Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 42 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 42 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
Jef
steven
player
7 plaatsers

    inox schouw

    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    inox schouw Empty inox schouw

    Bericht van player do maa 05, 2009 10:57 am

    Hoi,

    Afgelopen weekend bij een pelletkachel verkoper langsgeweest om me te informeren over de aanschaf van een pelletkachel.
    We hebben momenteel geen schouw en de kachel zou geplaatst worden tegen een buitenmuur waar we wel een inox schouw kunnen plaatsen.
    Deze muur staat naar het zuiden gericht en 2 verdiepen hoog (5à6m)

    De verkoper werkt met zo'n inox schouwtje:
    inox schouw BUITEN%20SCHOUW

    en sprak dat er geen schouwtrek nodig was aangezien de kachel de rookgassen (die erg miniem waren) naar buiten stuwde.

    Ik wil toch graag een 2e opinie raadplegen...
    De kachel die we wensen is een edelkamin pellbox


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van steven do maa 05, 2009 11:03 am

    Player,

    Ik heb zelf een edilkamin pellelbox SCF waar ik heel tevreden van ben.

    Geen schouwtrek? De kachel stuwt de afvoergassen naar buiten dat klopt, maar blaast die niet helemaal tot bovenaan. De schouwtrek moet dit overnemen.

    Er zijn wel mensen hier op het pelletforum die met dergelijke schouw werken, maar ik weet niet of ze er ook tevreden van zijn.

    Bij wie ben je langs geweest?


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van player do maa 05, 2009 11:10 am

    Hoi Steven,

    Bij de groene kachel zijn we langsgeweest.

    Ik hoorde over hun veel goeds, dus ik twijfel niet over hun kunnen, maar ik las hier op het forum toch enkele mensen die problemen hadden met de schouwtrek.
    Daarmee dat ik even wil informeren.

    Zoals ik al schreef zou de schouw tegen de Z-muur geplaatst worden en kan de wind vrij uit het westen komen.
    Aangezien de meeste wind uit het ZW komt, lijkt me dat wel goed te zitten...

    Philippe


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van steven do maa 05, 2009 11:15 am

    Player,

    Als er natuurlijke trek is in die inox-schouw zal het wel werken.

    Goede keuze van leverancier.

    De problemen met de schouwtrek heeft soms te maken met bestaande schouwen die een te groten schouwtrek hebben. Daarom wordt er dan meestal aangeraden om hierin een inox flexibel te laten steken.

    Vraag zeker naar een degelijke handleiding. De parameters voor die kachel kan je hier vinden op het forum.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van player do maa 05, 2009 11:34 am

    Aha, een bestaande schouw hebben we idd niet, dus ik vermoed dat het wel goed zit.

    Die pellbox zag er trouwens goed uit vond ik... Ik zag dat het ruitje alleen aan de bovenzijde wat zwart was, maar dat is bij jou anders las ik in andere posts.
    (door dat afdekplaatje zou de rest van de ruit relatief proper blijven)

    Mijn vrouw was ook tevreden over die pellbox.

    Zij wou een gasinbouwkachel en ik een houtinbouwkachel, maar aangezien zij als eerste thuis is s'avonds zocht ik toch iets vrouw-vriendelijker Laughing

    Binnenkort enkele referenties opvragen en dan mss tegen volgend stookseizoen laten installeren.


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van steven do maa 05, 2009 11:36 am

    Player,

    Mijn avatar is mijn pellbox op het forum. Geloof mij, die ruit wordt altijd vuil na een tijd. Na twee dagen zie je het goed.

    Je mag bij mij altijd eens komen kijken als je wil.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast do maa 05, 2009 1:22 pm

    ik zou mijn schouw toch niet zoals op de foto installeren, normaal moet zo'n schouw altijd boven de muur uitkomen.Je zegt ook de wind komt meestal uit zuidwest, echter in de koudste periodes van't jaar komt de wind doorgaans uit noord-oost en dan brand je kachel op hoogste vermogen, als je dan een schouw hebt die niet trekt heb
    je dikke miserie dan valt die gewoonweg uit.
    Er zijn mensen hier op het forum die hiermee miserie gehad hebben net omdat hun inox schouw niet hoog genoeg kwam.
    Een bestaande schouw is nog altijd het best voor de trek.
    En dat raampje, dat is toch om de 2/3 dagen eens kuisen ( 2 minuten werk).
    Hou ook goed rekening met de zwaarte van kachel die je nodig hebt,
    de fabricanten overdrijven soms nogal eens in hun m3 of m2.

    greetz

    Drieske
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van Jef do maa 05, 2009 5:31 pm

    @Player

    Ik heb dezelfde schouw als hierboven op foto.
    Deze werd heel vakkundig door groene kachel geplaatst en wat de hoogte betreft is 1.5 a 2 meter hoog genoeg. Bij mij is ze 1.5 juist doordat de schouw zo laag is heb je eigenllijk geen trek nodig van de schouw zelf.De kachel blaast de verbrande lucht op die hoogte probleemloos naar buiten.
    1 keer van de 4 maanden dat de kachel nu brand(dagelijks)heb ik last gehad,toen de wind rechtstreeks in de schouw zelf blaasde en erdaardoor een beetje reukhinder onstond,door het bovestuk te draaien werd ook dat probleem toen opgelost(de wind kwam toen uit een richting waar hij normaal nooit uit komt).Mijn schouw staat normaal(het bovenstuk dus) naar het westen gericht.


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van Jef zo maa 15, 2009 2:05 am

    Vandaag even mijn schouw gedemonteerd en gekuist je schrikt toch even wat een troep eruit komt.
    Vooral in het horizontale stuk dat door de muur naar buiten gaat lag toch een 2a3 cm fijn lichtbruin kleurig stof.
    Dit bevestigt toch alleen maar mijn vermoeden dat je best je schouw en kachel beter een keer meer een groot onderhoud kan geven.
    Wat me nu ook opviel is dat mijn rendement ook terug een stuk hoger is.


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van Philip ma maa 16, 2009 11:48 pm

    wat jij hier aan de buitenkant hebt zal ik aan binnen zijden hebbe
    dus kachel en net als in de goede oude tijd zwarte buis omhoog en net onder plafond naar buiten het systeem van buis in buis voor aardgas instalaties zonder schouw
    alsook nemen we het zekere voor het onzekere
    daar tijdens het brandproces veel lucht word verbruikt halen we die dus van buiten naar binnen wat ook het voordeel heeft als er wind in de hmm naja schouw slaat deze geen reukhinder kan geven daar die dan weer buitengeblazen word
    deze optie namen we omdat we in nieuwbouw zitte en er dan veel minder lucht binne komt tegenover oude huizen die meer spleten en kieren vertonen
    avatar
    wim
    verkoper


    Man Aantal berichten : 2
    Leeftijd : 40
    Registration date : 11-01-09

    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van wim di maa 17, 2009 6:55 pm

    Beste,

    Iedereen die op dergelijke manier een kachel aansluit zal binnen 1,2 of 3 jaar een zwarte vlek op de muur hebben. Het is absoluut niet aangeraden om op deze manier een pelletkachel aan te sluiten. De rookgasventilator dient enkel om de interne weerstand (stijgen en dalen van rookgassen) te overwinnen. Deze rookgasventilator is niet te vergelijken met een gaswandketel.
    Telkens de kachel start krijg je een rookontwikkeling, na vele malen tekent zich dat gegarandeerd af. Wij hebben dit zelf ervaren.
    Een rookgaskanaal tot boven het dak doortrekken kost wat meer maar bespaart je heel wat moeilijkheden.

    Vriendelijke groet,

    Wim
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van Philip di maa 17, 2009 9:16 pm

    hoe was jouw aansluiting dan wel ?
    graag enige info
    want als ik met een inoxschouw moet werken moet ik algauw 8 meters omhoog
    reken daar de huur van een hoogte werker bij  :DD  om deze te instaleren
    en ja onze kachel ergens anders plaatsen gaat niet dan zitte we onder de ramen op de verdieping ^^
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast zo nov 15, 2009 9:02 am

    Bij mij is het ook 8 meter tot aan het dak. Ik heb ook geen bestaande schouw. Is een diameter van 80mm voldoende voor een inox schouw van die lengte ? (ik zou enkelwandige inox willen gebruiken, langs binnen omhoog gaan en op zolder isoleren met glaswol)


    Laatst aangepast door bick op zo nov 15, 2009 9:05 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : iets vergeten)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast zo nov 15, 2009 9:23 pm

    bick
    ik zou een buis van 100 gebruiken op die hoogte,ik vind 6 m met buis van 80 het maximum ,het is altijd beter iets te groot of te klein om later geen probleem te krijgen met trok


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast ma nov 16, 2009 5:36 pm

    Let ook op dat bij gebruik van enkelwandige inox (of flexibel) geen koude zone gepasseerd wordt. Condensvorming !!
    Zelf binnen in huis (vb niet geïsoleerde zolder) kan het koud zijn.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast ma nov 16, 2009 9:07 pm

    Beste Wim,

    Blijkbaar heb je je goed bevraagd, het is inderdaad zo dat de rookgasventilator absoluut niet dient om alle rookgassen weg te stuwen, het is zelfs zo dat bijna alle merken verplichten om bovendaks uit te monden om een natuurlijke schoorsteentrek te hebben. Wat er zal gebeuren met zulk een aansluiting is simpel en zou dhr Vandeput ook moeten weten. Als hij in het menu gaat staat een veiligheid ingesteld om aan te springen wanneer er onvoldoende trek is in de schoorsteen (FL dient 20 te zijn, SF is de veiligheid en dient op 10 te staan). De enige manier om deze schoorsteen te laten functioneren is de veiligheid uit te schakelen. Anders zal hij constant in veiligheid springen als de wind aan de buis in duwt of stuwt.

    Groetjes,

    Nicky
    Technieker
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van steven ma nov 16, 2009 9:24 pm

    Nicky,

    Wim is een collega van u van een ander merk.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast ma nov 16, 2009 9:37 pm

    Ah Ok,

    Dan begrijp ik dat hij er veel over weet en wat hij zegt klopt voor 100%. Eigenlijk staat de Belgische wetgeving zulk een schouw zelfs niet toe, maar zoals altijd in België krijg je pas problemen als iemand er iets over zegt(buren,...). Als een schoorsteen voor hinder zorgt blijft dit zo niet lang duren. Ik heb dit zelfs aan de hand gehad met een schoorsteen die wel bovendaks uitmonde maar de valwind de rook omlaag drukte, de gebuur was het niet mee eens en ik heb het moeten aanpassen voor de "reukhinder" die de buur ondervond. Je ziet dus maar, je kan het beter dadelijk goed uitvoeren ipv tijdelijke oplossingen te hanteren, dan heb ik het nog niet over condensproblemen enz. Met een voorzetkachel is dit niet zo een groot probleem aangezien er steeds gewerkt wordt met een T-stuk met condensafloop maar dit is bij een inbouwmodel niet mogelijk aangezien er gewerkt wordt met een bovenaansluiting ipv een achteraansluiting waardoor condensvocht in het toestel zou kunnen lopen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast ma nov 16, 2009 9:48 pm

    steven
    bij mijn inbouwmodel (extraflame comfort plus)is er een T-stuk met condensafloop achteraan de kachel
    trouwens is dit een van de redenen waarom ik deze kachel heb gekozen

    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast ma nov 16, 2009 10:01 pm

    sorry steven ik bedoelde vandebosch in het vorige bericht
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast ma nov 16, 2009 10:07 pm

    Beste Fleur,

    Dat kan inderdaad wel kloppen, maar het ging hier over een edilkamin inbouwmodel, dus ofwel een pellinsert 54 ofwel een Pellbox SCF. Bij dat toestel is de werking anders als bij een extraflame model.

    Groetjes,
    Nicky
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast ma nov 16, 2009 10:21 pm

    ha nicky

    dan schieten die kachels toch veel tekort aangezien dit niet aanwezig is op deze kachels
    hoe wordt dit probleem van condens (als het zich voordoet)dfan opgelost

    gr fleur
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4749
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van pedro ma nov 16, 2009 10:21 pm

    Mijn collega heeft sinds vorige week ook een pelletkachel en heeft die zelf geplaatst en de verkoper heeft hem aan geraden gewoon een stuk horizontale buis door de muur te plaatsen(al dan niet eventueel eerst binnenshuis een anderhalve meter naar boven gaan)Maar volgens de verkoper was een stukje buis dwars door de muur meer dan genoeg!En zeker geen enkelwandige buis buiten wegens condensvorming


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast ma nov 16, 2009 11:16 pm

    Fleur,

    als ik het goed begrijp bedoel je dat er een T-stuk vast aan de kachel zit. Of is er een T-stuk gemonteerd.

    Normaal moet je dan zo wie zo een toezichtluik hebben.

    spartherm
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast ma nov 16, 2009 11:29 pm

    spartherm schreef:Fleur,

    als ik het goed begrijp bedoel je dat er een T-stuk vast aan de kachel zit. Of is er een T-stuk gemonteerd.

    Normaal moet je dan zo wie zo een toezichtluik hebben.

    spartherm

    sparthem
    het T-stuk staat gemonteerd achteraan op de stoel waarop de kachel in en uit glijd.
    het T-stuk wordt ontkoppeld als je de kachel uittrekt
    als de kachel uitgetrokken staat kan je zodoende met je stofzuiger in het T-STUK
    bijgevolg kan er nooit iets in de uitlaat van de kachel terechtkomen -- vuil--condens-.....


    gr fleur

    Gesponsorde inhoud


    inox schouw Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 3:37 am