Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 30 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 0 verborgen en 28 gasten

Lucs, smillie


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    ervaring met concentrische afvoer

    avatar
    pascal.smeets
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 75
    Registration date : 28-02-09

    ervaring met concentrische afvoer  Empty ervaring met concentrische afvoer

    Bericht van pascal.smeets di okt 05, 2010 5:07 pm

    Heeft er iemand ervaring met een concentrische afvoer van de pelletkachel? Tevens vroeg ik mij af of ik deze dan niet boven de nok van het dak hoefde te laten uitkomen, en gewoon op ons plat dak kan laten uitsteken met een trekkap.( de totale lengte van de schouw is dan ongeveer 3 meter. Vanuit frontaanzicht is dan een muur links en een muur achter de buis, doch rechts en voor is open, en geen ramen of anders in de buurt.)

    Laat me maar iets weten.
    avatar
    pascal.smeets
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 75
    Registration date : 28-02-09

    ervaring met concentrische afvoer  Empty Re: ervaring met concentrische afvoer

    Bericht van pascal.smeets zo nov 07, 2010 10:15 pm

    Ik heb nu een aantal weken de concentrische buizen aangesloten en ik moet zeggen dat ik heel erg tevreden ben hierover. Geen geluid, de kachel brand volgens mij schoner, en ik heb geen probleem meer met luchtinlaat.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ervaring met concentrische afvoer  Empty Re: ervaring met concentrische afvoer

    Bericht van Gast zo nov 07, 2010 10:35 pm

    pascal.smeets schreef:Ik heb nu een aantal weken de concentrische buizen aangesloten en ik moet zeggen dat ik heel erg tevreden ben hierover. Geen geluid, de kachel brand volgens mij schoner, en ik heb geen probleem meer met luchtinlaat.




    pascal
    kan je ons hier wat meer uitleg verschaffen over het gebruik van dergelijke buizen en het geluid van de kachel ,het mooier branden en luchtinlaat
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31540
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    ervaring met concentrische afvoer  Empty Re: ervaring met concentrische afvoer

    Bericht van erwin zo nov 07, 2010 10:55 pm

    dat is toch buis in buis 80/125 zoals van gasketels?
    waar de verse lucht wordt aangezogen tussen de twee buizen


    kan je zulke buizen aansluiten op een gewone pelletkachel, of moet deze een speciale uitlaat hebben.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    ervaring met concentrische afvoer  Empty Re: ervaring met concentrische afvoer

    Bericht van Gast zo nov 07, 2010 11:11 pm

    erwin123 schreef:dat is toch buis in buis 80/125 zoals van gasketels?
    waar de verse lucht wordt aangezogen tussen de twee buizen


    kan je zulke buizen aansluiten op een gewone pelletkachel, of moet deze een speciale uitlaat hebben.




    je kan wel zulke buizen aansluiten maar ik zie het nut er niet van in
    avatar
    pascal.smeets
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 75
    Registration date : 28-02-09

    ervaring met concentrische afvoer  Empty Re: ervaring met concentrische afvoer

    Bericht van pascal.smeets ma nov 08, 2010 8:55 am

    Deze kun je met een dubbel t-stuk gewoon aansluiten op een pelletkachel. Ik zal later even een foto uploaden. Het voordeel is dat je verbrandingslucht die aangezogen word al warmer is, gierdoor onstaat een hogere verbrandingstemp. en is de verbranding schoner.Tevens is het makkelijk als je bijvoorbeeld in een ruimte geen goede aanvoer van verse lucht hebt, of wellicht een vaccuum krijgt door in dezelfde ruimte de lucht weg te zuigen.Nu heb je gewoon lucht van buiten.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ervaring met concentrische afvoer  Empty Re: ervaring met concentrische afvoer

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 12:32 pm

    pascal.smeets schreef:Deze kun je met een dubbel t-stuk gewoon aansluiten op een pelletkachel. Ik zal later even een foto uploaden. Het voordeel is dat je verbrandingslucht die aangezogen word al warmer is, gierdoor onstaat een hogere verbrandingstemp. en is de verbranding schoner.Tevens is het makkelijk als je bijvoorbeeld in een ruimte geen goede aanvoer van verse lucht hebt, of wellicht een vaccuum krijgt door in dezelfde ruimte de lucht weg te zuigen.Nu heb je gewoon lucht van buiten.




    pascal

    voor de meerkost van zulke concentrische buizen ben ik niet overtuigd over jou redenering al zou de verbranding beter of schoner zijn ,sommige producenten voorzien zelfs geen aansluiting om verbrandingslucht aan te zuigen ,is het vanuit de kelder of zolder of rechtstreeks vrieskouwe buitenlucht speelt blijkbaar geen rol.
    wat de verse lucht aanvoer betreft van boven zou het wel eens kunnen gebeuren dat je meer ongezonde dan verse lucht binnen krijgt wanneer s avonds alle buren aan het stoken gaan (zeker in de tussenseizoenen)met hun houtkachels want er zit er altijd eentje tussen die ouwe schoenen verbrand bij manier van spreken .
    wat is de kostprijs trouwens van dergelijke buizen?



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ervaring met concentrische afvoer  Empty Re: ervaring met concentrische afvoer

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 5:17 pm

    Het systeem van deze buizen noemt men diflux systeem, op zich zeer goed gevonden systeem met de voorverwarmde lucht. Doch even 1 grote opmerking, als het echt koud is buiten(vriestemperatuur) zal het toestel eveneens niet meer opstarten en met een zipje aangemaakt moeten worden. Voorverwarmde lucht klopt enigszins wel.... maar wanneer het toestel uit is is er geen voorverwarmde lucht. En het schouwkanaal wordt zoiezo al niet zo warm bij een pelletkachel.

    Groeten,

    Vandebosch

    @fleur: wat de kostprijs van deze buizen betreft mag je toch snel tellen op een 750.00€ voor een installatie en de afmeting van zulke buizen is 80/125. Dit geldt uiteraard wel als een geïsoleerde buis aangezien lucht ook isoleerd.

    avatar
    pascal.smeets
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 75
    Registration date : 28-02-09

    ervaring met concentrische afvoer  Empty Re: ervaring met concentrische afvoer

    Bericht van pascal.smeets ma nov 08, 2010 6:54 pm

    Dus als ik vooraf op mijn andere locatie de lucht door een muuraanvoer naar binnen haalde waar het ook vroor dan zou dat nu moeten zorgen dat de kachel niet gaat lopen. Dat lijkt me sterk.
    Ik ben tot nu toe erg tevreden over deze oplossing. En rook aanzuigenvan d eburen heb ik geen last van, ik woon in een dun bevolkt gebied.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31540
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    ervaring met concentrische afvoer  Empty Re: ervaring met concentrische afvoer

    Bericht van erwin ma nov 08, 2010 7:07 pm



    in mijn handleiding staat ook dat als de gloeikaars niet rood opgloeit door te koude aanvoerlucht (lager dan 3graden) dat je dan een aansteekblokje moet gebruiken.







    Laatst aangepast door erwin123 op ma nov 08, 2010 9:12 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    avatar
    pascal.smeets
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 75
    Registration date : 28-02-09

    ervaring met concentrische afvoer  Empty Re: ervaring met concentrische afvoer

    Bericht van pascal.smeets ma nov 08, 2010 8:51 pm

    Laten we hettopic openhouden tot in het Koudst van deze winter. Ik heb er verledne jaar geen last van gehad.
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    ervaring met concentrische afvoer  Empty Re: ervaring met concentrische afvoer

    Bericht van Philip ma nov 08, 2010 9:00 pm

    mijn lucht word rechtstreks door de buitenmuur aangevoerd
    dus een afstandje van laat on zegge max 75 cm
    vorig jaar met de vrieskou ban ik er zeker van dat de kachel tijdens zijn opstart zeker lucht binnekreeg met negatieve temperaturen
    en nooit heeft mijn kacheltje het laten afweten tijdens de opstartprocedure of erna


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    avatar
    pascal.smeets
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 75
    Registration date : 28-02-09

    ervaring met concentrische afvoer  Empty Re: ervaring met concentrische afvoer

    Bericht van pascal.smeets ma nov 08, 2010 10:15 pm

    Da beweer ik ook. En daarbij is de lucht die uit de vrije lucht wordt gehaald denk ik eer hij beneden is getransporteerd toch alweer iets verwarmd.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31540
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    ervaring met concentrische afvoer  Empty Re: ervaring met concentrische afvoer

    Bericht van erwin do okt 06, 2022 12:49 pm

    10% minder pelletverbruik zeggen ze hier. maar wel eerst een nieuwe schouw van 2000 euro...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 899
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    ervaring met concentrische afvoer  Empty Re: ervaring met concentrische afvoer

    Bericht van grossard.rob do okt 06, 2022 8:18 pm

    Denk dat gewoon externe lucht aanzuigen dat zeker ook haalt,
    Geen reeds verwarmde lucht naar buiten door de schouw.
    Doe dit al 3-4 jaar zo en amper problemen. Minder tocht in huis.


    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31540
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    ervaring met concentrische afvoer  Empty Re: ervaring met concentrische afvoer

    Bericht van erwin do okt 06, 2022 8:27 pm

    externe lucht zou iets minder verbruik kunnen geven. bij heel goede isolatie kun je niet anders.
    over het nadeel van concentrische buizen spreken ze niet.
    koude lucht aanzuigen rond de binnenste buis van de rookgas kan nooit goed zijn voor de trek...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    ervaring met concentrische afvoer  Empty Re: ervaring met concentrische afvoer

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 09, 2024 8:07 pm