Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 25 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 25 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+26
Maggy
nick1
john-159
gertdc
Fleur
jeanhup
francky
wavado
ann
ZaurusUser
cuypersmarc
vinnus1
Uthrex
player
ss
boxke
erwin
pedro
Philip
stoffel
steven
biezoe
Geert
plejo
Jef
pellbox
30 plaatsers

    aanzuigen verbrandingslucht


    vyncke002
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 73
    Registration date : 16-10-11

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 13 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van vyncke002 vr nov 02, 2012 1:40 pm

    Je kan op dit forum over dit onderwerp al heel wat lezen.
    Mijn installateur ga me dezelfde raad maar ik vermoed dat dat meer te maken had met een besparing van werk voor hem.

    Ik heb een jaar na de installatie zelf voor een buitenluchtaanvoer gezorgd.
    Ik kan dus vergelijken.
    Ik ben over heel de lijn positief.

    Voornaamste argument is het uitblijven van een tochtgevoel. Je wil een deur open zetten om de warmte in het huis te verspreiden maar door de binnenluchtaanvoer trek je de koude lucht naar de kachel toe. Sinds ik buitenluchtaanvoer is tochtgevoel weg en verspreidt warme lucht zich beter.

    Ik heb niet de indruk dat de kachel meer verbruikt. De geluidsvermindering is miniem.

    Ik heb een apart gat van 5cm geboord in de buitenmuur.
    Ik wel foto's sturen als je wil.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 13 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Fleur vr nov 02, 2012 2:22 pm

    xplorr schreef ;. Heeft er al iemand daar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan

    in fabrieken doen ze daar normaal onderzoeken naar ...met als gevolg dat de ene kachel uitgerust is om binnenlucht aan te zuigen en de andere kachel weer niet....
    hier is al menig woord over dit onderwerp besproken....maar DE uitleg van het fabriek ontbreekt nog...


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    vyncke002
    vyncke002
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 73
    Registration date : 16-10-11

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 13 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van vyncke002 vr nov 02, 2012 6:18 pm

    dit vond ik ook nog:

    Externe luchttoevoer
    Dit wordt toegepast in moderne huizen waarin een centraal ventilatiesysteem aanwezig is, of in een leefkeuken voorzien van een afzuigkap. Door het gebruik van de afzuigkap of het centraal ventilatiesysteem ontstaat er onderdruk en draait de richting van de giftige afvalgassenstroom en komen er bij het openen van de brandkamerdeur giftige gassen in de woonkamer. Met externe luchttoevoer wordt de benodigde lucht van buiten aangevoerd en wordt het delicate samenspel van beluchting en ventilatie niet verstoord.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 13 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast vr nov 02, 2012 6:34 pm

    Hier sinds vorig jaar verplicht (Duitsland, Nedersaksen), indien in een woning een op een daartoe bestemde en gekeurde rookgasafvoer aangesloten stooktoestel in werking is waarbij op enige wijze afzuiging geplaatst is dient er een bedrade of draadloze schakeling aangebracht te zijn welke deze afzuiging uitschakelt indien niet minstens 1 luchttoevoer is geopend.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 13 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van erwin vr nov 02, 2012 6:50 pm

    dick, dus een dampkap aanzetten met gesloten raam kan dan niet meer .


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 13 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast vr nov 02, 2012 6:58 pm

    Precies, die wordt uitgeschakeld door een sensor als een raam, in mijn geval in de kelder, niet geopend is. Hierdoor wordt onderdruk in de leefruimte voorkomen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 13 Empty Aanzuigen buitenlucht

    Bericht van Gast ma jun 03, 2013 8:12 pm

    Bij onze Flam cassette werd destijds aangeraden om een aanvoerbuis voor verse buitenlucht toe te passen. Zodoende brandt men niet de zuurstof op uit de kamer waar de kachel staat...
    Nu stel ik me de vraag of dit ook noodzakelijk is bij pelletkachels? Verzamelde informatie bracht me zaken aan als: te maken met het volume van de ruimte waar de kachel opgesteld is, bij vriesweer kan dit nefast werken, volkomen overbodig bij pellet,... alleen noodzaak bij kleine kamers waar geen verluchting is (passief).
    Graag jullie deskundig advies.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 13 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast di jun 18, 2013 9:12 am

    Wij trekken ook onze lucht van buiten.
    hermanV
    hermanV
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 128
    Leeftijd : 67
    Registration date : 07-01-12

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 13 Empty Ervaring met externe aanzuiglucht.

    Bericht van hermanV zo jan 26, 2014 10:53 pm

    Ik zie aan mijn pelletkachel dat de aangezogen lucht om de kachel te doen werken, eigenlijk 'warme' lucht van mijn living is. Als de aangezogen lucht nu eens van mijn kruipkelder zou komen, blijft het dan in de living niet warmer?

    gr,
    hermanV


    hermanV
    hermanV
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 128
    Leeftijd : 67
    Registration date : 07-01-12

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 13 Empty Ervaring met externe aanzuiglucht.

    Bericht van hermanV za feb 01, 2014 10:43 am

    Sinds begin deze week heb ik de aanzuiglucht van mijn Thermorossi 7000 verplaatst van intern naar extern. Dwz dat de aanzuiglucht nu komt van de onderliggende (geisoleerde) kruipkelder ipv uit de (warme) living zelf.
    Ik ondervind alleen maar voordelen: 1: veel minder geluid, 2: veel rustigere vlam, 3: veel minder gensters en dus veel properdere ruit, 4: eerder een hogere t° in de living (tss 0.5 en 1°C), 5: veel minder trek van onder de deuren (geen koude voeten).
    Op termijn mss 2 nadelen: minder luchtvochtigheid en mindere luchtverversing (alhoewel, voor ik de pelletkachel had waren deze 'nadelen' ook al aanwezig).
    Mss dat andere pelletliefhebbers hier ook wat aan hebben...

    gr,
    hermanV
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4758
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 13 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van pedro za feb 01, 2014 12:09 pm

    In onze nieuwbouwwoning zal ik ook een buis voorzien om de aanzuiglucht extern (van buiten in mijn geval) aan te zuigen...


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 13 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Fleur za feb 01, 2014 12:16 pm

    @hermanv
    herman ,weet jij al waarom thermorossi deze aansluiting niet voorziet op zijn kachels of in de handleiding ??

    wat hebben we dan geleerd ;dat koude lucht een rustige vlam geeft en minder ginsters ??? study
    wvema
    wvema
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 33
    Registration date : 10-12-13

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 13 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van wvema za feb 01, 2014 12:22 pm

    Onze MCZ inbouw moet nog geplaatst worden. Ik twijfel nog altijd wat ik zal (laten) doen. Extern of binnenlucht. Onze woning is van 1973 en ook niet echt luchtdicht.  Redelijk goed geïsoleerd en een natuurlijke luchtverversing via de kieren, open glastegels in WC, schuifraam waar de wind langs de kieren goed voelbaar is, ...
    Mijn huidige inbouw houtcassette werkt perfect met binnen-verbrandingslucht.  De installateur Broucke geeft advies om binnenlucht te nemen. Ga ik dit advies best volgen?  Question 


    _________________
    MCZ Boxtherm 60 (maart 2014)
    Olimp pellets
    Elite-pellets via de groepsaankoop.
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4758
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 13 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van pedro za feb 01, 2014 12:30 pm

    Als je bijv luchtdicht bouwt ,dan is het toch aan te raden om je lucht extern aan te zuigen?!


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    hermanV
    hermanV
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 128
    Leeftijd : 67
    Registration date : 07-01-12

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 13 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van hermanV za feb 01, 2014 12:31 pm

    Inderdaad, thermorossi heeft zulke aansluiting niet voorzien. Maar wat niet is, kan je maken hé Smile
    Thermorossi zal zulke externe aansluitingen in de toekomst toch moeten maken, want in een goed geisoleerde en afgesloten LEW ben je verplicht om externe aanzuiglucht te nemen.

    Ik zeg ook niet dat koude lucht een rustige vlam geeft, maar ik zie hier nu toch wel het verschil.
    De aanzuigbuis heeft een diameter van 8 cm en is ongeveer 50cm lang, mss dat daardoor de vlam rustiger is...?

    PS: de aanzuiglucht komt nu uit de droge kruipkelder en deze is niet zo koud.

    gr,
    hermanV
    hermanV
    hermanV
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 128
    Leeftijd : 67
    Registration date : 07-01-12

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 13 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van hermanV za feb 01, 2014 12:40 pm

    @wvema,
    Met wat ik nu weet zou ik voor externe lucht kiezen: zie voordelen in mijn eerste bericht.
    wvema
    wvema
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 33
    Registration date : 10-12-13

    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 13 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van wvema za feb 01, 2014 1:34 pm

    @hermanV,
    Ik begrijp al jouw argumenten maar zijn die ook van toepassing op mijn woning: niet luchtdicht (veel kieren). Het argument van lawaai door de luchtinlaat zal mij misschien wel overtuigen maar wat als de kachel niet brandt? Nog een tochtgat erbij? Vochtigheid in het elektronisch systeem en eventueel roest op de metalen onderdelen (bijzonder tijdens de zomer)? Voor de kostprijs moet ik het niet laten: gat door de buitenmuur achter de inbouw. Buis en afdekrooster, maar ook regelmatig nazicht: vuil op het rooster?  Ook de pellet-inbouw is eigenlijk gemaakt om binnenlucht te nemen.  Bij buitenlucht moet men een buis verwijderen of afkoppelen.  Een duidelijk, eenvormig advies is er waarschijnlijk niet.  pale 

    Gesponsorde inhoud


    externe lucht - aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 13 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 8:51 pm