Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 16 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 14 gasten

krusty


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    parameters wijzigen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    parameters wijzigen Empty parameters wijzigen

    Bericht van Gast za jan 09, 2010 10:27 pm

    ik vraag mij af of er parameters kunnen wijzigen zonder menselijke tussenkomst ?
    weet iemand daar meer over?








    gr fleur
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    parameters wijzigen Empty Re: parameters wijzigen

    Bericht van Jef zo jan 10, 2010 12:20 am

    Sinds ik naar Terminator gezien heb verschiet ik van niks meer amai wat?


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    parameters wijzigen Empty Re: parameters wijzigen

    Bericht van steven zo jan 10, 2010 12:22 am

    Fleur,

    Bij verschillende MCZ pelletkachels is dit zo.

    Met sensoren wordt heel wat gemeten en eventueel ingegrepen in de parameters om een beter verbranding te hebben. Die aanpassingsmogelijkheid heeft wel zijn beperking


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    parameters wijzigen Empty Re: parameters wijzigen

    Bericht van Gast zo jan 10, 2010 12:28 am

    Steven schreef:Fleur,

    Bij verschillende MCZ pelletkachels is dit zo.

    Met sensoren wordt heel wat gemeten en eventueel ingegrepen in de parameters om een beter verbranding te hebben. Die aanpassingsmogelijkheid heeft wel zijn beperking



    ik heb waarschijnlijk men vraag verkeerd geformuleerd
    ik vroeg me eigenlijk af ( buiten een kachel gerekend die dit automatisch doet)of parameters door een of andere omstandigheid kunnen ontregeld geraken waardoor je dan zou moeten ingrijpen om ze terug juist te zetten.

    of nog anders gesteld de vraag ; eenmaal de parameters ingesteld ,blijven die dan zo ingesteld voor onbepaalde duur?





    gr fleur
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    parameters wijzigen Empty Re: parameters wijzigen

    Bericht van jeanhup zo jan 10, 2010 12:41 am

    Het is gewoon een digitale sturing die de parameters beheert en toepast. De parameters worden opgeslagen in EEPROM/Flash geheugen. Zolang er tijdens het opslaan van parameterdata geen storing optreedt (b.v. door uitvallen of fluctueren van de netvoeding) zal de data goed blijven en niet spontaan veranderen.

    groet,

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    parameters wijzigen Empty Re: parameters wijzigen

    Bericht van Gast zo jan 10, 2010 12:47 am

    jeanhup schreef:Het is gewoon een digitale sturing die de parameters beheert en toepast. De parameters worden opgeslagen in EEPROM/Flash geheugen. Zolang er tijdens het opslaan van parameterdata geen storing optreedt (b.v. door uitvallen of fluctueren van de netvoeding) zal de data goed blijven en niet spontaan veranderen.

    groet,

    Jean



    jean
    dat wist ik niet ,want in parameters ben ik een leek
    men volgende vraag is dan ;moesten die parameters zich veranderen door een of andere defekt netvoeding zou de kachel dit dan melden met foutmelding ?




    gr fleur
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    parameters wijzigen Empty Re: parameters wijzigen

    Bericht van jeanhup zo jan 10, 2010 12:54 am

    fleur schreef:jean
    dat wist ik niet ,want in parameters ben ik een leek
    men volgende vraag is dan ;moesten die parameters zich veranderen door een of andere defekt netvoeding zou de kachel dit dan melden met foutmelding ?

    De kachels die ik ken zullen geen foutmelding geven puur omwille van het feit dat een parameter een andere waarde heeft. Voor de kachel lijkt het net of jij zelf de parameter gewijzigd hebt.
    Je zult het echter wel snel genoeg merken aan een sub-optimaal brandende kachel.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    parameters wijzigen Empty Re: parameters wijzigen

    Bericht van Gast zo jan 10, 2010 1:02 am

    jeanhup schreef:
    fleur schreef:jean
    dat wist ik niet ,want in parameters ben ik een leek
    men volgende vraag is dan ;moesten die parameters zich veranderen door een of andere defekt netvoeding zou de kachel dit dan melden met foutmelding ?

    De kachels die ik ken zullen geen foutmelding geven puur omwille van het feit dat een parameter een andere waarde heeft. Voor de kachel lijkt het net of jij zelf de parameter gewijzigd hebt.
    Je zult het echter wel snel genoeg merken aan een sub-optimaal brandende kachel.



    dus als ik het goed begrijp is het mogelijk dat parameters door kunnen veranderen door storingen of dergelijke......en het merkbaar zal zijn aan het beginnen harder branden van de kachel (sub-optimaal) die uitdrukking ken ik niet zo goed.







    gr fleur
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    parameters wijzigen Empty Re: parameters wijzigen

    Bericht van jeanhup zo jan 10, 2010 1:15 am

    fleur schreef:dus als ik het goed begrijp is het mogelijk dat parameters door kunnen veranderen door storingen of dergelijke......en het merkbaar zal zijn aan het beginnen harder branden van de kachel (sub-optimaal) die uitdrukking ken ik niet zo goed.
    Parameters kunnen in heel specifieke en uiterst zeldzame gevallen (stroomstoring precies in die microseconde dat een register van het EEPROM geheugen opnieuw beschreven wordt) inderdaad veranderen in een willekeurige waarde. Uitgaande van de veronderstelling dat de originele waarde 'optimaal' was (leidde tot het gewenste resultaat), zal een andere waarde bijna zeker tot sub-optimale prestaties leiden (dus van een niveau onder het gewenste optimale resultaat). Het gedrag van de kachel kan dan op vele punten afwijken van de normale situatie: fansnelheden kloppen niet meer, grenswaardes liggen opeens anders, ingestelde tijden veranderen etc.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    parameters wijzigen Empty Re: parameters wijzigen

    Bericht van Gast zo jan 10, 2010 9:38 am

    Fleur, maak je geen zorgen. Een flash-geheugen verliest NOOIT zijn inhoud zonder dat daarvoor een programmator gebruikt wordt door een installateur, wat ook het geval is als iemand zelf aan de electronica de opdracht geeft door in een speciaal menu te gaan en een wijziging te bevelen.
    Vandaar ook FLASH genaamd, flits. Nadien zit alles vast in het geheugen.
    Het beste voorbeeld is een GSM, daar kan je de batterij uithalen en terugplaatsen en het toestel zal terug opstarten.
    Als het flash-geheugen defect is (gaat nooit gedeeltelijk defect) geeft een speciaal controlecircuit een alarm en is uw kachel buiten dienst tot de sturing vervangen is door de installateur. Die laadt dan via zijn programmeerbakske alle gegevens terug in de nieuwe printkaart, wat je zelf hebt veranderd en niet genoteerd is foetjie !
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    parameters wijzigen Empty Re: parameters wijzigen

    Bericht van jeanhup zo jan 10, 2010 12:46 pm

    hobbymachine schreef:Fleur, maak je geen zorgen. Een flash-geheugen verliest NOOIT zijn inhoud zonder dat daarvoor een programmator gebruikt wordt door een installateur, wat ook het geval is als iemand zelf aan de electronica de opdracht geeft door in een speciaal menu te gaan en een wijziging te bevelen.
    Vandaar ook FLASH genaamd, flits. Nadien zit alles vast in het geheugen.
    Het beste voorbeeld is een GSM, daar kan je de batterij uithalen en terugplaatsen en het toestel zal terug opstarten.
    Als het flash-geheugen defect is (gaat nooit gedeeltelijk defect) geeft een speciaal controlecircuit een alarm en is uw kachel buiten dienst tot de sturing vervangen is door de installateur. Die laadt dan via zijn programmeerbakske alle gegevens terug in de nieuwe printkaart, wat je zelf hebt veranderd en niet genoteerd is foetjie !
    Nu wordt het even vrij technisch:
    Een goedkoop EEPROM of Serial-Flash gebaseerd systeem (zoals gebruikt in pelletkachelbesturingen - anders dan in GSM's) schrijft gewoon in serie byte voor byte (of blok voor blok bij Serial-Flash) de data weg: eerst wordt het gewenste byte/register geopend, dan gewist, dan weer volggeschreven met de nieuw data, vervolgens weer gesloten.
    Als er in dit proces iets misgaat gebeurt er verder niks: er staan gewoon wat bytes (=parameterwaardes) verkeerd. Er is verder niks mis met het geheugen.
    Alleen als hele blokken in een bepaalde niet-steady staat blijven (b.v. write enable) en niet leesbaar zijn zal het systeem in storing raken en een error geven of gewoon niet opstarten.
    Moderne pelletkachelbesturingssystemen hebben trouwens vaak een externe ROM-chip (is 'vast' geheugen) met de fabrieksinstellingen - vaak krijg je die nog wel teruggezet of doet het systeem dit automatisch als het een storing in haar EEPROM/Flash geheugen detecteert.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    parameters wijzigen Empty Re: parameters wijzigen

    Bericht van Gast zo jan 10, 2010 5:31 pm

    Volledig akkoord met de goedkope versie, maar zelfs dan wordt het ingevoerde gegeven NA het wegschrijven, gecontroleerd en geeft een "checksum" fout. Dat de fabrikanten van pelletkachels dat systeem niet zouden gebruiken ?? Het zit gewoon mee in de µ-chip gebakken.
    Het werd speciaal ontwikkeld om programmatie storingsvrij te kunnen uitvoeren.
    Voor de leken > ik wil ABC1233 wegschrijven maar er komt ACC1233. De som van de bitwaarden is verschillend en moet dus een error geven.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    parameters wijzigen Empty Re: parameters wijzigen

    Bericht van Gast zo jan 10, 2010 9:07 pm

    met pellet A blijven verder branden en overal afblijven ,ik ben al benieuwd hoeveel jaar dit zo gaat blijven werken ;want als ik hier alle dagen die miserie lees met die parameters heb ik toch mijn bedenkingen.




    gr fleur
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    parameters wijzigen Empty Re: parameters wijzigen

    Bericht van Jef zo jan 10, 2010 9:19 pm

    Goeie raad heb je geen verstand van parameters blijf er dan af.
    Stellen er zich toch problemen voor bel even naar je dealer en deze kan je dan meestal via de telefoon verderhelpen.


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    parameters wijzigen Empty Re: parameters wijzigen

    Bericht van jeanhup zo jan 10, 2010 9:29 pm

    Jef schreef:Goeie raad heb je geen verstand van parameters blijf er dan af.
    Stellen er zich toch problemen voor bel even naar je dealer en deze kan je dan meestal via de telefoon verderhelpen.

    Daar heb je zeker gelijk in. Men moet er echter ook niet te moeilijk over doen: het is zeker geen rocket-science. Als je een beetje logisch kunt nadenken heb je het principe zo door. Mocht het toch mis gaan: met een druk op de knop zet je de fabrieksinstellingen ook zo weer terug.

    Overigens: in het licht van de technische discussie die we in dit topic voeren: het veranderen van het klokprogramma is technisch exact hetzelfde als een fabrieksparameter aanpassen: een waarde in een EEPROM wordt veranderd. Op dat gebied is er dus geen reden om voorzichtiger om te gaan met de parameters dan met het tijdprogramma.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    parameters wijzigen Empty Re: parameters wijzigen

    Bericht van Gast wo feb 03, 2010 9:01 pm

    Heftig leesvoer hierzo,

    maar als het knoopcelleke (batterij) van de bedieningsconsole leeg is, ben je dan maar alleen je datum en tijd kwijt of kan dan alsnog iets verdwijnen?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    parameters wijzigen Empty Re: parameters wijzigen

    Bericht van jeanhup wo feb 03, 2010 9:33 pm

    Nico schreef:Heftig leesvoer hierzo,

    maar als het knoopcelleke (batterij) van de bedieningsconsole leeg is, ben je dan maar alleen je datum en tijd kwijt of kan dan alsnog iets verdwijnen?

    Aangezien de parameters in de EEPROM opgeslagen zijn zal deze ook bewaard blijven als er geen stroom is. Volgens mij zit er zelfs geen batterij meer op het processorbord.

    groet,

    Jean
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    parameters wijzigen Empty Re: parameters wijzigen

    Bericht van player do feb 04, 2010 8:56 am

    Settings blijven bewaard ook al trek je de stroomkabel uit van de kachel tijdens de zomer.
    Ik herinner me ook dat MCZ een van de enige merken is die z'n settings automatisch wijzigt afhankelijk van z'n omgeving en situatie


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    parameters wijzigen Empty Re: parameters wijzigen

    Bericht van Gast do feb 04, 2010 10:46 am

    Er zit waarschijnlijk nog ergens een kleine litiumcel verwerkt om de klok in leven te houden. Die kan daar JAREN zorg voor dragen.

    Gesponsorde inhoud


    parameters wijzigen Empty Re: parameters wijzigen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 12:41 pm