Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 25 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 24 gasten

Flamingo


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
knoepken
steven
6 plaatsers

    afvoorpijp?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    afvoorpijp? Empty afvoorpijp?

    Bericht van Gast vr jan 14, 2011 9:13 pm

    Zijn er pelletstokers die weten hoe lang de horizontale afvoorpijp mag zijn, om dan pas verticaal omhoog te gaan? Die pijp gaat door de muur komt uit in een berging en pakweg 140 cm verder gaat ze door de gevel buiten.

    mvgr. Polle Question



    Laatst aangepast door polle op vr jan 14, 2011 9:17 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    afvoorpijp? Empty Re: afvoorpijp?

    Bericht van steven vr jan 14, 2011 9:16 pm

    dat is toch een serieuze afstand.

    hoe korter hoe beter


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    avatar
    knoepken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Leeftijd : 73
    Registration date : 14-12-08

    afvoorpijp? Empty Re: afvoorpijp?

    Bericht van knoepken vr jan 14, 2011 9:17 pm

    Gebruik 2 Bochten van 45 GR
    Anonymous
    Gast
    Gast


    afvoorpijp? Empty Re: afvoorpijp?

    Bericht van Gast vr jan 14, 2011 9:28 pm

    polle schreef:Zijn er pelletstokers die weten hoe lang de horizontale afvoorpijp mag zijn, om dan pas verticaal omhoog te gaan? Die pijp gaat door de muur komt uit in een berging en pakweg 140 cm verder gaat ze door de gevel buiten.

    mvgr. Polle Question



    polle
    horizontaal mag niet ,altijd onder 45° naar buiten.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31491
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    afvoorpijp? Empty Re: afvoorpijp?

    Bericht van erwin vr jan 14, 2011 9:58 pm

    fleur schreef:
    polle schreef:Zijn er pelletstokers die weten hoe lang de horizontale afvoorpijp mag zijn, om dan pas verticaal omhoog te gaan? Die pijp gaat door de muur komt uit in een berging en pakweg 140 cm verder gaat ze door de gevel buiten.

    mvgr. Polle Question



    polle
    horizontaal mag niet ,altijd onder 45° naar buiten.

    1.40 m is nogal veel horizontaal
    kun je niet zoals beschreven 45gr, dan schuin omhoog; 45gr en door de muur.

    ideaal was in berging omhoog door dak als dit mogelijk zou zijn
    Anonymous
    Gast
    Gast


    afvoorpijp? Empty Re: afvoorpijp?

    Bericht van Gast vr jan 14, 2011 10:45 pm

    Hallo allemaal bedankt voor jullie reply, maandag komt de verkoper/plaatser en zal zien wat hij zegt,ik hou jullie op de hoogte.

    Polle Smile
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    afvoorpijp? Empty Re: afvoorpijp?

    Bericht van Jef za jan 15, 2011 12:46 am

    Ik dacht dat 80 cm horizontaal naar buiten de max lengte was dansend vuur
    Verder krijg je volgens mij problemen.


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    Anonymous
    Gast
    Gast


    afvoorpijp? Empty Re: afvoorpijp?

    Bericht van Gast za jan 15, 2011 7:55 am

    Kijk eens wat er in de handleiding staat, bij mij EdilKamin Seven staat:
    Het enige horizontale deel mag tot 2 m lang zijn en er mogen maximaal twee bochten van 90° in voorkomen.
    Indien de afvoer niet naar een schoorsteen wordt geleid, dienen een goed bevestigd verticaal segment van ten minste 1.5
    m (tenzij dat om duidelijke veiligheidsredenen dit niet mogelijk is)en een winddicht uiteinde geïnstalleerd te zijn. De verticale
    pijp kan intern of extern zijn.


    Laatst aangepast door Dirker op za jan 15, 2011 7:57 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : stukje tekst vergeten)
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 74
    Registration date : 23-10-10

    afvoorpijp? Empty Re: afvoorpijp?

    Bericht van turkoois za jan 15, 2011 11:22 pm

    Ik heb het bijna op dezelfde manier gedaan, maar dan nog een beetje erger: Daarom ga ik het binnenkort aanpassen.(op de goede manier)
    Ondanks dat ik gelezen had dat je maximaal 150 cm. horizontaal mag gaan heb ik toch op de onderstaande manier gedaan..
    Ik zal mijn aanleg van m'n inox schoorsteen uitleggen:
    Eerst horizontaal 1 meter door de muur van de living naar de garage, T-stuk, dan 2,50 cm omhoog, bocht 90 graden en dan na 170 cm horizontaal door de gevel van de garage naar buiten (op het westen) en daar een eindkap op.
    Met als gevolg: De "schoorsteen heeft geen "trek" maar "blaast". (Als de wind verkeerd staat)

    Ondanks deze foute boel (die ik zelf heb veroorzaakt, want ik heb de kachel zelf geinstalleerd) brandt mijn kachel toch uitstekend.

    Binnenkort ga ik de schoorsteen toch maar door het dak laten gaan. Ik denk dat dat een stuk veiliger wordt. (Mocht mijn rookgasventilator een keer uitvallen.)
    Aldoende leert men......

    Groeten,

    Chris (turkoois)


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    afvoorpijp? Empty Re: afvoorpijp?

    Bericht van Gast za jan 15, 2011 11:32 pm

    turkoois schreef:Ik heb het bijna op dezelfde manier gedaan, maar dan nog een beetje erger: Daarom ga ik het binnenkort aanpassen.(op de goede manier)
    Ondanks dat ik gelezen had dat je maximaal 150 cm. horizontaal mag gaan heb ik toch op de onderstaande manier gedaan..
    Ik zal mijn aanleg van m'n inox schoorsteen uitleggen:
    Eerst horizontaal 1 meter door de muur van de living naar de garage, T-stuk, dan 2,50 cm omhoog, bocht 90 graden en dan na 170 cm horizontaal door de gevel van de garage naar buiten (op het westen) en daar een eindkap op.
    Met als gevolg: De "schoorsteen heeft geen "trek" maar "blaast". (Als de wind verkeerd staat)

    Ondanks deze foute boel (die ik zelf heb veroorzaakt, want ik heb de kachel zelf geinstalleerd) brandt mijn kachel toch uitstekend.

    Binnenkort ga ik de schoorsteen toch maar door het dak laten gaan. Ik denk dat dat een stuk veiliger wordt. (Mocht mijn rookgasventilator een keer uitvallen.)
    Aldoende leert men......

    Groeten,



    Chris (turkoois)


    turkoois

    ik denk dat je na je aanpassing een winst zal hebben van 75 euro in plaats van 50.
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 74
    Registration date : 23-10-10

    afvoorpijp? Empty Re: afvoorpijp?

    Bericht van turkoois za jan 15, 2011 11:37 pm

    fleur schreef:
    turkoois schreef:Ik heb het bijna op dezelfde manier gedaan, maar dan nog een beetje erger: Daarom ga ik het binnenkort aanpassen.(op de goede manier)
    Ondanks dat ik gelezen had dat je maximaal 150 cm. horizontaal mag gaan heb ik toch op de onderstaande manier gedaan..
    Ik zal mijn aanleg van m'n inox schoorsteen uitleggen:
    Eerst horizontaal 1 meter door de muur van de living naar de garage, T-stuk, dan 2,50 cm omhoog, bocht 90 graden en dan na 170 cm horizontaal door de gevel van de garage naar buiten (op het westen) en daar een eindkap op.
    Met als gevolg: De "schoorsteen heeft geen "trek" maar "blaast". (Als de wind verkeerd staat)

    Ondanks deze foute boel (die ik zelf heb veroorzaakt, want ik heb de kachel zelf geinstalleerd) brandt mijn kachel toch uitstekend.

    Binnenkort ga ik de schoorsteen toch maar door het dak laten gaan. Ik denk dat dat een stuk veiliger wordt. (Mocht mijn rookgasventilator een keer uitvallen.)
    Aldoende leert men......

    Groeten,



    Chris (turkoois)


    turkoois

    ik denk dat je na je aanpassing een winst zal hebben van 75 euro in plaats van 50.

    Nou Fleur dan wordt mijn kachel wel heel erg zuinig, want ik tot nu toe over de hele periode vanaf 3-11 j.l. een gemiddelde verbruik van 503 gram per uur. Deze week zelfs gestookt op 22 graden 14 uur per dag moduleren een verbruik van 347 gram per uur.

    groeten Chris (turkoois)


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    afvoorpijp? Empty Re: afvoorpijp?

    Bericht van Gast za jan 15, 2011 11:59 pm

    turkoois schreef:
    fleur schreef:


    turkoois

    ik denk dat je na je aanpassing een winst zal hebben van 75 euro in plaats van 50.

    Nou Fleur dan wordt mijn kachel wel heel erg zuinig, want ik tot nu toe over de hele periode vanaf 3-11 j.l. een gemiddelde verbruik van 503 gram per uur. Deze week zelfs gestookt op 22 graden 14 uur per dag moduleren een verbruik van 347 gram per uur.

    groeten Chris (turkoois)



    ik ben eens benieuwd wat er in die 2m70 horizontale afvoerpijp van roet zal zitten turkoois ,post dit eens als je zover bent.


    gr fleur
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 74
    Registration date : 23-10-10

    afvoorpijp? Empty Re: afvoorpijp?

    Bericht van turkoois zo jan 16, 2011 3:36 pm

    fleur schreef:
    turkoois schreef:

    Nou Fleur dan wordt mijn kachel wel heel erg zuinig, want ik tot nu toe over de hele periode vanaf 3-11 j.l. een gemiddelde verbruik van 503 gram per uur. Deze week zelfs gestookt op 22 graden 14 uur per dag moduleren een verbruik van 347 gram per uur.

    groeten Chris (turkoois)



    ik ben eens benieuwd wat er in die 2m70 horizontale afvoerpijp van roet zal zitten turkoois ,post dit eens als je zover bent.


    gr fleur

    @ Fleur
    In de eerste horizontale meter, vlak achter de kachel, zat na 688 uur ongeveer 4 mm roet onder in de pijp. De rest van de pijpen waren nagenoeg schoon. Onderin Het T-stuk zat ongeveer 1 cm roet. Dus al met al vind ik dit nog meevallen. Zeker omdat ik de eerste maand nog aan het zoeken was naar de juiste afstelling met minder roetafzetting. De eerste maand had ik nogal wat roetafzetting, maar op dit moment blijft mijn ruitje en de binnenzijde van de kachel redelijk schoon en heel weinig roetaanslag. Alleen de achterwand wordt een beetje zwart boven het brandkorfje.

    Groeten,

    Chris (turkoois) kampvuur


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    afvoorpijp? Empty Re: afvoorpijp?

    Bericht van Gast wo okt 19, 2011 1:14 pm

    hoi even een vraagje moet je altijd een geisoleerde muurdoorvoer hebben ,of kan je ook een normale doorvoer erdoorheen doen.
    mijn huis is goed geisoleerd.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    afvoorpijp? Empty Re: afvoorpijp?

    Bericht van jeanhup wo okt 19, 2011 4:11 pm

    Gewoon een normale doorvoer gebruiken maar wel de ruimte tussen muur en pijp goed opvullen met rotswol (geen glaswol). Dat is bestand tot ca. 900ºC. Als je rondom minimaal een centimeter opgevuld hebt met rotswol heb je in feite dezelfde soort brandscheiding als bij een geisoleerde fabrieksdoorvoerpijp.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets

    Gesponsorde inhoud


    afvoorpijp? Empty Re: afvoorpijp?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 3:56 pm