Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 15 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 15 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+11
bertus
Luc Peeters
harrielok
peter m
mikelbikel
Adeo
erwin
vagehond
Mauritsius
747driver
Chriske
15 plaatsers

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 732
    Registration date : 29-02-16

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van Chriske za jan 26, 2019 4:56 pm

    SInds vorig  jaar hebben we veel meer stof in huis. Vermoedelijk sinds de installatie van de pelletkachels.
    Niet dat we fanatiek alle stof direct weghalen als er wat ligt, nee hoor... Wink   Maar er ligt wel meer dan vroeger.
    Ben bezig met uit te zoeken hoe dat komt en de eerst(zeg maar hoofd-) verdachte is de as-stofzuiger. Zou de filter in die stofzuiger doen wat er verwacht wordt van te doen of helemaal niet...?
    In de stofzuiger zit (volgens mij) een redelijk goede filter.
    Bon, met een beetje knutselen een extra 'filter 'in elkaar gestoken. Die selfmade filter is voorzien om aan de 'uitlaat' van de stofzuiger eventuele stofpartikels op te vangen.
    Enkel afbeeldingen om 'teen en tander' te verklaren.
    Stofzuiger volledig uit elkaar en een extra stuk gemaakt om 50mm afvoerbuisjes aan te hangen. Dat extra stuk heb ik geprint. Aan de uitgang heb ik 4 lagen doek voorzien. Die selfmade filter is groot genoeg gemaakt. Bedoeling is om de druk van de motor gelijkmatig te verdelen over dat groot oppervlak. Alles is hermetisch afgesloten zodat aal uitgaande lucht alleen door mijn filter kan en moet.
    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Stof01

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Stof02

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Stof03

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Stof04

    De filter hieronder past op bovenstaande motor

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Stof05

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Stof06

    Aan de uitgang (ronde gaatjes), waar de lucht naar buiten komt, is al te zien dat er roet zit waar het niet mag.

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Stof07

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Stof08

    Het witte stuk is een adapter die ik speciall voor de gelegenheid getekend en geprint heb.
    En daar past dan heel precies een PVC 90° bocht over.

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Stof09

    Een paar draastangen wat ductape, een 4 lagen (redelijk dichte) stof, en ook nog een paar tie-wraps en we hebben een filter.
    Ok toegegeven, geen professionele filter maar er zal wel wat zichtbaar achterblijven als er roet door die motor naar buiten komt.

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Stof10

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Stof11

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Stof13

    Als ik doek ontvouw is er wel degelijk roet aanwezig. Spijtig genoeg was de grote kachel net gekuist(eergisteren) en dus viel er niet al te veel te zuigen. Toch is er roet te zien. Op de foto spijtig genoeg niet zichtbaar. Maar ik ga die selfmade filter even blijven gebruiken om te zien hoeveel er nog bijkomt. Dat gaat effe duren alvorens ik een tweede bericht plaats vermit ik die stofzuiger sinds 22-11-18 niet veel meer gebruik.

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Stof14
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van erwin za jan 26, 2019 9:45 pm

    interessant om te volgen.
    het roet op de zelfgemaakte filter adem je anders gewoon in...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    747driver
    747driver
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 70
    Registration date : 23-01-15

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van 747driver zo jan 27, 2019 1:15 am

    Het viel ons laatst op dat er regelmatig donkerkleurige stof op de tafel ligt welke op een paar meter afstand staat van de pellet kachel.
    Dacht dat een versleten kachelkoord en wat hulp van de kachel ventilator daar de oorzaak van was.
    Denk nu eerder dat de aszuiger deze stof de lucht in blaast...
    Een extra filter is helemaal geen slecht idee en zo te zien ook niet overbodig.
    Ik schep het grootste deel van de assen met een plamuurmesje uit de kachel anders zit het filter al vrij snel vol.


    _________________
    01-2015 Piazzetta IP78/68
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 732
    Registration date : 29-02-16

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van Chriske zo jan 27, 2019 10:20 am

    Een versleten kachelkoord kan daar niets mee te maken hebben. De kachelventilator(ruimteventilator bedoel je waarschijnlijk?) blaast de lucht doorheen een warmtewisselaar de kamer in. Maw de verbrandingslucht/rookgassen komt helemaal niet in contact met de lucht die de kamer geblazen wordt.
    Trouwens de lucht in de verbrandingskamer zelf wordt er doorheen gezogen en niet geblazen. Dus de kans dat er stof langsheen een versleten koord(van de deur) zal passeren is heel klein om niet te zeggen quasie onmogelijk.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 732
    Registration date : 29-02-16

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van Chriske zo jan 27, 2019 10:35 am

    #2

    Inderdaad Erwin, we moeten dus waakzaam blijven of er komt een nieuw gezondheidsprobleem bij in de westerse wereld.
    Ik noem de nieuwe ziekte alvast : Pellet-as-longen.

    Kunnen we binnenkort een schadeclaim opstarten. Die fabrikanten van as-zuigers/filters eens flink laten betalen als we een kankergezwel hebben van hier tot in Tokyo... fest
    Mauritsius
    Mauritsius
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 307
    Registration date : 09-10-17

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van Mauritsius zo jan 27, 2019 12:26 pm

    ZEER interesant onderwerp over een probleem waar ik ook mee te kampen heb:
    Om het stof & de as uit de pelletkachel te halen gebruik ik een Bosch "werfstofzuiger " , na een tijdje ondervond ik ook wat Chriske schrijft ; daarom ook zelf naar een oplossing gezocht : ik blaas elke week de stofzuiger helemaal uit en doe dan een "extra" filter over de bestaande filter , die extrafilter zijn 3 lagen van de keukenrol en mooi stevig verkleefd , OF ook al eens een stuk broekspijp van een oude werkbroek en goed vastgemaakt en als laatste hulpmiddel en ook het meeste kontroleerbaar :
    een oude badhanddoek leg ik helemaal over de aszuiger en regelmatig zie ik nog stofstrepen op de badhanddoek
    Als iemand weet waar ik een degelijke aszuiger kan aanschaffen , waar ook goede vervangfilters voor te koop zijn: laat het maar gerust weten




    Ons Merjet & Blanche zijn ook niet al te zot van 't spel en dus moet er een oplossing uit de hoek komen zegt ze feest
    Adeo
    Adeo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 167
    Registration date : 22-02-11

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van Adeo zo jan 27, 2019 12:59 pm

    Heb het eigenlijk wel gehad met de "aszuigers", inmiddels 2 van die dingen stuk.
    Eentje in de fik en de ander met een piepklein gaatje in het filter waar je pas veel later achterkomt.
    Heb nu sinds een halfjaar een zogenaamde industriële stof en waterzuiger van het merk Nilfisk.
    Ik kwam op deze zuiger omdat we bedrijfsmatig een soort van glasvezelplaten zagen die veel stof verspreiden als je geen directe afzuiging hebt bij het zagen.
    Die zuiger op het werk hebben we al een aantal jaren en werkt perfect, naast een grote zak heeft deze Nilfisk ook een groot filter.
    Gebruiken nu deze zuiger voor de pelletkachel, houtkachel en voor het normale zuigwerk in huis.
    Het model: Nilfisk Aero21  en hier de link [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Schoonmaken van de zuiger doen we om de paar maanden, na het openen van de zuiger is het filter nog steeds helder en de zak kloppen we leeg.


    _________________
    Puros Nevis en Artel JuliaNext
    Mauritsius
    Mauritsius
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 307
    Registration date : 09-10-17

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van Mauritsius zo jan 27, 2019 1:12 pm

    Hallo Adeo ; je bericht heb ik zeker met intresse gelezen , dat ziet er een degelijk ding uit ( toch in elk geval handiger dan wat ik hier heb staan )
    Heb je daar ook een richtprijs van ? Anders zoek ik het wel uit hoor.
    In elk geval bedankt .
    Mvg
    Maurits
    Adeo
    Adeo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 167
    Registration date : 22-02-11

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van Adeo zo jan 27, 2019 1:58 pm

    Maurits, daar moet je echt even het internet voor afstruinen, het prijsverschil is enorm.
    Heb hem hier via de Duitse Amazon voor nog geen 100 euro.
    De goedkoopste die ik nu kan vinden is weer in Duitsland bij Hornbach.
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Bovenstaand type is exact dezelfde zoals we nu zelf hebben.
    Voordelen van deze zuiger:
    We gebruiken hem dagelijks voor ALLE in mijn vorig bericht genoemde doeleinden.
    Het ding heeft een enorme zuigkracht die ook niet minder wordt naarmate je hem langer gebruikt zonder schoon te maken.

    Elk voordeel heeft natuurlijk een nadeel.

    Snoerlengte bij deze zuiger is niet zo lang als bij een gewone stofzuiger.
    Zuigslang lijkt me ook wat korter.
    Zuigstang is hier van metaal maar kan (zoals op mijn werk) van plastic zijn.
    Hulpstukken zijn een beetje spartaans.
    Maar de meeste "nadelen" worden hier teniet gedaan door exact dezelfde diameter van de stang en de hulpstukken van onze (voormalige) huisstofzuiger.


    _________________
    Puros Nevis en Artel JuliaNext
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 732
    Registration date : 29-02-16

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van Chriske zo jan 27, 2019 2:26 pm

    Adeo,

    Niet dat ik twijfel, want Nilfisk is een héél goed  merk.
    Hang eens een witte doek over de stofzuiger en maak je kachel proper. Laat na enkele keren dit doen eens weten of dat witte doek nog wit blijft.

    Eigenlijk zou elke as-zuiger-gebruiker, dat eens een paar keer moeten doen. Kwestie, dan weet je of jou zuiger alle fijn stof tegenhoud al dan niet.
    Opgelet...! dat je de uitlaat van de stofzuiger niet veel ofstopt als je daar een doek over hangt...!!! Kwestie dat de motor niet oververhit raakt. Dat is trouwens de reden waarom ik die grote 'kamer' uit oude lakens op die manier gemaakt heb. Maar het kan eenvoudiger natuurlijk.
    Adeo
    Adeo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 167
    Registration date : 22-02-11

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van Adeo zo jan 27, 2019 5:07 pm

    Als ik de Nilfisk open maak is het eerste waar ik naar kijk het filter, als die nog brandschoon en zijn originele kleur nog heeft weet ik genoeg.

    Je wil het niet weten, maar als ik die zak van de Nilfisk heb leeggeschut en ik plaats hem weer dan zet ik hem eventjes aan met inderdaad een natte witte doek over de uitblaas opening.
    En wat denk je, hij blijft brandschoon.
    Deze test onthouden vanwege mijn vorige aszuigers.


    _________________
    Puros Nevis en Artel JuliaNext
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van erwin zo jan 27, 2019 9:15 pm

    bij bol.com komt de nilfisk aero 21 met gratis levering op 174€: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    goedkoper is op het eerste zicht niet te vinden in belgië of NL.
    de verkopers zouden beter deze bij een nieuwe kachel geven ipv. een gratis pallet pellets...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    bertus
    bertus
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 184
    Registration date : 06-02-12

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van bertus ma jan 28, 2019 8:12 am

    Ik heb deze gekocht ,komt vandaag binnen . Prijs is rond de 100 € ben benieuwd hoe goed hij werkt .


    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 732
    Registration date : 29-02-16

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van Chriske ma jan 28, 2019 10:14 am

    Die optie om de filter te kuisen zonder demonteren is wel een handige tool bij het Kärcher model...!
    Als ik een groot onderhoud doe moet ik met mijn stofzuiger minstens 1 keer naar buiten om te reinigen alvorens verder te kunnen werken.
    Bij de Nilfisk is dat niet mogelijk als ik me niet vergis.
    vagehond
    vagehond
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 35
    Leeftijd : 64
    Registration date : 24-02-12

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van vagehond ma jan 28, 2019 12:08 pm

    Heb net dezelfde Karcher, en ben er heel tevreden mee!
    Wij hebben pelletketel, die we maar om de week, soms om de 14 dagen kuisen.
    Zit altijd VEEEEL stof in (draait ook dag en nacht) en krijg alles netjes proper hiermee!
    747driver
    747driver
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 70
    Registration date : 23-01-15

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van 747driver ma jan 28, 2019 3:00 pm

    Nilfisk Stofzuiger AERO 21-01 PC
    €119 in NL


    _________________
    01-2015 Piazzetta IP78/68
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van erwin ma jan 28, 2019 3:31 pm

    verzenden ook naar belgië voor 15€ incl. btw
    zou dan op 134€ totaal komen...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 732
    Registration date : 29-02-16

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van Chriske ma jan 28, 2019 4:07 pm

    Bij Bol.com kost die Kärcher-AD2 : 110€
    Bij Kârcher (Kontich) kost dat ding 129.5€.
    Ik vraag aan de verkoper(telefonisch) in Kontich om diezelfde Kärcher bij hen te mogen kopen, maar dan aan de Bol.com prijs en hij ging direct akkoord.
    Dus 1 telefoontje : en ik ben 20€ rijker.
    Ben hem dan ook direct gaan kopen..!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van erwin ma jan 28, 2019 4:37 pm

    afgehaald in sint-niklaas voor 100€ had je moeten zeggen...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 732
    Registration date : 29-02-16

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van Chriske ma jan 28, 2019 4:46 pm

    Shocked
    Dam.....
     heel kwaad

    Maar ja, Kontich is heel dicht bij voor mij.
    Die 10€ die 'k zou uitsparen in St Niklaas moet ik dan wel voor een stuk in naft steken hé.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van erwin ma jan 28, 2019 5:00 pm

    kaercher heeft altijd degelijke aszuigers gemaakt.
    toch wel benieuwd of het filter reinigen met een druk op de knop in de praktijk is zoals ze beloven...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Adeo
    Adeo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 167
    Registration date : 22-02-11

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van Adeo ma jan 28, 2019 5:09 pm

    Chriske: Als ik een groot onderhoud doe moet ik met mijn stofzuiger minstens 1 keer naar buiten om te reinigen alvorens verder te kunnen werken.
    Bij de Nilfisk is dat niet mogelijk als ik me niet vergis.

    Bij de Nilfisk zit wel degelijk een knop om het filter te kuisen zonder te demonteren
    De originele tekst van Nilfisk: Het Push&Clean filterreinigingssysteem biedt hoge zuigprestaties en maakt het mogelijk om de filtercassette snel en eenvoudig te reinigen.


    Laatst aangepast door Adeo op ma jan 28, 2019 5:17 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : toevoegen originele tekst)
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 732
    Registration date : 29-02-16

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van Chriske ma jan 28, 2019 5:32 pm

    Bij Kärcher zit er dus die grote knop boven op de stofzuiger om de filter te kuisen, Gaan we testen.
    Zal nog wel effe duren voor ik iets laat weten want ik heb de grote SouvenirLux net gekuist.
    En mijn Giusy is weeral 15 dagen bezig zonder kuisen. Dus ik vermoed binnen een weekje beide kachels nog eens uit elkaar smijten en kuisen.
    Ik ga natuurlijk ook een extra filter aan de buitenkant van diene Kärcher hangen. Hier en daar een gaatje in boren... En mijnen 3D-Printer zal weer werk hebben... Razz
    Maar deze keer ga ik het een beetje mooier maken, het oog wil ook wat hé..
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 732
    Registration date : 29-02-16

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van Chriske ma jan 28, 2019 5:37 pm

    ZIjn er trouwens ondertussen nog andere pelletstokers die de 'stof-test' gedaan hebben..?
    Of durft niemand die test uit te voeren... Shocked
    Het ergste dat er kan gebeuren is dat je een nieuwe stofzuiger of filter moet kopen hé.
    Maar uw longen zullen er wel bij varen...
    Mauritsius
    Mauritsius
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 307
    Registration date : 09-10-17

    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van Mauritsius ma jan 28, 2019 8:31 pm

    Eventjes ordenen: hier heb ik twee Bosch werkplaatsstofzuigers die goed werken , eentje is een pro-model , heeel degelijk maar wat moeilijker om de kachel mee te ont-assen dagelijks.
    De andere Bosch is een heel handig ding , aangenaam in gebruik maar hij verliest stof door die luchtopeningen , jammer maar dat verhelp ik nu door bij gebruik een oude witte badhanddoek erover te draperen, na gebruik zie ik dan die stofstrepen.
    Nu heeft Chriske mij met zijn foto's aan het denken gezet en ik hoop dat ik met een kleine aanpassing
    à la Chriske dat stofverlies van die kleine Bosch kan oplossen, als ik eraan begin neem ik foto's en die komen dan op 't forum.



    Ons Merjet & Blanche hopen ook van harte dat het dan opgelost raakt. feest

    Groetjes uit Zele; niet van die " krammenschieters" maar van Maurits

    Gesponsorde inhoud


    Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...? Empty Re: Aszuigers, doen die het wel goed(veilig)...?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr maa 29, 2024 6:08 am