Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 67 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 67 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    rook glazen deur

    Anonymous
    Gast
    Gast


    rook glazen deur Empty rook glazen deur

    Bericht van Gast zo dec 27, 2009 10:42 pm

    heeft iemand al eens rook aan de bovenkant van het glas gehad.
    het lijkt wel alsof er een spleet tussen het glas en de deur zit.
    ik had problemen door teveel pellets waardoor er veel rook in de opstartfaze was en er veel rook vrijkwam. ik dacht eerst dat het langs de deur kwam maar door deze open en dicht te doen stelde ik vast dat het effectief tussen het glas en bovenaan de deurkader was.

    ik dacht dat de ruimte hermetisch afgesloten was??
    heeft nog iemand dit al eens opgemerkt??
    het gaat over een edilkamin tania

    vg

    jim
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van jeanhup zo dec 27, 2009 10:59 pm

    shampoo schreef:heeft iemand al eens rook aan de bovenkant van het glas gehad.
    het lijkt wel alsof er een spleet tussen het glas en de deur zit.
    ik had problemen door teveel pellets waardoor er veel rook in de opstartfaze was en er veel rook vrijkwam. ik dacht eerst dat het langs de deur kwam maar door deze open en dicht te doen stelde ik vast dat het effectief tussen het glas en bovenaan de deurkader was.

    ik dacht dat de ruimte hermetisch afgesloten was??
    heeft nog iemand dit al eens opgemerkt??
    het gaat over een edilkamin tania

    vg

    jim
    Er mag inderdaad geen ruimte zijn tussen het glas en het deurkader. Een pelletkachel werkt alleen goed (en veilig) als er in de verbrandingskamer onderdruk opgebouwd kan worden. Met een spleet tussen kader en glas zal dit niet lukken.

    Een eenvoudige test is even proberen of het glas kan bewegen in de sponning. Als dit zo is, is je glas niet goed (meer) bevestigd in de sponning. Neem contact op met je leverancier en laat dit repareren. Ik hoop dat je nog garantie hebt.
    Eventueel kun je met haardkit nog een noodoplossing bewerkstelligen.

    groet, Jean


    Laatst aangepast door jeanhup op zo dec 27, 2009 11:00 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : typevoutje hersteld)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van Gast ma dec 28, 2009 8:32 am

    Beste forumleden,

    Ik ben er 100% zeker van dat er wel een opening is tussen het kachelvenster en de deur van de kachel. De opening is heel minim, maar een pelletkachel zuigt ook lucht aan via het kachelvenster en de kacheldeur. De opening is echter niet groter dan de dikte van een bankkaart, maar ze is er wel degelijk! En dit is volkomen normaal, maar als je een goede rookafvoer hebt zal hier zeker geen rook door komen.

    Met vriendelijke groeten, Benny67
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van steven ma dec 28, 2009 8:36 am

    een ruimte tussen het glas en het kader is normaal, het is heel klein
    Langs daar wordt er lucht aangezogen. Het geeft ook een effect van airwash voor de ruit.
    Minder snel vuil


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van Gast ma dec 28, 2009 9:45 am

    dat weten we dan ook alweer Cool
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van Gast ma dec 28, 2009 10:00 am

    bij de extraflame is het glas volledig afgedicht met afdichtingskoord (joint)op de deur.
    de deur zelf is vervolgens met afdichtingskoord afgedicht op het karkas van de kachel --dus alles is hermetisch gesloten
    de airwasch gebeurd via kanalen met luchtstroom in de kachel zelf.
    bij extraflame staat dit duidelijk te lezen in de handleiding

    handleiding bladzijde 43 artikel 5

    DICHTINGEN DEUR;ASLADE EN VUURPOT

    de dichtingen garanderen dat de kachel hermetisch wordt afgesloten en goed kan werken.
    het is nodig dat deze dichtingen regelmatig worden gecontroleerd :zo kan u eventuele gebreken of schade tijdig vaststellen en daardoor kan u eventueel een vervanging doen.dit mag enkel gebeuren door een bekwaam technicus.

    dit is al meermaals besproken geweest in andere topic s (oa -over co) en stuit elke keer op ongeloof en commentaar op mijn tussenkomst(of wordt ik bestempeld door bepaalde personen voor bestweter),vandaar dat ik dit eens citeerde uit mijn handleiding.








    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van Gast ma dec 28, 2009 2:42 pm

    Ik heb hier ook een extraflame staan, en er is wel degelijk een opening om lucht aan te zuigen langs het kachelraam, het raam is zeker niet in de deur gezet met een afdichtingskoord!!!

    MVG, Benny67
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van Gast ma dec 28, 2009 3:04 pm

    Dit hangt af van model tot model. Er zijn ook een aantal modellen waarbij er kleine kanaaltjes zijn.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van Gast ma dec 28, 2009 6:20 pm

    ann schreef:Dit hangt af van model tot model. Er zijn ook een aantal modellen waarbij er kleine kanaaltjes zijn.



    ann

    dit vraagt toch om een nader onderzoek ,ik vindt dit toch eigenaardig dat ze bij hetzelfde merk 2 systemen gebruiken.
    daar moet toch een verklaarbare reden achter zitten ,in het fabriek komen we het zeker te weten,ik ben benieuwd .
    jij vraagt dat wel voor ons hè Ann....please







    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van Gast ma dec 28, 2009 7:17 pm

    Jeanhup, wat voor dingen verkoop jij ?

    een dichtingskit gebruiker bij een kachel met "screenwash" ? Dat je een dergelijk advies wil geven begrijp ik niet. Hopelijk gebeuren er geen ongelukken !
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van steven ma dec 28, 2009 8:45 pm

    hij is dan ook nog maar net begonnen.
    De koord die tussen het glas en het kader zit, wordt best om de paar jaar vervangen.

    Toeplakken is geen goed idee


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van Gast ma dec 28, 2009 8:54 pm

    Steven, je was er in Wellen toch ook bij ?
    Een spleet tussen glas en deur kan heel normaal zijn bij bepaalde kacheltypes. Daar zijn deze kachels op getest en het zou volgens mij ook geen goed idee zijn om die luchtspleten te gaan dichtstoppen ... ook niet met vuurvaste koord. Ze krijgen dan waarschijnlijk te weinig of geen verbrandingslucht meer en worden gevaarlijk !
    Tenzij die koord er standaard behoort te zitten en ze er tussen uit gevallen is zonder sporen achter te laten (????).
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van Gast ma dec 28, 2009 9:11 pm

    hobbymachine schreef:Steven, je was er in Wellen toch ook bij ?
    Een spleet tussen glas en deur kan heel normaal zijn bij bepaalde kacheltypes. Daar zijn deze kachels op getest en het zou volgens mij ook geen goed idee zijn om die luchtspleten te gaan dichtstoppen ... ook niet met vuurvaste koord. Ze krijgen dan waarschijnlijk te weinig of geen verbrandingslucht meer en worden gevaarlijk !
    Tenzij die koord er standaard behoort te zitten en ze er tussen uit gevallen is zonder sporen achter te laten (????).





    hobbymachine

    lucht wordt toch steeds onderaan de branderpot geblazen om hoge verbranding te bekomen,deze lucht moet toch niet via het raam aangezogen worden.
    ik denk dat we hier toch eens een serieuze uitleg nodig hebben van een deskundige kachelbouwer,ann zal zeker navraag doen in het fabriek .
    ik kan maar vaststellen wat ik weet van mijn 2 kachels en deze zijn potdicht gemaakt en met de nodige opmerkingen in de handleiding ,zelfs voor de koord die onder de brandpot ligt.




    gr fleur
    Geert
    Geert
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 334
    Leeftijd : 51
    Registration date : 02-12-08

    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van Geert ma dec 28, 2009 9:20 pm

    ik denk dat we beter verder discuseren tot ann bij het fabriek geweest is, zij zal dan wel een deskundige uitleg hier komen geven, nietwaar ann ?

    mvg, Geert


    _________________
    Thermorossi Ecotherm 7000(11/2008)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van Gast ma dec 28, 2009 9:24 pm

    Geert schreef:ik denk dat we beter verder discuseren tot ann bij het fabriek geweest is, zij zal dan wel een deskundige uitleg hier komen geven, nietwaar ann ?

    mvg, Geert


    lees ik dit nu goed geert ?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van jeanhup ma dec 28, 2009 9:31 pm

    Ik weet in elk geval dat van de kachels die ik heb staan en de merken die ik verkoop dat die allen met een volstrekt afgedicht glas dienen te werken om zo min mogelijk valse trek te krijgen. Het schoonblazen van het glas gebeurt bij deze modellen door een aftakking van de verse luchtstroom die op het glas gericht is.

    Als TS dus een kachel heeft die een ander systeem gebruikt is het inderdaad niet handig om die spleet als noodoplossing dicht te kitten. Hoe dan ook lijkt me mijn glastest nog steeds valide: als het glas kan bewegen in de sponning is het nooit goed (want ik neem aan dat als er een fabrieksmatig ingebouwde spleet zou zijn, dat je deze niet moet kunnen dichtschuiven om vervolgens aan de andere kant van het glas een spleet te krijgen).


    Laatst aangepast door jeanhup op ma dec 28, 2009 9:32 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : typevoutje hersteld)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van Gast ma dec 28, 2009 9:46 pm

    Hoi,

    over dat spleetje kan ik volgende zeggen, toen de technieker uit Italië aan de DEA bezig was heeft hij een blad papier tussen de deur en het glas geplaatst (zo miniem is het spleetje) om de vlam te bekijken of deze veranderde van vorm, dus bij sommige is het noodzakelijk en bij andere dan waarschijnlijk weer niet, mijn stoofkes blijven branden met een spleetje, kwestie van zuiver ruitje te houden, dit staat trouwens zo in de handleiding van de DEA,JULIE en ZOË. Dit heb ik in een vorige forum ergens hier ook al eens vermeld. Ik heb ook gezien bij tekeningen van andere merken dat men rechtstreeks een kanaal voor zuiver lucht op het glas heeft gericht en allemaal met hetzelfde doel een properder "glas/raam/venster" of hoe men het noemen mag.

    Mijn spleetjes blijven open en zuiver,

    groetjes Nico
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van Gast ma dec 28, 2009 11:38 pm

    Nico schreef:Hoi,

    over dat spleetje kan ik volgende zeggen, toen de technieker uit Italië aan de DEA bezig was heeft hij een blad papier tussen de deur en het glas geplaatst (zo miniem is het spleetje) om de vlam te bekijken of deze veranderde van vorm, dus bij sommige is het noodzakelijk en bij andere dan waarschijnlijk weer niet, mijn stoofkes blijven branden met een spleetje, kwestie van zuiver ruitje te houden, dit staat trouwens zo in de handleiding van de DEA,JULIE en ZOË. Dit heb ik in een vorige forum ergens hier ook al eens vermeld. Ik heb ook gezien bij tekeningen van andere merken dat men rechtstreeks een kanaal voor zuiver lucht op het glas heeft gericht en allemaal met hetzelfde doel een properder "glas/raam/venster" of hoe men het noemen mag.

    Mijn spleetjes blijven open en zuiver,

    groetjes Nico



    nico

    dan zijn er twee modellen van deuren bij pelletkachels ,dat is dan al zeker,misschien is het een optie van veiligheid in een van beide gevallen en zal de prijs er ook wel voor iets tussen zitten .





    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van Gast di dec 29, 2009 12:00 am

    bij mij zit er ook een koord tussen het glas en de kader, maar op onderaan is er precies een gaatje om lucht door laten. heel klein
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van Jef wo dec 30, 2009 1:10 am

    Tja jongens de ene kachel is de andere niet dansend vuur


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20

    Gesponsorde inhoud


    rook glazen deur Empty Re: rook glazen deur

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 7:05 am