Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 6 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 6 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Bericht van Gast za okt 16, 2010 8:28 pm

    Hoi,

    Wij overwegen om een edelkamin ecoidro ,te kopen maar we hebben nog enkele vragen hierover.

    Is dit voor ons wel een goed systeem als je bedenkt dat wij in ons huis met convectoren verwarmen? Het is de bedoeling dat deze in de woonkamer komt dus een buffervat is niet mogelijk.
    We hebben een klein huisje van ongeveer 8 op 8 dus pakweg 70m².
    Het is wel de bedoeling dat deze als het echt koud is de gang en bovenverdieping aan een 18graden kan verwarmen.

    Bij convectie staat de instelling van de thermostaat doorgaans wel hoger dan 65graden, een 75 meestal. Kan deze kachel die temperatuur blijven rondsturen?

    Nu heb ik gehoord dat de afvoer van een 'pelletkachel' problemen kan geven op een bestaande schouw. Weet iemand waardat ik op moet letten?

    Alvast bedankt, een mogelijke edelkaminner :-)



    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty belastingen -40 procent

    Bericht van Gast za okt 16, 2010 8:32 pm

    Is het mogelijk deze aan te geven aan de belastingen? Ookal heeft deze geen groot buffer voor pellets?

    mvg
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty Re: Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Bericht van jeanhup za okt 16, 2010 9:55 pm

    mbytebier schreef:Hoi,

    Wij overwegen om een edelkamin ecoidro ,te kopen maar we hebben nog enkele vragen hierover.

    Is dit voor ons wel een goed systeem als je bedenkt dat wij in ons huis met convectoren verwarmen? Het is de bedoeling dat deze in de woonkamer komt dus een buffervat is niet mogelijk.
    We hebben een klein huisje van ongeveer 8 op 8 dus pakweg 70m².
    Het is wel de bedoeling dat deze als het echt koud is de gang en bovenverdieping aan een 18graden kan verwarmen.

    Bij convectie staat de instelling van de thermostaat doorgaans wel hoger dan 65graden, een 75 meestal. Kan deze kachel die temperatuur blijven rondsturen?
    Dat kun je zelf instellen. Het is echter de vraag of de warmtewisselaar dit getrokken krijgt, dit hangt echter weer af van de retourtemperatuur en daarmee van het vermogen van de convectoren en het warmteverlies van de ruimtes waar deze in geplaatst zijn.

    Hoe is de isolatie van je huisje?
    Heb je ook overwogen om een kanaliseerbare kachel te nemen? Dat lijkt me in jouw huis ook nog wel een goede oplossing.

    Nu heb ik gehoord dat de afvoer van een 'pelletkachel' problemen kan geven op een bestaande schouw. Weet iemand waardat ik op moet letten?
    Alvast bedankt, een mogelijke edelkaminner :-)
    De schouw moet vooral schoon zijn en luchtdicht zijn (dus geen losse afdekplaatjes op hogere verdiepingen of op zolder). De diameter van gemetste schouwen is altijd groter dan de vereisten voor een standaard pelletkachel (doorsnede 80 of 100 mm), dus daar hoef je ook geen problemen te verwachten. Verder moet je ervoor zorgen dat er bovenop een goede kap staat die regeninslag en windterugslag voorkomt.
    Bij twijfel: intuberen en isoleren!

    N.B.: er zijn ook nog andere merken met een gunstige(re) prijs-kwaliteit verhouding dan Edilkamin. Kijk dus gerust wat verder en laat je goed informeren.

    groet,

    Jean
    Adler Pelletkachels
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty Re: Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Bericht van Gast zo okt 17, 2010 10:22 am

    mbytebier,

    Wij hebben een Edilkamin EcoIdro en verwarmen er onze woning al 4 jaar mee. Of de kachel in staat zal zijn om je woning te verwarmen, hangt inderdaad grotendeels af van de woning zelf (isolatie, dubbelglas, open bebouwing of rijhuis??).
    Zelf hebben wij een goed geïsoleerde open bebouwing van ca. 140m², maar dus wel goed geïsoleerd!

    Qua temperatuur is er geen probleem, de kachel staat bij ons ingesteld op 65 graden en die haalt hij zonder probleem. We werken wel met een buffervat, wat mij in de tussenseizoenen (een beetje zoals nu) me toch wel nodig lijkt. Anders zal de kachel de temperatuur zo hoog opdrijven dat hij bij 90° af zal slaan, zeker als er maar enkele convectoren "open" staan. Als het echter om een niet-geïsoleerde woning gaat, dan zal de kachel de warmte moeten blijven geven en zal de temperatuur nooit zo hoog oplopen natuurlijk.

    Eigenlijk zou je eerst een warmteverliesberekening moeten doen om te zien of de Edilkamin EcoIdro wel volstaat voor je behoeften.

    Ik snap ook niet zo goed waarom je geen buffervat zou kunnen hebben. De kachel staat bij mij ook in de woonkamer en die is verbonden met het buffervat dat zo'n 5 meter verder in een berging staat.
    Ik kan je alleen maar aanraden om een buffervat erbij te nemen. Zelf heb ik het eerst zonder gedaan en dat heeft toch wel nadelen: de kachel moet ofwel constant aanstaan, op heel laag vermogen (wat weer tot slechtere verbranding leidt) ofwel moet je hem regelmatig aan- en afzetten (en zeker niet aansluiten op een externe thermostaat want dan is het einde zeker zoek).

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty Re: Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Bericht van Gast zo okt 17, 2010 5:15 pm

    Hallo thermokacheleigenaars,

    ik heb vorig jaar 3800 liter stookolie verbruikt samen met 2500 kg. pellets.
    +- 5 weken geleden een thermokachel Edilkmain van de Evolutions line geinstalleerd. (Deze serie wordt volgende maand vervangen door een nieuw model) Vermogen 16 Kw (14+2 stralingswarmte)

    Oppervlakte woning beneden + 1ste verdieping 450 m2
    Gebruik van de woning van 7h00 tot 23h00 's avonds constant.

    Voorlopig werk ik zonder buffervat.
    Temperatuur thermokachel 70 graden. Schakelt in ECO MODUS wanneer de temperatuur 77 graden zou bereiken. algemene uitschakeling bij 90°
    Verbruik afgelopen week : Tussen 18 en 24 Kg per dag.
    Een radiator van 1,5 Kw staat momenteel op de gang constant open om zijn warmte kwijt te geraken. Deze is heel centraal. Warmte stijgt en daardoor is de bovenverdieping nu ook lichtjes verwarmd.
    Overdag wordt verwarmd living (18°) Keuken (22°) Badkamer (19°) Bureel (22°) Gang (staat constant open) + Boiler.
    's Avonds is het iets anders. Worden de kamers van de kinderen verwarmd gedurende een aantal uren. De radiator op de gang wordt dan afgesloten.

    Alles gecombineerd met een 45 Kw stookolieketel.
    Op dit ogenblik gebruik ik het water rond mijn stookolieketel en deze van de thermokachel als buffer.

    Voor advies en meningen sta ik open.
    In de woning wordt gebruik gemaakt van thermostaten en electronische kleppen.
    De thermokachel warmt ook een sanitair warmwater vat op van 90 liter water.

    Momenteel doet de thermokachel dat probleemloos. Het water heeft gemiddeld een temperatuur van 74 °

    Binnen enkele maanden zal ik meer kunnen vertellen. Maar het ziet belovend uit.
    Ook mag ik rekenen op mijn chauffagist die open staat voor nieuwe technieken.

    spartherm


    Sta open voor advies en opmerkingen,

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty Re: Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Bericht van Gast zo okt 17, 2010 6:40 pm

    Hoi Thermokachel gebruikers.

    Welk is de temperatuur die je best insteld. Moet dat 60 - 65 of 70 graden zijn.
    Of is het een beetje afhankelijk van het tijdstip van herfst of winter,

    spartherm
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty Re: Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Bericht van Gast zo okt 17, 2010 6:56 pm

    spartherm,

    Die eco modus, slaat je kachel dan af, of blijft hij verder branden op een heel laag niveau?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty Re: Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Bericht van Gast zo okt 17, 2010 7:01 pm

    spartherm schreef:Hoi Thermokachel gebruikers.

    Welk is de temperatuur die je best insteld. Moet dat 60 - 65 of 70 graden zijn.
    Of is het een beetje afhankelijk van het tijdstip van herfst of winter,

    spartherm

    Spartherm,

    Bij mij staat hij op 70 graden, hierdoor brandt hij altijd op het maximum niveau bij mij en is de verbranding beter. Anders krijg ik veel aanslag op het ruitje en moet ik de kachel veel te veel kuisen naar mijn goesting Smile

    Wat mij door de installateur wel aangeraden is, is om de temperatuur waarop de pomp moet aanslaan op minstens 62 graden te zetten (bij mij staat hij op 62°). Het had iets te maken met een soort condens op de binnenkant van de kachel die ontstaat en de levensduur zou verminderen, als de temperatuur lager staat!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty Re: Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Bericht van Gast zo okt 17, 2010 9:18 pm

    Hallo assurbanipal

    Mijn chauffagist heeft me ook gemeld mijn stookolieketel op minimum 70 graden te zetten. In de winter op 80 graden.

    Maar nu ik een thermokachel gekoppeld heb en er een constante circulatie van het water is, heb ik daarom mijn vraag gesteld.

    Heb vandaag geexperimenteer op 60 65 en 70 graden. Ik stelde vast dat 60 graden niet zo goed is. Wanneer er een thermostaat van een welbepaalde radiator open gaat het water te sterk afkoeld.

    Constructeur Edilkamin heeft hem standaard op 70° staan. Dus dat zal wel al een deel van je reactie verantwoorden.

    Wel spijtig dat er weinig pelletketel en thermokachel gebruikers op dit forum zitten.

    Kwestie van uitwisseling van info.

    Spartherm
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty Re: Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Bericht van Gast zo okt 17, 2010 9:22 pm

    assurbanipal schreef:spartherm,

    Die eco modus, slaat je kachel dan af, of blijft hij verder branden op een heel laag niveau?

    Assurbanipal,

    deze vraag had je ook nog.
    ECO MODUS is een stand die je bij Edilkamin ten minste kan instellen waarop de kachel moet afslaan. Na een zelf te bepalen tijd start de kachel zelf terug op.
    Bijvoorbeeld. temperatuur ingesteld op 70 graden. uw ECO MODUS instelling is bijvoorbeeld 77 graden. Dat betekent wanneer er op een bepaald ogenblik geen thermostaten openstaan en hij de temperatuur niet kwijt geraakt hij afslaat bije en themperatuur van 77 graden.

    Dit is een bepaalde veiligheid ook. Zal ook op andere thermokachels staan.

    gr,

    Spartherm
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty Re: Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Bericht van Gast ma okt 18, 2010 12:35 am

    spamtherm :-)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty Re: Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Bericht van Gast ma okt 18, 2010 12:56 am

    Hoi Pelletters,

    Na wat opzoekwerk denk ik dat het beter een pelletketel te laten installeren.
    Mijn oog valt dan op de Edelkamin Ottowa Extra-Line.
    Deze kost (zonder plaatsing) 4611 incl 6% btw.
    Daar 40% premie vanaf (1845) komt dat op een 2766€ dit is dan al goedkoper dan de kachel en dan heb ik minder onderhoudsintensieve ketel.
    1x per maand kuisen en niet alle dagen vullen.
    Daarbij heeft deze ook het Leonardo systeem.
    Hierbij moet dan wel een buffervat geplaatst worden (convectoren)en wil ik de pomp vervangen door mijn huidige wilo pico (verbruikt nu 8watt).

    Is deze geschikt (vermogen 24kw) voor een woning met een totaaloppervlakte van 140m² (350m³)
    We hebben een gemiddeld verbruik van 1500 liter mazout per jaar al wordt er wel niet doorgestookt (hoge kostprijs) en met de pelletketel zijn we dit wel van plan.

    Wat denken jullie van deze ketel en is het leonardo sysyteem een goed product?

    mvg
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty Re: Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Bericht van jeanhup ma okt 18, 2010 1:36 am

    mbytebier schreef:Hoi Pelletters,

    Na wat opzoekwerk denk ik dat het beter een pelletketel te laten installeren.
    Mijn oog valt dan op de Edelkamin Ottowa Extra-Line.
    Deze kost (zonder plaatsing) 4611 incl 6% btw.
    Daar 40% premie vanaf (1845) komt dat op een 2766€ dit is dan al goedkoper dan de kachel en dan heb ik minder onderhoudsintensieve ketel.
    1x per maand kuisen en niet alle dagen vullen.
    Daarbij heeft deze ook het Leonardo systeem.
    Hierbij moet dan wel een buffervat geplaatst worden (convectoren)en wil ik de pomp vervangen door mijn huidige wilo pico (verbruikt nu 8watt).

    Is deze geschikt (vermogen 24kw) voor een woning met een totaaloppervlakte van 140m² (350m³)
    We hebben een gemiddeld verbruik van 1500 liter mazout per jaar al wordt er wel niet doorgestookt (hoge kostprijs) en met de pelletketel zijn we dit wel van plan.

    Wat denken jullie van deze ketel en is het leonardo sysyteem een goed product?

    mvg
    Het vermogen van de ketel is in elk geval ruim voldoende voor een redelijk goed geisoleerde woning (ca. 17kW zou bij een 350m3 redelijk goed geisoleerd volume al voldoende zijn). Het gebruik van een buffervat is inderdaad een goede keuze.
    Over de kwaliteit en prijs van een Edelkamin Ottowa Extra-Line kan ik geen oordeel vellen. Het enige dat ik weet is dat je voor een lager bedrag ook al heel degelijke pelletketels kunt vinden.

    groet,

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Bericht van Gast za feb 05, 2011 2:21 pm

    Hoi allemaal

    Heb een Edilkamin Ecoidro en bevalt me prima
    Alleen het ruitje wordt vies
    Maar dat heeft te maken met instellingen wordt er gezegd
    Wie kan me helpen?

    Mvgr. Henkzot
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty Re: Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Bericht van erwin za feb 05, 2011 2:55 pm

    Henkzot schreef:Hoi allemaal

    Heb een Edilkamin Ecoidro en bevalt me prima
    Alleen het ruitje wordt vies
    Maar dat heeft te maken met instellingen wordt er gezegd
    Wie kan me helpen?

    Mvgr. Henkzot

    vuile ruit heb je steeds bij houtverbranding, hangt ook van de soort pellets af.
    de trek hoger zetten kan iets verbetering geven maar dit is ten koste van het rendement- meer warmte door de schouw weg


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty Re: Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Bericht van steven za feb 05, 2011 3:04 pm

    ruitje zal altijd wel vuil worden.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty Re: Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Bericht van Gast za feb 05, 2011 3:27 pm

    Heb ergens een keer gelezen dat je met instellingen wel wat kon verbetern maar hoe kom ik daar aan ?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty Re: Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Bericht van erwin za feb 05, 2011 3:28 pm

    Henkzot schreef:Heb ergens een keer gelezen dat je met instellingen wel wat kon verbetern maar hoe kom ik daar aan ?

    zie bericht 15
    als je kachel goed brand en warmte geeft, ga dan niet aan de instellingen prutsen vanwege die ruit,
    probeer eventueel andere pellets
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty Re: Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Bericht van steven za feb 05, 2011 4:56 pm

    Henkzot,

    als je iets zoekt op het pelletforum, dan kan je de zoekknop gebruiken.

    Die staat links bovenaan op het scherm


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF

    Gesponsorde inhoud


    Edelcamin Ecoidro op convectoren Empty Re: Edelcamin Ecoidro op convectoren

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu ma mei 20, 2024 1:20 pm