Branderpotje proper(der) maken Hitskin_logo Hitskin.com

Dit is een voorbeeld van Hitskin.com
Installeer deze stijlGa terug naar de stijlenpagina



Het forum over verwarmen met pellets
 
IndexRegistrerenInloggen
Voorstellen nieuwe leden
"De Tien Geboden”
Het pelletforum gebruiken:
Navigatie
 Index
 Forumregels
 Gebruikerslijst
 Profiel
 FAQ
 Zoeken
Wie is er online?
Er zijn in totaal 23 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 23 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.
Soortgelijke onderwerpen
Affiliates
gratis forum

Meest actieve berichtenplaatsers
erwin
Branderpotje proper(der) maken I_vote_lcapBranderpotje proper(der) maken I_voting_barBranderpotje proper(der) maken I_vote_rcap 
steven
Branderpotje proper(der) maken I_vote_lcapBranderpotje proper(der) maken I_voting_barBranderpotje proper(der) maken I_vote_rcap 
pedro
Branderpotje proper(der) maken I_vote_lcapBranderpotje proper(der) maken I_voting_barBranderpotje proper(der) maken I_vote_rcap 
krusty
Branderpotje proper(der) maken I_vote_lcapBranderpotje proper(der) maken I_voting_barBranderpotje proper(der) maken I_vote_rcap 
Fleur
Branderpotje proper(der) maken I_vote_lcapBranderpotje proper(der) maken I_voting_barBranderpotje proper(der) maken I_vote_rcap 
ss
Branderpotje proper(der) maken I_vote_lcapBranderpotje proper(der) maken I_voting_barBranderpotje proper(der) maken I_vote_rcap 
jeanhup
Branderpotje proper(der) maken I_vote_lcapBranderpotje proper(der) maken I_voting_barBranderpotje proper(der) maken I_vote_rcap 
Philip
Branderpotje proper(der) maken I_vote_lcapBranderpotje proper(der) maken I_voting_barBranderpotje proper(der) maken I_vote_rcap 
Annejanne
Branderpotje proper(der) maken I_vote_lcapBranderpotje proper(der) maken I_voting_barBranderpotje proper(der) maken I_vote_rcap 
Maryline
Branderpotje proper(der) maken I_vote_lcapBranderpotje proper(der) maken I_voting_barBranderpotje proper(der) maken I_vote_rcap 

 

 Branderpotje proper(der) maken

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Chriske
Pelletkachel
Pelletkachel
Chriske


Man Aantal berichten : 741
Registration date : 29-02-16

Branderpotje proper(der) maken Empty
BerichtOnderwerp: Branderpotje proper(der) maken   Branderpotje proper(der) maken Emptyma feb 04, 2019 11:15 am

Heren pelletstokers,

Ik kreeg een paar dagen geleden een tip van een vriend die ook(al jaaaaren) pellets stookt.
Hij maakt namelijk zijn branderpotje heel af en toe proper met een stalen borstel. En neen niet de buitenkant maar vanbinnen. Hij steekt zo'n ronde stalen borstel op een boormachine en maakt zo de binnenkant helemaal proper. Hij laat die borstel daar net zo lang in rondraaien tot de binnenkant terug een beetje glad is.
Volgens hem is de kans op koekvorming kleiner omdat de asse niet zo makkelijk meer kan hechten aan het gladde(re) oppervlak.
Lijkt me logisch want na een tijdje is de binnenkant van het potje heel poreus geworden. Zo'n potje is namelijk(meestal) gemaakt van gietijzer. In gietijzer zit veel meer koolstof dan in gewoon staal. Dat maakt het potje (voor dit doeleinde althans) veel stabieler(vormvast) en gaat ook een pak langer mee. Tijdens branden wordt dat potje natuurlijk zeer heet en daardoor gaat het verslijten. Is eigelijkniet het juiste woord. Er wordt namelijk(zeer traag) koolstof uit het potje weggebrand. Dat is de reden waarom die (gietijzeren)potjes na een tijdje poreus worden.

Dat het potje 'verslijt' kan me eigenlijk niet zoveel schelen(zo duur zijn die niet). Maar als dat potje poreus wordt dan hecht er zich makkelijker asse aan de wand van dat potje. Normaal zal de kachel de resterende asse wegblazen tijdens 'shut down' of 'stand by'. Maar ik merk op dat altijd wel een zéér fijne film onreinheden achterblijft. Geen koek hoor, slechts een fijne film.

Op dit moment heb ik daar geen enkel probleem mee. Als onze kachels in 'stand by' gaan zijn die potjes helemaal leeg.
Toch wil ik dat eens testen. Ik ga volgende keer beide potjes ook eens een behandeling geven met zo'n stalen borstel.

Zal effe duren want beide kachels zijn net gekuist.
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31745
Leeftijd : 62
Registration date : 15-02-10

Branderpotje proper(der) maken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Branderpotje proper(der) maken   Branderpotje proper(der) maken Emptyma feb 04, 2019 12:04 pm

ga dan ook met een traag draaiende metaalboor van de juiste diameter door de gaatjes.
dan zijn die ook weer proper en glad...

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
Chriske
Pelletkachel
Pelletkachel
Chriske


Man Aantal berichten : 741
Registration date : 29-02-16

Branderpotje proper(der) maken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Branderpotje proper(der) maken   Branderpotje proper(der) maken Emptyma feb 04, 2019 12:17 pm

Goe plan..!
Terug naar boven Ga naar beneden
Mauritsius
Pelletkacheltje
Pelletkacheltje
Mauritsius


Man Aantal berichten : 308
Registration date : 09-10-17

Branderpotje proper(der) maken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Branderpotje proper(der) maken   Branderpotje proper(der) maken Emptydi feb 05, 2019 1:06 pm

Wat gebruik ik om de gaatjes in het branderpotje proper te houden ; een gewoon "spouwankertje met schroefdraad erop " , je hebt die in verschillende diameters en bij mij werkt dat fantastisch goed.



feest
Terug naar boven Ga naar beneden
peter m
Pellet
Pellet
peter m


Man Aantal berichten : 104
Registration date : 03-01-13

Branderpotje proper(der) maken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Branderpotje proper(der) maken   Branderpotje proper(der) maken Emptydi feb 05, 2019 9:42 pm

Hoi
Inderdaad bij mijn Piazzetta ,heeft ook een gietijzer brander bakje! had ik meteen al de gaatjes opgeboord !!
want er zat wel verschil in de diameter,zijn nu 6mm.
Maar ik heb eigenlijk nooit ,koek in de bak, maar tijdens schoonmaken altijd even nazien dat alle gaatjes open zijn
gaat nu zijn 6e jaar in en is nog de originele en ziet er nog goed uit
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Branderpotje proper(der) maken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Branderpotje proper(der) maken   Branderpotje proper(der) maken Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Branderpotje proper(der) maken
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» ruitje proper maken
» edilkamin seven gekocht
» pellets maken

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Pelletforum :: Algemeen :: Installatie en onderhoud-
Ga naar: