ik stook al sinds 2 winters met pellets. Tot voor 2 weken met een edilkamin funny. (12 kw)
Deze heb ik nu weg gedaan omdat hij veel te veel Kw had voor mijn kleine woonruimte (60 m2), gekocht voor een toekomstige uitbouw die we niet meer gaan realiseren
Deze hebben we dus vervangen door een Thermorossi slim (de kleine smalle langwerpige op een poot), helaas bevalt deze tot nu toe niet zo goed.
De kachel komt helaas niet van dezelfde leverancier als mijn edilkamin funny. Hier heb ik eigenlijk nu wel een beetje spijt van.
Zeker omdat hij deze kachel ook verkoopt en hij mij met de funny altijd goed heeft geholpen (net zo als jullie site).
Door tijdsgebrek heb ik het korter bij huis gezocht, ik hoop dat deze keuze niet verkeerd voor mij uitpakt.
1: hij verbruikt op stand 1 en ventilator ook op 1, 12 kg pellets op 12 uur.
2: de ventilator aan de linkerzijde maakt een geluid alsof hij niet vloeiend (uit balans) loopt waardoor hij een klokkend geluid produceert, wat erg overheersend en vervelend is. (iedere ronding klinkt klok, klok) Hij loopt echter NIET aan.
3: hij veroorzaakt een zwaar brommend geluid. Dit gebeurt om de paar minuten en klinkt alsof er een zware vrachtauto kort langs mijn woning rijdt.
Het begint met de vlam die heel onrustig begint te branden. Het is net of de vlam uit elkaar geduwd wordt en dan begint ook het zware brommen. Het klinkt dreigend en ik vraag me af, of ik hier zelf wat aan kan doen.
Ik heb alleen de Italiaanse gebruiksaanwijzing en kan dus niets opzoeken.
Kan ik zelf ergens uitlezen of de parameters goed zijn.
Moet deze kachel eigenlijk ook nog ingestelt worden na installatie, want dit is niet gebeurt.
Hij is alleen aangemaakt en mij is uitgelegt hoe ik de dagen moest programmeren.
Ook vindt ik dat hij er lang over doet voordat hij uit zijn start fase komt. 20 minuten: is dit normaal.?
Ik vind het namelijk niet fijn, dat hij er zo lang langer over doet, om te starten met het verwarmen van mijn ruimte.
Dan gaat namelijk ook pas de ventilator voor de uitstroom van warmte in de kamer aan. Zo lang doet hij ook over de stop fase
Mij viel trouwens ook op, dat de linker zijde aan de voorkant, zelfs op stand 2, heeeel erg heet wordt.
Ik heb me hier al stevig aan verbrand en deze kachel is dus naar mijn mening niet geschikt voor families met kleine kinderen.
De kanalisatie aan de zijkant, ben je verplicht deze te gebruiken of hoeft dit niet. ?
Ik denk namelijk dat dan de ergste warmte (en het gevaar van verbranding) aan de linkerzijde dan minder wordt.
Kan ik de kachel beter bedienen als ik de afstandbediening erbij zou nemen.? Deze heb ik nu niet erbij.?
Vele vragen, maar ik hoop dat jullie me hier verder mee kunnen helpen.
Ik zal deze vragen ook aan mijn installateur stellen, maar ik wil gaarne jullie antwoorden ook horen.
alvast bedankt voor alle tips.