Deze is momenteel zo opgebouwd :
-uitgang pelletkachel -Tstuk - bocht 90° - 50cm buis van 8cm horizontaal tot in schouwpot(schouwgedeelte boven dak is afgebroken dus enkel nog potten binnnenshuis) - bocht 90° - ca 550cm enkelwandige buis 8cm diameter tot iets onder de nok (enkelwandig geen probleem volgens dakwerker) - hoedje.
Vastgestelde problemen : de tweede bocht (dus in de schouwpot) zit na paar maanden stoken steeds volledig dicht, de rest van de buis is fel vervuild (aangekoekt)
Ik kan dit nu eventueel oplossen als volgt :
Vanuit de kachel een T-stuk plaatsen en dan 150cm eerst voor de schouwpotten omhoog gaan (dus buis blijft zichtbaar maar geen probleem - ik hoop hiermee om de vervuiling in de daaropvolgende bocht tegen te gaan), om dan vervolgens de potten in te gaan met een dubbelwandige flexibel en dan met een vast stuk dubbelwandige buis naar buiten toe met op het einde een trekkap.
Ik kan eventueel ook stukken vaste buis van 1meter elk in de potten krijgen maar ik heb gemerkt nu bij het demonteren van de huidige schouw dat die dichtingen of niet goed zaten (waarschijnlijk nog een erfenis van de dakwerker) of dat sommige al versleten waren (na ongeveer 4 jaar).
Dus deze optie lijkt mij niet zo evident.
Wat stellen de kenners hier voor. Het is wat moeilijk en cryptisch uitgelegd maar bekijken de twee schetsen maar even.