Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 27 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 26 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+6
pascal.smeets
erwin
marnic
atlasgust
Philip
martin1949
10 plaatsers

    Problemen MCZ Musa Hydro


    Gast
    Gast


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gast vr nov 26, 2010 10:05 pm

    kristel schreef:Dat geluid lijkt me ergens wel normaal, als de kachel hier brand in een programma dus niet in ecostand lijkt het ook wel of daar wind door waait. Wat niet normaal is denk ik, is dat er vuurvonkjes uit de rookgasafvoer komen. Je bedoelt dan toch je schouw buiten?

    Groetjes
    Kristel

    ja, uit de schouw buiten.

    Is dat geluid constant? bij mij is het onregelmatig dus de ene keer harder en dan is het weer rustig

    Gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gast vr nov 26, 2010 10:08 pm

    erwin123 schreef:volgens mij staat de pellettoevoer of de trek veel te hoog

    probeer de pellets te verminderen in eerste instantie

    @erwin123

    deze staat nu op -3 maar nu gaat tie erg laag branden en bijna uit.

    gr.
    remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gast vr nov 26, 2010 10:09 pm

    Neen dat geluid is niet constant, wanneer het minder is dan staat de kachel meestal in ecostand, dan heeft ze de gevraagde temperatuur, wanneer de temperatuur weer beetje zakt gaat ze weer harder branden. En zo gaat dat op en af, zeker nu het koud is buiten. Maar vonken uit de schouw zijn volgens mij helemaal niet normaal.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gast vr nov 26, 2010 10:30 pm

    kristel schreef:Neen dat geluid is niet constant, wanneer het minder is dan staat de kachel meestal in ecostand, dan heeft ze de gevraagde temperatuur, wanneer de temperatuur weer beetje zakt gaat ze weer harder branden. En zo gaat dat op en af, zeker nu het koud is buiten. Maar vonken uit de schouw zijn volgens mij helemaal niet normaal.

    Groetjes
    Kristel

    @Kristel
    Ik ga morgen de installateur bellen over de vonken uit de schouw... Ik heb ook wel veel vonken in kachel heb jij dat ook ?

    Gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gast vr nov 26, 2010 10:34 pm

    Ja in de kachel heb ik dat ook, ik maakte mij daar ook eerst zorgen over maar dat is blijkbaar normaal. Het is gewoon een beetje zoeken met zo'n kachel. Maar hier kan je heel veel info vinden. Mijn installateur is wel bijna 2u bij mijn kachel gebleven om te kijken hoe ze brandde, om alle instellingen na te kijken, naar de schouw, kijken hoe de kachel brandt op de verschillende programma's. Maar inderdaad als ik jou was zou ik daar morgen eens voor bellen. Een pelletkachel is niet te vergelijken met een houtkachel. Maar zoveeeeeel makkelijker.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gast vr nov 26, 2010 10:41 pm

    kristel schreef:Ja in de kachel heb ik dat ook, ik maakte mij daar ook eerst zorgen over maar dat is blijkbaar normaal. Het is gewoon een beetje zoeken met zo'n kachel. Maar hier kan je heel veel info vinden. Mijn installateur is wel bijna 2u bij mijn kachel gebleven om te kijken hoe ze brandde, om alle instellingen na te kijken, naar de schouw, kijken hoe de kachel brandt op de verschillende programma's. Maar inderdaad als ik jou was zou ik daar morgen eens voor bellen. Een pelletkachel is niet te vergelijken met een houtkachel. Maar zoveeeeeel makkelijker.

    Groetjes
    Kristel

    Dank je Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gast vr nov 26, 2010 10:44 pm

    erwin123 schreef:volgens mij staat de pellettoevoer of de trek veel te hoog

    probeer de pellets te verminderen in eerste instantie

    @erwin123

    Wat bedoel je met de trek veel te hoog, kan je dat instellen?

    Gr.
    Remco
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van erwin vr nov 26, 2010 10:48 pm

    trek is snelheid rookgasventilator,
    is instelbaar maar hoe het bij je kachel moet weet ik niet.

    ik zou morgen de installateur kontakteren en je bevindingen meededelen
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gast za nov 27, 2010 10:31 am

    @erwin123

    ik heb de installateur gebeld... deze komt straks langs. Ik heb nu ook andere pellets van 'De Lange' er in en deze branden een stuk beter hoor. ;-)

    Alleen nu lijkt het wel of de verbrandingspot 'overloopt' er vallen nu soms pellets naast de verbrandingspot, ik heb de pellet toevoer al aangepast op -3 iemand een idee?

    gr.
    Remco

    Ps bedankt voor alle tips mensen.

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van erwin za nov 27, 2010 3:35 pm

    de installateur kan de pellettoevoer en de trek nog eens apart instellen in de parameters, de regeling -3 is alleen een fijnregeling
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 5:59 pm

    black schreef:o
    frue66 schreef:@jl

    de kachel is ruim 23kw en de radiatoren in de ruimte van de kachel staan uit omdat de kachel ook nog ruim 4kw afgeeft... de vloerverwarming die de kachel nog moet verwarmen is ongeveer 11kw. ik heb dus nog ruim 6kw over.

    gr.
    remco
    kampvuur

    Je kunt beter de radiatoren in de zelfde ruimte weer open zetten.
    Een 23kw is meer dan genoeg voor een woning.
    Maar als de kachel het alleen moet doen zonder de radiatoren moet hij te had werken.
    En maakt daarom waarschijnlijk ook veel geluid.
    Ik zelf heb thuis een musa hydro 15kw en verwarmd mijn hele huis 350m3 zonder probleem.

    Gr Black

    @Black

    Had ik alweer gedaan maar geen resultaat...

    Gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gast di nov 30, 2010 12:06 am

    Hallo,

    Ik heb vorige week mijn MCZ Musa Hydro 22,3kw gekocht, ik heb al meerdere vragen gepost en ook antwoorden gekregen op diversen nvragen, waarvoor mijn dank.

    Toch wil ik nog een keer mijn situatie schetsen:

    Ik woon in een vrijstaand huis van 2009 wat zeer goed is geïsoleerd is, deze kachel wordt aangesloten op het bestaande cv systeem. ik wil de volgende ruimtes verwarmen:

    Woonkamer oppervlakte 50m2 en 120m3 voorzien van 3 radiatoren met een waarde van 6kw in de woonkamer staat ook de MCZ die
    4,3kw warmte afgeeft aan de ruimte omdat de woonkamer snel op temp is heb ik 2 radiatoren uit gezet.

    Verder is er nog een woonkeuken, bijkeuken en studeerkamer en hal met de oppervlakte van 90m2 en 235m3 voorzien van vloerverwarming in 9 groepen met een waarde van 10,5kw, deze vloerverwarming staat ingesteld op 40graden.

    Tevens wil ik op de 1e verdieping nog 3 kamers verwarmen met 3 radiatoren, deze 3 kamers zitten in een apart circuit met een eigen klep.

    De installateur heeft een retourtemperatuur begrenzer geplaatst. Volgens een aantal onder jullie is dat een goede keuze, maar toen die bypassklep er tussen zat werden de radiatoren niet warm, alleen de vloerverwarming werd warm maar niet warmer dan 30 graden en de kachel ging vaak moduleren.

    Vandaag heeft de installateur de retourtemperatuur begrenzer er tussenuit gehaald, en nu worden de radiatoren wel warm... maar de kachel staat zo hard te branden en maakt zoveel geluid dat het zelfs hinderlijk is, zelfs als ik de begaande grond dicht zet door de klep dit te zetten en de kachel alleen 3 radiatoren boven moet verwarmen. Buiten hoor je zelfs op 50 meter afstand de rookgasafvoer een brommend geluid maken en er komt constant rook en vonken uit de rookgasafvoer.

    Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

    Gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gast di nov 30, 2010 12:39 am

    ik denk als jou kachel geplaatst is door een erkend verdeler hij toch verplicht is al jou problemen op te lossen ,bij deze koude moet hij toch alles optimaal kunnen doen werken ,zelf aan prutsen ,onwetend wat je aanricht kan je garantie in gevaar brengen ,


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gast di nov 30, 2010 12:41 am

    fleur schreef:ik denk als jou kachel geplaatst is door een erkend verdeler hij toch verplicht is al jou problemen op te lossen ,bij deze koude moet hij toch alles optimaal kunnen doen werken ,zelf aan prutsen ,onwetend wat je aanricht kan je garantie in gevaar brengen ,


    gr fleur

    @fleur

    de verdeler doet z'n best, maar misschien is m'n installatie te groot voor de kachel?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gast di nov 30, 2010 12:47 am

    Nog een paar parameters van de kachel:

    water temp 70 graden
    thermostaat van de kachel 25 graden
    pellets zijn van De Lange
    Pellet toevoer staat op -1
    Ventilator draait op 1700 rpm
    Gemeten lucht 203 lpm
    Temp rookgasafvoer 107graden
    tijd van de wormwielmotor 4,6sec

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gast di nov 30, 2010 3:03 am

    Ik ben het wel met Fleur eens, dat je van de installateur mag verwachten dat hij jou een goed werkende installatie oplevert. Ik heb ook wel een idee wie jouw leverancier is en ik denk ook wel dat hij echt zijn best zal doen om je te helpen.

    Wat ik een beetje vreemd vind, is dat je blijkbaar eerst zonder mengklep, bypassklep of retourtemp.begrenzer (of hoe je het ook wilt noemen) gedraaid hebt, dat de installateur (laten we hem W. noemen Wink ) aanraadt zo'n klep te installeren en dat diezelfde installateur hem er nu ook weer uithaalt. Waarom is dat? Weet je zeker dat de klep niet per ongeluk verkeerd om zat?

    Ik zie ook dat je pellets van de Lange stookt.
    Probeer eerst eens andere pellets. Je leverancier zal ongetwijfeld zeggen dat dit goede pellets zijn, maar ik heb er al meerdere gehoord die toch wat mindere ervaring hebben met deze pellets. De warmteinhoud van deze pellets schijnt relatief laag te zijn. Dat betekent dus volle bak stoken om er wat warmte uit te krijgen.
    Je kachel heeft nagenoeg het vermogen van een gemiddelde cv-ketel, dus dat zou moeten kunnen volstaan (mits je er goede pellets in verbrandt). Heb je ook nog een cv installatie in huis? Zo ja, wat is dan het vermogen van je cv ketel? Daaraan zou je makkelijk moeten kunnen zien of je pelletkachel het aan zou moeten kunnen.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gast di nov 30, 2010 9:38 am

    rmcsmt schreef:Ik ben het wel met Fleur eens, dat je van de installateur mag verwachten dat hij jou een goed werkende installatie oplevert. Ik heb ook wel een idee wie jouw leverancier is en ik denk ook wel dat hij echt zijn best zal doen om je te helpen.

    Wat ik een beetje vreemd vind, is dat je blijkbaar eerst zonder mengklep, bypassklep of retourtemp.begrenzer (of hoe je het ook wilt noemen) gedraaid hebt, dat de installateur (laten we hem W. noemen Wink ) aanraadt zo'n klep te installeren en dat diezelfde installateur hem er nu ook weer uithaalt. Waarom is dat? Weet je zeker dat de klep niet per ongeluk verkeerd om zat?

    Ik zie ook dat je pellets van de Lange stookt.
    Probeer eerst eens andere pellets. Je leverancier zal ongetwijfeld zeggen dat dit goede pellets zijn, maar ik heb er al meerdere gehoord die toch wat mindere ervaring hebben met deze pellets. De warmteinhoud van deze pellets schijnt relatief laag te zijn. Dat betekent dus volle bak stoken om er wat warmte uit te krijgen.
    Je kachel heeft nagenoeg het vermogen van een gemiddelde cv-ketel, dus dat zou moeten kunnen volstaan (mits je er goede pellets in verbrandt). Heb je ook nog een cv installatie in huis? Zo ja, wat is dan het vermogen van je cv ketel? Daaraan zou je makkelijk moeten kunnen zien of je pelletkachel het aan zou moeten kunnen.


    @rmcsmt

    Volgens de installateur zat de klep niet verkeerd, dat heeft hij mij ook laten zien, als de klep verkeerd om zou zitten zou deze in het geheel niet werken.

    Ik heb ook masterfire pellets geprobeerd (dat is in NL de verdeler van German Pellets) maar dat geeft geen verschil. Ik heb geen CV ketel in huis, wij hebben hier stadsverwarming dat wil zeggen dat het water met 60 graden het huis binnen komt, er is wel een soort van kleine ketel voor het bijverwarmen.

    Ik heb gisteren nog een andere loodgieter laten komen, die zegt dat de kachel makkelijk de hele begaande grond (140m2 en 355m3) moet trekken. Voor mij hele huis 1100m3 zou ik ongeveer 30-35kw nodig hebben bij -10 en windkracht 5. Volgens de loodgieter dan de kachel met deze temp vandaag -1 windkracht 2 makkelijk het hele huis kunnen doen.

    Bedankt voor het meedenken.

    avatar
    pascal.smeets
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 75
    Registration date : 28-02-09

    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van pascal.smeets di nov 30, 2010 10:34 am

    temp rookgasafvoer van 107 graden lijkt me een beetje weinig. Wellicht parameters van pellettoevoer samen met snelheid rookgasafvoer aanpassen.Zoals je weet heb ik mcz nova. Buiten een te grote vraag aan capaciteit vanuit mijn woning heb ik voor d erest niet zoveel problemen meer. Kachel brand wel ook hee dag op volle vuur, doch heb vanaf 05.30 uur in d eochtend tot 23.30 uur in d eavond ongeveer 40 kg korrels nodig. Ik heb het wel in d ehele woning de hele dag 21 graden ongeveer.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gast di nov 30, 2010 1:15 pm

    pascal.smeets schreef:temp rookgasafvoer van 107 graden lijkt me een beetje weinig. Wellicht parameters van pellettoevoer samen met snelheid rookgasafvoer aanpassen.Zoals je weet heb ik mcz nova. Buiten een te grote vraag aan capaciteit vanuit mijn woning heb ik voor d erest niet zoveel problemen meer. Kachel brand wel ook hee dag op volle vuur, doch heb vanaf 05.30 uur in d eochtend tot 23.30 uur in d eavond ongeveer 40 kg korrels nodig. Ik heb het wel in d ehele woning de hele dag 21 graden ongeveer.

    drie zakken per dag bijna voor 21 graden affraid

    ik heb 1 zak nodig nu op 24 uur ,kachel brand constant ,graden in huis 25

    als je een te grote vraag hebt aan warmte en je kachel continu op vol vermogen brand is deze naar mijn gedacht ook veel te licht in kw
    mvgjl

    plusche
    plusche
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 29
    Leeftijd : 78
    Registration date : 16-01-10

    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van plusche di nov 30, 2010 3:17 pm

    ik denk wel dat je 40 kg korrels nodig heb volgens de uren dat je opgeeft,aangezien een MCZ musa 22.3kw een verbruik heeft van min 0.9 kg per uur tot 4.9kg per uur
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van erwin di nov 30, 2010 3:25 pm

    als ik al de berichten lees over het verbruik en problemen met hydrokachels is dat dan wel de goede oplossing...
    ben je dan niet beter af met een pelletkachel met kanalisatie...

    3 zakken per dag aan 3.5 euro kost toch +-10 euro per dag verbruik.

    als je dan vergelijkt met een CV op mazout die verbruikt bij koude ongeveer 10 liter mazout per dag of +- 7 euro



    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gast di nov 30, 2010 3:51 pm

    erwin123 schreef:als ik al de berichten lees over het verbruik en problemen met hydrokachels is dat dan wel de goede oplossing...
    ben je dan niet beter af met een pelletkachel met kanalisatie...

    3 zakken per dag aan 3.5 euro kost toch +-10 euro per dag verbruik.

    als je dan vergelijkt met een CV op mazout die verbruikt bij koude ongeveer 10 liter mazout per dag of +- 7 euro



    ik denk het niet erwin, want als je hoort dat spartherm 800m3 verwarmt met dergelijke kachel denk ik niet dat je met kanalisatie diezelfde temepaturen en afstanden kan verwezenlijken ,ieder kachel heeft zen doel denk ik toch.

    o ja en nog verwarming van sanitair water ,dat was er ook nog bij


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gast di nov 30, 2010 4:03 pm

    erwin123 schreef:als ik al de berichten lees over het verbruik en problemen met hydrokachels is dat dan wel de goede oplossing...
    ben je dan niet beter af met een pelletkachel met kanalisatie...

    3 zakken per dag aan 3.5 euro kost toch +-10 euro per dag verbruik.

    als je dan vergelijkt met een CV op mazout die verbruikt bij koude ongeveer 10 liter mazout per dag of +- 7 euro


    begin ik ook te denken
    dure verwarming zo
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van erwin di nov 30, 2010 4:22 pm

    fleur schreef:
    erwin123 schreef:als ik al de berichten lees over het verbruik en problemen met hydrokachels is dat dan wel de goede oplossing...
    ben je dan niet beter af met een pelletkachel met kanalisatie...

    3 zakken per dag aan 3.5 euro kost toch +-10 euro per dag verbruik.

    als je dan vergelijkt met een CV op mazout die verbruikt bij koude ongeveer 10 liter mazout per dag of +- 7 euro



    ik denk het niet erwin, want als je hoort dat spartherm 800m3 verwarmt met dergelijke kachel denk ik niet dat je met kanalisatie diezelfde temepaturen en afstanden kan verwezenlijken ,ieder kachel heeft zen doel denk ik toch.

    o ja en nog verwarming van sanitair water ,dat was er ook nog bij


    gr fleur


    ja maar wat ik allemaal lees op forum over hydrokachels de laatste tijd...

    een radiator meer of minder open en de installatie is blijkbaar ontregeld..

    dat heb je toch niet met een gewone CV
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van ss di nov 30, 2010 4:25 pm

    Ik heb ook de indruk dat hier heelwat problemen zijn, of ligt het aan de beperkte ervaring van de installateurs?
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gast di nov 30, 2010 5:44 pm

    ss schreef:Ik heb ook de indruk dat hier heelwat problemen zijn, of ligt het aan de beperkte ervaring van de installateurs?
    Groeten,
    ss

    @ss

    ik denk het laatste... de beperkte ervaring van de installateur, zeker in NL. Niets ten nadele van de beste man maar ik denk dat er zoveel instellingen zijn en elke CV installatie is weer anders. Morgen komt er een MCZ monteur van de firma Fero naar m'n MCZ musa hydro kijken.


    Gesponsorde inhoud


    Problemen MCZ Musa Hydro - Pagina 2 Empty Re: Problemen MCZ Musa Hydro

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 12:01 am