rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Hitskin_logo Hitskin.com

Dit is een voorbeeld van Hitskin.com
Installeer deze stijlGa terug naar de stijlenpagina



Het forum over verwarmen met pellets
 
IndexRegistrerenInloggen
Voorstellen nieuwe leden
"De Tien Geboden”
Het pelletforum gebruiken:
Navigatie
 Index
 Forumregels
 Gebruikerslijst
 Profiel
 FAQ
 Zoeken
Wie is er online?
Er zijn in totaal 21 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 21 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.
Soortgelijke onderwerpen
Affiliates
gratis forum

Meest actieve berichtenplaatsers
erwin
rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_lcaprika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_voting_barrika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_rcap 
steven
rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_lcaprika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_voting_barrika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_rcap 
pedro
rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_lcaprika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_voting_barrika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_rcap 
krusty
rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_lcaprika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_voting_barrika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_rcap 
Fleur
rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_lcaprika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_voting_barrika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_rcap 
ss
rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_lcaprika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_voting_barrika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_rcap 
jeanhup
rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_lcaprika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_voting_barrika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_rcap 
Philip
rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_lcaprika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_voting_barrika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_rcap 
Annejanne
rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_lcaprika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_voting_barrika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_rcap 
Maryline
rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_lcaprika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_voting_barrika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 I_vote_rcap 

 

 rika induo - aankoeken horizontale worm

Ga naar beneden 
+2
erwin
peterman
6 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
peterman
Pelletje
Pelletje



Aantal berichten : 43
Registration date : 21-11-13

rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: rika induo - aankoeken horizontale worm    rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Emptydi maa 25, 2014 8:56 pm

Mijn induo werkt op temp.met ruimtevoeler.
Ik vraag mij af hoe die koek eigenlijk ontstaat ,door het stof in de zakken of door de slechte verbranding van de pellets of....ik weet het eigenlijk niet.
Ik heb ook al enkele malen gehad dat de kachel niet ontstoken was maar dat komt blijkbaar doordat mijn pellets zeer lang zijn.na nog eens starten is hij meestal vertrokken.
Mijn installateur heeft me wonterspan pellets aangeraden maar blijkbaar zijn deze toch niet zo ideaal voor mijn kachel. Hopelijk zal dit met andere pellets beter zijn ;heb helaas nog een volle pallet wonterspan staan.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: rika induo - aankoeken horizontale worm    rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Emptydi maa 25, 2014 10:33 pm

Is het slakvorming of gewoon roetophoping?
Slakvorming (koek) ontstaat wanneer een specifieke brandstof heter wordt verbrand dan zijn assmeltpunt.
Dit gebeurd bij pellets waarvan het assmeltpunt < 1300°C is.

Werk je met een ruimtevoeler van Rika of gewoon een aan/uit thermostaat(aangesloten op de groene fiche)
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 32062
Leeftijd : 62
Registration date : 15-02-10

rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: rika induo - aankoeken horizontale worm    rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Emptydi maa 25, 2014 10:38 pm

Gegevens van de producent van Wonterspan pellets:
Diameter; 6 mm
Warmtewaarde; 5,2 kWg/kg
Soortelijk gewicht; 679 kg/m3
Vochtgehalte; 5,8 %
Assen; 0,3%
Grondstof; 100% dennehhout
Lengte; 3,15 ≤ L ≤ 40 mm
Duurzaamheid ; 98,3%
Assmeltpunt ; 1440 C

misschien kan iemand bij gelegenheid eens een foto van zo een aangekoekte worm erop zetten,
dat zegt voor de andere leden altijd veel meer als woorden...

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: rika induo - aankoeken horizontale worm    rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Emptydi maa 25, 2014 10:51 pm

Als ik nog eens een onderhoud van een induo heb maak ik er een foto van.

Terug naar boven Ga naar beneden
peterman
Pelletje
Pelletje
peterman


Man Aantal berichten : 43
Registration date : 21-11-13

rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: rika induo - aankoeken horizontale worm    rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Emptywo maa 26, 2014 10:00 pm

Bij mij is een ruimtevoeler van Rika aangesloten.
Het verschil tussen slakvorming of roetophoping ken ik niet maar het is een harde koek die kleeft vooral aan het uiteinde van de cilinder waar het wormwiel in draaid.
Er vormt zich een keiharde rand en als die te groot word loopt het wormwiel vast. Omdeze te verwijderen moet er echt hamer en beitel gebruikt worden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Fleur
PELLETKACHEL!
PELLETKACHEL!
Fleur


Man Aantal berichten : 3089
Registration date : 06-12-11

rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: aankoeken horizontaal wormwiel   rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Emptyma nov 24, 2014 9:54 pm

peterman
al eens gebrobeerd met het stof of zaagsel uit je pellets te halen. wat?

_________________
_________________________________________
HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
_________________________________________
Terug naar boven Ga naar beneden
peterman
Pelletje
Pelletje
peterman


Man Aantal berichten : 43
Registration date : 21-11-13

rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: rika induo - aankoeken horizontale worm    rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Emptyma nov 24, 2014 10:17 pm

vroeger dacht ik ook dat het van het stof of zaagsel was in de zakken van de wonterspan pellets,daar zat soms echt veel stof in,
nu brand ik met elite pellets en daar zit echt geen stof in vind ik ,maar het probleem blijft dezelfde ....dus volgens mij ligt het niet aan stof??
Terug naar boven Ga naar beneden
Fleur
PELLETKACHEL!
PELLETKACHEL!
Fleur


Man Aantal berichten : 3089
Registration date : 06-12-11

rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: rika induo - aankoeken horizontale worm    rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Emptyma nov 24, 2014 10:24 pm

het wormwiel is misschien niet genoeg gehard en te ruw daar het aankoekt ?
of zit het wormwiel te dicht bij de vuurhaard misschien ?
er moet toch iets zijn waardoor dit euvel ontstaat ? wat zegt jou installateur daarvan ?

als ik nu bericht 30 herlees is de oorzaak te zoeken bij de cilinder waar het wormwiel in draait en niet het wormwiel

_________________
_________________________________________
HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
_________________________________________
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 32062
Leeftijd : 62
Registration date : 15-02-10

rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: rika induo - aankoeken horizontale worm    rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Emptyma nov 24, 2014 11:07 pm

"Schouwtrek weet ik niet maar ga vanaf de kachel recht naar boven door een plat dak daarop nog 3 meter dubbelwandige inoxbuis".

"ook bij houtverbranding zeer veel warmte en weinig houtverbruik; wel moet men wachten om de deur te openen tot er slechts wat gloeiende kooltjes overblijven van de vorige houtblokken anders komt er snel rook uit de kachel."



@peterman: is de schouw wel voldoende zelftrekkend. zit er op korte afstand geen hogere muur boven de uitmonding van de opgaande buis?

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
peterman
Pelletje
Pelletje
peterman


Man Aantal berichten : 43
Registration date : 21-11-13

rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: rika induo - aankoeken horizontale worm    rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Emptydi nov 25, 2014 8:57 pm

aan erwin ,ik denk wel dat de schouw trekt ,alhoewel deze nooit gemeten is,
Als ik hout brand regelt de kachel de verbranding via de rikatronic regeling.moet maar om de twee uur twee blokjes hout opleggen ,
de kachel meld wanneer er mag bijgevuld worden,doe je ervoor de deur open dan kan er wat rook uitslaan,
misschien ligt dat aan een klep die nog te veel gesloten is op dat moment?Verer enorm veel warmte bij houtverbranding.
zit met een buis voor de luchttoevoer van buiten naar de kachel.

aan fleur,zowel de cilinder waar het wormwiel in draaid als het uiteinde van het wormwiel koeken aan,deze komen in kontakt met de vlam,
zal eens proberen een tekening van de doorsnede van de  rika induo te plaatsen...
Terug naar boven Ga naar beneden
peterman
Pelletje
Pelletje
peterman


Man Aantal berichten : 43
Registration date : 21-11-13

rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: rika induo - aankoeken horizontale worm    rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Emptydi nov 25, 2014 9:05 pm

Op deze doorsnede zie je duidelijk het horizontale wormwiel en het uiteinde van de cilinder in vuur en vlam staan.
gr.Peter

rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 INDUO_modifi%C3%A9-3
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 32062
Leeftijd : 62
Registration date : 15-02-10

rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: rika induo - aankoeken horizontale worm    rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Emptydi nov 25, 2014 9:16 pm

hoever zit de uitmonding van de 3m opgaande buis van een hogere muur of dak verwijdert.
aan "denken" dat een schouw goed trekt heb je niets, bij de houtverbranding is de schouwtemp en de schouwtrek zowiezo hoger.
test het eens met een brandende kaars in de koude kachel als deze op pellets ingesteld staat.
als het vlammetje en de rook naar boven worden gezogen is het goed.

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
peterman
Pelletje
Pelletje
peterman


Man Aantal berichten : 43
Registration date : 21-11-13

rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: schroefmotor blokkage rika induo   rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Emptydi nov 25, 2014 10:16 pm

de uitmonding van de buis staat niet tegen een hogere muur;wel een dak maar staat er een eind van af.
De test met de kaars gedaan en de rook word goed naar boven gezogen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Fleur
PELLETKACHEL!
PELLETKACHEL!
Fleur


Man Aantal berichten : 3089
Registration date : 06-12-11

rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: rika induo - aankoeken horizontale worm    rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Emptydi nov 25, 2014 11:04 pm

peterman
is het mogelijk daar eens een foto van te nemen van het uiteinde van de worm

_________________
_________________________________________
HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
_________________________________________
Terug naar boven Ga naar beneden
ben-revo
Pelletkacheltje
Pelletkacheltje
ben-revo


Man Aantal berichten : 257
Leeftijd : 61
Registration date : 09-12-11

rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: rika induo - aankoeken horizontale worm    rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Emptywo nov 26, 2014 8:34 am

Zoals je beschrijft lijkt het meer op versteende roetophoping ?

_________________
Rika Revo 9kw
Rika Topo II 10kw
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: rika induo   rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Emptyvr jan 23, 2015 1:40 pm

Heb juist ook problemen gehad met mijn induo kachel : gaf op scherm " schroefmotor blokkage " en het kalibreren lukte ook niet meer .
Technieker langs geweest en snel opgelost .

- blokkage : aankoeking aan het eind van het wormwiel verwijderd en klaar (moet regelmatig op vermogen 100% laten branden en zo zou de aankoeking verdwijnen of handmatig goed borstelen)
- kalibreren : contactjes binnen in de kachel kwam niet overeen als de hendel naar beneden werd gedaan even afregelen en klaar.

gelieve u ook eens kort voor te stellen in het voorsteltopic aub.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: rika induo - aankoeken horizontale worm    rika induo - aankoeken horizontale worm  - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
rika induo - aankoeken horizontale worm
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Rika Revo worm geluid
» Vanderhaeghe Patrick, Ieper (8900)
» pelletkachel verplaatsen/transporteren

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Pelletforum :: Info merken pelletkachels :: Rika-
Ga naar: