Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 27 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 26 gasten

polle90


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+26
Maggy
nick1
john-159
gertdc
Fleur
jeanhup
francky
wavado
ann
ZaurusUser
cuypersmarc
vinnus1
Uthrex
player
ss
boxke
erwin
pedro
Philip
stoffel
steven
biezoe
Geert
plejo
Jef
pellbox
30 plaatsers

    aanzuigen verbrandingslucht


    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast wo maa 18, 2009 9:43 pm

    Ja maar dit dient niet voor buitenaansluiting. Ik heb dit nagevraagd bij de fabrikant en zij zijn afgestapt van externe luchtaanzuig. De filter die erop zit dien je trouwens regelmatig te reinigen (ik heb hetzelfde toestel staan voor de verwarming van mijn bureau).
    Geert
    Geert
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 334
    Leeftijd : 51
    Registration date : 02-12-08

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Geert wo maa 18, 2009 9:49 pm

    ik heb wel een filter staan aan de ventilator die de warme lucht uitblaast, maar niet aan het buisje wat ik voor had, dat staat trouwens achter dat alu-paneel


    _________________
    Thermorossi Ecotherm 7000(11/2008)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast wo maa 18, 2009 9:51 pm

    Wel het is aan dat alu-paneel waar je regelmatig eens haren van huisdieren ed dient af te wrijven.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast vr maa 20, 2009 3:19 pm

    Ann schreef:Dag Arjan,

    Hoe doe je dat met Thermorossi ?

    Groeten,
    Ann

    Hallo Ann,

    Helaas heeft Thermorossi geen aansluiting meer voor de verse lucht.
    Dit hebben ze een paar jaar geleden eraf gehaald, jammer genoeg.
    Waarom weet ik niet, denk dat er geen ruimte voor is in de kachel.
    Nu zal je dus altijd ventilatie moeten hebben door een raam ofzo, dat betekent weer verlies van warmte...

    Groet Arjan.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast vr maa 20, 2009 5:52 pm

    Ik wil graag weten hoe het er uit ziet: een rookafvoer buis én een buis voor luchtaanvoer. steken die allebei boven de kachel uit als je geen ingebouwde kachel hebt of blijft er één onopvallend laag bij de grond? Zijn er dan twee gaten door de gevel gemaakt?
    Verder vraag ik me af hoe je kan zien of je een dubbelwandige buis hebt.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van steven vr maa 20, 2009 6:06 pm

    Pauline,

    De toevoer van lucht zit laag bij de grond. Er worden daarvoor twee gaten in de muur gemaakt.

    Dat van die dubbelwandige buis weet ik niet.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast vr maa 20, 2009 7:15 pm

    Pauline schreef:Ik wil graag weten hoe het er uit ziet: een rookafvoer buis én een buis voor luchtaanvoer. steken die allebei boven de kachel uit als je geen ingebouwde kachel hebt of blijft er één onopvallend laag bij de grond? Zijn er dan twee gaten door de gevel gemaakt?
    Verder vraag ik me af hoe je kan zien of je een dubbelwandige buis hebt.

    Hallo Pauline,

    Je krijgt bij een losstaande pelletkachel 2 gaten, meestal zitten deze gaten laag aan de achterkant van de kachel.
    Bij een aansluiting recht naar achteren krijg je dus eigenlijk dit:

    O o Het grote gat is voor de rookgas-afvoer en de kleine (meestal 50 mm) voor de lucht-inlaat (kan bij de meeste kachels met pvc pijp).

    Buiten kun je dan aan allebei een bocht 90 graden naar beneden doen, dit is tegen de regen en wind.

    Een dubbelwandige pijp kun je herkennen aan de isolatie die tussen de binnen en buitenkant zit.

    Groet Arjan.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty zuurstof van buiten of binnen

    Bericht van Gast vr nov 13, 2009 12:01 pm

    Even een oude vraag terug lanceren nu er alsmaar meer mensen met technische kennis op het forum ronddwalen.
    heeft er iemand enig idee hoeveel graden(ongeveer) je zou verliezen door de lucht van binnen te trekken ipv buiten .Of denken jullie dat dit geen verschil uitmaakt op de kamertemperatuur.
    Wat zijn de pro's en contra's voor lucht van binnen of buiten.
    Ik trek lucht van binnen omdat volgens mijn installateur dat beter is omdat je anders koude lucht in je kachel brengt.Volgens mij zegt hij dit vooral omdat het niet altijd even simpel is ( door de opstelling van de kachel)om de lucht van buiten te halen.Volgens mijn bescheiding mening trek je toch heel wat kubiek in de kachel dus als dat van binnen komt is dat toch een verlies aan temperatuur in de te verwarmen ruimte.Denk ook dat de lucht van buiten zuurstof rijker is.
    Of zie ik het allemaal verkeerd? Shoot ,............
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast vr nov 13, 2009 12:09 pm

    drieske
    hier ben ik dan weer met mijn zolder.
    ik zuig mijn verbrandingslucht via een buis die in de schoorsteen zit via mijn zolder

    gr fleur
    avatar
    biezoe
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 174
    Leeftijd : 67
    Registration date : 28-02-09

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van biezoe vr nov 13, 2009 1:14 pm

    Hallo,

    Ik heb al gehoord wanneer je lucht van buiten trekt je een beter
    verbranding hebt en het verbruik zo een 10 à 15 % zou dalen,
    misschien omwille de zuivere zuurstof !!

    GRTZ., Biezoe.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van steven vr nov 13, 2009 1:26 pm

    Als je zuurstof van binnen trekt, dan wordt die aangevuld met koudere lucht die via kieren en spleten van buiten in uw huis wordt gezogen. Als het niet zo is, dan zal het minder afkoelen en dat is dan weer positief voor het verbruik als je met de thermostaat werkt.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast vr nov 13, 2009 4:31 pm

    Mijn verbrandingslucht komt van binnen, maar ik voel het wel aan de ramen dat er een koude tocht voorbij komt, ik ga zeker nog een opening maken in de buitenmuur. Om dan rechtstreeks lucht aan te zuigen van in de spouw.

    groeten, Bram
    stoffel
    stoffel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 97
    Leeftijd : 58
    Registration date : 04-01-09

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van stoffel vr nov 13, 2009 4:39 pm

    ik ben het volledig eens met steven!
    als je binnenlucht in je extractiemotor zuigt, creëer je een negatieve druk in je woonkamer, waardoor er door alle spleten, en ook door je dampkap verse lucht naar binnen wordt gezogen. Verse lucht van buiten is idd 'kouder', waardoor je binnenklimaat dus meer moet opwarmen terug...
    Ik denk er ook serieus over na, om lucht aan te zuigen vanuit mijn naastliggende garage...

    Graag paar bevindingen van mensen die de aangezogen lucht van 'buitenaf' halen

    thx
    christophe
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast vr nov 13, 2009 5:20 pm

    stoffel schreef:ik ben het volledig eens met steven!
    als je binnenlucht in je extractiemotor zuigt, creëer je een negatieve druk in je woonkamer, waardoor er door alle spleten, en ook door je dampkap verse lucht naar binnen wordt gezogen. Verse lucht van buiten is idd 'kouder', waardoor je binnenklimaat dus meer moet opwarmen terug...
    Ik denk er ook serieus over na, om lucht aan te zuigen vanuit mijn naastliggende garage...

    Graag paar bevindingen van mensen die de aangezogen lucht van 'buitenaf' halen

    thx
    christophe


    Ik denk er ook aan om de lucht ergens van buiten of van in een andere ruimte aan te zuigen , volgens mij scheelt dit toch een graad of 2 in de te verwarmen ruimte , en die paar graden dat buitenlucht louder heeft dan binnenlucht zal volgens mij niet het verschil maken in de verbandingsruimte.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast vr nov 13, 2009 6:48 pm

    Mag je dan vb zeg maar verschillende meters buis trekken om die lucht aan te trekken van buiten ? Mijn kachels staan toch om 5m van de buitenmuren. Heeft de kachel dan niet te veel moeite om die lucht aan te trekken ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast vr nov 13, 2009 7:13 pm

    Windaddict,

    De fabrikant zegt: de aansluiting NIET langer dan 2 meter.
    Dat is dan met een aansluiting van 50 mm.
    Moet je langer, vergroot dan de diameter van de pijp (80/100mm).

    Heel belangrijk dat je dit doet, anders kan het gevaarlijk worden.

    Oh ja, misschien is het een optie om de lucht uit de kruipruimte te halen, als je die hebt.

    Groet Arjan.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast vr nov 13, 2009 7:16 pm

    Ok, thanks ! Kelder is inderdaad een optie !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast vr nov 13, 2009 7:22 pm

    Alweer een probleempje minder haha.
    Succes!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast vr nov 13, 2009 7:43 pm

    hmmm, ik heb geen kelder , alleen een vals (zwevend ) plafond.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast vr nov 13, 2009 9:39 pm

    ik heb het hier voorgehad in het begin lucht uit woonkamer getrokken is ong 45 m² maar ik heb dit toch veranderd omdat ik onderdruk kreeg,pas op een kachel heeft veel zuurstof nodig en als je dan s avonds met een paar mensen lekker warm voor de kachel zit met alle deuren gesloten dan denk ik toch dat het beter is dat je de lucht uit een andere kamer trekt bv kruipruimte of gewoon van buiten
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast vr nov 13, 2009 9:46 pm

    Beste mensen

    Het is enkel noodzakelijk om lucht te nemen van buiten in zeer kleine ruimtes, ook voor passieve woningen is men verplicht om lucht van buiten te nemen. Neem anders gewoon lucht van binnenaf. (dikwijls ook de enige mogelijkheid) Moest je toch het gevoel krijgen dat er zuurstofgebrek in de ruimte komt, dan is de regel dat je bij vb een luchtaanvoer van een pelletkachel met dia 50, best een verluchtingsgat van dia 100 in de tegenovergestelde hoek plaatst dan waar de kachel staat. (indien mogelijk natuurlijk) Als je trouwens vochtige buitenlucht aanzuigt met een traditionele pelletkachel die niet voorzien is van een "Active system" of "air control" system krijg je dikwijls een gedrukt vlammenspel. Greetzzz
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast vr nov 13, 2009 10:13 pm

    euh, mijn vraag was ook of dit een verschil maakt in temperatuur in de kamer, tenslotte trek je toch warme lucht weg uit de kamer ?
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van steven vr nov 13, 2009 10:23 pm

    Dit geeft zeker een verschil, maar heeft ook een belangrijk veiligheidsaspect.

    je kan geen CO2 vergiftiging krijgen als je lucht van buiten trekt. Er zal altijd genoeg zuurstof zijn om te ademen.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast vr nov 13, 2009 11:36 pm

    steven
    naar ik begrijp is de thermorossi een onveilige kachel dan aangezien je er geen aanzuigbuis van buiten kan op aansluiten

    gr fleur
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van steven za nov 14, 2009 12:07 am

    Fleur,

    Het is niet onveilig, maar het is veiliger.

    De meeste van ons hebben geen aanvoer van externe lucht. Zolang dat het huis niet super geïsoleerd is, maakt het niet zoveel uit.


    Mg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    stoffel
    stoffel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 97
    Leeftijd : 58
    Registration date : 04-01-09

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van stoffel za nov 14, 2009 2:35 am

    ik denk dat de lucht van binnenuit wegzuigen niet zo'n veiligheidsprobleem kan zijn, zelfs bij een supergeïsoleerd huis, zal de lucht die weggezogen wordt, hoe dan ook ergens elders gerecupereerd worden, anders zou je het effecht krijgen van een ballon die leeggezogen wordt: die ballon verkleind, en aangezien een huis/woonkamer een vaste materie is, zal deze terug opgevuld worden met lucht die ergens wel binnengezogen wordt, van buiten....
    Zo merk ik goed dat indien mijn kachel (zonder buitenaansluiting van aangezogen lucht) ferm brandt, dat ik mijn dampkap in de keuken op de hoogste stand moet zetten om bij kokende aardappelen afzuiging van de damp te krijgen.... dat wil toch al iets zeggen... dus dit zal zeker het geval zijn, indien de dampkap niet aanstaat, dan wordt er hoe dan ook lucht binnengezogen die kouder is... dus denk ik dat het niet mis kan zijn om bij mogelijkheid de lucht van buiten de woonkamer aan te zuigen...

    Gesponsorde inhoud


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 2 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 9:19 pm