Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 37 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 36 gasten

Omerta


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+32
Maryline
mindset24
Guess who
ponneke
bertus
XTZ99.25MKII
piet
stalle
Soul
Johnny Derveaux
evert.clonen
erwin
Fleur
Bompa
krusty
Luc B
Groene Ridder
willy1100
grossard.rob
atlasgust
flair
player
john-159
francky
nick1
Jef
turkoois
Block
Philip
knoepken
Uthrex
ss
36 plaatsers

    Elektrische wagen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektrische wagen Empty Een electrische auto ........ja en dan??

    Bericht van Gast di jan 11, 2011 3:44 am

    Hier kun je zelf uitrekenen hoeveel je zou besparen indien U zich een electrische wagen zou aanschaffen

    Ik kan je alvast mijn jaarlijkse besparing mededelen   1410 €

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van Gast di jan 11, 2011 10:44 am

    Nou wel 225 Euro per jaar (mijn autootje loopt lekker zuinig !!)
    Voordat ik de aanschaf van elektrisch vehikel eruit heb... Crying or Very sad

    Trouwens als iedereen massaal aan het elektrisch gaat, stijgt de kWh prijs en zakt de dieselprijs cheers Doen allemaal dus!! (behalve ik)
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van ss di jan 11, 2011 10:53 am

    Doordenkertje;

    Als we massaal electrisch gaan "tanken", waar halen we dan die energie? Van de pelletcentrales? De groene energie kan het niet aan, dat staat vast...Dan toch nucleaire centrales bijbouwen?
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van Gast di jan 11, 2011 12:51 pm

    krusty schreef:Hier kun je zelf uitrekenen hoeveel je zou besparen indien U zich een electrische wagen zou aanschaffen

    Ik kan je alvast mijn jaarlijkse besparing mededelen 1410 €

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]




    wat is de kostprijs van nieuwe batterijen als die stuk zijn ?
    batterijen verliezen veel van hun kracht bij vriesweer (juist als dan alles optimaal moet werken als chauffage,lichten,fille-leed...enz...
    batterijen verliezen ieder jaar een percentage aan kracht .....
    ik ga nog enkele jaren de kat uit de boom kijken en voorlopig een sterling-motor in mijn wagen plooien study




    gr fleur




    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van erwin di jan 11, 2011 12:54 pm

    ss schreef:Doordenkertje;

    Als we massaal electrisch gaan "tanken", waar halen we dan die energie? Van de pelletcentrales? De groene energie kan het niet aan, dat staat vast...Dan toch nucleaire centrales bijbouwen?
    Groeten,
    ss

    ik zag gisteren een reportage over elektrische wagens, werknemers konden deze overdag gratis opladen op hun werk via een installatie op zonnecellen,


    Laatst aangepast door erwin123 op di jan 11, 2011 2:11 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van Gast di jan 11, 2011 2:08 pm

    Ik kan alleen voor mezelf spreken , mocht ik er eene aanschaffen dan leg ik nog 4 panelen bij op het dak!

    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van ss di jan 11, 2011 2:19 pm

    erwin123 schreef:
    ss schreef:Doordenkertje;

    Als we massaal electrisch gaan "tanken", waar halen we dan die energie? Van de pelletcentrales? De groene energie kan het niet aan, dat staat vast...Dan toch nucleaire centrales bijbouwen?
    Groeten,
    ss

    ik zag gisteren een reportage over elektrische wagens, werknemers konden deze overdag gratis opladen op hun werk via een installatie op zonnecellen,

    Enkel voor KORTE afstand Erwin!
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van Gast di jan 11, 2011 2:21 pm

    Batterij auto's is een hoaks. Het verbruik is gemiddeld niet veel minder dan een ander, mede omdat de beetje sportieve rijder van beide motoren tegelijk gebruik maakt met optrekken en dan is het verschil helemaal weg.

    Tis gewoon een nieuw foefje om mensen nieuwe auto's te laten kopen, de milleu bobo's weer ff stil te krijgen. En tegen de tijd dat iedereen zo'n ding heeft verdwijnt in een politiek besluit ineens het belasting voordeel en zijn we weer terug bij af,

    Welkom in de illusie die wij zelf creëren...geld is lelijk....
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van Gast di jan 11, 2011 2:26 pm

    Amaai zeg zo negatief tegenover nieuwe dingen !! confused
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van Uthrex di jan 11, 2011 2:36 pm

    Pallette,
    Gij hebt het over een hybride wagen. Volgens mij gaat deze topic over een electrische auto. Je weet wel, zo eentje waar ge geen dure vloeistof in moet kappen, die het milieu niet _nog_ erger maakt, zo eentje waar geen dure taksen op moet betalen.
    Maar wel zo ene met ne hele lange verlengdraad. Trouwens, hoax? C'mon, gij weet zelf wel beter (hoop ik toch)

    Uthrex
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van ss di jan 11, 2011 2:43 pm

    Al opgemerkt in de pers; opeens zijn er weer olievoorraaden te over!!! Canada, Afrika (bron: De Morgen)...
    Politiek!!! duivel
    Ik herinner me nog de rampberichten in het jaar 1973, autoloze zondagen, de olie was op, we gingen 1990 niet meer halen...Dan de jaren '80, amaai, we gaan in 2000 geen olie meer hebben, we moeten veel meer investeren in kernenergie, dan opeens zijn we 2000 en wat beweerden ze dan, wel we gaan in 2015 zonder benzine vallen want nu is het einde ECHT in zicht...
    En nu 2010 zijn we bezig met de zon, de wind, nucleair, pellets en we zijn driftig aan het isoleren geslagen, de auto verbruikt in 10 jaar tijd 40% minder met dezelfde prestaties, enz...
    De constructeurs van auto's beginnen nu echt te denken aan de electrische auto en nu komen de oliebaronnen aanzetten met de verklaring dat we nog voor minstens 50 jaar olie in de grond zitten hebben...
    Zakendoen is toch leuk he... En de media samen met de politiek doen maar deftig mee met zeveren... angry
    En Uthrex, waar denk je dat je electriciteit vandaan komt? Uit het stopcontact zeker!!!??? Ja, maar opgewekt in vervuilende centrales, electriciteit is helemaal niet zo proper als jij aanneemt, onderweg hebben ze ontstellende energieverliezen!!! En je kunt het niet oplossen met windmolens en solarcellen, dat is goed voor enkele mineure procentjes!
    Jullie naïeviteit is aandoenlijk Crying or Very sad
    Sorry als ik nu weer op zere tenen trap he... springend
    ss
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van Uthrex di jan 11, 2011 3:07 pm

    ss,
    Ge moet de benzineprijs van de jaren 70 is vergelijken met nu. Jaja, politieke zakkenvullerij zeker hé. En dat er nog 50 jaar olie zal zijn, daar ben ik zeker van. Maar tegen welke prijs? Daar gaat het em over. En zeker niet elke centrale is zo vervuilend, je moet het afwegen tegen het grote geheel. Die smeelapperij die de lucht in gaat is peanuts vergeleken met het geen de olie industrie de lucht in stuwt.
    En of je gelooft of niet, maar je kan het echt wel oplossen met alternatieve energiebronnen. Elke kw die ik uit de zon zou kunnen halen, moet niet door iets of iemand ander geproduceerd worden.
    Maar ja, we leven nu eenmaal in een grote boze wereld. Ieder voor zich, en den bol is toch al naar de klote hé. Waarom nog moeite doen om iets te veranderen, we gaan het toch niet meer meemaken. Djeez, wat een negatief gedachtengoed.

    Uthrex (hmm, nooit gedacht dat ik zo groen uit den hoek zou komen)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van Gast di jan 11, 2011 4:16 pm

    Uthrex schreef:ss,
    Ge moet de benzineprijs van de jaren 70 is vergelijken met nu. Jaja, politieke zakkenvullerij zeker hé. En dat er nog 50 jaar olie zal zijn, daar ben ik zeker van. Maar tegen welke prijs? Daar gaat het em over. En zeker niet elke centrale is zo vervuilend, je moet het afwegen tegen het grote geheel. Die smeelapperij die de lucht in gaat is peanuts vergeleken met het geen de olie industrie de lucht in stuwt.
    En of je gelooft of niet, maar je kan het echt wel oplossen met alternatieve energiebronnen. Elke kw die ik uit de zon zou kunnen halen, moet niet door iets of iemand ander geproduceerd worden.
    Maar ja, we leven nu eenmaal in een grote boze wereld. Ieder voor zich, en den bol is toch al naar de klote hé. Waarom nog moeite doen om iets te veranderen, we gaan het toch niet meer meemaken. Djeez, wat een negatief gedachtengoed.

    Uthrex (hmm, nooit gedacht dat ik zo groen uit den hoek zou komen)



    Benzineprijzen gestegen?
    Veel meer taksen?

    De realiteit, hier tot 2008,
    maar het zegt toch veel,

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Nog iets, er bestaat ook nog zoiets als inflatie..
    Benzine 3x duurder dan 1980, ben ik niet zeker van.., maar
    ik werk sinds 1977, ik verdien sindsdien
    3x zoveel,(inflatie, niets meer dan dat)

    Of hoe iets goedkoper wordt
    tv sony in 1984, ongeveer 50.000 fr of 1250 euro,
    lg full hd 36 inch 2010(groter dan de sony) 317 euro.
    Dat de mensen steeds méér willen dat is zeker.
    Consumeren is in...

    Tijd brengt raad..
    Afwachten dus..
    Binnen hier en 20 jaar smijten ze de elektrische
    wagens naar je hoofd. Zie TV's...
    De subsidies op zonnepanelen daarentegen zijn al
    aan het minderen, en zullen volgens mij afgeschaft worden.




    Laatst aangepast door cyrre op di jan 11, 2011 4:32 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    avatar
    knoepken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Leeftijd : 73
    Registration date : 14-12-08

    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van knoepken di jan 11, 2011 4:30 pm

    Jongens en meisjes evolueer mee met de tijd.DE TIJD MET PAARD EN HUIFKAR NADERT MET RASSE SCHREDEN ????
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van Gast di jan 11, 2011 4:38 pm

    knoepken schreef:Jongens en meisjes evolueer mee met de tijd.DE TIJD MET PAARD EN HUIFKAR NADERT MET RASSE SCHREDEN ????

    zo'n paard kost ook geld, stalling, eten, veearts, smid,
    overdekte koets met verwarming.(kleine pelletkachel)

    En met een stofzuiger zul je de stal niet kunnen uitkuisen. Smile


    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van Philip di jan 11, 2011 5:52 pm

    ah ga fietsen zoals ik
    ik maal eke dag 40km af met me fietsje en da verbrukt niks
    en da verbrand nog es caloriene die anders aan me ribben blijven plakken

    moest je es kijken hoeveel er op mijn werk minder dan 5km moeten :-s en toch gauw die auto nemen


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van ss di jan 11, 2011 6:19 pm

    Uthrex schreef:ss,
    Ge moet de benzineprijs van de jaren 70 is vergelijken met nu. Jaja, politieke zakkenvullerij zeker hé. En dat er nog 50 jaar olie zal zijn, daar ben ik zeker van. Maar tegen welke prijs? Daar gaat het em over. En zeker niet elke centrale is zo vervuilend, je moet het afwegen tegen het grote geheel. Die smeelapperij die de lucht in gaat is peanuts vergeleken met het geen de olie industrie de lucht in stuwt.
    En of je gelooft of niet, maar je kan het echt wel oplossen met alternatieve energiebronnen. Elke kw die ik uit de zon zou kunnen halen, moet niet door iets of iemand ander geproduceerd worden.
    Maar ja, we leven nu eenmaal in een grote boze wereld. Ieder voor zich, en den bol is toch al naar de klote hé. Waarom nog moeite doen om iets te veranderen, we gaan het toch niet meer meemaken. Djeez, wat een negatief gedachtengoed.

    Uthrex (hmm, nooit gedacht dat ik zo groen uit den hoek zou komen)

    Beste je zit hier 100% op mijn gebied, met je alternatieve energie kun je enkel een klein percentje aanvullen, dat is het... Je groene droom blijft fictie! Ik droom er ook van, wees daar maar zeker van, maar ik zie het enkel mislukken! Niets negativist, REALIST!
    Dream on...
    Wat de prijs van de olie betreft, zo erg is het niet, kijk eens wat een gemiddelde Belg in 1973 per maand verdiende, en kijk nu!
    Wat de vervuiling via olieboringen en dergelijk betreft, wel daar geef ik je gelijk, daar moet strikte wetgeving op komen. En dat we straks op electriciteit moeten/mogen rijden is uitstekend, mits de centrales en de laadpunten aangepast worden, maar denk niet dat, als je elctrisch gaat rijden je vervuiling zoveel minder is, die centrale moet tenslotte ook eten nietwaar! Ik zie het enkel te lukken met kernenergie en daar hebben we nog steeds het "afval" - probleem, dus electrisch rijden is niet zo proper als jij denkt!
    Groeten,
    ss
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van Block di jan 11, 2011 6:41 pm

    Technisch kan het zeker, kijk maar naar de 10 jaar oude RAV4 EV . Denk daar nog 10 jaar R/D bij en je zit goed.

    Electriciteit kan je op allerlei vormen opwekken, je kan er nog de locale economie mee stimuleren, je bent niet zo afhankelijk van enkele dubieuze landen.

    Goedkoper zal het allemaal niet worden, de inkomsten voor de staat moeten ergens vandaan komen, al is het door kilometerheffing.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van Gast di jan 11, 2011 6:59 pm

    Qua laadpunten lopen we achter ,maar naar mate er elctr.autos zullen verkocht worden komt dat wel in orde .
    De eerste jaren van de auto in de jaren stillekes was er in elke straat toch ook geen benzinepomp!

    Het bijzonderste voor mij is , mits een 4 tal panelen bij te leggen, zal ik voor meer dan 80% thuis kunnen tanken ,heu.. heu..opladen snachts !!en daar is geen vervuiling mee gemoeit

    Ik heb ergens gelezen dat een 8u laadbeurt niet meer zal kosten dan 2 koffies in een taverne, maar een laadbeurt van 8 u zal ik niet alle dagen nodig hebben want ik doe maar gemiddeld 1000 km per maand / meestal minder. Thuis tanken/opladen zal dus maar het tarief van Ecopower 0,20 €/kwh kosten indien de huidige panelen niet zouden volstaan.

    Mijn maandelijkse kilometers bestaan meestal uit de trajecten :

    6x Liedekerke -Geraardsbergen
    Dagelijkse boodschappen in de gemeente
    Alle dagen 2 x naar het station

    Voor 1000 km per maand mag ik 33 km per dag rijden, er zijn vele dagen dat ik niet aan die 33 kom !!

    In den beginne geen wegentax , hoelang dit gaat duren ???????zolang dat het gratis is , is dat graag meegenomen.

    Kilometerheffing in de plaats , geen probleem hoe eerder hoe liever !!

    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van Block di jan 11, 2011 7:47 pm

    Wat ik met die kilometerheffing maar wilde duidelijk maken is dat de staat toch aan hun geld moet komen, is het niet op de ééne manier dan doen ze dat wel op een andere.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 73
    Registration date : 23-10-10

    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van turkoois di jan 11, 2011 7:53 pm

    Ik rijdt totdat er voldoende elektrische auto's en laadpunten zijn, lekker door met mijn Hybride (toyota Prius) en bespaar nu ook al flink op de kosten vergeleken met mijn voorgaande benzine auto's. Ik betaal nu geen BPM bij aanschaf, geen wegenbelasting en rijdt gemiddeld 1 liter op 20 km. Ik rijdt nu goedkoop, comfortabel en dat in een lekkere ruime auto. Ik hoef mijn Prius nooit aan een lader te hangen, want hij laadt zich zelf op als ik mijn gas los laat of als ik ga remmen. En als ik mijn auto niet gebruik dan pak ik mijn elektrische fiets ,want dan wordt ik niet zo moe als met een gewone fiets en ik kan veel sneller fietsen.
    En als ik mijn fiets niet pak dan ga ik lekker voor mijn warme pelletkachel zitten en geniet ik daar van. Met andere woorden er is altijd wel iets om van te genieten. Als ik 's avonds de kachel uit gaat dan gas ik naar boven en dan ................ ga ik van iets anders genieten. wel te rusten zzzzzzzzzzzzz. en dan dromen van een echte elektrische auto.


    Groetjes,

    Chris (turkoois)


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van Gast di jan 11, 2011 7:57 pm

    Ja als we dan toch moeten betalen dan liefst ZO

    Wie veel rijd betaalt veel ,wie weinig rijd betaalt weinig !
    De vervuiler betaalt , wie niet vervuilt betaalt niks.

    Net zoals de wekelijkse vuilophaling , je betaalt per zak , en geen vaste prijs zoals vroeger !

    Simpel.....wie iets niet nodig heeft moet er niet voor opdraaien.
    Idem voor de bus !
    De gebruiker betaalt , en niet iemand die nooit de bus neemt, indertijd was er een ordinaire cafebaas en die wou alles vorniet(gratis) maar wel via de belastingen iedereen ervoor laten opdraaien.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van Gast di jan 11, 2011 8:05 pm

    [quote="krusty"]

    Het bijzonderste voor mij is , mits een 4 tal panelen bij te leggen, zal ik voor meer dan 80% thuis kunnen tanken ,heu.. heu..opladen snachts !!en daar is geen vervuiling mee gemoeit

    [quote]

    Ik wil je groene droom niet bezoedelen hoor krusty,
    Maar zowel produceren als recycleren van zonnepanelen gebeurt niet echt
    zonder vervuiling.
    Goedkoper op den duur dat kan, met subsidies en belastingsvoordeel
    kan je alles goedkoper maken,(hoop ik toch voor jou)maar er is al sprake van afbouw.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]



    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van Gast di jan 11, 2011 8:17 pm

    Of het nu een brood bakken is of een fiets maken in de fabriek........van het moment dat je produceert , vervuil je !

    Maar het maken en later recycleren van o.a. zonnepanelen is tegenwoordig het stokpaardje van de anti-zonnekloppers!

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van Gast di jan 11, 2011 8:34 pm

    krusty schreef:Of het nu een brood bakken is of een fiets maken in de fabriek........van het moment dat je produceert , vervuil je !

    Maar het maken en later recycleren van o.a. zonnepanelen is tegenwoordig het stokpaardje van de anti-zonnekloppers!


    Ik ben niet voor of tegen,
    Ik probeer altijd te realiteit te zien.
    Dit is soms moeilijk, moet ik toegeven.
    Je kan soms zo hard in een mooi verhaal willen
    geloven dat je er de nadelen niet van ziet.
    Ik hoop echt dat bv. binnen hier en 15 jaar
    De zonnepanelen 2 kleiner zijn en 2 keer meer
    rendement halen...
    Zodanig dat de voordelen duidelijk opwegen t.o.v. de nadelen.
    Maar nu heb ik nog mijn twijfels..
    Nu we het toch over (alternatieve) propere energie hebben..

    Binnen 30 jaar blijkbaar kernfusie..?
    Brandstof voor iedereen beschikbaar voor miljoenen jaren.
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Ik denk eerlijk dat dit in de toekomst
    ons zal voorzien in onze energiebehoefte.
    Weg olie, maar ook,...weg zonnepanelen, windmolens,
    pellets, weg forum,
    dat laatste zou jammer zijn. Smile



    Gesponsorde inhoud


    Elektrische wagen Empty Re: Elektrische wagen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 8:35 pm