jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Hitskin_logo Hitskin.com

Dit is een voorbeeld van Hitskin.com
Installeer deze stijlGa terug naar de stijlenpagina



Het forum over verwarmen met pellets
 
IndexRegistrerenInloggen
Voorstellen nieuwe leden
"De Tien Geboden”
Het pelletforum gebruiken:
Navigatie
 Index
 Forumregels
 Gebruikerslijst
 Profiel
 FAQ
 Zoeken
Wie is er online?
Er zijn in totaal 34 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 0 verborgen en 32 gasten

alain, Aldo

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 am.
Soortgelijke onderwerpen
Affiliates
gratis forum

Meest actieve berichtenplaatsers
erwin
jaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_lcapjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_voting_barjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_rcap 
steven
jaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_lcapjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_voting_barjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_rcap 
pedro
jaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_lcapjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_voting_barjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_rcap 
krusty
jaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_lcapjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_voting_barjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_rcap 
Fleur
jaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_lcapjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_voting_barjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_rcap 
ss
jaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_lcapjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_voting_barjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_rcap 
jeanhup
jaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_lcapjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_voting_barjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_rcap 
Philip
jaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_lcapjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_voting_barjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_rcap 
Annejanne
jaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_lcapjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_voting_barjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_rcap 
Maryline
jaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_lcapjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_voting_barjaarlijks onderhoud noodzakelijk? I_vote_rcap 

 

 jaarlijks onderhoud noodzakelijk?

Ga naar beneden 
+7
erwin
Stoofbuis
mikelbikel
pellbox
ginson
alainvanackere
harrielok
11 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Gast
Gast
Anonymous



jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptydi jul 08, 2014 9:58 am

Ik heb sedert een jaar een pelletkachel. Mijn verkoper adviseert me om die zeker elk jaar te laten schoonmaken.
Ik heb die echter alleen gebruikt als bijverwarming 's avonds. Laat ons zeggen zo'n viertal uur per dag tijdens de koudste periodes.
Is het dan echt noodzakelijk die jaarlijks te laten schoonmaken tegen ruim 100 euro?
Terug naar boven Ga naar beneden
harrielok
verkoper
harrielok


Man Aantal berichten : 789
Registration date : 08-11-12

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptydi jul 08, 2014 8:13 pm

Bij gering gebruik kan de kachel een keer in de 2 jaar uitvoerig gereinigd worden.
Problemen i.v.m. garantie kunnen niet gegarandeerd worden.

_________________
Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.pelletkachelheerenveen.nl
alainvanackere
Pelletkacheltje
Pelletkacheltje
alainvanackere


Man Aantal berichten : 217
Leeftijd : 55
Registration date : 07-05-13

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: jaarlijks onderhoud steeds noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptydi jul 08, 2014 9:44 pm

Jostroo ,

best eens uw gebrande uren  controleren , +-3500 uren is groot onderhoud aangewezen  
als je dit nu zelf doet of laat doen is aan u de beslissing
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.stafke.be
ginson
Pelletje
Pelletje
ginson


Man Aantal berichten : 45
Leeftijd : 60
Registration date : 24-04-13

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: jaarlijks onderhoud nodig?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptyma jul 28, 2014 5:10 am

Hey,
Ik heb een extraflam ecologica van 12 kw. En laat normaal ieder jaar de kachel reinigen door installateur.
Dit kost wel steeds rond de 130 €, en heel erg vuil is die niet (kuis 14 daags warmtewisselaars ed en bijna dagelijks vuurpot).
Is het dan echt nodig om elk jaar de pellet kachel te laten reinigen? Ik verstook wel een 2000 a 2500 kg pellets per jaar.

Alvast bedankt
Mvg
Gino
Terug naar boven Ga naar beneden
harrielok
verkoper
harrielok


Man Aantal berichten : 789
Registration date : 08-11-12

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptyma jul 28, 2014 8:24 am

Ginson
Zeker de ruimte waarin de rookgasventilator draait ontdoen van assen, deze zit achter de warmtewisselaar.
rechts zit een luikje en de rg vent verwijderen.

_________________
Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.pelletkachelheerenveen.nl
pellbox
Admin
pellbox


Man Aantal berichten : 785
Leeftijd : 48
Registration date : 27-10-08

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptydi jul 29, 2014 8:48 am

Jaarlijks zelf doen of laten reinigen
Terug naar boven Ga naar beneden
mikelbikel
Pellet
Pellet
mikelbikel


Man Aantal berichten : 120
Leeftijd : 61
Registration date : 25-06-14

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptydo jul 31, 2014 12:46 am

Bij mijn Edilkamin Tiny staat dit ingesteld op 2500kg. De kachel zal normaal gezien wel blijven werken, het betreft eerder de garantie.
Maar als we een zachte winter zoals de vorige mogen verwachten, waarbij ik slechts 800kg. heb verbruikt, zal mijn 2jaar garantie eerder verlopen zijn dan het aangeduide verbruik. Wellicht zal ik dan zelf het grote onderhoud doen...
Met een beetje handigheid en inzicht moet dat wel lukken denk ik. Nu al doe ik de wekelijkse grondige kuis al bijna na elke zak pellets.

_________________
Groeten,
Michel

Edilkamin Tiny sept. 2013
Bijgeleverde pellets: Wonterpellet: 800kg winter 13-14
Wonterpellet: 200kg + Elite 750kg winter 14-15
Elite 250kg + Wonterpellet 700kg winter 15-16
Combulux (groepsaankoop) 1000kg winter 16-17
Comfo-pellets 900kg winter 17-18
Comfo-pellets winter 18-19 1200kg
Comfo-pellets winter 19-20 1250kg
Terug naar boven Ga naar beneden
http://mikelbikels.blogspot.be
Stoofbuis
Starter
Starter
Stoofbuis


Man Aantal berichten : 16
Leeftijd : 56
Registration date : 23-06-13

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptyvr aug 01, 2014 10:01 pm

Kachel buiten zetten en grootste onderdelen demonteren daarna schoonspuiten met perslucht en klaar is kees!  Laughing
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31742
Leeftijd : 62
Registration date : 15-02-10

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptyma aug 11, 2014 1:59 am

harrielok schreef:
Zeker de ruimte waarin de rookgasventilator draait ontdoen van assen, deze zit achter de warmtewisselaar.
rechts zit een luikje en de rg vent verwijderen.

omdat fotos veel meer zeggen dan woorden:
een extreem voorbeeld van een vastgekoekte bijna niet meer draaiende rookgasventilator door gebrek aan tijdig onderhoud.

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? 30tjorl

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
ponneke
Pelletkachel
Pelletkachel
ponneke


Vrouw Aantal berichten : 550
Leeftijd : 67
Registration date : 23-09-12

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptyma aug 11, 2014 10:15 am

Is het mogelijk om ook een foto te plaatsen NA de poetsbeurt van dit fraaie ding?  Shocked


Laatst aangepast door ponneke op ma aug 11, 2014 10:22 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : tikfout)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.nizinny.be
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31742
Leeftijd : 62
Registration date : 15-02-10

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptyma aug 11, 2014 10:31 am

die foto heb ik jammer genoeg niet gevonden, wel de info dat hij na een behoorlijke reinigingsbeurt (die wel even duurde) weer draait als een zonnetje...

om een idee te hebben, nieuw ziet een rookgasventilator er ongeveer als volgt uit:

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? 1hdkxf

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
harrielok
verkoper
harrielok


Man Aantal berichten : 789
Registration date : 08-11-12

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: jaarlijks onderhoud steeds noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptydi sep 16, 2014 1:18 am

Door het niet reinigen van zo'n sterk vervuilde rookgasventilator, ontstaat het probleem dat de veelal zeer lichte ventilator een zware last aan as mee moet zeulen waardoor er extra belasting van de lagers ontstaat met grotere slijtage tot gevolg.
Het gevolg laat zich raden.

_________________
Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.pelletkachelheerenveen.nl
Dave G.
Pellet
Pellet
Dave G.


Man Aantal berichten : 107
Registration date : 04-02-12

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: onderhoud   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptydo jan 22, 2015 4:54 am

Vraag? Wat wordt er bij een groot onderhoud door de dealer méér gedaan, dan als je ze zelf een grondig onderhoud geeft...
2x per week wordt de kachel hier grondig gereinigd...

Als ik sommige mensen hoor die een onderhoud hebben laten uitvoeren, is dit hetzelfde als hetgene wat ze zelf doen...
Enkel een dikke factuur van + 100€...
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31742
Leeftijd : 62
Registration date : 15-02-10

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptydo jan 22, 2015 7:18 am

een groot onderhoud is meer dan kuisen wat je ziet als je 2x per week de deur open doet.
onderstaand een samenvatting van wat er oa. zou moeten gebeuren, of je dit allemaal zelf doet of laat doen is minder belangrijk...

SAMENVATTING ONDERHOUD PELLETKACHEL
Brandhaard reinigen met borstel + stofzuiger
Warmtewisselaar kuisen
Rookgasventilator losmaken, in behuizing het roet verwijderen met borstel + stofzuiger
Convectieventilator reinigen met borstel (of perslucht)
Buis tussen rookgasventilator en uitgang kachel uitkuisen + stofzuigen
Inwendig reinigen kachel: bodem, moederbord en andere plaatsen waar er vuil ligt
Eventueel kachel inwendig volledig reinigen met perslucht
Kontrole van dichtingen, indien nodig vervangen  
Nakijken dichtingskoord van de deur
Nakijken of de deur voldoende sluit
T-stuk, aansluiting en schouw reinigen
Kachel opstarten en testen tijdens verbranding
controle rookgastemperatuur
Werkuren resetten
Na 2 jaar worm uithalen en stofzuigen

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Onderhoud MCZ kachel   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptydo jun 11, 2015 8:47 pm

Ik heb sinds 2 jaar een MCZ pelletkachel.
Vorig jaar heb ik het onderhoud door het bedrijf laten doen, volgens hen was dit nodig voor de garantie. De technieker heeft de kachel dan zowat helemaal uit elkaar gehaald, heeft een hele tijd geduurd want op een bepaald moment vond hij niet hoe het moest, heeft me 110 of 150 € gekost.
Ik vind dat duur, als je weet dat ik voor een hele winter voor zo een 200 € aan pellets uitgeef.

Onlangs werd ik opgebeld of ik dit jaar ook een onderhoud wil, voorlopig heb ik de boot afgehouden.
Vandaar mijn vragen:
- Hoe vaak is zo een onderhoud nodig?
- Hoe vaak moet de schoorsteen gereinigd worden?
- Kan je het makkelijk zelf doen? (Ben niet zo een krak in het uiteen halen van dingen (is dat wel echt nodig?), maar ken wel een handige doe-het zelver in de buurt.
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31742
Leeftijd : 62
Registration date : 15-02-10

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptyvr jun 12, 2015 12:43 am

indien de kachel vorig jaar niet erg vuil was dan zal een 2-jaarlijks grondig onderhoud van kachel en schouw wel voldoende zijn.
bij een jaarverbruik van 750kg pellets zou ik zelfs durven wachten tot de service melding komt na 2000kg verbruik.
of je het onderhoud dan zelf doet of laat doen is uw keuze, hoger in dit topic staan daarover reeds wat tips.

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31742
Leeftijd : 62
Registration date : 15-02-10

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptyma dec 11, 2017 8:12 am

en dan vroegen ze zich af waarom de kachel niet goed meer brandt. lol!

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Img_1810

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31742
Leeftijd : 62
Registration date : 15-02-10

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptydo feb 14, 2019 9:22 am

dat was ook weer even geleden...

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Img_0035

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
peter m
Pellet
Pellet
peter m


Man Aantal berichten : 104
Registration date : 03-01-13

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptydo feb 14, 2019 8:29 pm

Hoi
Staat zeker in een stof nest of stal !!!
Ongelofelijk
ventilator (lagers) gaan zeker een keer defect omdat ze in de ,rookgasafvoer,kanaal zitten
En dat is heet ,het vet van de lagers verdampt door de hitte ,en dan is het gouw bekeken
Nieuwe lagers erin en draaien maar!
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31742
Leeftijd : 62
Registration date : 15-02-10

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptyza feb 20, 2021 12:48 pm

een kachel met nalatig onderhoud.
en dan staat men soms verbaast als er brand komt...

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? 74177979_2515347972044211_521662518704209920_o.jpg?_nc_cat=111&ccb=3&_nc_sid=2d5d41&_nc_ohc=OQ2Qm4ctVrEAX-rwVPE&_nc_ht=scontent.fbru2-1

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
eura
Pellet
Pellet
eura


Man Aantal berichten : 115
Registration date : 07-01-14

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptyza feb 20, 2021 8:31 pm

En dan maar klagen over de kachel en aan de instellingen liggen prutsen . Sleep Sleep
Grtz
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31742
Leeftijd : 62
Registration date : 15-02-10

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: onderhoud   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptyma jul 18, 2022 7:01 am

heb de indruk dat er meer bezig zijn met pellets kopen dan onderhoud te (laten) doen.
en volgende winter een storm van verstopte kachels of erger schouwbrand...

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
ponneke
Pelletkachel
Pelletkachel
ponneke


Vrouw Aantal berichten : 550
Leeftijd : 67
Registration date : 23-09-12

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptyma jul 18, 2022 8:19 am

Het jaarlijks onderhoud is hier zo'n 2 maand geleden al gebeurd, en dat zou beter iedereen ASAP laten doen (of zelf doen)
Verwacht niet dat ze bij een panne staan te springen voor herstelling als je kachel niet in orde is!

_________________
jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Lesje_10

Ik ben geen postorderbedrijf
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.nizinny.be
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31742
Leeftijd : 62
Registration date : 15-02-10

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptyma jul 18, 2022 8:35 am

elk nadeel heb zijn voordeel zei johan cruijff vroeger.
hoe langer wachten bij een panne hoe minder dure pellets erdoor. lol!

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31742
Leeftijd : 62
Registration date : 15-02-10

jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Emptyma dec 19, 2022 8:52 am

nog eens goede raad van een vakman.
10.000 branduren zonder enig onderhoud en maar prutsen aan de parameters tot de vlam in de pelletbak slaat. Evil or Very Mad

[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty
BerichtOnderwerp: Re: jaarlijks onderhoud noodzakelijk?   jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
jaarlijks onderhoud noodzakelijk?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Den Tegelkraker, Sint-Pauwels (9170)
» Zelf jaarlijks onderhoud doen
» Kostprijs jaarlijks onderhoud pelletkachel

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Pelletforum :: Algemeen :: Installatie en onderhoud-
Ga naar: