Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 12 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Rika onderdruk alarm

    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Rika onderdruk alarm  Empty Rika onderdruk alarm

    Bericht van alain vr okt 27, 2023 11:00 am

    Heb gisteravond een foutmelding gekregen van me sumo dat de onderdruk niet ok is . gevolg de kachel gaat uit . Start weer op en weer de zelfde melding dat weer uit gaat . Dus heb ik ze uit gezet en vanmorgen eens op gemak gekeken en eens goed alles proper gemaakt . . Bij me sumo is een functie als je wil poetsen duw je een poetsfuntie in en dan gaat de kantelplaat open en de afzuiging gaat aan . En daar was het weer de melding van de onderdruk en kon zelf de poetsfuntie niet meer afzetten. Tot ik het idee had om de luchttoevoer achter de kachel ( snorkel ) beetje te smoren en dat was genoeg onderdruk om weer in neutraal staat te zetten . Dus eerst dacht ik dat me " snorkel ' niet ok was maar probleem maar is dieper . Iemand dat ook al voor had ?? . Ik denk dat er iets met de sensor is . Geen idee ben niet thuis in pelletkachel techniek
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Rika onderdruk alarm  Empty Re: Rika onderdruk alarm

    Bericht van harrielok vr okt 27, 2023 3:00 pm

    Misschien groot onderhoud laten uitvoeren door een Rika dealer Vacuumslangetje lek.
    Onderdruk sensor defect etc werk voor een deskundige.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Rika onderdruk alarm  Empty Re: Rika onderdruk alarm

    Bericht van alain vr okt 27, 2023 3:56 pm

    Ja alles nagekeken.  Slangetjes zien er goed uit . Heb juist gebeld met stroomop technieker.  Heeft alvast mogelijkheden gegeven . Feit is hij zuig erges lucht aan en een " zuchtje" kan genoeg zijn voor een foutmelding.  Wil zeggen ik moet alles controleren.  Deur. Asklep.brandkamer . Enz dus wordt zoekwerk
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rika onderdruk alarm  Empty Re: Rika onderdruk alarm

    Bericht van erwin vr okt 27, 2023 3:59 pm

    mss vuil in de inlaat gekomen tijdens de renovatiewerken.
    of roet naar beneden gevallen en opgehoopt in de buis...

    waarom bel je naar stroomop ipv uw verkoper ? of heb je de kachel daar gekocht.
    techniekers van een invoerder doen normaal problemen die de dealers niet kunnen oplossen.
    verplaatsingskosten en uurtarief zijn meestal ook hoger...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Rika onderdruk alarm  Empty Re: Rika onderdruk alarm

    Bericht van alain vr okt 27, 2023 6:14 pm

    Wel . De verkoper kom hier niet meer binnen . Ben een persoon met heel veel geduld en begrip maar bij deze ben ik ook aan me grens gekomen . Das voor de verkoper. Nu de kachel zelf . Zoals gezegd heb alle dichting gecontroleerd en de schuurtest met een krant en alles ok . Alleen een heel klein. Maar wel heel klein spleetje tussen de 2 einde van de vuurkoord van de asbakdeksel . Ga morgen een nieuw halen en testen . Hopelijk is het maar dat . Anders moet ik iemand laten komen van rika zelf want hier in de buurt is er niemand waar ik vertrouwen in heb is er niet . Of smijt heb buiten en geen kachel meer . Zal dan wel de gezelligheid van een kachel missen maar voor de goedkoop verwarming is al lang niet meer gezien de prijzen van pellets laatste tijd
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rika onderdruk alarm  Empty Re: Rika onderdruk alarm

    Bericht van erwin vr okt 27, 2023 6:33 pm

    duidelijk over de verkoper. bedoelde alleen maar dat als iedereen met een rika naar stroomop belt bij een storing dat ze zalig zijn. Smile
    de koord van de aslade kan een oorzaak zijn. of vuil in het slangetje tussen de brandkamer en de drukdoos.
    kan ook de drukdoos zelf zijn. als je niets abnormaal vindt de drukdoos eens uitschakelen (2 klemmen waar een draad opsteekt doorverbinden) en kijken of de vlam ok is...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Rika onderdruk alarm  Empty Re: Rika onderdruk alarm

    Bericht van alain vr okt 27, 2023 7:12 pm

    Ja moest een goei technieker zijn in de buurt zou een luxe zijn . Geloof me kuurne is ook niet dicht bij de deur maarja als ik het niet vind en geen fatsoenlijke hersteller in me streek dan kan je niet anders . Dat van die slang heb ik nagekeken en ziet er proper uit en de drukdoos ja tis misschien een idee die kort te sluiten maar dan moet men juist weten is schakeling een open of gesloten ??? . Morgen ga eerst de koord halen en me schouw eens extra controleren . Ben benieuwd
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rika onderdruk alarm  Empty Re: Rika onderdruk alarm

    Bericht van erwin vr okt 27, 2023 7:59 pm

    genoeg onderdruk is wss schakeling gesloten. anders zou de kachel ook werken zonder aangesloten drukdoos.
    laat maar horen als je alles nagekeken hebt of het opgelost is of niet...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Rika onderdruk alarm  Empty Re: Rika onderdruk alarm

    Bericht van alain vr okt 27, 2023 8:46 pm

    ja hoor , tuurlijk , bedankt alvast voor de tips
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rika onderdruk alarm  Empty Re: Rika onderdruk alarm

    Bericht van erwin vr okt 27, 2023 8:59 pm

    nog goed dat je niet in de kou zit en voorlopig kunt terugvallen op de cv op gas.
    als je de kachel buten smijt laat iets weten. kom hem ophalen aan de prijs van oud ijzer 0.20€ per kilo lol!


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Rika onderdruk alarm  Empty Re: Rika onderdruk alarm

    Bericht van alain zo okt 29, 2023 3:59 pm

    We zijn al zover . Heb de luchtslangtjes uitgekuist en uitgeblazen . 1 slangetje gaat naar de wormwiel behuizing en 1 is vast aan de achterkant van de brandkamer denk dat het achter de samotsteen zit . Uit die twee plaatsen zou men genoeg onderdruk kunnen maken om de klep open te zetten " raar " nu heeft niet veel geholpen. Heb dan de klep overbrug en zonder die klep werk de kachel normaal . Heb dan me multimeter erop gezet en de klep blijf toe bij normering maaar als ik de kachel afzet en de rookgasventilator op volle toeren draai dan gaat de klep wel open dus moet er ergens toch een klein opening zijn . De grote vraag is waar ....
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rika onderdruk alarm  Empty Re: Rika onderdruk alarm

    Bericht van erwin zo okt 29, 2023 4:10 pm

    dan is het vermoedelijk een koord of dichting die niet goed afsluit.
    kijk eens naar de rubber van de rookgassensor in de buurt van de ventilator. heeft de deksel van de pelletbak soms een dichting ?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Rika onderdruk alarm  Empty Re: Rika onderdruk alarm

    Bericht van alain zo okt 29, 2023 6:54 pm

    Tis een moeilijke. Nu heb alle koorden dubbel gecontroleerd die rookgassensor waar jevan spreek heb ik nog niet gevonden je moet weten . Zit daar goed vol en bijna niet aan te raken . Zal eens in de boek kijken alhoewel delen die vast zitten en nooit los gemaakt wordt kan moeilijk kapot gaan . Van de dichting van de pelletbak ziet er ok uit heb juist alle stenen uit de brandkamer uitgehaald want je kan niet geloven hoeveel as achter de stenen zit . Dus moer ik toch regelmatig dat ook uithalen in vervolg .nu draai hij zonder de druksensor ( heb ze kortgesloten)en meet ik continu de weerstand van de druksensor en nu geeft hij normale waarden . Raar daarjuist kreeg ik geen uitlezing. Nu zal ze afzetten en alles terug normaal aansluiten. Ben benieuwd. Wordt vervolgd.....
    alain
    alain
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 667
    Leeftijd : 60
    Registration date : 30-09-15

    Rika onderdruk alarm  Empty Re: Rika onderdruk alarm

    Bericht van alain zo okt 29, 2023 7:48 pm

    Heb juist alles terug aangesloten zoals het moet , heeft normaal opgestart, is een normale startfaze gegaan en loop nu zo half uur op normale regelbedrijf , heb wel me snelheid van rookgasventilator  verhoogd want zijn me nieuwe pellets die branden en ik merk dat er veel aanslag is , nu afwachten laat het nu een paar uur draaien en afwachten , dan pas ga ik me verkleding weer aanzetten maar als nu ( ik hoop het ) terug ok is dan is het een groot raadsel waarom me onderdruk niet ok was .....
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rika onderdruk alarm  Empty Re: Rika onderdruk alarm

    Bericht van erwin zo okt 29, 2023 7:55 pm

    denk dat het opgelost is. wss was het slangetje achter de stenen verstopt met asse.
    onderdruk is dan wel ok maar wordt foutief gemeten door de drukdoos.

    meer aanslag op min vermogen is normaal. het ene merk pellets al wat meer als een ander.
    rookgasventilator verhogen kan helpen maar dan gaat meer warmte weg door de schouw...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Rika onderdruk alarm  Empty Re: Rika onderdruk alarm

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 1:12 am