Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 46 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 45 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers

2 plaatsers

nieuw hans

Anonymous
    Gast
    Gast

nieuw hans Empty nieuw hans

Bericht van Gast wo okt 22, 2014 12:02 am

Hallo allemaal,
    Ik ben Hans, en woon net over de grens in België. IK wil mijn kolen/hout-kachel vervangen voor een pelletkachel. Ik wil gewoon een losse pelletkachel zonder al te veel poespas. Hij wordt puur voor bijverwarming gebruikt, om smorgens de kamer en keuken op te warmen en in de avonduren.

Mijn situatie: ik heb een bestaande gemetselde rookkanaal, die tegen het huis vastzit, ongeveer 5 mtr hoog. Hier staat mijn houtkachel nu op. Hier wilde ik eigenlijk de pelletkachel op aansluiten. Oppervlakte die verwarmd moet worden is ongeveer 70m2 (kamer/keuken/hal gescheiden door deuren). Eventuele warmte van hal naar slaapkamers zou een pluspunt zijn, maar denk dat dit niet haalbaar is.

Na lezen, nog meer lezen en nog meer lezen wordt het helemaal mistig voor mijn ogen. Ik ben ook al eens hier en daar wezen kijken en iedereen was lovend over hun pelletkachel, en aansluiten stelde schijnbaar niets voor.
    Ik woon vlak bij Nuth en dacht gelijk aan de extrastove ES12 (9KW) bij Pelletwarmte.nl. Heeft iemand ervaring met de kachel en/of het bedrijf?
    erwin
    erwin
    Admin

Man Aantal berichten : 32456
    Leeftijd : 62
    Registration date : 15-02-10

nieuw hans Empty Re: nieuw hans

Bericht van erwin wo okt 22, 2014 12:44 am

Hans,

welkom op het forum. we zullen proberen de mist op te laten trekken...
    als bijverwarming is 9kw voldoende, persoonlijk denk ik dat het uiteindelijk meer gaat worden als bijverwarmen.
    kun je iets meer info geven over de gemetste schouw, is ze in goede staat, wat zijn de binnenafmetingen.
    extrastove is een degelijk/betrouwbaar merk, misschien heeft die verkoper wel enkele referentieadressen voor je.

Gast
    Gast

Bericht van Gast wo okt 22, 2014 8:43 pm

Hallo Erwin,
    De binnenmaten kan ik je helaas niet geven, dan zou ik de schouw gedeeltelijk moeten afbreken. IK weet wel dat er een rookkamer achter zit met daar bovenin het rookkanaal die verticaal naar boven loopt. Twee jaar geleden heb ik de bovenste anderhalve meter van de schoorsteen opnieuw laten metselen.
    Ooit heb ik de oliekachel vervangen door de kolenkachel die ik nu als houtkachel gebruik. De afvoerpijp van de kachel is 90 mm. Het gat voor de afvoerpijp heb ik destijds moeten verhogen om hem fatsoenlijk rechtstreeks aan te kunnen sluiten. Die moet ik nu dus zeer waarschijnlijk verlagen.
    erwin
    erwin
    Admin

Man Aantal berichten : 32456
    Leeftijd : 62
    Registration date : 15-02-10

Bericht van erwin wo okt 22, 2014 9:52 pm

waren er met de vorige kachels in de winter ooit problemen met slechte of overdreven trek als de schouw nog niet helemaal warm was gestookt.
    door de lagere rookgastemp. van de pelletkachel gaat de schouw immers niet zo warm worden als nu.
    zit de gemetste buitenschouw aan de N/0 kant, dan moeten we toch opletten dat er geen te sterke afkoeling van de rookgas optreed in de winter.
    meestal steekt men dan een dubbelwandige flex, maar de ene schouw is natuurlijk de andere niet.
    het hoogteverschil van de afvoer kan vaak opgevangen worden door een Tstuk op de kachel en daarop met een bocht in het bestaande gat te gaan.

jeanhup
    verkoper

Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

Bericht van jeanhup wo okt 22, 2014 11:05 pm

Je kunt inderdaad het beste die bestaande schouw intuberen met een flexibele inox buis en dan isoleren met argex/perliet: de rookgassen van de kachels als Extrastove, Adler, Winterofen etc. hebben namelijk een hoog rendement met een lage rookgastemperatuur en die condenseert vrij rap in een ongeisoleerde buitenschouw.

Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast do okt 23, 2014 12:20 am

Wat gaat zoiets ongeveer kosten om zo'n schouw te isoleren en een flex. inox buis van ongeveer 5 of 6 meter te plaatsen? Natuurlijk in combinatie met afname van een pelletkachel.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper

Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

Bericht van jeanhup do okt 23, 2014 11:33 pm

Een complete set van 5 meter flexibel inox (100mm dubbelwandig) met t-stuk en bovenafwerking (doorvoerplaat, windkap etc.) en isolatie (argex/perliet) kost ca. €500 aan materiaal en €200 aan arbeid.

Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast vr okt 24, 2014 12:47 pm

Bedankt Jean voor de info. Ik ga eerst eens de juiste afmetingen opmeten van de schoorsteen en vooral de grootte van het rookkanaal zodat ik zeker weet dat het wel allemaal er in past.
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast vr okt 24, 2014 1:12 pm

Trouwens iedereen alvast bedankt die met me mee wilt denken.
    Ik kan (mag) helaas nog geen PM versturen..?????  "You haven't reached the post limit for sending private messages"

dat kan/mag pas na 5 berichten op het forum, nu dus...

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Soortgelijke onderwerpen

-

Het is nu za nov 23, 2024 7:58 pm