Continu op 21°c of toch maar niet? Hitskin_logo Hitskin.com

Dit is een voorbeeld van Hitskin.com
Installeer deze stijlGa terug naar de stijlenpagina



Het forum over verwarmen met pellets
 
IndexRegistrerenInloggen
Voorstellen nieuwe leden
"De Tien Geboden”
Het pelletforum gebruiken:
Navigatie
 Index
 Forumregels
 Gebruikerslijst
 Profiel
 FAQ
 Zoeken
Wie is er online?
Er zijn in totaal 33 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 31 gasten

SICCO

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.
Affiliates
gratis forum

Meest actieve berichtenplaatsers
erwin
Continu op 21°c of toch maar niet? I_vote_lcapContinu op 21°c of toch maar niet? I_voting_barContinu op 21°c of toch maar niet? I_vote_rcap 
steven
Continu op 21°c of toch maar niet? I_vote_lcapContinu op 21°c of toch maar niet? I_voting_barContinu op 21°c of toch maar niet? I_vote_rcap 
pedro
Continu op 21°c of toch maar niet? I_vote_lcapContinu op 21°c of toch maar niet? I_voting_barContinu op 21°c of toch maar niet? I_vote_rcap 
krusty
Continu op 21°c of toch maar niet? I_vote_lcapContinu op 21°c of toch maar niet? I_voting_barContinu op 21°c of toch maar niet? I_vote_rcap 
Fleur
Continu op 21°c of toch maar niet? I_vote_lcapContinu op 21°c of toch maar niet? I_voting_barContinu op 21°c of toch maar niet? I_vote_rcap 
ss
Continu op 21°c of toch maar niet? I_vote_lcapContinu op 21°c of toch maar niet? I_voting_barContinu op 21°c of toch maar niet? I_vote_rcap 
jeanhup
Continu op 21°c of toch maar niet? I_vote_lcapContinu op 21°c of toch maar niet? I_voting_barContinu op 21°c of toch maar niet? I_vote_rcap 
Philip
Continu op 21°c of toch maar niet? I_vote_lcapContinu op 21°c of toch maar niet? I_voting_barContinu op 21°c of toch maar niet? I_vote_rcap 
Annejanne
Continu op 21°c of toch maar niet? I_vote_lcapContinu op 21°c of toch maar niet? I_voting_barContinu op 21°c of toch maar niet? I_vote_rcap 
Maryline
Continu op 21°c of toch maar niet? I_vote_lcapContinu op 21°c of toch maar niet? I_voting_barContinu op 21°c of toch maar niet? I_vote_rcap 

 

 Continu op 21°c of toch maar niet?

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Ikzelf
Pelletkacheltje
Pelletkacheltje
Ikzelf


Man Aantal berichten : 383
Leeftijd : 40
Registration date : 11-09-11

Continu op 21°c of toch maar niet? Empty
BerichtOnderwerp: Continu op 21°c of toch maar niet?   Continu op 21°c of toch maar niet? Emptyzo 23 okt 2016 - 8:35

Hoe zouden jullie de kachel (Rika Revo) gebruiken in onze situatie?

Beide afwezig van 7u30-16u (fulltime werkend).

De kachel wordt momenteel gebruikt met een thermostaat, met het weer van afgelopen nacht heeft de kachel uuuuuren nodig om 22°c te behalen. Van 20°c naar 22°c kan bijvoorbeeld wel 4-5 uur duren. 21°c gaat dan weer iets sneller.

Daar de dagen nu flink korten en de nachten kouder worden, stel ik mij de vraag hoe ik de kachel optimaal kan gebruiken.

- Gewoon dag & nacht laten bollen op 21°c zodat het huis altijd lekker warm blijft en de kachel niet teveel moeite moet doen, met een hoger verbruik tot gevolg.

- Enkel 's morgens & 's avonds laten branden, waarbij de kachel dus lange tijd op vol vermogen zal moeten branden om de gevraagde temperatuur te krijgen. (lager verbruik?)

Rika is een heel ander systeem dan MCZ of andere, maar had toch graag jullie advies / tips hierin gehad....

Bedankt om mee te denken Smile
Terug naar boven Ga naar beneden
Ikzelf
Pelletkacheltje
Pelletkacheltje
Ikzelf


Man Aantal berichten : 383
Leeftijd : 40
Registration date : 11-09-11

Continu op 21°c of toch maar niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Continu op 21°c of toch maar niet?   Continu op 21°c of toch maar niet? Emptyzo 23 okt 2016 - 9:06

Wat ook mogelijk is: thermostaat uitschakelen en op vermogen werken. 24/24 op laagste vermogen (30%) laten branden en hoger zetten wanneer nodig. Nadeel: kachel sneller vuil door lang op laagste vermogen te branden. Voordeel: lager verbruik en toch een basiswarmte in huis
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31723
Leeftijd : 61
Registration date : 15-02-10

Continu op 21°c of toch maar niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Continu op 21°c of toch maar niet?   Continu op 21°c of toch maar niet? Emptyzo 23 okt 2016 - 14:10

probeer alles zoveel mogelijk op temperatuur te houden.
wat het laagste verbruik geeft (op 21° of laagste vermogen) kun je zelf testen.

maar nu al 4-5 uren om 2 graden te stijgen wat gaat dat in de winter zijn als het vriest.
is uw kachel niet te licht, of gebruik je andere pellets die minder warmte geven.

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
pedro
Admin
pedro


Man Aantal berichten : 4764
Leeftijd : 44
Registration date : 18-12-08

Continu op 21°c of toch maar niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Continu op 21°c of toch maar niet?   Continu op 21°c of toch maar niet? Emptyzo 23 okt 2016 - 15:37

Zelfde idee als Erwin hier,kachel te licht? of is het huis heel slecht geisoleerd?4-5u om 2graden te stijgen?? Shocked Shocked

Laten doorbranden zal mss wel het beste zijn,maar zoals je zelf aangeeft zal je een veel hoger verbruik hebben en zal de kachel altijd moeten branden als jullie er niet zijn enkel en alleen om smorgens en savonds warm te hebben. Ook niet ideaal dus,maar wss toch beter dan dat je het niet warm krijgt.....

Ben es benieuwd naar de grootte van de woning en dergelijke...

Hoe deden jullie het vroeger om warm te krijgen??

_________________
Ecoteck Sara inbouwcassette
MCZ Saturn
Eva Calor Elena
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31723
Leeftijd : 61
Registration date : 15-02-10

Continu op 21°c of toch maar niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Continu op 21°c of toch maar niet?   Continu op 21°c of toch maar niet? Emptyzo 23 okt 2016 - 16:26

Ikzelf twijfelde in 2011 tussen rika en mcz.
er is toen de raad gegeven dat een rika revo van 9kw op het randje was.
en dat een kachel met ventilator beter was voor een ruimte van 15m op 5m snel op te warmen...

https://pellets.forummotion.com/t3912-rika-of-mcz-dringend-jullie-mening-gevraagd

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
Ikzelf
Pelletkacheltje
Pelletkacheltje
Ikzelf


Man Aantal berichten : 383
Leeftijd : 40
Registration date : 11-09-11

Continu op 21°c of toch maar niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Continu op 21°c of toch maar niet?   Continu op 21°c of toch maar niet? Emptyzo 23 okt 2016 - 18:29

Klopt Erwin, bedankt om dit even op te vissen. 9kw werd door de verkoper als ideaal bevonden voor onze woning.
Daar de kachel nog maar 5j oud is, ga ik ze natuurlijk ook nog niet wegdoen, ben er wel tevreden van.
Ik merk alleen dat het lang duurt alvorens de woning van koud naar warm is gekregen...
Valt me wel op dat als de kachel langere tijd om laagste vermogen brandt, het huis amper afkoelt...

Ik ben net zoals iedereen op zoek naar de beste, goedkoopste manier van stoken, met toch het meeste comfort...
Het lijkt me gewoon niet goed voor de kachel om +/- 5 - 6u per dag om vol vermogen te branden, of zie ik dit verkeerd?
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31723
Leeftijd : 61
Registration date : 15-02-10

Continu op 21°c of toch maar niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Continu op 21°c of toch maar niet?   Continu op 21°c of toch maar niet? Emptyzo 23 okt 2016 - 18:51

een kachel kan wel tegen een stootje.
maar een kachel die op het gemak brandt gaat meestal langer mee.
laat hem eens een paar dagen branden op laag vermogen en daarna een paar dagen op 21°.
het is moeilijk op afstand te zeggen wat het beste en goedkoopste gaat zijn.

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
Ikzelf
Pelletkacheltje
Pelletkacheltje
Ikzelf


Man Aantal berichten : 383
Leeftijd : 40
Registration date : 11-09-11

Continu op 21°c of toch maar niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Continu op 21°c of toch maar niet?   Continu op 21°c of toch maar niet? Emptyzo 23 okt 2016 - 18:55

Weet het, simpel is het niet Smile En de ene dag is ook de andere niet kwa temperatuur...

Het zal nog wat uittesten zijn denk ik Smile Al is een bepaald comfort ook al geld waard...
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31723
Leeftijd : 61
Registration date : 15-02-10

Continu op 21°c of toch maar niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Continu op 21°c of toch maar niet?   Continu op 21°c of toch maar niet? Emptyzo 23 okt 2016 - 19:06

als het te fel afkoelt gaan altijd eerst de muren opwarmen en dan pas de rest.
en de kachel 5u per dag op maximum dan vliegen de pellets er ook doorheen.
rustig laten branden gaat volgens mij niet veel verschil in verbruik geven.
en als het ruitje dan sneller vuil is heb ik dat nog liever dan 5u te moeten wachten tot het 2 graden warmer is...

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
grossard.rob
Admin
grossard.rob


Man Aantal berichten : 910
Leeftijd : 41
Registration date : 18-04-12

Continu op 21°c of toch maar niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Continu op 21°c of toch maar niet?   Continu op 21°c of toch maar niet? Emptyzo 23 okt 2016 - 19:24

Zou voor het continu branden kiezen en het meerverbruik,
Zeker bij vries temperaturen gaat dat toch veel verschil geven in warmtegevoel dan telkens te moeten opstarten.

Qua pellets, als dat wat verschil maakt is de meerprijs mij dat wel waard.

_________________
Mcz Aki Hydromatic 18m2
Edilkamin Moon 11KW Te Koop
Pellets: Verschillend onder 4€

12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

Dj-Sets (House)


Laatst aangepast door grossard.rob op ma 24 okt 2016 - 20:16; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
https://soundcloud.com/tripple-d
Ben Jacobs
Pellet
Pellet
Ben Jacobs


Man Aantal berichten : 78
Leeftijd : 52
Registration date : 01-02-12

Continu op 21°c of toch maar niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Continu op 21°c of toch maar niet?   Continu op 21°c of toch maar niet? Emptyzo 23 okt 2016 - 21:02

Hier werk ik in de tussen seizoenen met de thermostaat maar zo gauw het kouder wordt gemiddelde rondt de 5 graden buiten of kouder zet ik deze op een continue vermogen van een 20% en houd zo het huis op een 21 graden binnen.
en de kachel van de keuken/veranda die springt op de momenten dat het nodig is.

_________________
Rika Integra II met pelletkontrol Aug 2005
Rika Memo sinds Aug.2005 tot Maart 2021
Rika Miro April 2021
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31723
Leeftijd : 61
Registration date : 15-02-10

Continu op 21°c of toch maar niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Continu op 21°c of toch maar niet?   Continu op 21°c of toch maar niet? Emptyvr 4 nov 2016 - 15:32

@Ikzelf: heb je iets kunnen uittesten wat bij u het minste verbruik en het meeste comfort geeft ?

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
Ikzelf
Pelletkacheltje
Pelletkacheltje
Ikzelf


Man Aantal berichten : 383
Leeftijd : 40
Registration date : 11-09-11

Continu op 21°c of toch maar niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Continu op 21°c of toch maar niet?   Continu op 21°c of toch maar niet? Emptyvr 4 nov 2016 - 17:56

Met de huidige temperaturen heb ik het laagste verbruik door constant op hoog vermogen te draaien, via thermostaat dus...

MAAR aan comfort boet je dus flink in, omdat je meer in de kou zit dan in de warmte. We hebben dus beslist om de kachel constant aan te laten op een laag vermogen...
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Continu op 21°c of toch maar niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Continu op 21°c of toch maar niet?   Continu op 21°c of toch maar niet? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Continu op 21°c of toch maar niet?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Pelletforum :: Info merken pelletkachels :: Rika-
Ga naar: