Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 31 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 31 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+14
Fleur
jo.deceuster
jorist
krusty
player
ss
nick1
erwin
pedro
biezoe
flamme
Uthrex
steven
pellbox
18 plaatsers

    Ervaringen Wonterspan pellets


    Gast
    Gast


    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van Gast vr dec 02, 2011 1:24 pm

    marcw schreef:freu 66
    als ze toch goed zijn geen problemen geven
    plaatst u toch de fotos
    stuurt u fotos naar wonterspan
    nu schrijft u branden goed ,maar mensen die pas pellets stoken en de fotos zagen met commentaar,gaan die zeker niet kopen
    dit was ook mijn eerste mening

    Beste Marcw,

    Ik heb niet geschreven dat ze goed branden, dat was ss.


    groeten,
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van Gast vr dec 02, 2011 1:29 pm

    ss schreef:
    marcw schreef:freu 66
    als ze toch goed zijn geen problemen geven
    plaatst u toch de fotos
    stuurt u fotos naar wonterspan
    nu schrijft u branden goed ,maar mensen die pas pellets stoken en de fotos zagen met commentaar,gaan die zeker niet kopen
    dit was ook mijn eerste mening

    Marc, frue 66 plaatste de foto's en de kritiek met goeie bedoelingen! Heel interressant en informatief om te weten welke kwaliteit je krijgt voor je geld. Persoonlijk, ook als ze goed branden, zou ik deze pellets niet kopen, ze zijn niet goedkoop en voor minder vind je elders beter...
    Groeten,
    ss

    Bedankt SS!

    Klopt... ik wil hier zeker geen leverancier in diskrediet brengen, maar het forum is er ook voor om ervaringen met elkaar te delen. Volgende week wil ik MIJN ervaringen delen en ga ik een week lang German pellets stoken om zo te kunnen vergelijken.

    Groeten,
    Remco
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van ss vr dec 02, 2011 1:31 pm

    frue66 schreef:
    marcw schreef:freu 66
    als ze toch goed zijn geen problemen geven
    plaatst u toch de fotos
    stuurt u fotos naar wonterspan
    nu schrijft u branden goed ,maar mensen die pas pellets stoken en de fotos zagen met commentaar,gaan die zeker niet kopen
    dit was ook mijn eerste mening

    Beste Marcw,

    Ik heb niet geschreven dat ze goed branden, dat was ss.


    groeten,
    Remco

    Ook juist! En Remco, branden ze goed? Van mijn oude Wonterspan levering had ik ook veel assen!
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van Gast vr dec 02, 2011 1:45 pm

    ss schreef:
    frue66 schreef:

    Beste Marcw,

    Ik heb niet geschreven dat ze goed branden, dat was ss.


    groeten,
    Remco


    Ook juist! En Remco, branden ze goed? Van mijn oude Wonterspan levering had ik ook veel assen!
    Groeten,
    ss


    Ik stook nog t/m zondag dan zal ik mijn ervaringen delen... Maar ze branden wel goed hoor.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van Gast za dec 03, 2011 12:35 pm

    inderdaad freue66 u heeft gelijk
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van Gast zo dec 04, 2011 11:25 pm

    Na 1 week met wonterpellets stoken hierbij mijn bevindingen:

    Te verwarmen ruimtes:

    Totale oppervlakte ca. 270m2 - 930m3

    Woonkamer 3 radiatoren 20 graden (hier staat ook de kachel)
    Woonkeuken incl. bijkeuken en werkkamer en hal 90m2 vloerverwarming 20 graden
    Overloop 1e verdieping 20 graden
    2 Badkamers 21 graden
    4 Slaapkamers 18 graden
    2 Slaapkamers 16 graden

    Totaal: 12 radiatoren en 90m2 vloerverwarming


    Aantal uren stoken op stand P3:

    11,5 uur maandag
    09,5 uur dinsdag
    15,5 uur woensdag
    09,5 uur donderdag
    15,5 uur vrijdag
    14,5 uur zaterdag
    14,5 uur zondag

    89,5 uur totaal


    Gemiddelde buiten temperatuur

    6,5 gr maandag
    8,5 gr dinsdag
    9,0 gr woensdag
    9,3 gr donderdag
    7,5 gr vrijdag
    8,8 gr zaterdag
    9,2 gr zondag

    Verbruik:

    14 zakken van 15kg = 210kg
    2,35kg gemiddeld per uur
    30kg gemiddeld per dag

    As in de aslade:

    256 gram


    Conclusie:

    - veel stof in de zakken
    - onregelmatige lengtes
    - stukjes hout in de zakken

    Maar het bovenstaande heeft naar mijn mening geen invloed gehad op het stoken.

    - goede warmte opbrengst
    - normale vlam
    - geen 'koek' in het branderpotje, ook niet niet 3 dagen branden zonder schoonmaken
    - ruit van de kachel blijft redelijk schoon, na 3 dagen wat roetvorming aan de zijkanten van de ruit.
    - Ik vind wel dat de kachel wat 'vuiler' (stof) is dan normaal, ook in de pelletbunker


    Ik zou met deze ervaringen niet meer kiezen voor wonterpellet, met name door de hoeveelheid stof in de zakken. Maar misschien is dit toeval en is dit alleen bij mijn zending pellets.

    Groeten,
    Remco


    Na 1 dag stoken:

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 27431119




    Na 2 dagen stoken:

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 78945721




    Na 3 dagen stoken:

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 5kopieu




    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 48091557




    Aslade na 7 dagen stoken:

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 6kopieb















    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van ss ma dec 05, 2011 11:58 am

    Prachtige "test" Remco. Ik stookte deze week mijn laatste Wonterspan-zakken op (aangekocht voorjaar 2010) en ik vind ook het grote nadeel "STOF" met dezelfde conclusie; ik koop deze niet meer. Momenteel stook ik Badger (geen stof en zeer regelmatig van lengte) en Makro-pellets (Premium wood-delhezbois) welke toch meer stof vertonen dan Badger maar aanzienlijk minder dan Wonterspan, maar wat de Premium pellets als overeenkomst hebben met Wonterspan is die grote verschillen in lengte (tussen 0.5 en soms 7cm). De Premium wood-pellets kocht ik echter veel goedkoper in bij Makro dan Badger en Wonterspan en zo kom ik aan een duidelijk "Beste Koop"...
    Groeten en nog veel testgenot.
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van Gast di dec 06, 2011 7:34 pm

    ss schreef:Prachtige "test" Remco. Ik stookte deze week mijn laatste Wonterspan-zakken op (aangekocht voorjaar 2010) en ik vind ook het grote nadeel "STOF" met dezelfde conclusie; ik koop deze niet meer. Momenteel stook ik Badger (geen stof en zeer regelmatig van lengte) en Makro-pellets (Premium wood-delhezbois) welke toch meer stof vertonen dan Badger maar aanzienlijk minder dan Wonterspan, maar wat de Premium pellets als overeenkomst hebben met Wonterspan is die grote verschillen in lengte (tussen 0.5 en soms 7cm). De Premium wood-pellets kocht ik echter veel goedkoper in bij Makro dan Badger en Wonterspan en zo kom ik aan een duidelijk "Beste Koop"...
    Groeten en nog veel testgenot.
    ss

    Ben nu de German Pellets aan het "testen"

    Gr.
    Remco
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van krusty di dec 06, 2011 7:50 pm

    Meestal bevind het stof zich in de onderste lagen die op een pallet gestapeld zijn door het meermaals verplaatsen van het pallet en transport met camion langs hobbelige belgische wegen, daarom liggen er maar 66 zakken op een pallet.
    Soms zetten ze 2 palletten opeen op de camion , kunt u zich voorstellen welk een gewicht op die onderste laag drukt.

    Misschien ware het beter er maar 50 op pallet te leggen maar dat is dan niet meer financieel haalbaar.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van Gast di dec 06, 2011 11:13 pm

    @ krusty

    ik heb de bovenste zakken van de pallet gebruikt voor mijn "test" maar dat heb ik nu ook gedaan bij de German Pellets.

    Gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van Gast zo jan 15, 2012 3:16 pm

    zijn wonterspan dezelfde als wonterpellets? zag advertentie van 5,5€ per zak van 15kilo, ferm duur men gedacht...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van Gast zo jan 29, 2012 10:01 am

    @verkske

    Ja dat zijn dezelfde. Het bedrijf heet Wonterspan en de pellets Wonterpellet.

    gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty wonterspan

    Bericht van Gast za maa 17, 2012 8:40 pm

    Wij hebben een ravelli holly c en hebben domo gebruikt dan getest met wonterspan daarna een volle pallet gekocht in de makro
    en nu terug opnieuw wonterspan.Voor ons het de beste .inderdaad wat stof hoewel deze keer veel minder dan de eerste keer
    maar veel minder as geen koek in verbrandingpot en dagenlang propere ruit.Ook veel meer warmte dan de andere met name zo dat onze kachel leverancier de ecostand nog iets lager komt zetten.Staat nu al op laagste mogelijk moet nu veranderen
    via de parameters. Anders veel te warm in huis.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty verkooppunten wonterspan pellets

    Bericht van Gast zo dec 16, 2012 9:12 am

    Deze week in Geel bij Multituin ( prov Antwerpen) enkele zakjes Wonterpellets afgehaald wegens actie eerste 15kg gratis om te proberen. Beetje stof, dat wel, maar zeker niet meer dan andere die ik voordien probeerde.
    jorist
    jorist
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 94
    Leeftijd : 82
    Registration date : 12-02-13

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty pellets te koop bij ecopower

    Bericht van jorist vr jun 07, 2013 12:54 pm

    Ecopower verkoopt aangekochte pellets van WONTERSPAN uit Deinze. Hoe is dat momenteel gesteld met de kwaliteit van deze pellets? Weet iemand daar over iets te vertellen uit het recente verleden? Wat het een paar jaar terug was is nu voorzeker niet meer relevant.





    jo.deceuster
    jo.deceuster
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 15-11-10

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Korte pellets > Wonterspan

    Bericht van jo.deceuster do nov 14, 2013 10:16 pm

    Beste allemaal,

    ik stook al enkele jaren relatief tevreden met Wonterspan in m'n Clam. Vorig jaar echter begon het fout te gaan: koekvorming etc... Toen bleek het te wijten aan het feit dat de productie te snel moest gaan door de te grote vraag. Nu echter - bij m'n nieuwe levering - zijn de pellets allemaal precies de helft van de lengte? En dat geeft problemen alom. Het korfje loopt continu over, koekvorming,...
    Zou er een goede reden zijn waarom opeens Wonterspan z'n pellets halveert van maat?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van erwin do nov 14, 2013 10:38 pm

    heel waarschijnlijk zal de pellettoevoer moeten aangepast worden.
    als je een handvol pellets uit de bak haalt, wat is dan de max lengte vroeger en nu?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jo.deceuster
    jo.deceuster
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 15-11-10

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van jo.deceuster vr nov 15, 2013 9:19 am

    Vroeger waren m'n pellets minimum 2 cm. Nu zitten er nog een paar tussen aan 2 cm, een paar aan 1,2 cm maar het overgrote deel aan 0,7 - 0,5 en 0,3 cm... Hele korte stompjes dus...
    Principieel heb ik nooit aan de parameters van m'n kachel willen rommelen, maar aangezien m'n installateur niks van zich laat horen zal ik niet veel opties hebben vrees ik, maar ik heb geen idee hoe. Kan iemand me raad geven hoe ik de parameters van de pellettoevoer van een CLAM MOLINA kan aanpassen? Dank bij voorbaat!
    jo.deceuster
    jo.deceuster
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 15-11-10

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van jo.deceuster vr nov 15, 2013 9:53 am

    Dit is het resultaat: veel korte pellets met zelf een veel terugkomende rode kleur erin. Koekvorming in de kachel (die er zelf een beetje blauw uitziet) vanaf de eerste brandbeurt en daardoor beginnen al de pellets over te lopen tot ik de kachel uitzet... Hopelijk weet iemand van jullie raad... Alvast bedankt.

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Ibsa
    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Jv45
    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 44u5

    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van Fleur vr nov 15, 2013 12:23 pm

    ik zou in eerste instantie nog niets veranderen aan de parameters.
    eerst u vergewissen of de volledige kachel / inlaat / uitlaat zuiver is.
    vervolgens zou ik 5 zakken andere pellets kopen en die eerst uitproberen.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van erwin vr nov 15, 2013 2:30 pm

    rode kleur in de pellets kan wijzen op tropisch hardhout, vermoedelijk dient dan ook de extractie flink hoger gezet.
    ik zou eerst de raad van fleur volgen, en eens kijken hoe een zakje pellets van bvb colruyt brand.

    van clam zijn er voor zover ik weet geen parameters op het forum,
    als de installateur niets van zich laat horen en je wil er zelf niet aan prutsen neem dan eerst kontakt met de invoerder: link


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van pellbox vr nov 15, 2013 5:07 pm

    Er komen teveel pellets in jouw pelletkachel en er is te weinig zuurstof.

    De pellets branden maar half op.

    Verminder jouw pellettoevoer of meng de pellets met een ander merk.


    Pellbox
    plejo
    plejo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 52
    Leeftijd : 72
    Registration date : 20-11-08

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van plejo vr nov 15, 2013 7:02 pm

    handboek installateur  link

    Zie pag 18-20
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van erwin vr nov 15, 2013 7:15 pm

    plejo, bedankt voor de info! hiermee kan jo waarschijnlijk iets doen.
    parameters pellettoevoer per vermogen zijn C03 tot C07

    maar misschien eerst toch maar eens een ander zakje proberen eerst..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    avatar
    gaspar1000
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 117
    Leeftijd : 69
    Registration date : 14-02-09

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van gaspar1000 ma apr 13, 2015 8:32 am

    Juist 2 zakken Wonter Pellet geprobeerd, gekregen van schoonbroer om te proberen en deze morgen verbrandings-korf toe na 1 zak stoken.
    Normaal gebruik ik elite pellets zonder problemen dus Wonter Pellet heeft gedaan.

    Geert.
    mikelbikel
    mikelbikel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 120
    Leeftijd : 61
    Registration date : 26-06-14

    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty wonterspan

    Bericht van mikelbikel do okt 01, 2015 9:51 am

    Mijn eerste winterseizoen heb ik met de bijgeleverde zachthoutpellets van Wonterspan een goede 800kg. verbruikt. Deze brandden goed, veel warmte weinig stof en relatief weinig roet/as... In de lente de schouw gekuist en daar kwam relatief weinig roet uit.
    Vorig seizoen via de groepsaankoop de Elite pellets besteld. Qua warmte ong. hetzelfde, toch veel meer roet/asse in de verbrandinskamer alsook een geelachtige ietswat vette aanslag binnenin. Ook voor de eerste keer koek in het potje. Het verbruik lag ook iets hoger dus ong. 950kg verbruikt. Het verbruik op de a.b. klopte ook niet meer, verbruikte meer dan de berekening vd pelletkachel, reden ???
    En na dit seizoen bij de schouwkuis kwam er héél wat meer roet uit, een halve aszuigerton! Een aanslag van ong. 5mm in de buizen, dit had ik niet met de vorige pellets.
    Dus voor deze aankomende winter terug wonterspan laten leveren, trouwens ook zéér tevreden over de levering; 264€ pallet, geleverd. Deze heeft zelfs netjes helpen lossen en de zakken tot binnen mee mooi gestapeld (Velghe-Pellets, 9070 Heusden)
    Tot nu heb ik ze nog niet getest, maar ik hoop op hetzelfde resultaat als mijn eerste seizoen.


    _________________
    Groeten,
    Michel

    Edilkamin Tiny sept. 2013
    Bijgeleverde pellets: Wonterpellet: 800kg winter 13-14
    Wonterpellet: 200kg + Elite 750kg winter 14-15
    Elite 250kg + Wonterpellet 700kg winter 15-16
    Combulux (groepsaankoop) 1000kg winter 16-17
    Comfo-pellets 900kg winter 17-18
    Comfo-pellets winter 18-19 1200kg
    Comfo-pellets winter 19-20 1250kg

    Gesponsorde inhoud


    Ervaringen Wonterspan pellets - Pagina 4 Empty Re: Ervaringen Wonterspan pellets

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 4:40 am