Ondertussen "draait" de kachel weer normaal. De ventilator is aangekomen op 24 december, maar de post was gesloten....gemonteerd op 26 december geen probleem gehad (best langs onder inschuiven terwijl iemand de kachel goed vasthoud, zo moet je niet teveel demonteren)
Wat daar nu juist aan was ? De motor werd warm en de veiligheid schakelde hem uit na ongeveer 10 minuten...Waarom? Hij kan niet open, dus ik zal het wel nooit weten...
chronologisch
probleem, en op 1 december gebeld naar de dealer,
die was de gemakkelijkste : "Ga naar de site van Edilkamin op internet, geef de postcode in en bel de dichtstbijzijnde hersteller"
Gekomen op 3 december. De kachel gepoetst, dacht dat het daaraan lag, en onafgebroken gebeld met een collega die aan een andere klus bezig was waar hij geen weg mee wist... betaald €150 voor het poetsen (2 werkuren) en ja, het lag daar niet aan, niets opgelost, de ventilator is kapot zei hij (was nadien wel juist) zonder iets te meten of te testen, hij zag hem gewoon stilvallen.
Catalogus via zijn GSM, prijs €239 te bestellen in Italie en vooraf te storten op zijn rekening. Daarbij zeker nog eens 2 werkuren voor de plaatsing, die is natuurlijk niet inbegrepen. Ik zou hem bellen met de beslissing, zelf eens gekeken en met behulp van dit forum de fout gelokalizeerd.
Op 8 december de ventilator gekocht via internet op de hoger vermelde site voor €159, verzending inbegrepen. Zeer correcte afhandeling, betaald via PayPal en via een code de verzending kunnen volgen. Enkele keer gemaild, ik was ongeduldig, maar het zijn een beetje moeilijke dagen voor pakjes...Levering enkele weken later zoals hoger vermeld...
Besluit, (dit is mijn persoonlijke mening, en die van mijn vrouw, laat er zich niemand "aangevallen" voelen)
Een heel dure kachel €3000, nog geen 3 jaar oud. Reeds €150 (Edilkamin) + € 159 (nieuw stuk) Ik heb alles zelf uitgezocht, ben gelukkig ook een beetje technieker, anders was het nog veel duurder alles. De wisselstukken moeten uit Italië komen....? Ja, dat is weken wachten...
WIJ ZOUDEN ZEKER NOOIT MEER ZO'N DURE KACHEL KOPEN!! En zeker geen Edilkamin meer....Mijn stookvoordelen en besparing met deze pelletkachel zijn na al deze kosten volledig in rook opgegaan voor we 3 jaar ver zijn
Ja, ik kan er nog mee lachen , zij het een beetje groen...
Er worden hier in alle DHZ-zaken, een hele collectie kachels aangeboden van rond de €900 a € 1000 -pellets zijn hier dit jaar een beetje een rage- Mooie kachels ook, ik kan er 3 kopen voor deze prijs en als ze telkens 3 jaar meegaan, ben ik al tevreden, wie weet wat breekt er nog allemaal niet aan mijne Edilkamin....
We zaten 3 weken zonder verwarming, gelukkig is het hier nooit zo koud en hebben we onze omkeerbare airco's. Maar er volgt vast nogal een rekening elektriciteit.
Beste dank nog eens aan iedereen die geholpen heeft bij het "meedenken" over de oplossing!
Ivan