ik brand ondertussen een jaar of 5 met een mcz athos multi air en na een lange lijdensweg ben ik van plan de boel buiten te smijten
na maanden zoeken , dealers aflopen en het internet uren afschuimen had ik besloten dus mijn mcz aan te schaffen
ik had zoveel dealers in het land gedaan en zoveel kwakzalvers tegen gekomen en dacht bij mijn dealer ( grote electro en kachelzaak uit schriek ) eindelijk iemand gevonden te hebben die een mooie prijs gaf en ook volgens zijn uitleg een deftige service na verkoop .
ook vertelde de verkoper ons dat een onderhoud zo simpel was dat eenmaal de technieker dit is komen doen je dat zelf kom doen want het stelde niks voor
zoals zoveel kachels werd mijn mcz geleverd en was er in het begin weinig op aan te merken
maar al snel kwamen we tot de vaststelling dat de branderpot die bij ons inox is barste en dat de witte achtersteen afschilferde
zodus wij naar de dealer daar werd ons een nieuwe gegeven en werd een nieuwe steen besteld
tot mijn verbazing moest ik vaststellen dat mijn steen een ander model was en vroeg de technieker die dus mijn zogezegd eerste onderhoud kwam doen wat er mis was want was de verkeerde steen
die man wist me te vertellen dat er bij de mcz athos al enkele klachten zijn binnengekomen met gebarste brandkamers en die steen moest dat voorkomen want hij had zijkanten
ondertussen had ik wel gezien wat er van onderhoud gebeurde aan die kachel en dat stelde echt niets voor
ikzelf heb een redelijke technische kennis en heb me dus het nodige materiaal aangekocht en deed mijn onderhoud zelf
ondertussen moest ik ieder begin van een stookjaar een nieuw branderpotje kopen want het andere was zo slecht en dat merkte je aan de verbranding
als je rekend dat die een pak over de 100 euro kosten en dat ongeveer aan een potje per 2.5 paletten das een kostelijke grap
ik heb zowel de dealer meermaals gevraagd voor een alternatief of eventueel een gietijzer (meestal een pak goedkoper ) en zelfs de invoerder hierover gemaild maar je krijgt hier zelfs geen antwoord over
de grootste zever is begonnen dit stookjaar
op een zeker moment ging de kachel in alarm en kon ze niet meer gereset worden
het was toen koud en als enige verwarmingsbron in huis dan maar snel de dealer gebeld
de man aan de telefoon wie ook een van de zaakvoerders is zei me dat ze gingen langskomen
ik vroeg hem wanneer zou dat kunnen waarop de man antwoorde hier geen datum op kunnen te zetten
ik vroeg hem toch uitdrukkelijk om een datum want 1 ik zat zonder verwarming met kinderen in huis en 2 ik in ploegen werkte en ik niet wou dat ze voor een geslote deur gingen staan
het antwoord dat ik toen kreeg was echt wel heel straf : meneer ik zie dat uw kachel niet elk jaar onderhouden is door ons en mensen die elk jaar een onderhoud laten doen krijgen voorrang
nu ik ben meestal wel een kalme persoon maar dit was er toch over zeker omdat ik wist dat de verkoper in de zaak vertelde : onderhoud kan je zelf doen
de dag nadien was ik nog steeds ondersteboven van zijn antwoord en ben ik er naartoe gereden en toen was die man iets vriendelijker hij zei me zelfs meneer u doet uw onderhoud zelf en bent dus technisch aangelegd ik denk dat de gloeikaars stuk is u kan ze mss zelf meenemen en steken dus zo gedaan en alles werkte weer perfect
maar dit was wel niet de service die ik verwacht
ergens tussen kerst en nieuwjaar kreeg ik ineens een krakend geluid ergens in de buurt van de wormreductie en dus belde ik de dealer
ik dacht bwa heb nog geen onderhoud kunnen doen aalde de wormreductie uit elkaar het vet was helemaal uitgezakt naar de onderkant van de behuizing en was helemaal versteend van de ouderdom ipv nieuw vet te steken werd het oude vet terug verdeeld en alles werd terug gezet
ik vroeg de technieker om een nieuwe dichting in de deur te steken want zo een athos is met een inbusvijs om de deur vast te trekken en ik vond dat de dichting te dun was geworden maar meneer vond dat niet nodig en deed dat niet
tijdens het onderhoud heeft de technieker de ventilatoren willen proper maken dit deed hij met een soort lasbaget en de stofzuiger
een athos heeft dubbele ventilatoren en de onderkant ervan kan je niet zo aan hij heeft ze wel proberen te reinigen maar heeft niet alle schoepen zuiver kunnen maken
nu die technieker was nog niet goed weg of mijn kachel begon heel hard gaan te stinken en bij het afkoelen wanneer de ventilatoren hoog in rpm gaan begon de kachel hard gaan te daveren
ik dacht bwa das de eerste keer na een onderhoud das normaal maar die stank ging niet weg en het daveren ook niet
ook begon de kachel na enkele dagen terug gaan te kraken
dus de dealer gebeld en die heeft de technieker terug langs gestuurd en die heeft wat silsiconen gespoten op plekken waar dat mss zou kunnen doorkomen maar veel veranderde er niet en de stank bleef en het gekraak werd niets meer aan gedaan en aan de ventilatoren ook niet
spijtig genoeg was ik gaan werken en was toen enkel mijn vrouw thuis
toen ik achteraf belde om te zeggen dat niets opgelost was zei de man dat de ventilatoren enkel zuiver te krijgen zijn door te demonteren en uit te blazen (waarom doet hij dat niet direct )
de rest moesten we nog afwachten
na enkele weken heb ik maar besloten om een mail te sturen dit om mijn klacht officieel te maken want bellen zegt niets en das dan woord tegen woord
ik heb fero ook weer is in cc gezet want zij zijn de invoerder
van fero kreeg ik geen antwoord en van de dealer enkel dat ik kon bellen, dus ik van de week gebeld
ik vroeg hem wat hij ging doen aan mijn kachel want ik maakte hem duidelijk dat dit een gevaarlijke situatie is voor mij en mijn gezin
ik maakte hem ook duidelijk dat ik betaald had voor een goed uitgevoerd onderhoud en niet half gereinigde ventilatoren
ook vroeg ik hem wat hij ging doen aan de stank van mijn kachel want dat heeft ze gekregen direct na mijn onderhoud
de man was vrij duidelijk en zei me dat ze daar niks aan gingen doen, dus telefoon afgelegd en er maar naartoe
ik heb me daar zo kwaad gemaakt die man was mij daar gewoon uit aant lachen terwijl ik met serieuze problemen zit
alles wimpelde hij af en zei kortaf meneer u kan beter geen gebruik maken van mijn diensten
zodus zit ik hier met mijn rommel se
heb fero nog gebeld maar daar zit iedereen op de beurs dus ook niemand die me kan helpen
hopelijk lezen de mensen van fero hier mee en kunnen zij toch een kleine inspanning doen om mij te helpen
al vind ik persoonlijk dat mijn dealer die problemen moet oplossen want hij heeft ze veroorzaakt
toch begin ik eerder gaan te denken om de boel op een ander te laten onder houden maar wie wie heeft goede ervaringen met een mcz dealer en eentje die niet uit schriek komt
mensen die met dezelfde dealer ook problemen hebben of zo behandeld worden mogen mij altijd een pm sturen want gezamellijk staan we mss sterker
steve