van Gast do feb 02, 2012 7:56 pm
Hi,
afgelopen vrijdag is onze Mt Vernon geinstalleerd.
Overstappen naar een pelletkachel was voor ons een stap in het onbekende. Maar gezien familieleden en vrienden heel tevreden zijn over de werking en warmteafgifte, waagden we die sprong.
Tot vrijdag verwarmden we onze benedenverdieping, +/- 75 vierkante meter, met een mazoutkachel van 10Kw van Saey, aangesloten op een inox schouw. Die voldoet voldoende om bij vriesweer toch constant 21 a 22 graden te hebben!
Om wat brandstof te sparen, staken we bij zwaar vriesweer 's avonds af en toe onze houtkachel aan en werd de mazoutkachel op de laagste stand gezet.
Zelfs bij -8 haalden we dan perfect 22 graden!
De pelletkachel kwam op de plaats van de houtkachel, aangesloten op een gemetste schouw met een bnnendiameter van 1 baksteen. De mazoutkachel lieten we staan in geval dat er met de pelletkachel problemen zouden zijn. Met electronica weet je immers nooit!
En een geluk dat we die beslissing namen!
Vrijdag, toen het buiten nog +8 graden was, haalden we vrijwel meteen 21 graden met de kachel in auto mode, gemeten op 1 meter van de zijkant van de kachel, waar ons salon staat.
De ventilator hoorden we wel, maar dat was aanvaardbaar! We zagen op de control unit dat de kachel af en toe op auto-M stond, het meeste stond ze in auto-ML en auto-L. Tot zover waren we tevreden! En het was even wennen omdat het toch een andere warmte was die kouder aanvoelde, dachten we
Zondag, toen het buiten rond het vriespunt was, haalden we amper 18 graden. En wat erger is, de kachel maakte een constant hels lawaai vanaf de medium stand en hoger!
Na het bekijken van de bijgeleverde DVD, schakelden we over op manuele bediening, omdat dit aangeraden werd.
Maar om 21 graden te halen, moesten we de kachel op de stand high zetten! De kachel maakt op die stand een hels blazend lawaai, vooral aan de rechterzijkant.
We moesten al vlug een compromis maken tussen temperatuur en lawaai. Dat werd +/1 19.5 graden, met de kachel op medium .... maar toch hadden we het gevoel dat het kouder aanvoelde!
Omdat deze situatie echt onhoudbaar is, belden we dinsdagochtend onze plaatser.
Hij kwam die dag 3 keer langs ... deed verschillende regelingen, belde naar de invoerder, enz ...
We merkten in de namiddag dat de kachel om de 2 uur in auto-clean mode ging. Bij Fero raadde men hem dan aan om de houtsoort op 'hard-wood' te zetten, we gebruiken op dit moment Badger Din Plus pellets.
Om 17u zette hij de kachel op manueel high, en ventilator op 'quiet' en we moesten in het oog houden of we dan een goeie temperatuur hadden.
Na 2 uur, en veel ergernis van het blazend lawaai, ging de temperatuur 2 a 3 graden omhoog ... we haalden 21.5 graden op 1 meter van de zijkant (in ons salon) van de kachel, 25 graden op 7 meter (eetkamer) van de kachel .... hoger ging het niet ...
Omstreeks 21u ging de kachel in auto-clean ... mijn echtgenote en ik keken naar mekaar: eidenlijk stilte!
We zetten de kachel opnieuw op med-low en woensdagochtend was het 18 graden!!!
Volgens de technieker van ons verkooppunt was dat lawaai normaal voor dit type kachel!
We belden onze familie en vroegen of hun kachel (MCZ) ook zoveel lawaai maakte en of ze met dit weer problemen hadden om de kamer op te warmen.
Zij hebben geen lawaai in de medium stand en overal 23 graden in een ruimte van +/- 75 vierkante meter waar dan nog een niet afgesloten trap staat ....
Ook collega's die een pelletkachel hebben, keken me met verbaasde ogen aan!
Toen de kachel weer opstartte, op medium stand, was er geen storend lawaai ... dat kwam pas na +/- 10 minuten op med stand
Er is volgens mij dan ook duidelijk iets mis!
Het lawaai kan vergeleken worden met een bijzet verwarmingsventilator die op maximum staat ... en een hele dag en avond opstaat.
Gisterenavond heb ik met een dB meter voor Iphone het geluidsnivau gemeten: 60 dB ... een stille kamer is gemiddeld 25 dB.
Ten einde raad heb ik mijn mazoutkachel opnieuw aangezet, op laagste stand en de pellet op low ... op de low stand is er geen 'blazend' lawaai rechts van de kachel!
Het was vanmorgen 19.5 graden ... maar het waren 'echte 19.5 graden' ... we hadden geen kou ...
Vanmorgen ook nog eens het geluid gemeten met die situatie ... 35 dB.
Ik las in een een ander topic al een verhaal van lawaai met de Mt Vernon ...
Maar heeft iemand ook dezelfde fenomenen of ervaring?
Heeft de verkoper nu echt gelijk dat dit een 'aanvaardbaar lawaai' is?
De stenen schouw voelt handwarm aan ... de buis die naar de schouw gaat is gloeiend heet ... normaal volgens de technieker
Volgens mij haalt de kachel niet haar rendement en gaat het meeste van de warmte door de schouw ...
Gisteren gingen we terug naar ons verkooppunt ... hun technieker blijft erbij dat het een normaal lawaai is.
Men wou de kachel terug nemen, maar ik stelde voor of er echt geen andere oplossing is.
De verkoper stuurde dan een mailtje naar Fero, met de vraag of hun technieker Geert kan komen kijken. Nu is het even afwachten op hun reactie.
Heeft iemand anders dezelfde ervaring met de Mt Vernon?
Grts
Steven