van turkoois di feb 09, 2016 11:17 pm
Mijn nieuwe Artel Norma 10 kw. met kanalisatie brandt inmiddels enkele weken. Ik ben super tevreden over de kachel.
De kachel is inderdaad fluisterstil (als ik op P1 stook) (nagenoeg altijd)
De kamerventilator draait niet op P1 en horen we dus ook niet. De rookgasventilator maakt zo weinig geluid dat ik hem amper hoor.
De vijzel is het enige dat ik hoor en natuurlijk het vallen van de pellets in het bakje.
Kachel brandt erg mooi. Het ruitje krijgt na twee dagen branden een klein beetje een grijze aanslag, wat heel makkelijk weer schoon te maken is.
Aangezien ik elite pellets gebruik, heb ik na twee dagen branden (ca.15 kg.) misschien een cm as in de aslade zitten.
Achter het branderpotje zit een witte keramische plaat die uiteraard wat verkleurd, maar als ik de kachel even op p2 of 3 zet dan wordt die meteen weer mooi schoon gebrand.
Er wordt geadviseerd om eens per maand de keramische plaat te verwijderen en daarachter even schoon te zuigen. Wat een verschil in onderhoud met mijn vorige artel kachel.
Veel gemakkelijker en veel minder werk.
Voor wat betreft de vraag of de kachel voldoende vermogen heeft om via kanalisatie ook mijn garage warm te stoken heb ik enkele malen uit geprobeerd en het was voldoende voor mij.
Het geluid van de extra ventilator voor de kanalisatie viel mij een beetje tegen. Dat was veel meer geluid dan ik had verwacht. daarom heb ik de kanalisatie alleen aangezet als mijn echtgenote niet in de woonkamer aanwezig was, want het was erg storend. De kachel heeft wel meer dan genoeg vermogen om mijn woning te verwarmen. ik heb de haldeur open staan, waardoor de warmte van mijn woonkamer via de haldeur naar de 1e etage kan gaan. In de woonkamer gaat de kachel toch nog enkele keren per dag uit, omdat het 24 graden warm is.
In de rest van het huis is het ook zeker 20 tot 21 graden.
Dus al met al ben ik zeer content met deze kachel. Ik vind vooral het bereik waarin hij kan branden 2.45 kw. tot 10 kw.
Een aanrader.