Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 17 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 17 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+34
korando
Guess who
bertus
Chriske
erwin
Maryline
stalle
kempenaar
mic
costerke
Soul
Greenhorn
pedro
Mauritsius
Johnny Derveaux
kvkkvkkvk
stef123
mikelbikel
alainvanackere
Block
albert
willy1100
grossard.rob
makhila
krusty
steven
Keteltje
dxnature
walter
Annejanne
player
nick1
Ikzelf
ss
38 plaatsers

    Paniekzaaierij over stroom !

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! Empty dagen zonder stroom

    Bericht van Gast di maa 22, 2011 7:17 pm

    Vroeger waren er meer hout- mazout- en kolenkachels.
    De nadelen, zeker van de hout en kolenkachels zijn o.a. het reinigen van de kachels,
    het aanbrengen en stockeren van hout en kolen....
    Het grote voordeel is dat je niet afhankelijk bent van electriciteit.
    Bij pelletkachels moet je ook stockeren, aanbrengen, en reinigen maar het gaat toch een stuk gemakkelijker dan kolen en hout.
    Het nadeel is wel dat een pelletkachel t.o.v. voornoemde kachels wel afhankelijk is van netstroom.

    Stel dat er zich een stroompanne voordoet die enkele dagen duurt, dan sta je daar met je pelletkachel.
    Dus, vraag ik me af of je met een klein zonnepaneel(zoals op sommige electronische verkeersborden) en een batterij toch stroom genoeg zou kunnen produceren en opslaan
    om een pelletkachel te laten werken onafhankelijk van het net. 24 op 24 u.
    Zijn er hier technische forumers die kunnen becijferen hoe groot zo'n paneel zou moeten zijn. En betaalbaar?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van erwin di maa 22, 2011 8:24 pm

    cyrre schreef:Vroeger waren er meer hout- mazout- en kolenkachels.
    De nadelen, zeker van de hout en kolenkachels zijn o.a. het reinigen van de kachels,
    het aanbrengen en stockeren van hout en kolen....
    Het grote voordeel is dat je niet afhankelijk bent van electriciteit.
    Bij pelletkachels moet je ook stockeren, aanbrengen, en reinigen maar het gaat toch een stuk gemakkelijker dan kolen en hout.
    Het nadeel is wel dat een pelletkachel t.o.v. voornoemde kachels wel afhankelijk is van netstroom.

    Stel dat er zich een stroompanne voordoet die enkele dagen duurt, dan sta je daar met je pelletkachel.
    Dus, vraag ik me af of je met een klein zonnepaneel(zoals op sommige electronische verkeersborden) en een batterij toch stroom genoeg zou kunnen produceren en opslaan
    om een pelletkachel te laten werken onafhankelijk van het net. 24 op 24 u.
    Zijn er hier technische forumers die kunnen becijferen hoe groot zo'n paneel zou moeten zijn. En betaalbaar?

    mijn kachel verbruikt bij de opstart 400w, nadien 150W.

    je zou eigenlijk het totale vermogen moeten kunnen stokeren, dit is 24 h aan 150W = +- 4kwh

    ik denk daarbij dan aan 5 UPS van 800W, maar deze moeten dan weer de een na de ander aangestuurd worden of uitgewisseld




    Laatst aangepast door erwin123 op di maa 22, 2011 8:40 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast di maa 22, 2011 8:30 pm

    Ik ga zonnepanelen hebben.
    Betekent dat dat ik als er een stroompanne zou zijn ik verder kan op de energie van mijn panelen. Of hoe gaat dit in zijn werk.
    De meter telt achteruit als je teveel stroom opwekt.... Maar als er een stroompanne is, kan je dan de opgewekte stroom onmiddelijk verbruiken???
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast di maa 22, 2011 8:35 pm

    Sorry maar bij een stroompanne schakelt uw omvormer automatisch uit en levert dus geen spanning meer aan het net ... maar ook niet aan U. Dat heeft alles met veiligheid te maken (je zou de hoofdschakelaar van de netbeheerder kunnen afzetten en geëlectrocuteerd door uw omvormer !).
    Het verbaast mij een beetje dat uw verkoper daar niks van gezegd heeft. In vaktermen heet dat anti-eiland werking.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast di maa 22, 2011 8:47 pm

    Eiland werking is ook niet mogelijk omdat het veel moeilijker is om terug te synchroniseren als het net terug komt.
    Dit is enkel geldig voor dure Genset installaties. Men gaat eerst synchroon sturen zodat de fasen gelijk zijn en daarna gaat men parallel gaan schakelen.

    Zoals hobbymachine zegt, als de stroom uitvalt dan schakelt uw omvormer ook automatisch uit.
    Dit in de eerste plaats als veiligheid en ook om de kosten te verlagen van de omvormer.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast di maa 22, 2011 8:57 pm

    Gevonden op volgende site,

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Het autonome PV systeem :
    Het autonome PV systeem produceert elektriciteit die direct of via batterijen aan een verbruiker wordt geleverd die niet aan het elektriciteitsnet is gekoppeld.
    Typische voorbeelden van autonome systemen zonder batterijen zijn fotovoltaïsche pompsystemen, koelkasten en airconditioninginstallaties.
    Bij systemen met batterijen levert de fotovoltaïsche module elektriciteit tijdens de zonnige uren en wordt het overschot opgeslagen in de batterij. ’s Nachts en bij lage zonne-instraling levert de batterij de nodige energie.
    Typische toepassingen zijn zeeboeien, verkeersborden, stroomverzorging op kleine eilanden, enz.

    en pelletkachels... Question
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast di maa 22, 2011 9:09 pm

    Cyrre, natuurlijk bestaat dit. Maar dan spreekt u over een ander prijskaartje.
    Dit bestaat voor kleine gensets, water turbines en windmolens. Iemand in de buurt is een passieve woning (villa) 450 vierkante meter aan het bouwen en hij wil ook volledig onafhankelijk zijn. Water en elektriciteit en warmte. De woning is van Linden. Zijn op zich al hele dure woningen. Alles in beton met 30cm isolatie.
    Er loopt een stromende rivier door zijn eigendom. Daar zal hij een grote vijver aanleggen met een water turbine. Buffer systeem op perslucht. Dus bij problemen stuurt een pneumatische motor de generator aan. En zo kan ik nog wat doorgaan. Zonnepanelen, thermisch en fotovoltaïsche en waarschijnlijk nog een kleine windmolen.
    Wat de prijs is van dit alles weet ik niet. Wat ik wel weet dat ik dit niet kan betalen. En ik mag nog dubbel zo hard gaan werken.
    Alles is mogelijk natuurlijk, maar de meeste mensen zijn maar gewone stervelingen. En gek zijn doet gelukkig geen pijn.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast di maa 22, 2011 9:20 pm

    Het autonome PV systeem.....
    Niet betaalbaar voor de gewone sterveling dus.

    Wat de zonnepanelen op daken betreft,
    Ik vind het toch ietske bizar dat als de stroom uitvalt, voor een paar dagen bv., je geen gebruik
    kunt maken van de zonnepanelen.
    Maar ik ben nu eenmaal niet technisch genoeg op dat gebied.


    Op volgende site staan een paar prijzen,... nou moe!
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    Laatst aangepast door cyrre op di maa 22, 2011 9:48 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : aangevuld met url)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van erwin di maa 22, 2011 9:48 pm

    cyrre schreef:Het autonome PV systeem.....
    Niet betaalbaar voor de gewone sterveling dus.

    Wat de zonnepanelen op daken betreft,
    Ik vind het toch ietske bizar dat als de stroom uitvalt, voor een paar dagen bv., je geen gebruik
    kunt maken van de zonnepanelen.
    Maar ik ben nu eenmaal niet technisch genoeg op dat gebied.

    veiligheid cyrre, het systeem beziet een stroonuitval net of je de hoofdzekering uitzet,
    stel je hebt brand of wilt aan de installatie werken,
    en zet de hoofdschakelaar uit, geen goed idee dat dan langs de kant van de zonnepanelen nog 220V staat Rolling Eyes

    en hoe groot is de kans dat we 2 dagen zonder stroom zitten Smile


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast di maa 22, 2011 10:00 pm

    erwin123 schreef:
    en hoe groot is de kans dat we 2 dagen zonder stroom zitten Smile

    Heel klein natuurlijk, maar als je ziet wat er kan gebeuren in Japan....
    En ik heb ergens gelezen dat als het beleid van de regering niet veranderd naar
    electriciteitsvoorziening in België toe, het ook eens zou kunnen mislopen in de toekomst. Shocked
    Maar ze schrijven en zeggen zoveel dezer dagen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast di maa 22, 2011 10:06 pm

    U spreekt wel over onafhankelijk zijn. Met dit soort systeem heb je bij een vermogen van 1500wh na 2,5 uur geen stroom meer.
    Het is altijd een kwestie van stockeren op het moment dat je de stroom niet nodig hebt. Een zonnepaneel alleen kan u huis rechtstreeks niet voeden.
    Enkel als je een hele grote tuin hebt die vol staat met zonnepanelen. Maar dan terug is dit wel voor een normale mens betaalbaar?
    Een kleine onderbreken kan dit systeem wel opvangen. Je moet dan wel opletten dat u niet te veel verbruikt.
    En vergeet ook niet dat batterijen ook verslijten. Na ongeveer 5 a 6 jaar zijn ze aan vervanging toe. Je moet ook nog het onderhoud rekenen. Water bijvullen, zuurtegraad, er moet een verluchting voorzien zijn (Explosiegevaar). En als je gel (onderhoudsvrije batterijen gebruikt dan mogen die nooit te laag (diep) worden ontladen anders zijn ze onherroepelijk naar de vaantjes. Het zuur zak af op de boden en dan blijft nog enkel het gel over.
    Het ziet er allemaal heel mooi uit. Maar men verteld meestal aan de mensen de voordelen, zelden de nadelen.
    Wenst u een degelijke installatie, dan zal het geld kosten. En dat is iets meer dan € 5000,-
    Goedkoop is meestal duurkoop. Of, om iets goedkoops te kopen moet men veel geld hebben. Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast di maa 22, 2011 10:15 pm

    Cyrre, het probleem is dat men mensen van alles wijsmaakt.
    Weet u wat u nodig hebt om 1 Megawatt te produceren?
    Dat we aan hernieuwbare energiewinning moeten doen is heel zeker.
    Maar enkel met wind en zonne energie zullen we er in Belgie nooit komen.
    Ik denk ook (niet zeker Laughing ) dat de waterval van Coo groot genoeg is.
    Kerncentrales sluiten!!! Ja, en dan? Nog meer energie importeren? Aan welke prijs?
    En hoe wordt die energie geproduceerd in de andere landen? Frankrijk kerncentrales, Duitsland kern en bruinkool thermische centrales.
    We moeten dringend andere energie manieren ontwerpen en verbeteren. Anders zal vroeg of laat de stroom uitvallen. Letterlijk dan.
    Ik ben Industrieel Ingenieur Elektrotechniek. Aan mij moet men geen blaasjes wijsmaken.
    Natuurlijk aan leken kan men van alles vertellen. Iets wat ik heel heel jammer vind. Maar de wereld zit nu zo eenmaal in elkaar.
    Ik zal maar stoppen, wordt er depressief van. Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast di maa 22, 2011 10:20 pm

    Heb het volledige document gelezen.
    Ik moet toegeven dan met geen leugens verteld. Maar je moet het wel begrijpen wat er staat.
    De laatste pagina moet u lezen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast di maa 22, 2011 10:31 pm

    hanstandt schreef:Cyrre, het probleem is dat men mensen van alles wijsmaakt.
    Weet u wat u nodig hebt om 1 Megawatt te produceren?
    Dat we aan hernieuwbare energiewinning moeten doen is heel zeker.
    Maar enkel met wind en zonne energie zullen we er in Belgie nooit komen.
    Ik denk ook (niet zeker Laughing ) dat de waterval van Coo groot genoeg is.
    Kerncentrales sluiten!!! Ja, en dan? Nog meer energie importeren? Aan welke prijs?
    En hoe wordt die energie geproduceerd in de andere landen? Frankrijk kerncentrales, Duitsland kern en bruinkool thermische centrales.
    We moeten dringend andere energie manieren ontwerpen en verbeteren. Anders zal vroeg of laat de stroom uitvallen. Letterlijk dan.
    Ik ben Industrieel Ingenieur Elektrotechniek. Aan mij moet men geen blaasjes wijsmaken.
    Natuurlijk aan leken kan men van alles vertellen. Iets wat ik heel heel jammer vind. Maar de wereld zit nu zo eenmaal in elkaar.
    Ik zal maar stoppen, wordt er depressief van. Smile

    Ik ben geen Ingenieur maar besef ook wel dat we nog altijd onze kerncentrales nodig hebben.
    Er is nog altijd geen volledig vervangend alternatief. Totaal niet.
    Ze hebben het naar de toekomst toe over kernfusie, maar dit gaat nog een tijdje duren.
    Hoe vang je de misschien nog 40, 50 jaren op voordat kernfusie echt een feit is?

    Maar om niet depressief te worden het volgende,

    Het ging ermij om enkel de kachel te doen werken als de stroom uitvalt voor langere tijd.
    Maar als ik me dan toch wil wapenen tegen koude winters zonder stroom
    zou ik misschien best een tweedehands allesbrandertje aanschaffen, en een paar zakjes kolen.
    Die heef ik dan een plaatsje in het tuinhuis tegen dat.....
    Ik heb een schouw met potten, moet lukken, gewoon wisselen met de pelletkachel.

    En misschien slikt die allesbrander wel pellets ook als het moet.
    Dit lijkt me dan toch een goedkopere oplossing. Wink
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van erwin di maa 22, 2011 10:31 pm

    cyrre de goedkoopste oplossing om de kachel een aantal uur te laten branden zonder stroom lijkt me dit:

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    en de auto die draait natuurlijk...

    ge kunt er zelfs uwe GSM aan usb mee opladen :-)


    wat ook zou kunnen is een dieselstroomgroepje maar van die prijzen heb ik geen idee


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast di maa 22, 2011 10:41 pm

    In mijn nieuwe woning heb ik een 2000w noodgenerator voorzien.
    Er zijn in het hele huis enkele stopcontacten voorzien in een ander kleur.(groen)
    Ik woon in de Ardennen en geregeld valt de stroom hier uit.
    Een kleine generator kunt u al voor niet veel geld vinden in de Aldi. Smile
    Bij mij werkt het en voor mij is dat voldoende en kost niet veel geld.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van erwin di maa 22, 2011 10:43 pm

    hanstandt schreef:In mijn nieuwe woning heb ik een 2000w noodgenerator voorzien.
    Er zijn in het hele huis enkele stopcontacten voorzien in een ander kleur.(groen)
    Ik woon in de Ardennen en geregeld valt de stroom hier uit.
    Een kleine generator kunt u al voor niet veel geld vinden in de Aldi. Smile
    Bij mij werkt het en voor mij is dat voldoende en kost niet veel geld.

    hanstandt aldi denk ik niet...
    deze is een 2kw voor 595 euro geleverd

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    weet jij het ergens goedkoper,
    heeft makro of vancraenenbroeck zoiets niet

    Rolling Eyes
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van erwin di maa 22, 2011 11:01 pm

    koopje nieuwe generator 2000w op benzine, 275 euro, toonzaaltoestel

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    nog goedkope
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast di maa 22, 2011 11:12 pm

    Ik werk bij Infrabel met een 08/475-4S Unimat. Daarop hebben we geen 220 volt.
    Enkel 24 volt gelijkstroom.Op youtube kun je zien welk soort machine/voertuig dit is.

    We gebruiken een generator van Honda, benzine,levert ook meer dan 2000w. 220volt.
    Die dient om slijp of boormachines te kunnen gebruiken. Lassen ook.
    Prijzen ken ik niet. Maar de tank is groot genoeg om de generator zeker 8 uur te doen draaien.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast wo maa 23, 2011 7:56 pm

    U kunt ook eens kijken de veilingen van [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] en/of [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Staan verschillende tweedehand en zelfs nieuwe to koop. Wat je enkel moet doen is bieden. En daarna betalen natuurlijk. Laughing
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van ss do maa 24, 2011 12:11 pm

    Wel een beetje uikijken met die generatoren, bij vele steekt het niet nauw wat spanning noch wat frequentie betreft! Electronica, zoals een pelletkachelbesturing is daar gevoelig aan! Je moet een stabiele 230V-50Hz aanbieden! Ik kan de herstellingen niet tellen van CD-spelers, Laptops, versterkers en luidsprekers die sneuvelen door voeding met een goedkope niet gestabiliseerde generator! (veel voorkomend na carnaval!)
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast do maa 24, 2011 7:26 pm

    Wat ss zegt klopt.
    Sluit niet gelijk wat aan of controleer de spanning en frequentie bij nul en vollast.
    Met mijn generator heb ik geen problemen. Maar het is inderdaad uitkijken.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van erwin do maa 24, 2011 9:26 pm

    hanstandt schreef:Wat ss zegt klopt.
    Sluit niet gelijk wat aan of controleer de spanning en frequentie bij nul en vollast.
    Met mijn generator heb ik geen problemen. Maar het is inderdaad uitkijken.

    is dat die automatische spanningsregeling AVR die soms vermeld staat, bvb bij deze
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast vr maa 25, 2011 7:18 pm

    Automatic Voltage Regulator (AVR).
    Wat een generator het moeilijks mee heeft is de frequentie en spanning. Meestal als het vermogen stijgt of schommelt dan schommelt soms of meestal het toerental.
    Sommige generators draaien op laag regime als er geen vermogen wordt gevraagd en gaan op hoog regime bij belasting. Dit is vrijwel zeker dat de frequentie mee zal schommelen. Tenzij voor een syncron generator.
    Nu een AVG generator is eigenlijk een DC en AC generator (Synchron-generator) in 1. Eerst wordt DC geproduceerd door gebruik te maken van een permanente magneet en die DC voed de spoelen van de AC generator. Door de voeding van die AC generator te regelen bekomt men een stabiele spanning. De AVG krijgt voeding van twee punten. Een van een batterij en de ander komt van de AC generator die door een gelijkrichter passeert. Door die twee te meten wordt de generator zo aangestuurd dat de uitgang van de generator constant blijft. Ik weet niet of dit duidelijk is. Ben ook niet 100% zeker meer. De schoolbanden liggen meer dan 20 jaar achter mij.
    Dit zijn natuurlijk de duurdere generators.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van erwin vr maa 25, 2011 7:33 pm

    dus als bij de specificaties staat
    Automatische spanningsregeling, AVR, of Synchron-generator
    dan is het een betrouwbare?

    Gesponsorde inhoud


    Paniekzaaierij over stroom ! Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr maa 29, 2024 1:47 am