Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 48 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 47 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers

4 plaatsers

Branderpotje proper(der) maken

Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel

Man Aantal berichten : 757
    Registration date : 29-02-16

Branderpotje proper(der) maken Empty Branderpotje proper(der) maken

Bericht van Chriske ma feb 04, 2019 11:15 am

Heren pelletstokers,

Ik kreeg een paar dagen geleden een tip van een vriend die ook(al jaaaaren) pellets stookt.
    Hij maakt namelijk zijn branderpotje heel af en toe proper met een stalen borstel. En neen niet de buitenkant maar vanbinnen. Hij steekt zo'n ronde stalen borstel op een boormachine en maakt zo de binnenkant helemaal proper. Hij laat die borstel daar net zo lang in rondraaien tot de binnenkant terug een beetje glad is.
    Volgens hem is de kans op koekvorming kleiner omdat de asse niet zo makkelijk meer kan hechten aan het gladde(re) oppervlak.
    Lijkt me logisch want na een tijdje is de binnenkant van het potje heel poreus geworden. Zo'n potje is namelijk(meestal) gemaakt van gietijzer. In gietijzer zit veel meer koolstof dan in gewoon staal. Dat maakt het potje (voor dit doeleinde althans) veel stabieler(vormvast) en gaat ook een pak langer mee. Tijdens branden wordt dat potje natuurlijk zeer heet en daardoor gaat het verslijten. Is eigelijkniet het juiste woord. Er wordt namelijk(zeer traag) koolstof uit het potje weggebrand. Dat is de reden waarom die (gietijzeren)potjes na een tijdje poreus worden.

Dat het potje 'verslijt' kan me eigenlijk niet zoveel schelen(zo duur zijn die niet). Maar als dat potje poreus wordt dan hecht er zich makkelijker asse aan de wand van dat potje. Normaal zal de kachel de resterende asse wegblazen tijdens 'shut down' of 'stand by'. Maar ik merk op dat altijd wel een zéér fijne film onreinheden achterblijft. Geen koek hoor, slechts een fijne film.

Op dit moment heb ik daar geen enkel probleem mee. Als onze kachels in 'stand by' gaan zijn die potjes helemaal leeg.
    Toch wil ik dat eens testen. Ik ga volgende keer beide potjes ook eens een behandeling geven met zo'n stalen borstel.

Zal effe duren want beide kachels zijn net gekuist.
    erwin
    erwin
    Admin

Man Aantal berichten : 32457
    Leeftijd : 62
    Registration date : 15-02-10

Branderpotje proper(der) maken Empty Re: Branderpotje proper(der) maken

Bericht van erwin ma feb 04, 2019 12:04 pm

ga dan ook met een traag draaiende metaalboor van de juiste diameter door de gaatjes.
    dan zijn die ook weer proper en glad...

Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel

Man Aantal berichten : 757
    Registration date : 29-02-16

Bericht van Chriske ma feb 04, 2019 12:17 pm

Goe plan..!
    Mauritsius
    Mauritsius
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Man Aantal berichten : 308
    Registration date : 09-10-17

Bericht van Mauritsius di feb 05, 2019 1:06 pm

Wat gebruik ik om de gaatjes in het branderpotje proper te houden ; een gewoon "spouwankertje met schroefdraad erop " , je hebt die in verschillende diameters en bij mij werkt dat fantastisch goed.

feest
    peter m
    peter m
    Pellet
    Pellet

Man Aantal berichten : 105
    Registration date : 03-01-13

Bericht van peter m di feb 05, 2019 9:42 pm

Hoi
    Inderdaad bij mijn Piazzetta ,heeft ook een gietijzer brander bakje! had ik meteen al de gaatjes opgeboord !!
    want er zat wel verschil in de diameter,zijn nu 6mm.
    Maar ik heb eigenlijk nooit ,koek in de bak, maar tijdens schoonmaken altijd even nazien dat alle gaatjes open zijn
    gaat nu zijn 6e jaar in en is nog de originele en ziet er nog goed uit

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu za nov 23, 2024 10:53 pm