je daarbij het volume water van de ketel meetelt is het reeds een behoorlijke hoeveelheid om op te warmen.De huidige ketel op stookolie is 48kw en dateert van 1978 met sanitair wwater productie.Welk vermogen ketel zou ik moeten nemen gezien intussen het dak werd geisoleerd,en dubbel glas geplaatst in de living en keuken en er geen sanitair warm water meer aangekoppeld moet gezien de zonnepanelen een overschot hebben ,werken we met een elektrische boiler.Ik overweeg een 35kw Defro.Graag jullie mening over die opstelling.Dank bij voorbaat Nico

    Anonymous
    Gast
    Gast


    buffervat of niet? Empty Re: buffervat of niet?

    Bericht van Gast wo jan 09, 2013 9:09 pm

    Ik zou aanraden om zeker naar een ketel van 33 kw te gaan,dat heb je zeker nodig ( een juiste berekening kan de verkoper u maken aan de hand van de afmetingen van uw bestaande radiators)Ikzelf heb een vrij recente installatie staan met een buffervat van 1000 l.Deze buffer heb je nodig om uw installatie snel te laten reageren dwz uw buffer staat bv op 60° van zodra je dus een thermostaat open draaid zal uw radiator binnen enkel minuten warmte afgeven omdat er dus een buffer klaar staat van 60°.Wanneer je deze buffer niet heb gaat het minstens een half uurtje duren alvorens je warmte voelt.(opstart ketel,ontbranding enz).
    Dit zijn mijn bevindingen ,het zou fijn zijn als er nog iemand zijn menig bijvoegt.Groetjes.Jan.
    Dan12
    Dan12
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 201
    Registration date : 18-12-11

    buffervat of niet? Empty Re: buffervat of niet?

    Bericht van Dan12 wo jan 09, 2013 9:32 pm

    nicokev, in onderstaande link staan verschillende ervaringen van ketelbezitters..


    https://pellets.forummotion.com/t3999p20-pelletketel


    _________________
    Mvg. Dan12



    edilkamin atlanta pelletketel CV
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    buffervat of niet? Empty Re: buffervat of niet?

    Bericht van jeanhup wo jan 09, 2013 9:55 pm

    Je kunt het watervolume in je CV-systeem niet vergelijken met hetzelfde watervolume in een buffertank. In je buffertank koelt het water bijna niet af en via deze buffer kun je je radiatoren snel van warm water voorzien. Ik zou dan ook een vrij groot buffervat kiezen (minimaal 1000 liter).
    Als je zonder buffervat gaat werken zal je kachel weliswaar niet veel pendelen (daarvoor worden buffervaten ook gebruikt) maar het zal wel heel lang duren voordat de radiatoren warm zijn. Bij een Defro ketel van 35kW (effectief ca. 30kW) zal het ca. 1,5 uur duren voordat je water van 18 naar 80ºC gestegen is.
    Je kunt overwegen om dan een zwaardere ketel te nemen. Bij een ketel van 48kW effectief vermogen zal het "slechts" één uur duren.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Keteltje
    Keteltje
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 55
    Registration date : 15-01-12

    buffervat of niet? Empty Re: buffervat of niet?

    Bericht van Keteltje wo jan 09, 2013 10:27 pm

    Ik stook hier met een Ottawa 25kw zonder buffervat, mijn woning is ook alleenstaand en groot.
    Ze staat in de volle trek van de wind en is van het jaar 2000.
    Mijn ervaring hiermee is dat als ik dagelijks enkele uren stook, de woning de daaropvolgende dag lang warm blijft +-20°c.
    Momenteel is het hier een 24°c (voor mij te warm, maarja mijn madam Laughing )bij een ingestelde keteltemperatuur van 60°c.
    Bij een oudere woning met gietijzeren radiatoren zullen deze nog langer warmte blijven afgeven, daar bij uitschakeling van de ketel de circulatiepomp pas stopt aan 40°c.
    Momenteel staat er een regeling op mijn ketel dat hij uitschakelt bij een overschrijding van de ingestelde temperatuur van 15°c, vroeger was dit niet, waardoor hij in overtemperatuur kon gaan.
    Als je de ketel op tijd laat opspringen 's morgens zal de woning zeker op temperatuur zijn.
    En normaal gezien stookt niemand met zijn radiatoren de ganse dag op vol vermogen.
    Hier pendelt de ketel weinig, en dan verbruikt hij +-1.6kg/u aan 3.40€/15kg.
    Daar ga ik nu eens niet van wakker liggen. tof
    Ik zou in ieder geval toch de mening vragen van een bekwaam installateur.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buffervat of niet? Empty Re: buffervat of niet?

    Bericht van Gast wo jan 09, 2013 10:34 pm

    @ Jeanhup,

    Hoi Jean ik kan verkeerd zijn maar volgens mij om water van 18 naar 80 graden te brengen en
    een buffervat van 1000 liter heb je volgens mij 72,10 Kw vermogen nodig.
    Dit is de theorie. Je hebt ook nog verliezen van je ketel, buizen en buffervat.



    gr
    spartherm,
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    buffervat of niet? Empty Re: buffervat of niet?

    Bericht van jeanhup wo jan 09, 2013 10:46 pm

    @Spartherm: ik heb dat nog zonder buffervat berekend. In de praktijk zal dat inderdaad nog iets langer duren door de verliezen in je systeem en het feit dat de ketel meestal zijn vermogen langzaam opbouwt naar 100%.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    wakuwaku
    wakuwaku
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 35
    Registration date : 17-04-12

    buffervat of niet? Empty Re: buffervat of niet?

    Bericht van wakuwaku wo jan 09, 2013 11:08 pm

    Wij hebben in sep 2012 een 33KW Edilkamin Atlanta met een 1000L buffer met ingebouwd 200L SWW. Ook een groot vrijstaand huis, 500 m2 en momenteel nog zonder deuren beneden. De woning is matig geisoleerd.

    In de woonkamer/keuken staat een Edilkamin pelletkachel, Flexa. Deze staat aan voor de gezelligheid en de radiatoren in de woonkamer staan dicht, alleen achter in de keuken staat ie open. Verder staan ze open in het buro, 30 m2, de kinderkamers, slaapkamer, badkamers, zolder hal en overloop. allen met thermostaat kraan op max 2 of 3.

    Het is boven nooit echt warm maar gewoon aangenaam, binnen is het wel warm, 24 a 25 graden, mijn vrouw heeft het snel koud en ik zit dan te puffen.

    De ketel gaat aan van 5 tot 8 uur en van 17 tot 20 uur. We hebben wel wat problemen gehad met de afstelling maar daar hopen we nu vanaf te zijn, Edilkamin heeft wat aanpassingen gedaan en mijn leverancier heeft de pijpdiameter van 80 naar 100 mm vergroot zonder extra kosten.

    De installatie is bijzonder netjes gebeurd, buizen lopen mooi recht en de bochten zijn netjes.

    Met deze instelling kunnen wij, 5 personen, 's-morgens en 's-avonds douchen en is het nooit koud.

    Als ik de cv aanzet, wij hebben de draadloze thermostaat op de verwarmingspomp staan, dan hebben we bij een voldoende warme buffer binnen 5 minuten hete radiatoren. Momenteel is het buiten 6 graden, de pelletkachel en ketel staan uit, ik zit in het buro dat aansluit op de hal woonkamer en keuken, een open ruimte van 150 m2 zonder deuren en het is hier binnen 22.5 grdaen op de thermostaat.
    vagehond
    vagehond
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 35
    Leeftijd : 64
    Registration date : 24-02-12

    buffervat of niet? Empty Re: buffervat of niet?

    Bericht van vagehond vr jan 25, 2013 10:22 am

    Keteltje,
    Ik heb ook de Ottawa,er zit in die ketel een (kleine) buffer ven 80 liter.
    Ook bij mij blijft de pomp doordraaien tot de watertemperatuur onder de 40 graden zakt.
    Produceer je er ook je warm water (sanitair) mee? ik alleen tijdens de winter.
    In de zomer staat de installatie helemaal af, dan gebruik ik een electrische boiler,
    heb zonnepanelen op mijn dak liggen.

    Gesponsorde inhoud


    buffervat of niet? Empty Re: buffervat of niet?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 2:19 pm