Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 12 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
vagehond
Omerta
6 plaatsers

    Twee winters met een Edilkamin Ottawa 24 kw

    avatar
    Omerta
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 32
    Registration date : 07-12-11

    Twee winters met een Edilkamin Ottawa 24 kw Empty Twee winters met een Edilkamin Ottawa 24 kw

    Bericht van Omerta vr maa 15, 2013 10:04 pm

    Nu de tweede winter met mijn pelletketel bijna achter de rug is, kan ik mijn ervaringen als nieuwe gebruiker van pellets als hoofdverwarming én de Edilkamin Ottawa even neerpennen.

    Pellets als hoofdverwarming:
    de voordelen zijn welbekend en ga ik niet herhalen maar toch lees ik weinig over de (specifieke) nadelen die ik na twee winters ondervonden heb.
    1. aanbod pellets - vandaag zit ik met een tekort en dan zijn de opties beperkt: ofwel betaal je veel per zak (bvb AVEVE) ofwel rijd je ettelijke kilometers om goedkopere te vinden
    2. prijs pellets - tuurlijk loont het om in een dalperiode een grote voorraad in te slaan maar indien je er toch in het piekseizoen moet aankopen, bemerk ik dat bepaalde verkopers er makkelijk 20% of meer bijdoen
    3. kwaliteit pellets - ik ben een "probeerder": vijf zakjes hier en vijf daar gewoon om te testen of er al dan niet een verschil in rendement te bespeuren valt en eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik de wenkbrauwen front wanneer ik lees dat anderen een verschil in warmte of assen bespeuren. Ikzelf zie, buiten de prijs en de kleur van pellets, geen verschil in de diverse merken die ik gebruikt heb
    4. groepsaankoop: het principe is zeker en vast goed maar een lage aankoopprijs is voor mezelf maar 70% van de opdracht aangezien de levering en de kosten daarvan voor mezelf ook van belang zijn en ik daarom de voorkeur geef aan leveranciers die ook in de levering kunnen voorzien.
    5. rugpijn: alhoewel ik nog tot de jongere dertigers behoor, heb ik wel last van de rug na het lossen van drie paletten pellets. Ik wacht dan ook af hoe dit met jaren zal evolueren.

    Edilkamin Ottawa:
    1. de totale kostprijs (aankoop, installatie en dienstverlening al dan niet onder garantie) blijft één van de laagste en dit is natuurlijk voor een groot deel te danken aan het deskundige advies van de verkoper/installateur (Ecolutions)
    2. alles(vr)eter: hét grote voordeel (denk ik toch) vormt de honger van het beestje aangezien mijn Ottawa eigenlijk alle types/merken pellets verorbert en dit zonder merkbaar verschil in de warmtebeleving in het huis
    3. aparte silo: ik weet dat de bijkomende investering aanzienlijk is maar ik vind het verdomd gemakkelijk om mijn 15kg zakken "en masse" in mijn silo van 250 kg inhoud te kieperen waarna ik voor de rest van de week niet meer naar mijn centrale verwarming moet omkijken
    4. de afstandsbediening: tenzij je pal boven de ketel staat (bij mij staat de ketel in de kelder onder de woonruimte) werkt deze amper naar behoren
    5. bouwkwaliteit Ottawa: ik ben lichtjes bevooroordeeld aangezien ik een zwakke plek heb voor Italiaanse auto's maar de ketel is stevig gebouwd en na twee winters is er mechanisch niks op aan te dingen, net als de auto's ;-)
    6. up time Ottawa: alhoewel de bouwkwaliteit in orde is, gebeurt het soms wel dat de ketel zelf uit gaat en dit omwille van een blokkering in de aanvoer van de pellets. In het begin belde ik naar de installateur maar na twee keer had ik door hoe het probleem te verhelpen. Alhoewel de installateur beweert dat de keuze van pellets (Bioflam kwaliteit of niet) een aandeel hier in heeft, merk ik zelf geen verschil. Reken gemiddeld op twee blokkeringen per maand en, indien je niet weet hoe het zelf te verhelpen, kan dit wel een dure affaire worden in interventiekosten van de installateur.

    Waarschijnlijk zal ik deze posting later nog aanpassen met bijkomende opmerkingen maar dit is alvast hetgeen ik tot op heden te melden heb.


    _________________
    Edilkamin Ottawa
    vagehond
    vagehond
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 35
    Leeftijd : 64
    Registration date : 24-02-12

    Twee winters met een Edilkamin Ottawa 24 kw Empty Re: Twee winters met een Edilkamin Ottawa 24 kw

    Bericht van vagehond za maa 16, 2013 11:27 am

    Hallo Omerta,
    Hier ook een OTTAWA gebruiker.

    Inderdaad ongeveer dezelfde opmerkingen over mijn installatie.
    Dit is onze eerste winter, en dan nog zo een strenge, dus had nog geen reserve.
    Heb ook een paar soorten geprobeerd, wegens stock probleem bij Makro, maar het enige verschil dat we merken is de kleur van de as en koek vorming. Ik reinig de ketel elke zaterdag.
    De aparte silo van Edilkamin is prijzig, en heb ook al een blokkering van de aanvoer gehad, bovendien vind ik dat er niet genoeg pellets worden overgeheveld van silo naar ketel, de motor draait een uur lang (standaard instelling). Er blijven er nog veel pellets in de silo achter als het "silo leeg" bericht verschijnt. Heb al een extra houten plaat schuin op de bodem geplaatst zodat ze niet in de hoek blijven liggen.
    Ben nu nog bezig met een buffervat te plaatsen, heb gemerkt dat in de winter dit toch wel nodig is.
    Sanitair warm water produceren we met de ingebouwde warmtewisselaar, werkt prima om douche te nemen, maar grote hoeveelheden (bad vullen bv) gaat de watertemperatuur zakken.
    Afstandsbesturing geeft bij ons een te lage kamertemperatuur aan, 1 a 2 graden verschil.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Twee winters met een Edilkamin Ottawa 24 kw Empty Re: Twee winters met een Edilkamin Ottawa 24 kw

    Bericht van steven za maa 16, 2013 6:00 pm

    een ketel is iets anders dan een kachel. de meeste ketels "vreten" alle soorten pellets. ik zou vooral naar de prijs kijken mocht ik van jullie zijn.

    Met een ketel die je gebruikt voor sanitair warm water, is een silo heel sterk aan te raden en best groot genoeg.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    rene vb
    rene vb
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 7
    Leeftijd : 64
    Registration date : 28-12-12

    Twee winters met een Edilkamin Ottawa 24 kw Empty Re: Twee winters met een Edilkamin Ottawa 24 kw

    Bericht van rene vb za maa 16, 2013 11:54 pm

    Beste omerta
    ik ben ook in het bezit van een ottawa pelletketel van december een uitval heb ik nog niet gehad
    maar ik heb dan ook geen aparte silo . Wat ik wel heb gezien is als ik de ketel kuist en de
    brandpot uit de ketel haal achter in de ketel waar de brandpot de ketelwand raakt het een beetje
    ingevreten is is misschien normaal weet niet De ketel staat op 50 tot 55 graden 16 uur per dag
    en ook een boiler van 300 l voor warm water verbruik nu 900 kg per maand met pellets heb ik
    tot nu toe geen problemen ik stook nu green energy wel kuist ik de ketel elke week De winter
    mag nu wel stoppen van mij mijn pellets zijn ook bijna op rene
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Twee winters met een Edilkamin Ottawa 24 kw Empty Re: Twee winters met een Edilkamin Ottawa 24 kw

    Bericht van Gast zo maa 17, 2013 12:00 pm

    Hey iedereen,
    mijn pelletleverancier plaatst ook pelletketels heb ik al gemerkt en gebruikt grote silo's.
    Laatst ging ik er pellets halen en was hij een op maat aan het maken.
    Wat is zo een gebruik per jaar met een pelletketel?
    mvg
    Katrien
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Twee winters met een Edilkamin Ottawa 24 kw Empty Re: Twee winters met een Edilkamin Ottawa 24 kw

    Bericht van Block zo maa 17, 2013 6:39 pm

    @ Omerta

    Dat gesleur met die zakjes kan ik zeker volgen, daarom dat ik ook verschiet dat de belangstelling in pellets zo gigantisch is. Wat op zijn beurt dan weer de prijs enorm kan doen pieken.

    Ik had altijd gedacht dat pellets een kleine nichemarkt ging blijven.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Twee winters met een Edilkamin Ottawa 24 kw Empty Re: Twee winters met een Edilkamin Ottawa 24 kw

    Bericht van jeanhup zo maa 17, 2013 8:53 pm

    @rene:
    Wat ik wel heb gezien is als ik de ketel kuist en de
    brandpot uit de ketel haal achter in de ketel waar de brandpot de ketelwand raakt het een beetje
    ingevreten is is misschien normaal weet niet De ketel staat op 50 tot 55 graden
    Waarschijnlijk is dit corrossie als gevolg van condensatie in de branderruimte door een te lage watertemperatuur. 50-55 als doeltemperatuur is veel te laag. Dat zou je ondergrens moeten zijn. Ik zou je adviseren om een Laddomat of iets dergelijks te installeren waarmee je de ondergrens van de retourwatertemperatuur op (minimaal) 63ºC houdt.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets

    Gesponsorde inhoud


    Twee winters met een Edilkamin Ottawa 24 kw Empty Re: Twee winters met een Edilkamin Ottawa 24 kw

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr maa 29, 2024 2:20 am