Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 34 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 34 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    temperatuurschommelingen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    temperatuurschommelingen Empty temperatuurschommelingen

    Bericht van Gast di nov 24, 2009 9:01 pm

    Beste vrienden
    Hier de resultaten van de metingen die ik heb uitgevoerd sedert gisteren,dit om aan te tonen dat isoleren een must is en niet op de eerste plaatst om zo weinig mogelijk pellets te verbruiken maar om zoveel mogelijk de geproduceerde warmte te benutten waardoor je het pelletverbruik minimaliseerd.
    Ik hoor elke dag op het forum van:: ik heb 1zak verstookt,een andere 2zakken enz..enz…,ik volg mijn verbruik niet maar waar verlies ik warmte,daarom hou ik de temperatuurmeters in de gaten.
    Om iets te beoordelen heb je ook een indruk nodig hoe een woning gebouwd en ingericht is.daarom een kleine beschrijving van mijn woning.
    Alleenstaande woning / bouwjaar 1972 / dubbelglas / volledig geisoleerd volgens het MASSER systeem / buitenverluchting / vloeren / kruipkelder
    Inrichting / alles op het gelijkvloers /1 verdiep is zolder over de ganse oppervlakte

    Gisteren heb ik ook eens de temperaturen gemeten aangaande de problemen bij marit en kom ik tot volgend resultaat
    Gisteren 23/11 zeer slechte dag,veel regen,stormachtig buitentemperatuur rond de 14 graden ---- kachel doen branden om 11 h ---voor de rest van de dag op stand 1
    Gemeten temperatuur s avonds 8h ---STOELHOOGTE 25° ----- ONDER PLAFOND 29°
    Kachel volledig stilgevallen om 23h30 – om 24.00h in bed

    Deze morgen opgestaan en temperatuur gemeten om 7 h ----STOELHOOGTE 22° -----ONDER PLAFOND 23,5° ---------BUITEN TEMPERATUUR 10°
    Vandaag rustige dag maar geen zon buiten rond 13° -GEMETEN om 14.00h----STOELHOOGTE 22° -------ONDER PLAFOND 22° ------DE KACHEL VANDAAG GESTART OM 16.00 H

    Dit betreft een ruimte living + keuken samen 150 kubiek ---overdag heb ik praktisch geen afkoeling binnenhuis omdat de muren hun warmte terug afgeven en de warmere bovenlucht daalt (volg de temp 23,5 naar 22)
    Het plafond heb ik super geisoleerd en is het warmteverlies zogoed als nihil
    In deze ruimte zit ongeveer 25 vierkante meter vensters met rolstoorbakken waar de grootste warmte verloren gaat.

    Hiermee wil ik zeker niet uit de hoogte doen of beweren dat dit de beste oplossing is .
    Ik hoop jullie ervaringen ook eens te mogen aanhoren om er nog iets positiefs uit te halen

    Mijn conclussie over de metingen bij merit zijn volgens de onderstaande metingen
    Dat het warmer is BENEDEN of ter hoogte van het PLAFOND -----plafond niet geisoleerd ---konstant warmteverlies
    De kachel wordt daarna gestart en op plafondhoogte STIJGT de temperatuur NIET
    Merit dit is wel volledig het tegenovergestelde of zoals bij mij,daardoor kunnen jou muren nooit geen warmte opnemen laat staan bij afkoeling afgeven ,een grote boosdoener zijn ook koude vloeren.
    Ik denk dat je wat werk voor de boeg hebt

    Gr fleur

    Re: vervolg op grote teleurstelling
    van marit Vandaag om 2:33 pm
    Fleur, ik heb hier de resultaten van de metingen:
    vanmorgen: 16 graden op stoelhoogte in woonkamer
    14 graden op plafondhoogte
    14 graden boven, op slaapkamer
    vanmiddag, na 4 uur stoken op stand 1:
    18 graden op stoelhoogte in woonkamer
    18 graden op plafondhoogte
    15 graden boven op slaapamer (maar daar schijnt nu de zon in de kamer..)
    Er stijgt dus wel erg veel warmte op. Het verschil op je stoel is maar 2 graden, maar bij het plafond is de temp. 4 graden gestegen.
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4749
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van pedro di nov 24, 2009 9:41 pm

    Dus Fleur,Conclusie Laughing :isoleren kan nooit geen kwaad!!!! pelletforum


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Gast di nov 24, 2009 9:56 pm

    pedro schreef:Dus Fleur,Conclusie Laughing :isoleren kan nooit geen kwaad!!!! pelletforum


    en kunnen we nog iets van jou leren pedro wat?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Gast vr nov 27, 2009 6:44 am

    Fleur,

    Ik heb die metingen ook eens gedaan met de kachel uit. Ik had bij de vloer, op 1 meter hoogte en op 2,65 m hoogte iedere keer precies 21°. Dit lijkt mij een prima resultaat, of heb ik het mis?

    Ik zal deze avond de proef nog eens doen met de kachel aan.

    Cantodea
    Anonymous
    Gast
    Gast


    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Gast vr nov 27, 2009 8:06 am

    cantodea
    is inderdaat al een indicatie dat je huis evenwichtig geisoleerd is als je met de kachel uit overal dezelfde temperatuur bekomt.
    dwz dat je vloer geen extreme koude doorlaat,wat een grote boosdoener is in vele woningen,je mag de temp zelfs nog iets lager meten.
    met de kachel aan moet je steeds een hogere temp onder het plafond bekomen ,bij mij is dit 4° s avonds en lees het nogmaals aandachtig dat na de nacht er nog steeds een verschil is van 1.5° die geleidelijk afzwakt en de temperatuur in de ganse kamer op peil houd.natuurlijk is dit alles afhankelijk van de buitentemperatuur.
    ik heb er ook bij verteld dat men plafonds super geisoleerd zijn,vroeger heb ik dat deels onbewust gedaan omdat ik met elektriciteit verwarmde en dacht in mezelf hoe beter ik isoleer hoe minder ik ga moeten stoken.
    bij merit zie je dat er totaal iets mis is want de temp metingen bewijzen dit
    met de kachel uit heeft ie minder warmte boven als onder,
    na 4h stoken is de temp overal hetzelde en in eerste instantie gaat warmte omhoog dus door het plafond .
    zijn kachel is zeker goed want als je op stand 1 je oppervlakte met 4° de hoogte kan inkrijgen plus met nog een groot warmteverlies zit noem ik dit een goed resultaat voor de kachel en dan moet je nog de toestand terplaatse kunnen bekijken.
    hedentendage spreken ze over isoleren onder het dak,wel daar ben ik niet helemaal mee akkoord of tenzij je kamers hebt die je gebruikt op zolder dan vind ik dit nuttig, naar mijn mening is goed isoleren onder elk plafond een must.
    bij muren die geisoleerd zijn krijg je ook het effekt dat bij het opwarmen de muren opwarmen en bij afkoeling van de kamer ze terug hun warmte binnenshuis gaan afgeven waardoor je kamertemp trager zakt ,dit moet je ook eens opschrijven in welke tijdspanne je temperaturen zakken bij het uitzetten van de kachel.
    dit wilde ik aantonen dat ieder van ons met het simpelste middel een thermometer heel wat te weten komt of kan komen of we goed bezig zijn met isoleren en verwarmen
    nogmaals ik kijk nooit in eertse instantie hoeveel pellets ik verbruikt hebt ,wij hebben het graag warm s avonds dit wil niet zeggen dat ik het verbruik niet in de gaten hou maar zie dit meer op jaarbasis ,welke winter het is geweest want er spelen vele faktoren een rol.
    elk jaar vanaf december tot april isoleer ik ook het dak in de veranda want het zijn van polycarbonaadplaten en die laten veel koude door,nadeel is dat het dan wat donkerder wordt in veranda en de woning
    ik ben blij cantodea dat jij ook eens de moeite doet om dit eens bij jou te onderzoeken,met van gedachten te wisselen kan ieder van ons en zelfs ik nog veel uit leren want dat hoort zeker bij het gebruik van pelletkachels maar hoor daar weing over praten ,velen denken dat hun kachel niet werkt zoals het hoort maar de oorzaak is soms in een andere hoek te zoeken,een installateur kan zich daar ook niet mee bezig houden met deze problematiek en is het aan ieder van ons om daar een besluit uit te nemen

    groeten fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Gast vr nov 27, 2009 9:39 am

    Hey Fleur,
    in een andere topic schreef je ooit eens :
    "hobbymachine
    ik weet dat je een technische knobbel bent maar ik denk dat 90 procent van de forumgebruikens moeite hebben met vele technische woorden of citaten .
    trouwens vindt ik het eigenaardig dat er momenteel geen enkel technisch boek te koop is over pelletkachels ,naar mijn weten zijn ze met die kachels begonnen in de jaren 70 in amerika en in de jaren 90 in europa (van horen zeggen uit goed ingelichte bron)
    zou dat niets zijn voor jou om daar volgend jaar mee uit te pakken op de boekenbeurs,ik kan zeker een plaats naast goedele voor jou arrangeren
    en zeg eens eerlijk ,we geraken met zen allen nog aan geen deftige handleiding in het nederlands laat staan een duidelijke en grondige uitleg
    of zouden we te slim worden in die materie..........

    gr fleur"

    Ik denk dat je op de goeie weg bent om mijne stoel daar in te nemen !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Gast wo dec 02, 2009 6:17 pm

    beste vrienden
    vandaag eens de temperatuur gemeten van de stralingswarmte van men kachel
    op 10cm voor de kachel-----kachel op stand 2/ ----- 82 graden
    stralingswarmte van het kanalisatiekanaal 3 meter lang --- 62 graden
    kachelvermogen 12 kw
    men vraag --zijn er onder jullie die dergelijke metingen hebben uitgevoerd om eens te vergelijken


    groeten fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Gast do dec 03, 2009 6:52 pm

    hallo allen --gisteren een fout doorgegeven --rechtzetting

    vandaag kachel gestart en na een dik halfuur beginnen temperatuur meten van stralingswarmte op 10cm afstand

    op stand 3 stralingswarmte 114°
    op stand 2 stralingswarmte 102°
    automatisch op ecostand 82°

    een dezer dagen eens proberen op stand 4 en 5


    gr fleur
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Philip do dec 03, 2009 6:55 pm

    moet me es thermometer aanschaffe die hoog genoeg gaat
    maar heb er eigenlijk geen zin in als ikke hier maar warm heb


    ps fleur houd je je thermometer dan voor het glas ? zijkanten ? of de warme lucht uitlaat?


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Gast do dec 03, 2009 7:27 pm

    Philip schreef:moet me es thermometer aanschaffe die hoog genoeg gaat
    maar heb er eigenlijk geen zin in als ikke hier maar warm heb


    ps fleur houd je je thermometer dan voor het glas ? zijkanten ? of de warme lucht uitlaat?

    fhilip

    men kachel is nieuw en denk dat ie nu optimaal werkt OF HOOP IK TOCH,ik doe die metingen om later een idee te hebben hoe die als nieuw werkte.
    ook misschien om te kijken als andere pellets meer warmte zouden geven,maar dat is voor later .
    en tenslotte om eens te kunnen vergelijken met anderen en andere kachels met dezelfde kw waarden natuurlijk.want mijn zoektocht naar de ideale kachel is ook niet over rozen gegaan,want wat geeft de doorslag bij de aankoop van een kachel ??????????
    O JA IK HOU DE THERMO VOOR DE WARMELUCHT UITLAAT --FOTO VOLGT


    GR FLEUR
    Anonymous
    Gast
    Gast


    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Gast do dec 03, 2009 7:33 pm

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]

    PHILIP

    hier de foto --kachel brand op st 3
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Philip do dec 03, 2009 8:33 pm

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]


    das duidelijker
    maar fleur ik dacht dat stralings warmte ,warmte was die je voelt dus de warmte die je voor je glas voelt is toch de straling van het vuur ?
    en niet de hete lucht die door de vent eruit geblazen werd

    enne waar vind je zo een termodinges?


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Gast do dec 03, 2009 8:44 pm

    jaja...jij dacht aan de vrouwen zeker (stralingswarmte)
    het is de hete lucht die ik meet die uit de kachel komt of hoe noemen jullie die warmte ??
    zo n thermo is van op een cv installatie


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    temperatuurschommelingen Empty isoleren schouw

    Bericht van Gast do dec 03, 2009 9:56 pm

    beste,

    Moet ik ook binnen in de schouw isoleren om de warmte binnen te houden.

    Ik weet niet of er hier oplossingen voor bestaan.

    Want er gaat toch ook veel warmte verloren via de gebouwde schouw die dan naar buiten loopt.

    Mag ik boven mijn inbouw cassette een metalen plaat steken (of andere oplossingen) om zo de warmte tegen te houden en terug in huis te brengen.

    Mvg joeri
    Anonymous
    Gast
    Gast


    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Gast do dec 03, 2009 10:41 pm

    joeri28 schreef:beste,

    Moet ik ook binnen in de schouw isoleren om de warmte binnen te houden.

    Ik weet niet of er hier oplossingen voor bestaan.

    Want er gaat toch ook veel warmte verloren via de gebouwde schouw die dan naar buiten loopt.

    Mag ik boven mijn inbouw cassette een metalen plaat steken (of andere oplossingen) om zo de warmte tegen te houden en terug in huis te brengen.

    Mvg joeri


    joeri

    ik heb boven de kachel (of onderaan de schouw )een laag rotswol geplaatst om te isoleren .
    de schoorsteen heb ik bovenaan hermetisch afgesloten met een volkern plaat ,en de schoorsteen onder die plaat een halve meter gevuld met rotswoll
    boven op zolder heb ik een gat gemaakt in de schoorsteen ,warmte van de uitlaatbuis komt op zolder.
    ik heb ook een buis in de schoorsteen geplaatst tot op zolder voor aanzuiging verbrandingslucht.
    en terwijl ik toch buizen aan het plaatsen was heb ik er nog een bijgelegd om mijn pellets vanop zolder in de kachel te deponeren.
    rondom men inbouwkachel zijn het metalen platen
    de temperatuur is achteraan de kachel 45°--de verkoper moet nog vragen in het fabriek wat daar de ideale temperatuur is en die ga ik dan corrigeren indien nodig met de luchtcirculatie
    hopelijk ben ik wat duidelijk geweest maar heb je nog vragen stel ze gerust want dit hier is niet men sterkste punt


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Gast vr dec 04, 2009 8:03 pm

    Hallo, Fleur

    Is dit dan niet ontvlambaar rotswol in de schouw steken.

    En is dit wel in orde voor de brandverzekering.

    Mvg joeri
    Anonymous
    Gast
    Gast


    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Gast vr dec 04, 2009 8:33 pm

    joeri28 schreef:Hallo, Fleur

    Is dit dan niet ontvlambaar rotswol in de schouw steken.

    En is dit wel in orde voor de brandverzekering.

    Mvg joeri

    joeri

    is de oudste methode die ik ken om te beveiligen tegen brand
    link [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    zit hedendaags nog in vele huishoudtoestellen /elctrische fornuizen/cv installaties enz...
    is gemakkelijk aan te brengen en later als het nodig is te verwijderen.
    isoleert terzelfde tijd /schoorsteen moet wel bovenaan volledig afgedicht worden tegen vochtinloop.
    voorkomt schouwbrand


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Gast za dec 05, 2009 11:42 am

    Hallo,

    Fleur,Is dit niet ambetant om steeds naar je zolder te gaan en daar een zak te gaan ingieten?

    Doordat ik niet zo maar op zolder geraak had ik het volgende in gedachten ik weet wel niet of dit uitgewerkt kan worden en had graag jullie mening geweten.

    Ik zou een grote bak plaatsen boven op zolder van ongeveer 100kg of misschien meer.
    Op deze bak sluit ik een buis aan die in de pelletkachel uitkomt en als de kachel pellets nodig heeft kan deze bak zakken.

    Eigenlijk enkel vergroten van magazijn.

    Nu heb ik de volgende vraag als ik deze bak boven vul dan vult heel de buis zich met pellets die waarschijnlijk druk zal hebben op het magazijn en kachel beneden. Is dit wel gezond?

    Ik heb er ook eens een tekening bijgemaakt om zo het voorstel eens te kunnen tonen.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]

    Mvg joeri.

    Admin: Joeri, je hebt de verkeerde link gebruikt om hier een foto te zetten. In imageshack moet je daarvoor de direct link gebruiken. Ik heb het voor u aangepast

    Dank u admin sorry daarvoor.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Gast za dec 05, 2009 12:32 pm

    joeri
    is zo n systeem dat ik heb zoals jij hier voorstelt.
    grote voorraadbak op zolder met in het eerste vak een rooster waar ik de pellets opgiet en zo indien er stof inzit dit door het rooster valt --verder vallen de pellets in een buis naar beneden tot aan een klep boven de voorraadbak / ik moet die kunnen afsluiten om men kachel bij het grondig kuisen eens uit de muur te kunnen trekken.
    druk kan daar helemaal niet opkomen omdat het maar een buis is.
    enige druk kan je juist op je bak krijgen,maar die staat op zolder en zoals ik al uitgelegd heb in andere topic (bij het maken van een grote bak moet je deze binnenin indelen in vakken ,zo neemt de druk af van de zijwanden)

    op de kachel zelf komt niet de minste druk want je pellets blijven mooi in het midden van de bak op een hoopje tot aan de onderkant van je buis en krijg je een pyramide vorm van pellets die zakken (om het eens wat anders uit te leggen)
    voor de doe het zelver zeer interressant om te klaren maar als je dit allemaal moet laten plaatsen........ja tzou wel wat euro s kosten hoor


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Gast za dec 05, 2009 12:48 pm

    Fleur,

    Kun je me deze topic eens geven aub dan kan ikhet daar nog eens overlezen.

    Ik zit wel met een inbouw( pellinsert45) dus ik weet niet hoe ik die buis zal kunnen afsluiten.

    kom net op het gedacht om enkel de schuif dicht te doen dan is de buis ook dicht.
    Maar dan moet ik ook de schuif uithalen om dit systeem te laten werken.

    Oei denken denken.

    MVg joeri.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van steven za dec 05, 2009 12:56 pm

    Bij een voorzetkachel kan dit systeem werken, maar bij een inbouw waar de pellets via een lade worden geladen?


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Gast za dec 05, 2009 1:01 pm

    joeri28 schreef:Fleur,

    Kun je me deze topic eens geven aub dan kan ikhet daar nog eens overlezen.

    Ik zit wel met een inbouw( pellinsert45) dus ik weet niet hoe ik die buis zal kunnen afsluiten.

    kom net op het gedacht om enkel de schuif dicht te doen dan is de buis ook dicht.
    Maar dan moet ik ook de schuif uithalen om dit systeem te laten werken.

    Oei denken denken.

    MVg joeri.


    joeri
    ik weet heus niet meer in welke topic ,maar het ging er hem juist over voorraadsilo s --zeker niet over bevoorading

    onderaan de buis moet je een afsluitklep hebben zodat je die ten allen tijde kan afsluiten.
    de shuif blijft echter steeds openstaan zolang de kachel brand al is dit 14 dagen aan een stuk.
    ook als je de kachel s avonds aflegt blijft de klep open en kan er niets gebeuren (als test vul eens een emmer pellets en hou daar eens een buis boven van 1 of 2 meter en vul die eens met pellets ,wel 10 cm in je emmer steken,dan zal je zien dat ze niet verder zakken al is je buis tot boven vol.)


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Gast za dec 05, 2009 1:07 pm

    Steven schreef:Bij een voorzetkachel kan dit systeem werken, maar bij een inbouw waar de pellets via een lade worden geladen?


    bij elke kachel kan dit steven ,maar dat zijn construkties die je moet aanpassen en maken volgens de omstandigheden en alles wat op maat moet gemaakt worden heden ten dage kost veel,veel geld
    nochthans is het een heel simpele zaak en steeds met veiligheid en brandgevaar rekening hou.


    gr fleur

    Gesponsorde inhoud


    temperatuurschommelingen Empty Re: temperatuurschommelingen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 3:45 am