Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 36 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 34 gasten

krusty

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers

3 plaatsers

edilkamin moon: asse op de grond bij openen deur

hugo trucker
    hugo trucker
    Pellet
    Pellet

Man Aantal berichten : 51
    Leeftijd : 60
    Registration date : 06-03-13

edilkamin moon: asse op de grond bij openen deur  Empty edilkamin moon: asse op de grond bij openen deur

Bericht van hugo trucker di 15 apr 2014 - 21:30

Ik merk sinds een paar weken dat er steeds asse op de grond vallen als ik de deur open doe. De asse komen van de vonkjes die tussen de deur en de aslade vallen. Een tijd geleden kende ik de fenomeen niet. Kan hier iets aan gedaan worden?

Sinds mei 2013 Edelkamin Moon kachel
    erwin
    erwin
    Admin

Man Aantal berichten : 32453
    Leeftijd : 62
    Registration date : 15-02-10

edilkamin moon: asse op de grond bij openen deur  Empty Re: edilkamin moon: asse op de grond bij openen deur

Bericht van erwin di 15 apr 2014 - 23:56

dat er wat asse op de grond valt als de deur opengaat lijkt me normaal te zijn.
    ik denk dat de enige oplossing iets frequenter de kachel kuisen zal zijn...

hugo trucker
    Pellet
    Pellet

edilkamin moon: asse op de grond bij openen deur  Empty Re: edilkamin moon: asse op de grond bij openen deur

Bericht van hugo trucker wo 16 apr 2014 - 21:17

Kachel word telkens gekuist als er een nieuwe zak word ingedaan.
    Kan het niets te maken hebben met de lucht die voor het venster stroomt om deze zoveel mogelijk zuiver te houden.
    Dat er bv te weinig lucht komt omdat kachel in deze tijd van het jaar heel fel geknepen is?

erwin
    erwin
    Admin

Bericht van erwin wo 16 apr 2014 - 22:03

De koude opgaande luchtstroom of screen-wash zorgt ervoor dat de vlam wordt weggetrokken van de ruit.
    Bij laag vermogen is er meestal meer asse/roetvorming, en de kleinste luchtstroom.
    Zit die opening niet verstopt onderaan de ruit waar de lucht aangetrokken wordt..

hugo trucker
    Pellet
    Pellet

Bericht van hugo trucker vr 18 apr 2014 - 21:25

Erwin,
    Ik dacht dat die lucht word aangetrokken tussen de ruit en de assebak. Hier is ongeveer 5mm plaats tussen. Waar bevind zich de opening die jij dan bedoeld?

erwin
    erwin
    Admin

Bericht van erwin vr 18 apr 2014 - 21:52

de lucht voor de screen-wash wordt aangetrokken onderaan tussen ruit en deurframe,
    de dichting (dikte 2mm) tussen de ruit en het frame is daar deels onderbroken, zie onderstaande tekening pos. 65.
    als je langs onderkant op de ruit blaast (met gesloten deur) met perslucht of de blaaskant van de aszuiger, zie je binnenkant de asse wegvliegen.

[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]

hugo trucker
    Pellet
    Pellet

Bericht van hugo trucker vr 18 apr 2014 - 22:08

Erwin,
    Dat ga ik morgen of komende dagen eens testen want dat wist ik niet. Weer iets bijgeleerd via dit  pelletforum .
    Bedankt kerel.

hugo trucker
    hugo trucker
    Pellet
    Pellet

Bericht van hugo trucker do 8 mei 2014 - 22:27

Ik heb dit gisteren eens getest met perslucht onderkant tussen de ruit en het frame. Reageert daar maar minimaal op. Als ik dat rechts in de bovenhoek doe, reageert het wel heftiger (links boven niet). Ik hoorde daar ook steeds een zuigend geluid als ik er mijn luisterend oor kort bij houd.Rolling Eyes Maar kachel brand volgens mij heel goed. kampvuur 

Mijn kachel staat nu een jaar (edelkamin moon) 1500 kg pellets verbruikt. Zou zelf onderhoud willen doen. Weet dat dit problemen kunnen zijn voor garantie maar er word mij 150 euro voor gevraagd en daar koop ik liever pellets voor.
    Ik zou het volgende willen doen.

Alle losse onderdelen uit de haard halen.
    Zijkanten demonteren.
    Kachel buiten zetten.
    4 doppen onder aan de buizen demonteren.
    Rookgas ventilator demonteren.
    Ventilator voor circulatie warme lucht demonteren.
    Sensoren verwijderen zodat deze niet in contact komen met perslucht die ik ga gebruiken.
    Kachel en ventilatoren stofzuigen en uitblazen met perslucht.
    Horizontaal buisje naar de schoorsteen zuiver maken.
    Borstel door de schouw steken en leegzuigen.

Nu heb ik nog volgende vragen.

Dient de pelletvijzel, warmtewisselaar, de schraapveren die in de 4 buizen zitten ook nog gedemonteerd te worden?

De reinigings staven aan de voorkant word regelmatig mee geschud, maar de rechtse werkt heel stroef kan ik daar wat aan veranderen.

Normaal komt er elke 800 kg te staan dat je kachel dient te reinigen dit kun je resetten door de turbo knop. Hier is dat pas vorige maand komen te staan, dus na ongeveer 1300 kg wat kan ik daar aan doen? In de parameters staat servic utc toch op 800 kg?  silent 

pellbox
    pellbox
    Admin

Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

Bericht van pellbox do 8 mei 2014 - 22:37

Dag Hugo,

In mijn edilkamin staat het groot onderhoud op 1500 kg, dus ik geraak er een heel stookseizoen mee door.

Mvg,

Steven

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu za 23 nov 2024 - 13:58