Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 15 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 14 gasten

SICCO


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    Is dit mogelijk....?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Is dit mogelijk....? Empty Is dit mogelijk....?

    Bericht van Gast za dec 04, 2010 2:25 pm

    Soms kopen mensen een pelletkachel die ruim voldoet aan hun woning maar......na 1 of 2 jaar beslist men het huis te verkopen en ergens anders een iets grotere woning aan te schaffen.

    De pelletkachel waarvan men dik tevreden is wordt meegenomen en geplaatst , na een tijdje stelt men vast omdat de te verwarmen ruimte iets groter is de capaciteit van de kachel ontoereikend is ....wat dan???

    Mogelijkheden zijn:

    - Kachel verkopen en een nieuwe zwaardere kopen(deze investering is voor iedereen niet mogelijk)

    -
    OF is het mogelijk het moederbord te vervangen door een zwaarder om ook de capaciteit op te drijven zoals bij een pc , indien ja ,is de kostprijs van een moederbord verantwoord

    Dit is misschien een vraag aan de installateurs !!
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Is dit mogelijk....? Empty Re: Is dit mogelijk....?

    Bericht van Philip za dec 04, 2010 2:35 pm

    krusty
    ik denk niet dat dit met het moederbord te maken heeft dan hoor, moest dit mogelijk zijn zullen ze gewoon de firmware moete aanpasse of de parameters herintsellen

    maar ik denk meer dat je de capacatiteit enkel kan verhogen door een groter branderpotje en heringstelde parameters. dus groter potje = meer pellets en meer capaciteit

    als ik mle goed herinner toen ik me kacheltje ging kopen zei de installateur het enige verschil tusse de 2 kachels is de grote van het branderpotje welke het verschil in capaciteit geeft( in samenwerking van andere parameters natuurlijk)



    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Is dit mogelijk....? Empty Re: Is dit mogelijk....?

    Bericht van Gast za dec 04, 2010 2:46 pm

    Kan het dat het aantal kanalen dat in de kachel loopt ook zorgt voor meer of minder warmte afgift?

    Groetjes
    Kristel
    ZaurusUser
    ZaurusUser
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 141
    Leeftijd : 56
    Registration date : 28-12-09

    Is dit mogelijk....? Empty Re: Is dit mogelijk....?

    Bericht van ZaurusUser za dec 04, 2010 2:59 pm

    Volgens mij zal de massa (gewicht) van de warmtewisselaar het grootste verschil maken.
    Als je zomaar meer (feller) gaat branden in een kachel die er niet voor gemaakt is, is de warmtewisselaar niet berekend om die extra warmte op te slaan en verdwijnt volgens mij (en de wetten van de fysica) alle extra warmte door de schouw. Indien niet, dan raakt de warmtewisselaar over-verhit met alle gevolgen van dien.
    Don't try this at home !

    Have fun,
    Werner.


    _________________
    Rika Topo
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Is dit mogelijk....? Empty Re: Is dit mogelijk....?

    Bericht van Gast zo dec 05, 2010 12:33 am

    Nee idd, ik denk dat een pelletkachel upgraden of beter gezegd opvoeren ronduit gevaarlijk is met kans op vervorming van je warmtewisselaar en je brandkamer.

    Toch sparen dan...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Is dit mogelijk....? Empty Re: Is dit mogelijk....?

    Bericht van erwin zo dec 05, 2010 12:36 am

    voor juiste antwoord wachten we beter op de bereidwillige installateur Basketball
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Is dit mogelijk....? Empty Re: Is dit mogelijk....?

    Bericht van jeanhup zo dec 05, 2010 8:57 am

    erwin123 schreef:voor juiste antwoord wachten we beter op de bereidwillige installateur Basketball

    Ik offer me wel weer op.... Smile

    Het vermogen wordt door 2 factoren bepaald:
    - het genereren van genoeg warmte (grootte branderpot, capaciteit extractiefan en parameterinstellingen)
    - het efficient overdragen van genoeg warmte (grootte warmtewisselaar en ruimteventilator).

    Bij kachels die qua vermogen heel dicht bij elkaar liggen kan alleen het aanpassen van branderpot en parameters voldoende zijn om te upgraden (zoals b.v. bij de kachel van Philip). Als de vermogens al iets verder uit elkaar liggen zal de warmtewisselaar ook vergroot moeten worden (zoals bij onze Adler 70 en 85). En bij nog grotere verschillen zullen ook de extractefan, ruimteventilator en wellicht zelfs de pellettoevoer vergroot moeten worden.

    groet,
    Jean


    Laatst aangepast door jeanhup op zo dec 05, 2010 9:06 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : typefoutjes)
    ZaurusUser
    ZaurusUser
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 141
    Leeftijd : 56
    Registration date : 28-12-09

    Is dit mogelijk....? Empty Re: Is dit mogelijk....?

    Bericht van ZaurusUser zo dec 05, 2010 10:50 am

    jeanhup schreef:
    erwin123 schreef:voor juiste antwoord wachten we beter op de bereidwillige installateur Basketball

    Bij kachels die qua vermogen heel dicht bij elkaar liggen kan alleen het aanpassen van branderpot en parameters voldoende zijn om te upgraden (zoals b.v. bij de kachel van Philip). Als de vermogens al iets verder uit elkaar liggen zal de warmtewisselaar ook vergroot moeten worden (zoals bij onze Adler 70 en 85). En bij nog grotere verschillen zullen ook de extractefan, ruimteventilator en wellicht zelfs de pellettoevoer vergroot moeten worden.

    groet,
    Jean

    De vraag is of je dat allemaal nog in dezelfde behuizing krijgt.
    Een nieuwe kachel dus ...


    _________________
    Rika Topo

    Gesponsorde inhoud


    Is dit mogelijk....? Empty Re: Is dit mogelijk....?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 2:49 pm