Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 40 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 39 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers

3 plaatsers

Hoe hoog mag je vlam uitdwarrelen in de kachel ?

trabbart
    trabbart
    Pellet
    Pellet

Man Aantal berichten : 102
    Registration date : 17-09-12

Hoe hoog mag je vlam uitdwarrelen in de kachel ? Empty Hoe hoog mag je vlam uitdwarrelen in de kachel ?

Bericht van trabbart ma okt 07, 2013 9:27 pm

hoe hoog mag je de vlam in de kachel laten komen?

met mijn elite pellets heb ik een hogere vlam op de hogere powerstanden, de vlam verdwijnt likkend in de gleuf langswaar de rook ook verdwijnt,,,kan dit kwaad? of moet ik de pellettoevoer verminderen tot de vlam minder hoog uitdwarrelt?

ik heb dit nu bij beide kachels, een edelkamin funny en een piazetta 962 bij de edelkamin vanaf power 3 al, en bij de andere enkel op power 5. is dit schadelijk?

erwin
    Admin

Man Aantal berichten : 32456
    Leeftijd : 62
    Registration date : 15-02-10

Hoe hoog mag je vlam uitdwarrelen in de kachel ? Empty Re: Hoe hoog mag je vlam uitdwarrelen in de kachel ?

Bericht van erwin ma okt 07, 2013 9:35 pm

je kan proberen met de pellets te verminderen, bij de funny is dit wat omslachtiger door het leonardo systeem..

trabbart
    Pellet
    Pellet

Hoe hoog mag je vlam uitdwarrelen in de kachel ? Empty Re: Hoe hoog mag je vlam uitdwarrelen in de kachel ?

Bericht van trabbart ma okt 07, 2013 9:48 pm

ok,,maar mijn vraag was eerder " is het schadelijk" of is het normaal dat die vlam zo hoog gaat,,, van mij mag die vlam hoog gaan, ik zit niet elek pellet te tellen,,,,maar ik vroeg me af of het mag voor de onderdelen vd kachel of voor de energiezuinigheid bvb, word de uitstoot niet te heet? gaat er warmte/energie verloren? kan er schade optreden door hetere uistoot door een te hoge vlam?

Maggy
    Pellet
    Pellet

Vrouw Aantal berichten : 134
    Registration date : 19-05-10

Bericht van Maggy di okt 08, 2013 1:24 pm

Kijk eens naar de foto van Erwin, die vlammen dansen ook behoorlijk hoog.

Met het huidige weer hebben wij in een goed geïsoleerd huis de pelletkachel maar een uur of 3 aan per dag, met vlammetjes die niet boven de helft uitreiken. Op heel koude winterdagen staan bij ons ook de hele dag de vlammen aan de bovenplaat te likken. Op de hoogste stand hebben we de kachel nog nooit gehad. Het gaat toch om comfortabele warmte met een gezellig vlammenspel, zonder houthakken tegen lage stookkosten? Toch niet om hoe hoog je de vlammen kunt laten komen?

Ons hele huis, 300 m3 blijft behaaglijk met deze ene kachel, alleen 's nachts houdt de CV de wacht (400m3 gas per jaar incl warmwatervoorziening). We hebben deze kachel nu 3 jaar tot grote tevredenheid.

Gast

Bericht van Gast di okt 08, 2013 1:54 pm

bij de opstart is het normaal dat je een hoge vlam hebt maar eens de ingestelde temp is bereikt zou uw vlam veel kleiner moeten zijn ,of het moet zijn dat je de ingestelde temp niet bereikt dan blijft uw kachel een grote vlam produceren daar ze bv in stand 3/4/5 blijft branden dan hebt u een te lichte kachel die de kamer niet op temp krijgt ,een andere mogelijkheid is de temp wordt wel bereikt en u moet een deur oid open zetten omdat het te warm wordt in dat geval is de kachel slecht afgeregeld (of te zwaar) (heb ik in den beginne ook gehad )en moet de pellet toevoer naar beneden en dat scheelt veel in het verbruik ! en gaat er minder warmte langs de schouw verloren .

Laatst aangepast door ericgtc op di okt 08, 2013 1:55 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : tekst vergeten)
    trabbart
    trabbart
    Pellet
    Pellet

Bericht van trabbart di okt 08, 2013 5:57 pm

ik ga de schouwtemperatuur nakijken, dan weet ik meteen of het normaal is

uiteraard zakt de vlam als de temp bereikt is, maar zodra hij moet werken gaat ze behoorlijk hoog

en aangezien ik van pellet veranderd ben is het verschil merkbaar tov vorig jaar.

Gast
    Gast

Bericht van Gast di okt 08, 2013 6:08 pm

Dat de ene pellet anders brandt dan de andere is op het forum alom te lezen. Mij persoonlijk is het worst hoe hoog de vlammen zijn, de kachel staat er om warmte te geven en dat doet hij. Daarbij, de kachel heeft een aantal beveiligingen en als er reden is grijpen die in.

De bovenkant van de vlammen hebben niet de hoogste temperatuur, die zit in het vuurkorfje, en of ze tegen de warmtewisselaar aankomen is niet erg want die is er op gebouwd.
    Maggy
    Maggy
    Pellet
    Pellet

Bericht van Maggy wo okt 16, 2013 12:56 pm

Hoe hoger de vlammen, hoe slechter de verbranding, hoe minder warmteopbrengst, hoe meer as en roet. En in dichtbevolkt gebied ook hoe sterker de geur uit de schoorsteen. Pas als het echt fout dreigt te gaan grijpen de beveiligingen in.
    Dat hogere vlammen meer schoonmaken met zich meebrengen vind ik echt merkbaar. Die warmteopbrengst moet zo zijn in theorie, maar in praktijk heb je de hoogste vlammen als je 't hardst stookt. Qua geur merk ik meer bij verschillende kwaliteiten pellets dan bij verschillend stookgedrag.

Gast

Bericht van Gast wo okt 16, 2013 7:18 pm

Even de waarden uit de technische fiche van mijn Musa, let wel dit zijn de laboratoriumwaarden tijdens de CE-toelatingstest:

CO uitstoot op P-max 0,014%, P-min 0,025%
    Rendement op P-max 91,7%, P-min 94,1%

Het rendement is op vol vermogen dus iets minder en de uitstoot bijna gehalveerd t.o.v. minimaal vermogen.
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast wo okt 16, 2013 8:16 pm

@maggy evenzo is het met een te kleine vlam !,en te weinig rookafvoer !
    dat merk ik nu ook met de zachte temperaturen  veel assen  en snel zwarte ruit  ,
    anders moet het met een grote vlam beter zijn normaal want hogere vlam is betere verbranding dus minder assen en minder vuile ruit tenminste als uw kachel goed is afgesteld
    Maggy
    Maggy
    Pellet
    Pellet

Bericht van Maggy do okt 17, 2013 1:22 pm

Natuurlijk zijn TE kleine vlam en/of onvoldoende rookafvoer niet goed. Maar dat een grote vlam beter verbranding zou betekenen is onjuist. Vergelijk met de gasbrander die voor solderen van gas- en waterleiding gebruikt wordt. Als je die aansteekt heb je een grote wapperende roetende vlam die te weinig warmte afgeeft om mee te solderen. Na correct afstellen is het een klein blauw vlammetje dat de leidingen in een oogwenk heet stookt.

De ventilator van de pelletkachel zorgt dat zuurstofrijke lucht met hoge snelheid door de gaatjes van het branderbakje langs de gloeiende pellets gaat. Zolang de vlam 15 tot 20 cm boven de pellets staan (bij mijn kachel en pellets) zijn het van die vlijmscherpe puntjes die rechtop staan. Als de vlammen tot bovenin de kachel staan, waaieren ze ook uit tot voor- en zijkanten, zijn veel beweeglijker, daar bovenin is ook nog maar weinig over van de zuurstof, dus is de verbranding onvolledig. Je kunt aan de punten van de wapperende vlammen dan ook met niet veel moeite de roet naar beneden zien dwarrelen. Tenzij het hele raampje dan al zwart beroet is.

Sinds de eerste afstelprobleempjes drie jaar geleden heb ik vrijwel nooit meer zwarte roet van het raampje gepoetst, alleen grijze mineralen-aanslag.

Gast

Bericht van Gast do okt 17, 2013 1:40 pm

Als je mijn bericht 9 nog eens aandachtig en begrijpend leest zie je je ongelijk. Wat de overeenkomst van een pelletkachel en een soldeerbrander moet zijn snap ik niet helemaal.

Die geur uit de schoorsteen die je in je bericht 8 aanhaalt gaat nergens over want die is er domweg niet, de verbranding in een pelletkachel is nagenoeg 100%.
    erwin
    erwin
    Admin

Man Aantal berichten : 32456
    Leeftijd : 62
    Registration date : 15-02-10

Bericht van erwin do okt 17, 2013 1:44 pm

enkel op vlamhoogte kun je geen verbranding beoordelen, het is de kleur van de vlam die alles zegt:
    geel-wit en lichtgejaagd is ok, oranje wiebelend met zwarte punten: slechte verbranding

hier twee voorbeelden van een goede vlam met verschillende hoogte:

Gast
    Gast

Bericht van Gast do okt 17, 2013 8:23 pm

wisten jullie da je uw vlam perfect kan regelen door uw parameters te openen en bij te regelen terwijl je op de vlam kijkt ,
    zo kan je ze perfect afstellen ,juist gevonden ,
    ik paste altijd de aangeraden methode toe altijd beetje bij beetje wel nu moet ik die goedbedoelde tip toch tegenspreken !! probeer het maar eens .
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast vr okt 18, 2013 9:12 pm

Niet bij elke kachel, als ik in het parameter menu gaat als hij aan staat stopt de rookgasafvoer fan er mee dus zie je niet wat er echt is,
    met alleen een beetje trek van de schoorsteen kan je hem niet afstellen.
    Wel kan ik dan in een ander menu procent gewijs de pellettoevoer verhogen/ verlagen of de rookgasafvoer ventilator verhogen/verlagen.

Bij Kalor zou ik dit dus niet adviseren.
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast vr okt 18, 2013 9:31 pm

ja bij mij stopt de rookafvoer motor ook tot ik bij de rookgasafvoer instellingen ben bv rookgas afvoer in stand 1, dan begint de motor terug te draaien en kan je de snelheid op voeren of minderen en zie je direct de vlam beter of slechter branden

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Soortgelijke onderwerpen

-

Het is nu za nov 23, 2024 6:13 pm