Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 11 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 11 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Nordic Fire Rave 80 weinig warmte

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nordic Fire Rave 80 weinig warmte Empty Nordic Fire Rave 80 weinig warmte

    Bericht van Gast wo dec 04, 2013 8:08 am

    Beste allemaal,

    wij hebben sinds een kleine twee weken een Nordic Fire Rave 80 om de woonruimte in ons schip (deels) te verwarmen.
    De kachel draait 24/7 op P1 en 1 keer per dag zet ik hem even uit om hem aan de binnenkant schoon te maken (asla legen, branderbak schoonmaken en stofzuigen). Daarna gaat-ie meteen weer aan en zetten we hem op P3 om de temperatuur wat omhoog te brengen en als we naar bed gaan gaat-ie weer op P1.

    Nu is het zo dat we deze kachel hebben gekocht omdat buren van ons ook een pelletkachel hebben waar we zijn wezen kijken. Deze kachel geeft een enorme warmte aan de voorkant en soms zelfs zo veel dat ze alle deuren moeten openzetten omdat het anders te warm wordt.
    Echter, bij ons wil het niet warm worden. De kachel weet het net naar 21 graden te krijgen maar als ik mijn hand voor de blower houd dan voelt het wel warm maar niet écht warm genoeg om de ruimte goed te verwarmen.

    Ik heb inmiddels gezien dat de rookgas temperatuur op P2 zo rond de 153 graden schommelt en op P3 doorschiet naar 165 graden.
    Naar mijn idee verspil ik warmte door de uitlaat en levert de kachel te weinig warmte aan het huis.
    Klopt mijn aanname? Ik ken nergens iets vinden over waardes van deze kachel (ook niet onder Ravelli of Ecotek).

    Ik ga straks de installateur bellen om te zien of hij langs kan komen want ik hoop dat hij door het wijzigen van de verborgen parameters een hogere warmte kan realiseren.
    Evengoed ben ik benieuwd naar jullie mening/reacties (hier zit uiteindelijk de kennis ;-) ).

    Alvast bedankt!
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    Nordic Fire Rave 80 weinig warmte Empty Re: Nordic Fire Rave 80 weinig warmte

    Bericht van ben-revo wo dec 04, 2013 8:52 am

    @ferret , bij mij is de rookgas temperatuur op p1-100 graden , p2-100 , p3-110 , en p4-123 graden , p4 is tevens bij mij de hoogste vermogensstand , de kachel heeft een maximum van 150graden voor deze in veiligheid gaat , (superior cleo ,6kw) de verwarmde ruimte is 110kub ,niet of slecht geïsoleerd , en wordt goed en snel verwarmd tot 25graden (is een badkamer)


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nordic Fire Rave 80 weinig warmte Empty Re: Nordic Fire Rave 80 weinig warmte

    Bericht van Gast wo dec 04, 2013 9:18 am

    Hallo ben-revo; bedankt! Dat zijn duidelijk andere waarden maar dit betreft ook een andere kachel.

    Ik heb meerdere topics doorgenomen die over rookgas temperatuur gaan en ik lees overal andere waarden over andere kachels. Ik ben benieuwd of hier nog iemand is met een zelfde kachel (Rave 80) die de waardes zou kunnen vermelden. Ik weet dat dit kan afwijken met wat ik meet vanwegen het afvoerkanaal e.d. maar dan heb ik beetje een idee.

    Ik ga zo de installateur bellen...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nordic Fire Rave 80 weinig warmte Empty Re: Nordic Fire Rave 80 weinig warmte

    Bericht van Gast wo dec 04, 2013 9:49 am

    Zojuist gebeld; hij heeft een zelfde kachel brandend in de showroom en gaat daar de rookgas temperatuur meten in de verschillende standen.
    Mocht daar een te groot verschil uitblijken dan gaan we verder onderzoeken.

    Tevens hebben we gesproken over het vlambeeld. Dat zou regelmatig moeten zijn en dat is bij mij niet het geval.
    hij vermoed dat dit te maken heeft met de partij pellets. Deze zouden kwa lengte niet consistent genoeg zijn waardoor er de ene keer meer of minder via de schroef pellets opgevoerd worden. Hij komt binnenkort langs met wat zakken andere pellets om te zien of dat beter gaat.

    Afijn, genoeg weer om te puzzelen...
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    Nordic Fire Rave 80 weinig warmte Empty Re: Nordic Fire Rave 80 weinig warmte

    Bericht van ben-revo wo dec 04, 2013 10:31 am

    de schouw heeft een zekere bedrijfstemperatuur nodig voor een goede werking , te laag betekent kondens vorming en te hoog dan heb je een te laag rendement , dit laatste vermoed ik heb jij , dat je temperatuur verschil hebt met verschillende pellets is normaal , maar dat de temperatuur van de rookgassen zo hoog ligt lijkt me wel wat overdreven , de vlam moet rustig branden zonder aanjagend geluid en vonken die op vuurwerk lijken , de kachelruit dient proper te blijven (lees niet zwart worden) zonder koekvorming in de branderpot !


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nordic Fire Rave 80 weinig warmte Empty Re: Nordic Fire Rave 80 weinig warmte

    Bericht van Gast do dec 05, 2013 8:09 am

    Ik heb inderdaad soms van die vonkenregens is me gisteren opgevallen toen ik het brandproces eens goed bekeek.

    Wat me ook opviel (maar dat heeft wellicht met dit type kachel te maken) is dat hij zeer geregeld (ik denk wel 4 keer per uur maar dat moet ik nog eens goed timen als ik tijd heb), dat de ventilator harder gaat draaien en dan verschijnt de melding "Reinigen branderpot" in de display. Ik zie verder niets gebeuren en dat duurt dan een seconde of 10 en dan gaat de ventilator weer in de lage stand.

    schoonblazen van de branderpot gebeurt bij elke kachel op regelmatige tijdstippen, dat hoort zo.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nordic Fire Rave 80 weinig warmte Empty Re: Nordic Fire Rave 80 weinig warmte

    Bericht van Gast ma maa 17, 2014 8:15 pm

    @ ferret: Zijn de problemen opgelost?
    We staan op het punt een RAVE80 aan te schaffen.
    Ben wel benieuwd
    eddy1
    eddy1
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 79
    Registration date : 17-11-13

    Nordic Fire Rave 80 weinig warmte Empty Re: Nordic Fire Rave 80 weinig warmte

    Bericht van eddy1 di maa 18, 2014 10:37 am

    Wij hebben al enkele maanden een ravelli 80 staan, zijn er tevreden van. Is wel zo dat deze als bijverwarming dient, hebben in living een piazetta staan, die veel meer capaciteit en warmte geeft, gezien deze laatste  een kachel is met 14 KW en de ravelli een van ongeveer 8 kw.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nordic Fire Rave 80 weinig warmte Empty Re: Nordic Fire Rave 80 weinig warmte

    Bericht van Gast wo mei 07, 2014 7:45 pm

    Sorry voor de late reactie!

    We hebben inmiddels ontdekt dat het soort pellets ook veel verschil uitmaakt en we hebben na de Green Maxx de Tiger pellets gehad en nu hebben we German pellets. De laatste twee gaven beduidend meer warmte.

    Gesponsorde inhoud


    Nordic Fire Rave 80 weinig warmte Empty Re: Nordic Fire Rave 80 weinig warmte

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 10:43 am