van turkoois vr jan 15, 2016 10:29 pm
Vandaag ben ik naar Pelletkachel center in Geleen (Nederlands Limburg) geweest en ben gaan kijken en vooral luisteren naar de Nieuwe Artel Norma (rendement 98%) en was blij verrast. De kachel was heel mooi en fluisterstil. Als de kachel op laag vermogen brandt, dan schakelt de kamerventilator zichzelf uit. Als je dan heel goed luisterd dan hoor je alleen maar, nu en dan, de vijzel ronddraaien. Ik kon kiezen tussen 6, 8, 10 en 12 kw. De 10 en 12 Kw modellen hebben ook kanalisatie. Aangezien ik dagelijks veel in mijn garage aan het hobbyen ben doe ik de kanalasie naar mijn aangrenzende garage.
Hierdoor hoef ik in de garage geen koude meer te lijden. Dus heb ik voor de 10 kw. uitvoering gekozen. Richard heeft een hele goede uitleg gegeven en een keurige prijs gemaakt, inclusief plaatsing en afstelling.
De kachel wordt volgende vrijdag door hem geplaatst en afgesteld en tevens maken we een nieuw rook kanaal, recht naar boven door het betonnen platte dak. Hierdoor zal ik een goede natuurlijke trek krijgen.
Op dit moment heb ik niet zo'n goede trek in mijn schoorsteen om dat ik eerst 1 mtr. horizontaal door de muur naar mijn garage ben gegaan en dan recht naar boven door het platte dak van mijn garage.
Aanstaande woensdag gaan we het gat in het betonnen dek boren en de plakplaat alvast vastbranden, zodat we vrijdag alleen de kachel en de schoorsteen nog maar hoeven te plaatsen.
Laatst aangepast door erwin op vr jan 15, 2016 11:21 pm; in totaal 3 keer bewerkt