Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 68 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 68 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Steiner ( Fontana) uitval

    Guess who
    Guess who
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 218
    Leeftijd : 72
    Registration date : 13-09-18

    Steiner ( Fontana) uitval Empty Steiner ( Fontana) uitval

    Bericht van Guess who di jan 23, 2024 9:36 am

    Hallo, k weet het is een goedkope kachel Steiner ( Fontana) uitval 1f600 Staat hier toch al jaar of 5 waarvan in t begin hij alleen brandde tijdens weekend en laatste 3 jaar de hele winter.
    Tot hiertoe heel tevreden en geen enkel probleem. Echter sinds deze winter durfde hij al eens uitvallen fout melding geen pellets meer daar waar hij nog pakweg nog 7 cm hoog pellets in de bak lagen. Sinds gisteren echter doet hij dit zelfs als de bak nog half vol is. Bizarre is dat ik geen abnormale geluiden hoor maar dat ik de worm motor nog normaal hoor draaien.
    Als ik hem dan opnieuw terug gewoon start alles normaal is hij normaal ontbrand en gedurende +/-15 minuten blijft branden en dan weer uitvalt en de melding " geen pellets " geeft
    Ik moet toegeven dat behalve de branderkamer en begin van t seizoen de uitlaat buis deze nog geen onderhoud kreeg.
    Ik heb ondertussen wel van de T uitlaat stuk het potje afgehaald en dat zat ongeveer 1/3 vol
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Steiner ( Fontana) uitval Empty Re: Steiner ( Fontana) uitval

    Bericht van erwin di jan 23, 2024 1:16 pm

    melding geen pellets wil zeggen dat de gemeten rookgastemperatuur te laag is.
    denkelijk een vuile of defecte rookgassensor. steekt door een rubber stop in uitlaatbuis of rookgasventilator.
    als reinigen niet helpt hier vragen of dit de goede is...

    https://www.onderdelenpelletkachel.be/shop/electronische-borden-en-sturingen/electronische-borden-onderdelen/rookgassonde-rookgastemperatuurvoeler/


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Guess who
    Guess who
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 218
    Leeftijd : 72
    Registration date : 13-09-18

    Steiner ( Fontana) uitval Empty Re: Steiner ( Fontana) uitval

    Bericht van Guess who di jan 23, 2024 3:04 pm

    Thanks Erwin, de sensor gekuist = carbon er af geschraapt , terug geplaatst pelletbak voor 3/4 gevuld en werkt ondertussen toch al een uurtje. Nog efkes afwachten als pellet niveau zakt of hij het dan blijft doen.
    Gezien hij nu toch zonder beplating stond geprofiteerd om eens met stofzuiger de webben weg te halen........... voor de kuisbeurt maakte hij geen speciale geluiden. Nu maakt hij lawaai gelijk een oude leuvense stoof = t klinkt als gieren in de schouw. Zo erg is t nu ook weer niet gieren klinkt als super luid maar vind er geen verkleinwoord voor Smile als ik er echt met men oor opzit lijkt het wel van de denk ik wat de rookgasventilator moet zijn, kan dat?
    Zuig via de sonde geen valse lucht maar kan die er te ver in zitten?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Steiner ( Fontana) uitval Empty Re: Steiner ( Fontana) uitval

    Bericht van erwin di jan 23, 2024 4:21 pm

    te ver erin kan normaal geen kwaad. anders iets eruit trekken of het verschil maakt.
    kan ook zijn dat de rubber stop verschoven of beschadigd is met de sonde eruit te halen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Guess who
    Guess who
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 218
    Leeftijd : 72
    Registration date : 13-09-18

    Steiner ( Fontana) uitval Empty Re: Steiner ( Fontana) uitval

    Bericht van Guess who do jan 25, 2024 11:29 am

    Fluiten is gedaan was valse lucht via schouw aansluiting, dicht gemaakt en gedaan met fluiten.
    Kom nog eens op terug op" alarm 6 met melding " en probeer het ook wat beter te omschrijven.
    Zoals aangegeven klopt de melding niet want branderpot ligt minstens halfvol en alhoewel reinigen van de rookgassonde helpt is de pelletbak nog +/-25 % vol.
    Alles werkt normaal met volle pellet bak en fout doet zich iedere maal voor met +/- 25 % pellets in de bak en na de melding en uitvoeren van de "vuurpot reiniging" . Het lijkt wel alsof naarmate de pelletbak leger komt er minder pellets aangevoerd worden en aan het branden zijn en als dan de " vuurpot reinigen "fase in werking komt blaast die alle brandende/gloeiende pellets uit de branderpot. Uiteraard ontbranden die dan niet meer gezien in die fase de gloeisonde nooit werkt. Hoe dit verhelpen?
    Alhoewel door reinigen van de verbrandinggas sensor duidelijke verbetering optrad vraag ik me af ten einde deze volledig uit te sluiten deze kan testen met bvb een ohm meter?
    Of mag ik die bij wijze van test tijdelijk afkoppelen om te zien of de kachel dan ook "fout 6" geeft, t kan natuurlijk ook zijn dat hij dit als een storing aanziet en helemaal niet opstart?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Steiner ( Fontana) uitval Empty Re: Steiner ( Fontana) uitval

    Bericht van erwin do jan 25, 2024 11:53 am

    zonder rookgassensor werkt de kachel niet. testen met een aansteker normaal verandert ohm waarde.
    wel raar dat alles goed werkt tot 1/4 gevulde pelletbak.
    probeer anders de pelletbak te reinigen en inspuiten met siliconenspray of iets dergelijks
    vermoedelijk gaan de pellets dan beter naar de wormschroef blijven glijden...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Guess who
    Guess who
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 218
    Leeftijd : 72
    Registration date : 13-09-18

    Steiner ( Fontana) uitval Empty Re: Steiner ( Fontana) uitval

    Bericht van Guess who do jan 25, 2024 12:52 pm

    Pelletbak gisteren volledig geleegd maar niet echt de wanden gekuist. Na reiniging ga ik hem zeker eens inspuiten met silicone spray , lijkt me goed idee maar ga alvorens dit te doen eens testje doen met om te zien wat het met het stof van de pellets doet Tartak pellets geven wel vind ik veel stof af was bij vorige levering minder maar t kan ook tussen men oren zitten :-)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Steiner ( Fontana) uitval Empty Re: Steiner ( Fontana) uitval

    Bericht van erwin do jan 25, 2024 4:38 pm

    zeef ze dan maar. voor de wormschroef ook nog vastloopt of de pelletmotor stuk.
    die is vaak al niet van de sterkste bij goedkopere kachels...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Steiner ( Fontana) uitval Empty Re: Steiner ( Fontana) uitval

    Bericht van erwin vr maa 01, 2024 10:21 am

    probleem opgelost ?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Guess who
    Guess who
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 218
    Leeftijd : 72
    Registration date : 13-09-18

    Steiner ( Fontana) uitval Empty Re: Steiner ( Fontana) uitval

    Bericht van Guess who vr maa 01, 2024 10:38 am

    Nee, niet opgelost. Heb het geprobeerd met rond de schroef behuizing teflon tape te kleven.
    Teflon heeft als eigenschap gladder dan ijs. Was wel enigszins beter maar de kleefkracht was niet groot genoeg en tape kwam los voor alle pellets opgebruikt waren. K probeer de tape er nog op een andere manier op te houden maar das voor morgen :-)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Steiner ( Fontana) uitval Empty Re: Steiner ( Fontana) uitval

    Bericht van erwin za maa 02, 2024 2:49 pm

    de pelletbak opblinken met autowax. de pellets zullen wel schuiven...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Guess who
    Guess who
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 218
    Leeftijd : 72
    Registration date : 13-09-18

    Steiner ( Fontana) uitval Empty Re: Steiner ( Fontana) uitval

    Bericht van Guess who zo maa 03, 2024 3:21 pm

    Ge meent het Smile

    Gesponsorde inhoud


    Steiner ( Fontana) uitval Empty Re: Steiner ( Fontana) uitval

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 11:00 pm