Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 27 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 2 verborgen en 25 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Bericht van Gast vr sep 25, 2009 4:27 pm

    Hallo allemaal,

    Nu heb ik een aantal kachels gezien namelijk ARTEL en KALOR.
    Die lijken wel heel erg op mekander en heb de sites gezien, ze komen uit dezelfde stad.

    Heeft iemand dit ook al eens vernomen?

    Groeten henriet
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Re: ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Bericht van steven vr sep 25, 2009 4:31 pm

    draakje schreef:Hallo allemaal,

    Nu heb ik een aantal kachels gezien namelijk ARTEL en KALOR.
    Die lijken wel heel erg op mekander en heb de sites gezien, ze komen uit dezelfde stad.

    Heeft iemand dit ook al eens vernomen?

    Groeten henriet

    Draakje,

    Die kachels trekken heel goed op mekaar.

    Of ze echt dezelfde zijn weet ik niet.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Kalor-Artel-Adler

    Bericht van Gast vr sep 25, 2009 8:37 pm

    Ja dit is juist ze zitten op hetzelfde industrieterrein.
    Ik was daar te gast als inkoper&verkoper, alleen Artel verkoopt nu modellen met een kinderveilig front en zijn de achterburen van kalor zij maken gebruik van de zelfde productiehal voor de air modellen.
    De boiler C.V. en de insert modellen worden door Kallor geproduceerd in een aparte fabriek.
    Je kan dit vergelijken met Opel en Vauxhall een pot nat.
    En het goede nieuws is er wordt nu een 22 KW boiler C.V. pelletkachel geproduceerd en goed om 14 radiatoren te voeden,voor een zeer interessante prijs leverbaar vanaf 1 Oktober.

    Met warme groeten. Caddy
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Re: ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Bericht van Gast vr sep 25, 2009 10:38 pm

    Kalor en Artel zijn identieke kachels (alleen de keramiek bovenaan zijn verschillende)
    onderaan staat bij KALOR een K en onderaan bij ARTEL een A
    voor de rest alles identiek!! alleen worden ze in Belgie door 2 veschillende importeurs geimporteerd : de ARTEL = veel goedkoper !!!
    goede kachel met enorm veel warmte opbrengst (weet het van uit ervaring heb ze allebei in toonzaal)
    en de screenwasch bij die kachel is ZALIG bijna geen vuile ruit !!!!
    een onder gewardeerde pelletkachel als je het mij vraagt de 12,5 kw is een juweeltje !!!!

    grts Frank

    meer info:
    ecolutions@skynet.be
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Artel/Kalor Importeur zit in Coevorden (of net niet ...?)

    Bericht van Gast ma okt 26, 2009 4:47 pm

    Beste,


    Mijn zoektocht naar info ivm Artel kachel, brengt me bij Kalor hier
    en dan "hoohle" ik "pelletkachel Draakje Coevorden" en kom ik bij
    de firma Olijve in Coevorden die de modellen Artel op websites te koop aanbiedt
    althans op de foto staat een K op de kachels.

    Evenwel zijn ze niet van Coevorden maar uit Duitsland ? confused

    Informatie van gebruikers die al lange tijd nen Artel staan hebben ,
    laat mor iets horen:
    volgens de verkoper uit Limburg hier zijn ze heel goed ?

    Dank mvg ( vond er ook in aankondigingen van Tegelkraker op Kapaza e.a.)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Re: ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Bericht van Gast ma okt 26, 2009 4:56 pm

    Hallo Kwinten,

    Heb geen Artel maar Kalor.
    Het is gewoon dezelfde fabrikant.
    Ik kan mijn eigen merk wel verzinnen en die op de markt zetten maar dat wil ik niet, eerlijkheid duurt het langst.
    "Draakje" is een klant die dus een Kalor hier gekocht heeft.

    Misschien is het handig om eens met meerdere uit België 1 keer hierheen te reizen en meerdere kachels mee te nemen.
    Regelmatig komen er mensen uit België hier.

    Dit is voor allen goedkoper.

    Ik ben speciaal voor de kachels net over de grens gaan zitten met het bedrijf.
    Kalor is al afgeschermd door een importeur en distributeur, dat kost alleen maar geld.
    Net over de grens kan ik de kachels regelrecht vanaf de fabriek laten komen.

    Groet Arjan.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Re: ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Bericht van Gast za feb 13, 2010 3:10 pm

    Goede middag,

    Het verschil tussen Artel en Kalor is dat in de Kalor kachel kwalitatief mindere onderdelen worden gebruikt (vooral de draaiende delen). Hierdoor maakt de Kalor iets meer geluid. Artel heeft nu nieuwe design modellen geintroduceerd waardoor de nieuwe modellen niet meer op de Kalor kachel lijkt.

    Groet,

    Johan Rispens
    RR Trading
    Artel dealer
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Re: ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Bericht van jeanhup za feb 13, 2010 9:45 pm

    Ik weet niet wat er in een Artel zit, maar in de Kalor en Adler Elite pelletkachels zitten in elk geval uitstekende componenten zoals EBM-Pabst ventilatoren en Honeywell manostats. Zover ik weet zijn de verschillen tussen Adler, Kalor en Artel (en nog een 10-tal andere private-labels die uit dezelfde fabriek komen) meer optisch en marketingtechnisch dan kwalitatief-technisch van aard.

    groet,

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Re: ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Bericht van Gast za feb 13, 2010 10:04 pm

    Het verschil zit hem in de uitlaat gas ventilator welke in de Artel van betere kwaliteit is en daardoor stiller. Ik heb de fabriek in Italie inmiddels twee keer bezocht en heb dit zelf kunnen vaststellen.

    Groet,

    Johan
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Re: ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Bericht van Gast za feb 13, 2010 10:30 pm

    Ik heb een foto toegevoegd van beide ventilatoren (zie link) om het verschil te laten zien. Links is de Kalor en Adler (EBM-Pabst) rechts is de Artel=stiller

    Groet,

    https://2img.net/r/ihimizer/img99/6828/p1000377ui.jpg
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Re: ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Bericht van jeanhup za feb 13, 2010 11:59 pm

    jrispens@rrtrading.eu schreef:Ik heb een foto toegevoegd van beide ventilatoren (zie link) om het verschil te laten zien. Links is de Kalor en Adler (EBM-Pabst) rechts is de Artel=stiller

    Groet,

    https://2img.net/r/ihimizer/img99/6828/p1000377ui.jpg

    Dat zijn allebei EBM-Papst extractiefans. De linker is een model zonder extra motorbehuizing, de rechter is er een met spatwaterdichte IP44 motorbehuizing. Die rechter zit ook in sommige Adler Elite of Kalor's (niet alle inderdaad) is namelijk de EBM-Papst R2E150-AN91-13 (Kalor/Adler onderdeelnummer 410005).
    Het zijn beide prima ventilatoren met een iets ander toepassingsbereik, beide profiteren van EBM-Papst's vooruitstrevende lagertechnieken en aerodynamisch ontwerp. De geluidsproductie vindt voor 95% door de ventilatorbladen in de ventilatorkamer plaats en zolang die niet extra gedempt wordt zal het geluid niet significant verschillen tussen beide.

    groet,

    Jean


    Laatst aangepast door jeanhup op zo feb 14, 2010 12:07 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : typefoutje)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Re: ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Bericht van Gast zo feb 14, 2010 10:00 am

    Bij de 6 tot 8.5 kw Kalor en Adler kachels zitten de goedkopere ventilatoren. Artel heeft alle modellen voorzien van de kwalitatief betere motoren (er zit dus wel degelijk verschil in de kachels).

    Het verschil in geluid is vooral waarneembaar in de Eco stand. Dit is de stand waar de kachel het meest in hoort te branden en dan wil je juist dat de kachel zo stil mogelijk is.

    Het meer geluid bij de Kalor/Adler wordt juist veroorzaakt doordat de massa=draaiend gewicht van de motor lager is. In de Eco draait de motor op minder vermogen en doordoor is er een licht tikkend geluid waarneembaar.

    Ik heb kachels met beide type motoren in mijn woonkamer gehad en ik vindt het verschil meer dan significant. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening en ik vindt dat de klant het verschil zelf moet kunne uitmaken.

    Natuurlijk moet de klant dan wel de kans krijgen om deze overweging te maken en dat kan alleen als er eerlijk op de verschillen wordt gewezen.

    Dit betekend dat er niet gezegd moet worden dat beide kachels indentiek zijn.

    Mvg,

    Johan Rispens
    RR Trading Norg
    06-41010863
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Re: ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Bericht van Gast zo feb 14, 2010 10:52 am

    dit is een mooie uitleg over het lawaai dat een pelletkachel produceert.
    maar als leek sta je daar niet bij stil, vb--op een beurs ,hoeveel ander lawaai is daar niet?
    in een winkel van hetzelfde ,je ziet ze in veel gevallen niet allemaal branden,
    extreem gezegd zou een verkoper moeten beschikken over een geluidsvrije ruimte waar al zijn kachels kunnen branden om het verschil te kunnen horen ,
    welke tijd zou dat niet in beslag nemen om alle kachels te beoordelen./en zo naar de volgende verkoper............hallo!!!!



    gr fleur




    1xaangepast;schrijffout


    Laatst aangepast door fleur op zo feb 14, 2010 12:28 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Re: ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Bericht van jeanhup zo feb 14, 2010 12:07 pm

    @Johan: in de Artels heb ik ook de linker (gewone) ventilator gezien. Ik heb het binnenwerk van de classic serie van Artel gezien en die was intern echt 100% hetzelfde als de Adler/Kalor. Misschien dat die serie met brievenbus-design wel de IP-44 ventilatoren heeft, maar de Artels die ik gezien heb in elk geval niet.

    Ik heb 9 verschillende fabrikanten bezocht en hun kachels bekeken en beluisterd: er is een veel groter verschil tussen kachels met sh*t-ventilatoren en kachels met A-merk ventilatoren dan die tussen 2 verschillende versies van een A-merk ventilator. Ik heb trouwens nog nooit enig tikken gehoord bij een Adler/Kalor en mijn gasten slapen prima bij het geluid van een Adler pelletkachel op Eco-stand.

    groet,

    Jean
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Re: ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Bericht van jeanhup zo feb 14, 2010 12:48 pm

    fleur schreef:dit is een mooie uitleg over het lawaai dat een pelletkachel produceert.
    maar als leek sta je daar niet bij stil, vb--op een beurs ,hoeveel ander lawaai is daar niet?
    in een winkel van hetzelfde ,je ziet ze in veel gevallen niet allemaal branden,
    extreem gezegd zou een verkoper moeten beschikken over een geluisvrije ruimte waar al zijn kachels kunnen branden om het verschil te kunnen horen ,
    welke tijd zou dat niet in beslag nemen om alle kachels te beoordelen./en zo naar de volgende verkoper............hallo!!!!

    gr fleur

    Effe echt technisch:
    De geluidsdruk van axiale ventilatoren hangt maar van 2 dingen af: enerzijds lagering en balancering (die bij elke EBM-Papbst goed geregeld is, ongeacht de IP uitvoering) en het samenspel van vorm en snelheid van de ventilorbladen en luchtgolfkarakteristiek die deze ventilator moet verwerken. Deze hangt weer heel sterk af van de luchtsnelheid.

    Uit onderzoek van EBM-Papst zelf blijkt dat er onder een bepaalde luchtsnelheid erg veel extra geluidsdruk optreedt, waarschijnlijk doordat de luchtgolf dan niet meer het ideale pad door ventilatorkamer en langs schoepenwiel maakt. Boven een bepaalde luchtsnelheid neemt de geluidsdruk gewoon evenredig toe met de luchtsnelheid (dus de rotatiesnelheid van de ventilator).
    In pelletkachels draait een extractiefan op Eco-modus al ca. 2000 tpm, dat oploopt tot maximaal 2500 tpm. Dat is ruim binnen de snelheidsband waarbij geen extra geluidsdruk optreedt. Het is dan ook zeker niet waar dat een pelletkachel bij 2000rpm (eco) absolauut of relatief meer geluid maakt dan bij 2500 rpm (max). Zie de onderstaande grafiek:
    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Axial%20fans%20-%20geluidsdruk_luchtsnelheid

    Wat eigenlijk interessanter is voor pelletkachelgebruikers is dat de geluidsdruk van dit soort ventilatoren pieken vertoont in het frequentiespectrum: dit betekent dat een klein beetje varieren met de parameterwaarden voor extractiefansnelheid (waardoor de gegenereerde frequenties van de drukgolf iets veranderen) soms tot een lagere geluidsdruk leiden. Zie de onderstaande grafiek:
    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Axial%20fans%20-%20geluidsdruk_frequentie

    groet,

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Re: ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Bericht van Gast di feb 16, 2010 7:16 pm

    Prima uitleg zo, Jean.

    Ik ga meestal 2x per jaar naar de fabrikanten, kontakten houden en mekaar zien is toch belangrijk voor mij. (niet alleen dat, pizza,pasta is ook lekker)
    Ook laatst in Oktober... geen verschil hoor!

    Ik zal in Maart maar weer eens opletten...
    Maar denk dat ik weer geen verschil zie, behalve het keramieke bovenstuk dan.

    Groet Arjan.
    Maggy
    Maggy
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 134
    Registration date : 19-05-10

    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Re: ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Bericht van Maggy za nov 06, 2010 3:52 pm

    Ha heerlijk, kibbelende verkopers, dat zou verplicht gesteld moeten worden. Dat zou de objectiviteit van kopers' beslissingen beslist ten goede komen.
    De beginnende pelletkachelkoper voelt zich als blinde in het land der blinden. Je hoort de kachelverkopers wel zeggen dat zij wel zien, maar wat bewijst dat? Dealers van 100 verschillende merken en types die allemaal roepen dat hun favoriet de beste is... die kunnen toch niet allemaal gelijk hebben? Laat ze hun kaarten maar eens open op tafel gooien.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Re: ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Bericht van Gast za nov 06, 2010 6:18 pm

    Maggy schreef:Ha heerlijk, kibbelende verkopers, dat zou verplicht gesteld moeten worden. Dat zou de objectiviteit van kopers' beslissingen beslist ten goede komen.
    De beginnende pelletkachelkoper voelt zich als blinde in het land der blinden. Je hoort de kachelverkopers wel zeggen dat zij wel zien, maar wat bewijst dat? Dealers van 100 verschillende merken en types die allemaal roepen dat hun favoriet de beste is... die kunnen toch niet allemaal gelijk hebben? Laat ze hun kaarten maar eens open op tafel gooien.



    maggy
    je weet eigenlijk maar of iets goed is na 10 jaar gebruik ,dit is allezins mijn ervaring,ik koop regelmatig nog gebruiksvoorwerpen die deze ouderdom hebben ,dat kan over verschillende merken gaan en dan soms nog een bepaalde serie van dit merk ,
    ik weet zeker dat de doe-het-zelvers die bepaalde pelletkachels over enkele jaren er zullen uithalen en koesteren ,zoals mijn miele wasautomaat vanover 30jaar of mijn wagen-old-timer die nog ganse dagen bolt of die flandria fiets die onverslijtbaar is,of die zware metalen handboormachines van vroeger waarmee je nu gemakkelijk mortel kan mixen ...enz enz
    ik moet nu ook nog afwachten of mijn keuze van pelletkachel de juiste was ,k hoop dat ik het jou nog zal kunnen navertellen


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Re: ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Bericht van Gast zo nov 14, 2010 8:03 pm

    Beste Allen,

    Graag wil ik als leverancier reageren Artel en Kalor komen beide uit dezelfde fabriek in Italie en worden geleverd door hetzelfde bedrijf. Kalor is echter het B-Merk van Artel en word van iets goedkopere componenten gemaakt. De Artel kachel is uitstekend van kwaliteit en werkt altijd naar behoren (nog geen enkele klachten gehad, inmiddles 38 Artel kachels geleverd in heel Nederland)




    Met vriendelijke groet,



    Laatst aangepast door Steven op ma nov 15, 2010 9:31 pm; in totaal 3 keer bewerkt (Reden : geen reclame)
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Re: ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Bericht van jeanhup ma nov 15, 2010 12:43 am

    Sander Willemsen schreef:Beste Allen,

    Graag wil ik als leverancier reageren(www.co20.nl). Artel en Kalor komen beide uit dezelfde fabriek in Italie en worden geleverd door hetzelfde bedrijf. Kalor is echter het B-Merk van Artel en word van iets goedkopere componenten gemaakt. De Artel kachel is uitstekend van kwaliteit en werkt altijd naar behoren (nog geen enkele klachten gehad, inmiddles 38 Artel kachels geleverd in heel Nederland)

    Zoekt u echter een pelletkachel met een nog betere kwaliteit en uitstraling dan wil ik u graag wijzen op de productlijn van Ungaro, dit is een uiterst sterk en kwalitatief product.

    Met vriendelijke groet,

    Sander: erg aardig dat je hier even reclame komt maken maar je moet geen halve waarheden verkopen:
    - Kalor is niet het B-merk van Artel: ze worden allebei door verschillende verkooporganisaties verkocht en allebei als A-merk gepositioneerd.
    - Kalor, Artel en Adler maken gebruik van dezelfde productielijn, dezelfde branderkernen en dezelfde onderdeelgroepen.
    - De onderdelen wijken alleen bij de kleinste modellen soms af, maar zeker niet in kwaliteit. Alle grotere modellen zijn exact gelijk (met de EBM-Papst IP44 serie motoren).
    - R&D op het gebied van de verbrandingskern en warmtewisselaars wordt door Kalor/Adler gedaan. Niet door Artel. Die houden zich meer bezig met hun eigen exterieur-design en marketing voor hun eigen kanalen.

    groet,

    Jean

    Gesponsorde inhoud


    ARTEL hetzelfde als KALOR ? Empty Re: ARTEL hetzelfde als KALOR ?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 2:14 pm