Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 9 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 8 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    Andere ruimtes verwarmen - vrijstaande kachel of insert

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Andere ruimtes verwarmen - vrijstaande kachel of insert Empty Andere ruimtes verwarmen - vrijstaande kachel of insert

    Bericht van Gast zo 7 feb 2010 - 13:33

    Ik verwarm momenteel mijn ongeveer 41m² (100m³) grote benedenverdiep (rijwoning) met twee elektrische accukachels. Eentje van 7,6kW die ik in de winter max 5/6 oplaadt en eentje van 6,4kW dat nooit meer dan 1/3 oplaadt (enkel bij vriesweer).
    Ik wil gaan verwarmen met pellets als hoofdverwarming. Er staat een momenteel niet gebruikte schoorsteen in de voorste plaats.
    Eerste idee:
    Vrijstaande kachel (Edilkamin Tania misschien). Bij dit idee zou ik de schoorsteen tot aan het plafond afbreken en werken met mooie inox buis (anders komt de vrijstaande kachel te ver naar voor). Kan dit? Verdere aanpassingen nodig in schoorsteen zoals inox flexibel? Hoe verloopt de stroomvoorziening dan?
    Tweede idee:
    Inbouw kachel (Pellbox SCF?). Bij dit idee kan ik de schoorsteen laten staan. Ik zou bij deze uitvoering wel gebruik willen maken van een extra warmelucht afvoer langs het plafond van het benedenverdiep naar de badkamer op bovenverdieping. Totale lengte ongeveer 10m (zonder bochten).
    Heeft iemand ervaring hiermee. Moet ik voor elke extra uitvoer en aparte buis voorzien of kan ik verschillende uitgangen op het einde van die buis aansluiten?

    Alle info welkom
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Andere ruimtes verwarmen - vrijstaande kachel of insert Empty Re: Andere ruimtes verwarmen - vrijstaande kachel of insert

    Bericht van steven zo 7 feb 2010 - 15:22

    10 meter kanalisatie is te ver.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Andere ruimtes verwarmen - vrijstaande kachel of insert Empty Re: Andere ruimtes verwarmen - vrijstaande kachel of insert

    Bericht van Gast za 13 feb 2010 - 14:31

    Wat denken anderen van mijn idee om twee elektrische accukachels te vervangen door bijvoorbeeld een Pellbox SCF inbouwkachel met als bedoeling dit als hoofdverwarming te gaan gebruiken.
    Is dit te doen? Of plaats ik voor de veiligheid een kleine accukachel als backup (in de keuken bijv.)
    Hoe moet ik het verbruik zien van zo'n kachel? Is dat 1000kg per jaar of 2000kg... Ik heb hier helemaal geen idee over!
    Bedoeling is natuurlijk ook dat het financieel interessant is.
    Zijn er op Batibouw bepaalde standen die ik zeker moet bezoeken voor meer info?

    Bedankt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Andere ruimtes verwarmen - vrijstaande kachel of insert Empty Re: Andere ruimtes verwarmen - vrijstaande kachel of insert

    Bericht van Gast za 13 feb 2010 - 14:43

    Steven,

    10 meter is bij sommige modellen niet te ver, eventueel kan je nog een hulpventilatie plaatsen op het uieinde van de buis die de lucht aanzuigt, dan kan dat met een pellbox ook, voorwaarde is wel dat er geen scherpe bochten in de buis zitten en dat de buis in een stijgende lijn blijft gaan, warme lucht stijgt dus omlaag kan niet.
    Eigenlijk ben je in de situatie van Diether beter af met een kleine Cv pelletkachel als je toch alle ruimtes wilt verwarmen.
    Wat het verbruik betreft zal dit liggen rond de 1500/2000 kg op jaarbasis afhankelijk van de keuze van toestel uiteraard.

    Met vriendelijke groeten,

    Vandebosch Nicky

    Gesponsorde inhoud


    Andere ruimtes verwarmen - vrijstaande kachel of insert Empty Re: Andere ruimtes verwarmen - vrijstaande kachel of insert

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo 2 jun 2024 - 12:15