Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 22 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 22 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    problemen met rossi 70

    Anonymous
    Gast
    Gast


    problemen met rossi 70 Empty problemen met rossi 70

    Bericht van Gast ma okt 25, 2010 9:50 pm

    Dag,

    Onlangs heb ik een rossi 70 (eco teck/ nordic fire) gekocht.
    Helaas lukt het me niet om hem goed te laten branden. Ik krijg telkens andere alarmmeldingen.
    Soms start hij goed, zoals vanavond, maar dooft hij zz na ongeveer één uur.
    Ik heb het vermogen al wisselend gebruikt, P5 tot nu P2.
    Wat kan ik het beste als eerste proberen te doen/ veranderen, zodat de kachel wel goed gaat branden.
    Het rookanaal is schoon en trekt goed.

    Alvast bedankt voor het meedenken.

    groet, Marleen
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    problemen met rossi 70 Empty Re: problemen met rossi 70

    Bericht van pedro di okt 26, 2010 9:23 am

    Hallo Marleen,

    welke foutmeldingen krijg je precies?Campo Manca?
    Als je zegt dat de kachel dooft,welke foutmelding geeft ie dan?
    Op welk vermogen warm je de kamer op?P5?
    Zie je iets abnormaal als de kachel gedoofd is?Bijv korfje vol met pellets of zo?


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    problemen met rossi 70 Empty Re: problemen met rossi 70

    Bericht van Uthrex di okt 26, 2010 10:03 am

    Het eerste wat je kan doen is... goed de handleiding lezen. Als de kachel fouten blijft geven, waarvan je denkt dat ze niet normaal zijn, vraag je best even raad bij de installateur.
    Als de kachel fouten geeft, geef je hier ook best de foutcodes. Heel soms hebben we een helder moment en kan de oorzaak gevonden worden. Soms reageert er hier ook wel is een installateur (of invoerder(ster))

    Uthrex
    Anonymous
    Gast
    Gast


    problemen met rossi 70 Empty Re: problemen met rossi 70

    Bericht van Gast di okt 26, 2010 7:16 pm

    Bedankt voor jullie reactie
    terecht stelden jullie aanvullende vragen, ik was inderdaad niet volledig
    de installateur geeft vooral telkens het advies het opnieuw te proberen en de kachel helemaal uit te zetten (zoals dit soms ook helpt bij je computer)
    of het vernogen te wisselen, zoals ik nu doe
    de foutmeldingen zijn zeer wisselend
    bv- pellets onvoldoende (terwijl de bak vol genoeg zit)
    de kachel brandde toen goed maar heb ik uit gezet door deze foutmelding
    - gisteren gestart op P2, dat leek goed te gaan, alleen erg weinig pellets in het branderbakje, daardoor naar p3 gezet
    de vlam doofde, pelletbakje uiteindelijk vol
    foutmelding dat er geen vuur was en dat klopte
    - nu opnieuw geprobeerd, start op p 3, tot nu toe lijkt dit goed te gaan, hij brandt nu iets van 3 kwartier

    Mijn idee is dat de luchttoevoer te hard is, alsof de kachel geen tijd krijgt om te branden.
    Bij m'n houtkachel had ik de trek nu verminderd, alleen kan dit bij deze kachel zover ik weet niet. Kan dit wel?
    Wie weet is het net als bij de tandarts bellen, dat de kiespijn dan over is.

    Bedankt, weten dat anderen kachelgebruikers zeer tevreden zijn helpt ook al.

    groet, Marleen



    Anonymous
    Gast
    Gast


    problemen met rossi 70 Empty Re: problemen met rossi 70

    Bericht van Gast za dec 04, 2010 1:53 pm

    Hallo Marleen,

    Zat zojuist te surfen over het forum tot ik op jouw topic stuitte.
    Ik heb ook een rossi70. Heb je nog steeds problemen of is het inmiddels opgelost?

    Het alarm pellets-onvoldoende krijg je volgens mij als de rookgastemp. onder de 50 Celsius zakt. (ben nu op mijn werk, zal thuis even moeten kijken welke parameter dat ook al weer is).

    Je kunt de trek vermeerderen of verminderen door de pijltjes toetsen aan de rechterzijde van je paneeltje even ingedrukt te houden. Er verschijnt dan een display waarin je de trek en de pellettoevoer kunt beinvloeden.Met diezelfde 2 pijltjestoetsen aan de rechterkant kun je dan de trek vermeerderen of verminderen. Met de pijltjestoetsen aan de linkerkant kun je de pellettoevoer beinvloeden.


    Anonymous
    Gast
    Gast


    problemen met rossi 70 Empty Re: problemen met rossi 70

    Bericht van Gast vr dec 17, 2010 11:34 pm

    Ook ik heb sinds vandaag opeens problemen met de Rossi70 na enkele maanden probleemloos gebruik. De eerste foutmelding was alarmcode 06 (de strekking was volgens mij dat er geen pallets aangevoerd werden) en na het uitschakelen en opnieuw inschakelen kwam code 05 (geen opstart o.i.d.). Bij de status van de kachel staat SCHROEFD of SCHROEFO, verder durfde ik niet in dat menu te gaan, omdat het voor de installateur is.
    Aangezien er inderdaad geen pellets in het branderbakje komen, denk ik dat het iets met de vijzel te maken heeft. Kan de vijzel leeggeraakt zijn. Het reservoir was voor het bijvullen redelijk leeg, doch niet compleet. Of kan er iets klem zitten bij de schroef/vijzel? Te veel pallets in het reservoir kan toch geen problemen veroorzaken (teveel druk)?
    Ik hoop dat hij het morgen wel weer doet, anders zal ik ook de installateur eens bellen of lezen wat jullie reacties zijn.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    problemen met rossi 70 Empty Re: problemen met rossi 70

    Bericht van erwin vr dec 17, 2010 11:50 pm

    barbara schreef:Ook ik heb sinds vandaag opeens problemen met de Rossi70 na enkele maanden probleemloos gebruik. De eerste foutmelding was alarmcode 06 (de strekking was volgens mij dat er geen pallets aangevoerd werden) en na het uitschakelen en opnieuw inschakelen kwam code 05 (geen opstart o.i.d.). Bij de status van de kachel staat SCHROEFD of SCHROEFO, verder durfde ik niet in dat menu te gaan, omdat het voor de installateur is.
    Aangezien er inderdaad geen pellets in het branderbakje komen, denk ik dat het iets met de vijzel te maken heeft. Kan de vijzel leeggeraakt zijn. Het reservoir was voor het bijvullen redelijk leeg, doch niet compleet. Of kan er iets klem zitten bij de schroef/vijzel? Te veel pallets in het reservoir kan toch geen problemen veroorzaken (teveel druk)?
    Ik hoop dat hij het morgen wel weer doet, anders zal ik ook de installateur eens bellen of lezen wat jullie reacties zijn.

    als de vijzel leegraakt dan komen er na een tijd toch weer pellets in het korfje na het bijvullen

    teveel in de bak kan geen kwaad

    ik zou nog eens opstarten en luisteren of je de schroef effectief hoort draaien,

    als ze niet draait installateur bellen en niet zelf aan sleutelen, dit is garantiegeval als je kachel geen 2j is





    Anonymous
    Gast
    Gast


    problemen met rossi 70 Empty Re: problemen met rossi 70

    Bericht van Gast za dec 18, 2010 12:04 am

    Volgens mij is het geluid hetzelfde, dus hoor ik de vijzel wel draaien, maar komen er geen pellets in het bakje terecht.
    Bij het voor het eerst in gebruik nemen van de kachel moet de vijzel gevuld worden, omdat deze leeg is. Dat heeft nu dus geen zin? Het is namelijk via een optie in het menu te doen, maar ik weet niet of het kwaad kan?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    problemen met rossi 70 Empty Re: problemen met rossi 70

    Bericht van erwin za dec 18, 2010 12:22 am

    probeer dat eerst
    vijzel vullen, wel eerst korfje leegmaken achteraf vooraleer opnieuw op te starten
    Anonymous
    Gast
    Gast


    problemen met rossi 70 Empty Re: problemen met rossi 70

    Bericht van Gast zo dec 19, 2010 3:04 pm

    Dit had helaas helemaal geen effect. Ik hoorde geen enkel geluid, dus vraag me af of de vijzel het überhaupt het nog doet. Dan hoor ik waarschijnlijk een ander geluid, wat je normaalgesproken ook hoort.
    Anyway, de installateur belt maandag met de fabrikant. Ik was de eerste die problemen heeft met dit type, dus positief én negatief. Hopen dat het meevalt. Wel jammer met dit weer... Kachel aan is toch wat behaaglijker...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    problemen met rossi 70 Empty Re: problemen met rossi 70

    Bericht van erwin zo dec 19, 2010 3:09 pm

    barbara schreef:Dit had helaas helemaal geen effect. Ik hoorde geen enkel geluid, dus vraag me af of de vijzel het überhaupt het nog doet. Dan hoor ik waarschijnlijk een ander geluid, wat je normaalgesproken ook hoort.
    Anyway, de installateur belt maandag met de fabrikant. Ik was de eerste die problemen heeft met dit type, dus positief én negatief. Hopen dat het meevalt. Wel jammer met dit weer... Kachel aan is toch wat behaaglijker...

    kan altijd gebeuren he
    als je niets hoort dan draait hij niet, dat dacht ik reeds eerder
    afwachten dus nu maar
    Anonymous
    Gast
    Gast


    problemen met rossi 70 Empty Re: problemen met rossi 70

    Bericht van Gast do dec 23, 2010 8:14 am

    Gisteravond, na 2175 bedrijfsuren, is ook bij ons het vijzeltje vastgelopen. Eerst even het kapje van het vijzeltje (in de pelletbak) eraf geschroefd, maar er zat niks tussen of vast. Zijpanelen losgehaald om te controleren en via de display geprobeerd het vijzeltje te laten draaien. Het motortje maakt een klein slagje en begint dan te "brommen". Het loopt dus daadwerkelijk vast. Het motortje of het reductortje zal helaas wel kapot zijn. Vandaag maar eens de installateur of importeur bellen.

    Na hoeveel draaiuren is het bij jou gebeurd Barbara?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    problemen met rossi 70 Empty Re: problemen met rossi 70

    Bericht van erwin do dec 23, 2010 10:58 am

    rmcsmt schreef:Gisteravond, na 2175 bedrijfsuren, is ook bij ons het vijzeltje vastgelopen. Eerst even het kapje van het vijzeltje (in de pelletbak) eraf geschroefd, maar er zat niks tussen of vast. Zijpanelen losgehaald om te controleren en via de display geprobeerd het vijzeltje te laten draaien. Het motortje maakt een klein slagje en begint dan te "brommen". Het loopt dus daadwerkelijk vast. Het motortje of het reductortje zal helaas wel kapot zijn. Vandaag maar eens de installateur of importeur bellen.

    Na hoeveel draaiuren is het bij jou gebeurd Barbara?

    oppassen met een geblokkeerde motor te laten draaien, je printplaat zou het kunnen begeven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    problemen met rossi 70 Empty Re: problemen met rossi 70

    Bericht van Gast do dec 23, 2010 11:55 am

    Ja, ik snap het. Bedankt voor je tip in ieder geval.
    Zojuist met de importeur gebeld. Hij stuurt vandaag nog een nieuw motortje met reductortje op, dus hopelijk heb ik deze morgen al in huis. Als de TNT Post tenminste niet staakt!
    Zou wel prettig zijn, kunnen we voor de feestdagen weer stoken.
    Ik vind het wel snel trouwens, na nog geen 2200 uur het motortje of reductortje al stuk.
    Het geheel zat trouwens niet echt jofel geinstalleerd. Toen ik de zijpanelen demonteerde zag ik al dat de koppelingsring tussen vijzel en reductortje al wat scheef hing en ook was het motortje al wat naar beneden gezakt van zijn originele plaats. Bij het controleren of de koppeling wel vast zat, kwam bij de minste aanraking het gehele motortje naar beneden gevallen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    problemen met rossi 70 Empty Re: problemen met rossi 70

    Bericht van Gast do dec 23, 2010 12:41 pm

    oppassen met een geblokkeerde motor te laten draaien, je printplaat zou het kunnen begeven

    de printplaat zal hier niet onder lijden, deze stuurt slechts een lichte stuurspanning richting de voeding en de motor, de werkelijke spanning voor de motor komt rechtstreeks van de voeding.

    Wel kan de spoel van je motor verbranden, en dat kan ook gebeuren doordat je motor te zwaar loopt door bv stof. Ik vermoed dat als er enige transmissie is tussen de vijzel en de motor dat deze vol met stof gelopen is.

    Het geheel zat trouwens niet echt jofel geinstalleerd. Toen ik de zijpanelen demonteerde zag ik al dat de koppelingsring tussen vijzel en reductortje al wat scheef hing en ook was het motortje al wat naar beneden gezakt van zijn originele plaats. Bij het controleren of de koppeling wel vast zat, kwam bij de minste aanraking het gehele motortje naar beneden gevallen.

    Misschien kan het zijn als je de reductor (wat ik aanmerkte alszijnde transmissie) open kan maken dat daar het euvel zit. aangezien je toch een nieuwe hebt zou ik dat uit pure nieuwschierigheid zeker doen Wink

    Of het kan zijn dat door de losse koppeling er geen aandrijving was voor de vijzel, dat is eigenlijk nog waarschijnlijker dan de rest
    Anonymous
    Gast
    Gast


    problemen met rossi 70 Empty Re: problemen met rossi 70

    Bericht van Gast do dec 23, 2010 12:53 pm

    Klopt wat je zegt Pallette, het motortje draait op 220 V AC dus het zal inderdaad geen schade aan je printplaat veroorzaken, denk ik. Was te snel in mijn eerste conclusie.

    Stof zit er niet tussen, ziet er allemaal brandschoon uit. Ik draai ook regelmatig m'n pellettank geheel leeg en zuig 'm dan even uit. Zit over het algemeen niet zo heel veel stof onderin.
    In de zakken van german pellets zit sowieso weinig stof, vind ik.

    Ben ook zeker nieuwsgierig hoe de overbrenging er uitziet na de vastloper. Wellicht een lagertje inelkaar gedraaid of er heeft van fabriek-af niet genoeg vet in gezeten, tandjes afgebroken of wat ook. Helaas heeft de importeur mij gevraagd de kapotte motor/reductor retour te sturen. Ik kan het dan niet maken deze eerst geheel uit elkaar te plukken. Hoewel ik dat eigenlijk wel zou willen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    problemen met rossi 70 Empty Re: problemen met rossi 70

    Bericht van Gast za dec 25, 2010 12:41 am

    Hoera, laat in de middag, is de nieuwe ratiomotor alsnog gearriveerd. De importeur had deze na mijn telefoontje gelijk opgestuurd, viel uiteraard nog onder de garantie.
    Heb het motortje ingebouwd en de kachel doet het weer!
    Hopelijk houdt dit motortje het langer vol.

    Chapeau voor de snelle service van de importeur! cheers

    @Pallette: het motortje of reductortje was echt geblokkeerd, toen deze los was van de vijzel heb ik geprobeerd deze te laten draaien. Je kunt het motortje nl. via het display apart aansturen. Deze optie is bedoeld voor als de vijzel is leeggedraaid, je kunt de vijzel op die manier weer vullen met pellets.


    Laatst aangepast door rmcsmt op za dec 25, 2010 12:47 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : aanvulling tekst)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    problemen met rossi 70 Empty Re: problemen met rossi 70

    Bericht van Gast wo dec 29, 2010 3:42 pm

    Fijn dat t opgelost is! lekker stoken, lekker warm kampvuur

    Groetjes!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    problemen met rossi 70 Empty Re: problemen met rossi 70

    Bericht van Gast do dec 30, 2010 9:48 am

    Precies!
    Nog bedankt voor het meedenken en de tips!
    Wink

    Gesponsorde inhoud


    problemen met rossi 70 Empty Re: problemen met rossi 70

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 6:35 pm