iris plus vragen Hitskin_logo Hitskin.com

Dit is een voorbeeld van Hitskin.com
Installeer deze stijlGa terug naar de stijlenpagina



Het forum over verwarmen met pellets
 
IndexRegistrerenInloggen
Voorstellen nieuwe leden
"De Tien Geboden”
Het pelletforum gebruiken:
Navigatie
 Index
 Forumregels
 Gebruikerslijst
 Profiel
 FAQ
 Zoeken
Wie is er online?
Er zijn in totaal 14 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 13 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.
Soortgelijke onderwerpen
Affiliates
gratis forum

Meest actieve berichtenplaatsers
erwin
iris plus vragen I_vote_lcapiris plus vragen I_voting_bariris plus vragen I_vote_rcap 
steven
iris plus vragen I_vote_lcapiris plus vragen I_voting_bariris plus vragen I_vote_rcap 
pedro
iris plus vragen I_vote_lcapiris plus vragen I_voting_bariris plus vragen I_vote_rcap 
krusty
iris plus vragen I_vote_lcapiris plus vragen I_voting_bariris plus vragen I_vote_rcap 
Fleur
iris plus vragen I_vote_lcapiris plus vragen I_voting_bariris plus vragen I_vote_rcap 
ss
iris plus vragen I_vote_lcapiris plus vragen I_voting_bariris plus vragen I_vote_rcap 
jeanhup
iris plus vragen I_vote_lcapiris plus vragen I_voting_bariris plus vragen I_vote_rcap 
Philip
iris plus vragen I_vote_lcapiris plus vragen I_voting_bariris plus vragen I_vote_rcap 
Annejanne
iris plus vragen I_vote_lcapiris plus vragen I_voting_bariris plus vragen I_vote_rcap 
Maryline
iris plus vragen I_vote_lcapiris plus vragen I_voting_bariris plus vragen I_vote_rcap 

 

 iris plus vragen

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
Gast
Gast
Anonymous



iris plus vragen Empty
BerichtOnderwerp: iris plus vragen   iris plus vragen Emptydi dec 24, 2013 9:37 pm

Hoi,

Vorige week kocht ik 2de hands een pelletkachel van edilkamin, iris plus. Ze had vorige maand nog onderhoud gehad. Ik wil de kachel gebruiken als hoofdverwarming voor een slecht geïsoleerde ruimte van 40m². Ze werkt, maar ik ondervind nog enkele problemen en zou graag beter begrijpen hoe het nu allemaal zit. Ik heb jaren enkel met een houtkachel gestookt, dus een kachel met een digitaal bord is nieuw voor mij .
Ik heb de handleiding helemaal doorpluist en hier al wat gelezen op het forum (heel interessant trouwens), maar ik raak niet uit alles wijs. In de handleiding vind ik slechts beperkte informatie. Ik weet niet hoe de kachel nu is ingesteld, de vorige eigenaar vertelde me dat de dealer dit voor hen geregeld had, hij kon me niet echt helpen. De ruimte die ik wil verwarmen is alleszins heel anders dan de zijne. Ik zou iemand professioneel kunnen vragen om ernaar te kijken, maar ik zou liefst zelf leren hoe ermee om te gaan, ten slotte zal ik ze nog wel enkele jaren gebruiken.

Mijn vragen:

-toen ik de kachel de eerste keer aanstak, blaasde ze steeds koude lucht, ook na een half uur branden. In de handleiding staat dat er dan teveel roet op de warmtewisselaar zit en dat je die via de binnenzijde moet reinigen. Ik had de kachel voor gebruik gestofzuigd en asvrij gemaakt, maar niet aan de bovenzijde. Nadat ik gewoon bovenaan afstofte, werkte ze wel. Is het dan voldoende dat je met een borsteltje de buizen aan de bovenkant van de kachel via de binnenkant schoonmaakt, of moet je de kachel echt openhalen om de warmtewisselaar te kunnen reinigen?
langs binnenkant is voldoende, de rest gebeurt bij het groot onderhoud


-je kan de kachel instellen op manueel en dan kiezen of ze op p1, p2 of p3 brandt. Ik weet echter niet op welke waarden p1, p2 en p3 nu zijn afgesteld (hoe kan je dit zien?) en op welke waarden ze best afgesteld zouden zijn.
die gegevens zitten in de beveiligde installateursmenu.
de kachel hoort afgesteld te worden op de schouw en de pellets, daar zijn geen vaste waarden voor.


-stel dat je 20°C instelt als temp op automatisch. Eens deze temp bereik is zal de kachel terugschakelen naar P1 als ik het goed begrijp. Als het dan later weer te koud wordt, zal ze dan ook weer overschakelen naar p2 of p3 om weer op 20°C te komen, en dan weer naar p1 als de 20°C bereikt zijn, of werkt het zo niet? jawel

- als ik de kachel gedurende de nacht op automatisch zet en ik stel ze in op 14°C en air 2, dan valt ze ergens tijdens de nacht telkens uit en geeft ze foutmelding SF (geen vlam) en zit het brandbakje vol onverbrande pellets s morgens. Zou dit kunnen omdat er te weinig pellets gespuwd worden zodat de vlam uitgaat en dat ze dan nog pellets blijft opgooien tot het bakje vol is? Of zou ze teveel pellets geven en dan de vlam verstikken? Of is er een andere oorzaak?  
Ik heb niet geprobeerd wat er zou gebeuren als ik de temp op 20°C zou laten staan tijdens de nacht, maar overdag doet ze alleszins niet raar als ze brandt. Hoe komt dit? Heeft dit iets te zien met de instellingen? Ze kan alleszins niet naar een programma schakelen s nachts, want die staan allemaal uit.
snachts zal de kachel langere tijd in P1 branden dan overdag, zowel te weinig als teveel pellets kunnen oorzaak zijn.
zet de temp overdag eens op 14gr of manueel in P1, en kijk na enkele uren wat er juist gebeurd in de brandpot.


-Moet je wachten tot de bak helemaal leeg is om bij te vullen of kan je hem gaandeweg opvullen alvorens hij leeg geraakt?  
-Als je bijvult voor hij leeg is, moet je dan ook de wormschroef vullen?
-vullen van de wormschroef: doe je dit voor elke ontsteking of enkel nadat je dat pelletbak hebt gevuld?
De wormschroef moet enkel manueel gevuld worden als hij leeggedraaid is, de pelletbak vul je dan ook best gaandeweg op.

-Hoeveel uren kan de kachel branden (op een laag pitje) alvorens je ze weer asvrij moet maken? 
normaal om de paar dagen of eerder naargelang de hoeveelheid asse, zwarte ruit, verstopte gaatjes in brandpot. dat moet je zelf ondervinden.

-de zelfreiniging, wanneer en hoe vaak doet de kachel dit dan? Hoe herken je dit?
om de 20' hard blazen gedurende korte tijd


Zo, alvast erg bedankt, groetjes
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 32056
Leeftijd : 62
Registration date : 15-02-10

iris plus vragen Empty
BerichtOnderwerp: Re: iris plus vragen   iris plus vragen Emptywo dec 25, 2013 2:27 am

jana,

ik heb de meeste vragen in bovenstaande topic beantwoord (zie rode tekst).

als de warmtewisselaar nog vol roet zat is het laatste onderhoud helemaal niet gebeurt zoals het hoort.
is het dan niet beter dat je nu de kachel een eerste maal korrekt laat afstellen en onderhouden door een ervaren installateur.
in [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] vind je mogelijk een installateur in je regio die ook aan kachels werkt die niet van bij hem komen..

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
goldwing
Pellet
Pellet
goldwing


Man Aantal berichten : 139
Leeftijd : 63
Registration date : 23-11-10

iris plus vragen Empty
BerichtOnderwerp: Re: iris plus vragen   iris plus vragen Emptywo dec 25, 2013 6:31 pm

Als je nu een keer een groot onderhout laat doen dan kan je veel pikken met uw ogen zo dat je dit later zelf kan doen en als je de kachel dan in een keer laat afstellen op je schouw dan moet je toch al geen extra verplaatsing betalen
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



iris plus vragen Empty
BerichtOnderwerp: Re: iris plus vragen   iris plus vragen Emptyza dec 28, 2013 6:45 pm

Hoi,

Bedankt voor de info!
Ik neem contact op met Roksan, dat is hier niet ver vandaan. En dan hou ik mijn oren en ogen goed open.
Groetjes
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





iris plus vragen Empty
BerichtOnderwerp: Re: iris plus vragen   iris plus vragen Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
iris plus vragen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
»  Hulp Edilkamin Iris Plus vs iris Up
» MCZ TRAY- CAP
» afstandsbediening

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Pelletforum :: Info merken pelletkachels :: Edilkamin-
Ga naar: