Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 33 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 32 gasten

SICCO


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+4
krusty
harrielok
jeanhup
Kamiel
8 plaatsers

    kachel te licht, wijzigen parameters?

    Kamiel
    Kamiel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 62
    Leeftijd : 73
    Registration date : 02-09-13

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Vraagje over ventilator snelheid

    Bericht van Kamiel za sep 07, 2013 9:40 am

    Hey,
    Kan iemand mij iets meer vertellen over hoe ik het efficiëntst verwarm met mijn pelletkachel ?
    Ik heb een selecta primo nero 6.5 Kw en vraag me af of de uitblaas ventilator snelheid invloed heeft op het pelletverbruik en warmteafgigte?

    Mvg
    Kamiel
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van jeanhup za sep 07, 2013 11:15 am

    De uitblaassnelheid staat meestal zo afgesteld dat deze voldoende warmte aan de kachel kan ontrekken zonder teveel kabaal te maken. Zelf een lagere snelheid instellen kan ten koste gaan van de warmteafgifte doordat de rook dan niet meer genoeg afkoelt en met een te hoge temperatuur de kachel verlaat.
    Deze snelheid heeft echter geen directe relatie met de verbranding of pelletverbruik. Daarvoor zijn de wormschroef- en rookgasventilator verantwoordelijk.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Kamiel
    Kamiel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 62
    Leeftijd : 73
    Registration date : 02-09-13

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van Kamiel za sep 07, 2013 12:08 pm

    Hey, Bedankt voor de reactie.
    Het is niet mijn bedoeling om zelf aan die snelheid te prutsen hoor. De uitblaasventilator heeft 4 snelheden en ik vroeg me gewoon af wanneer je een hogere uitblaassnelheid instelt je geen beter rendement hebt.
    grt
    Kamiel
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van jeanhup za sep 07, 2013 12:26 pm

    In principe wel: hoe meer de rook afgekoelt wordt des te beter het rendement wordt. Er is echter wel een maximum aan, waarna het niet veel zin meer heeft om de snelheid nog hoger te zetten - dat zal alleen maar gepaard gaan met meer lawaai.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van harrielok za sep 07, 2013 1:52 pm

    Kamiel

    De vier standen van de uitblaasventilator heeft waarschijnlijk te maken met de vier vermogens van je kachel.
    Echter bij sommige kachels is het apart te regelen per vermogen.
    Hoe groter het vermogen hoe hoger de snelheid dus ook de warmte afgifte.
    De snelheid van de ventilator is dus gerelateerd aan het warmte afgifte vermogen.

    De warmteafgifte van de kachel heeft een verhouding van hogere stand van de pellet toevoer en  rpm van de rookgas, geeft dus ook een hoger snelheid van de warme lucht ventilator.
    Ik denk dat jij dat bedoelt.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    Kamiel
    Kamiel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 62
    Leeftijd : 73
    Registration date : 02-09-13

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van Kamiel di sep 10, 2013 11:13 pm

    Ik lees hier op het forum behoorlijk wat over parameters.

    Heeft het zin om de ingestelde parameters te wijzigen?

    mvg

    Kamiel
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4396
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van krusty di sep 10, 2013 11:24 pm

    Omdat iedere schouw anders is moeten de kachels afgesteld worden op UW schouw.
    Weinig kachels zullen optimaal werken op de fabrieksinstellingen

    Een voorbeeld ;

    Ik ben er 100% van overtuigd  als ik mijn kachel zou verkopen , en de nieuwe eigenaar rijd ermee naar huis en plaatst de kachel zonder de parameters aan te passen, waarschijnlijk een slechte verbranding zou hebben, mogelijk een slecht rendement enz
     Of  je verhuist je goed werkende kachel van living naar keuken in een ander schouw, dan moeten de parameters bijna altijd terug aangepast worden.
    Kamiel
    Kamiel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 62
    Leeftijd : 73
    Registration date : 02-09-13

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van Kamiel di sep 10, 2013 11:39 pm

    Bedankt voor het antwoord.

    Ik heb mijn kachel in januari gekocht, had een gat geboord in een schouw,en de kachel aangesloten.
    Kachel gekocht bij makro. Selecta primo Nero II 6.5 Kw ze brandde de eerste week mijn inziens zeer goed , tot ik enorm veel roet en onverbrande pellets vond in de kachel.
    Na telefonisch contact via makro bleek dat een opstart verplicht was en zo doende is de technieker ze komen opstarten en afstellen.

    Enige tijd later heb ik gezien dat de opening die ik had gemaakt weliswaar een ruimte was maar geen schouw. raar maar waar. Nu is ze correct verbonden met een schouw en brand ze zonder problemen.Als ik kan volgen zou de kachel dus opnieuw moeten nagekeken worden op Parameters.

    Mijn vraag is nu, Kan ik dit zelf. Moet eerlijk zeggen dat ik het vertrouwen in de technieker een beetje verloren ben. Volgens mij had hij toch de trek van de schouw moeten nakijken. Of ben ik verkeerd?

    Mvg

    Kamiel


    Laatst aangepast door erwin op wo sep 11, 2013 12:38 am; in totaal 2 keer bewerkt
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4396
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van krusty di sep 10, 2013 11:58 pm

    Als ik het goed begrijp is de kachel gekocht in makro en zelfgeplaatst met de brute pech een gat geboord te hebben op een plaats waar geen schouw zat maar een gesloten holle ruimte!
    Later is er een technieker geweest voor de opstart die dit niet gemerkt heeft, en nadien is de kachel dan korrekt aangesloten door u in de schouw.

    Als ze echt goed brand NU volgens U dan hoeft U niks te doen.

    Makro moet op uw aanvraag een afspraak regelen, als die technieker komt doe uw ogen goed open want je hebt een code nodig, ik zou het de eerste keer hem laten doen , want een leek kan verkeerd doen, dus opletten daarmee.

    Eigenlijk moet elk jaar , liefst tijdends de zomer (kalme periode) het groot onderhoud gedaan worden
    Wie het doet is van geen belang als het maar gedaan is,maar de eerste keer of in garantie laat de technieker het doen en open goed je ogen, stelen met je ogen noemen wij dat!!

    In januari gekocht met lange winter en terug een winter in zicht , ik zou maar meteen een groot onderhoud aanvragen ook om ergens in maart volgend jaar terug niet te moeten bellen alleen voor onderhoud , dus nu alles samen onderhoud en  afstelling eventueel bijwerken.
    Vergeet niet er is een wachtlijst !!!!

    Er zal wel bij deze firma meer dan 1 technieker zijn, waarschijnlijk krijg je wel een andere persoon .
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4396
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van krusty wo sep 11, 2013 12:08 am

    Kamiel gebruik eens de zoekfunctie  boven links in de grijzen band en typ  merk van kachel of makro in en je vind veel in de archieven.

    vb) https://pellets.forummotion.com/t6013-kachel-selecta-65kw-makro
    Kamiel
    Kamiel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 62
    Leeftijd : 73
    Registration date : 02-09-13

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van Kamiel wo sep 11, 2013 12:26 am

    Hey Krusti,

    Ben daar even gaan kijken. ik was daar al eens gaan piepen.
    Ga even de kat uit de boom kijken en zien wat de herfst brengt qua temp.
    Maar heel het parameter verhaal intrigeert me toch hoor. Als je zelf zaken kan bijsturen eventueel.
    mvg
    Kamiel
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van erwin wo sep 11, 2013 12:29 am

    Kamiel,

    kreeg je bij aanvang dan geen airflow alarm?
    heb je nadien in de koude wintermaanden problemen gehad met bepaalde zaken?



    Laatst aangepast door erwin op wo sep 11, 2013 1:08 am; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Kamiel
    Kamiel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 62
    Leeftijd : 73
    Registration date : 02-09-13

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van Kamiel wo sep 11, 2013 12:37 am

    Wel Erwin,

    Ik begreep er ook geen jota van, als het gat gemaakt was voelde ik een ruimte ter grote van een schouw. en wanneer ik op het dak ging kijken kwam er zelfs rook uit de schouw? Begrijpe wie kan
    Nooit een airflow alarm gekregen.

    Ik had echt het gevoel dat ik het niet warm kreeg en dat er teveel warmte door de schouw ging. 20a 21 graden was zowat het maximum.
    Min woonkamer waar de kachel staat is 4m bij 7 dus +- 30 m², met een plat dat dat niet goed geisoleerd is.
    Aan mijn woonkamer is ook een keuken 4x2 m.
    Nu moet het voor mij niet direkt 25 graden zijn maar iets warmen zou toch welkom zijn.
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4396
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van krusty wo sep 11, 2013 12:45 am

    Is het daarom dat ze te koop staat:oops: Embarassed Embarassed 

    http://www.2dehands.be/huis-meubelen/curiosa/kachels-haarden-schouwen/pelletkachel-6-5-kw-afstandsbediening-156086090.html
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4396
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van krusty wo sep 11, 2013 12:53 am

    De te verwarmen ruimte wordt altijd uitgedrukt in  KUBIEKE meter 

    living 4x7 x  de hoogte(normaal 2,5 m) = 70m³
    keuken 4x2x2,5 =  20m³

    totaal 90 m³ (met slecht geisoleerd plat dak)  Mogelijk is uw kachel 6.5kw iets te licht gekocht !
    Wat denk je van minstens 8 KW ??
    Kamiel
    Kamiel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 62
    Leeftijd : 73
    Registration date : 02-09-13

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van Kamiel wo sep 11, 2013 1:03 am

    Krusti, normaal zou de 6.5Kw zeker 150 kubieke meter moeten kunnen verwarmen. Volgen handleiding zelfs 180.

    Ik had ook al gedachrt deze kachel te vervangen door een 9.5 Kw, maar ergens moet deze kachel toch voldoen.
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4396
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van krusty wo sep 11, 2013 1:06 am

    "" normaal zou de 6.5Kw zeker 150 kubieke meter moeten kunnen verwarmen. Volgen handleiding zelfs 180.""


    Ja dat kan als ze constant op stand 3 of 4 staat.
    Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn????
    Kamiel
    Kamiel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 62
    Leeftijd : 73
    Registration date : 02-09-13

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van Kamiel wo sep 11, 2013 12:58 pm

    Beste Krusti,

    Mijn eerste gedachte was deze inderdaad van de hand te doen en een kachel van 9.5 Kw aan te kopen.

    Maar een bod 750 euro voor een quasi nieuwe kachel is me een beetje te veel opleg om andere te kopen.
    Daarom wou ik hier mijn licht eens opsteken om efficiënter deze kachel te gebruiken
    Mvg
    Kamiel
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4396
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van krusty wo sep 11, 2013 1:12 pm

    Ja tegenwoordig verliezen veel van zulke zaken  25% van de aankoopprijs  NA 1 dag in gebruik.
    Kamiel
    Kamiel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 62
    Leeftijd : 73
    Registration date : 02-09-13

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van Kamiel wo sep 11, 2013 1:15 pm

    Beste,

    Met 25 % minder zou ik nog kunnen leven !!
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4396
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van krusty wo sep 11, 2013 1:37 pm

    En na 10 maand hoeveel nog ? Ik durf er geen getal opplakken.
    Het hangt ook een beetje af van merk en model!
    Uw merk is niet zo veel verkocht in Belgie.
    braxx
    braxx
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 157
    Registration date : 03-11-11

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van braxx wo sep 11, 2013 2:02 pm

    dezelfde staat opnieuw in de makro te koop aan 1199
    gratis levering en opstart...
    2 jaar garantie...

    dan zou ik ook maar 750 geven (max 800) voor 1ne die ik moet komen halen, die niemand opstart (afstellen parameters) en maar 1 jaar garantie heeft

    ik heb een 8kw MCZ... mijn living is tijdens stoken een aangename 23 a 24 graden (zelfs wat te warm)
    de aansluitende keuken is nog maar 20° en de daaraan aansluitende badkamer wordt zelfs niet warm, maar dit heb ik opgelost met een draadloze thermostaat op de hoofdverwarming en die leg ik dan in de badkamer

    lokaal in de living is de pelletkachel voor ij ideaal... de rest wat minder...

    grts


    _________________
    pelletforum
    MCZ Mercury 8KW
    2011-2012 premium woodpellets (makro) | 2012-2013 premium woodpellets (makro) | 2013-2014 premium pellets Carrefour (=agricon) | 2014-2015 terradena (makro) + agriselect (colruyt) | 2015-2016 agriselect (colruyt) | 2016-2017 terradena (makro] | 2017-2018 agriselect (colruyt) | 2018-2019 agriselect (colruyt) | 2019-2020 Total | 2020-2021 Total | 2021-2022 Eifuel
    2022-2023 bigbag (jekro) + Barlinec
    Kamiel
    Kamiel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 62
    Leeftijd : 73
    Registration date : 02-09-13

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van Kamiel wo sep 11, 2013 3:04 pm

    B este,
    de gratis opstart is voor de 9.5 Kw kachel en die kost 1600 euro.
    grt
    kamiel
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4396
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van krusty wo sep 11, 2013 3:14 pm

    IK denk dat de gratis opstart voor alle pelletkachels is .

    Schouwaansluiting is bijbetalen
    braxx
    braxx
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 157
    Registration date : 03-11-11

    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van braxx wo sep 11, 2013 3:46 pm

    het staat nochtans duidelijk op hun site

    Link


    _________________
    pelletforum
    MCZ Mercury 8KW
    2011-2012 premium woodpellets (makro) | 2012-2013 premium woodpellets (makro) | 2013-2014 premium pellets Carrefour (=agricon) | 2014-2015 terradena (makro) + agriselect (colruyt) | 2015-2016 agriselect (colruyt) | 2016-2017 terradena (makro] | 2017-2018 agriselect (colruyt) | 2018-2019 agriselect (colruyt) | 2019-2020 Total | 2020-2021 Total | 2021-2022 Eifuel
    2022-2023 bigbag (jekro) + Barlinec

    Gesponsorde inhoud


    kachel te licht, wijzigen parameters? Empty Re: kachel te licht, wijzigen parameters?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 8:15 pm