Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 31 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 31 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    graag advies

    Anonymous
    Gast
    Gast


    graag advies Empty graag advies

    Bericht van Gast ma feb 07, 2011 11:12 pm

    beste iedereen, ik ben nieuw op dit forum, maar heb toch al een en ander opgestoken.
    we zijn van plan op korte termijn een pelletkachel te installeren.
    omdat onze inbouwcassette op hout bijna versleten is, dachten we eraan om voor soortgelijk type te kiezen, maar dan met pellets. we vragen ons af als dit soort type niet meer verlies in warmte geeft als een vrijstaand model, zoals dat nu bij onze 'flam' het geval is. wat is er zoal aan goede merken voorhanden,en hoe lang duurt het doorgaans vooralleer de kachel op temperatuur is? wat zijn de ervaringen met het lawaai van de ventilator, en hoe zit het met het stroomverbruik bij de opstart? ik weet, het zijn een resem vragen, maar als leek kan je dan ook maar beter advies vragen aan mensen die al ervaringen hebben ipv aan de instelateurs, die waarschijnlijk enkel geinteresseerd zijn in het verkopen. alvast bedankt voor de reacties, Wittesse
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    graag advies Empty Re: graag advies

    Bericht van jeanhup di feb 08, 2011 12:39 am

    Verlies van warmte is niet groter dan een vrijstaande pelletkachels: het overgrote deel wordt via de lucht naar je kamer in geblazen. De warmte die via de kachelmantel wordt uitgestraald is verwaarloosbaar (bij een gewone pelletkachel wordt eigenlijk ook alleen het voorste gedeelte echt warm).
    Goede merken: van onze eigen merken kan ik zeggen dat ze prima inbouwkachels maken, maar er zijn nog veel meer goede merken inbouwkachels. Kijk maar eens goed rond op dit forum.
    Een gemiddelde pelletkachel zal binnen 5-10 minuten opgestart zijn en op temperatuur zijn. Ze kan dan meteen warmte beginnen af te geven aan het interieur.
    Stroomverbruik bij opstart is ca. 300 watt, na een minuut of 5-10 valt dit terug naar ca. 90 watt.

    vriendelijke groet,

    Jean
    HK Pelletkachels
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    graag advies Empty Re: graag advies

    Bericht van steven di feb 08, 2011 8:52 am

    wittesse,

    tegen dat de kamer helemaal op temperatuur is, dat kan variëren. Als het buiten echt koud is, dan heeft mijn kachel 45 minuten nodig om het aangenaam warm te maken. als het buiten niet te koud is, zoals nu, dan duurt het ongeveer 25 minuten.

    Ik heb zelf een inbouw pelletkachel van Edilkamin, de pellbox scf. MCZ, Extraflame, Ecoteck, ... en nog een hele reeks andere hebben inbouwkachels.

    Tijdens de opstart heb je een piek in energieverbruik, zoals Jean hierboven beschrijft. Na de opstartfase valt dit sterk terug tot 60 a 90 W afhankelijk van het merk.

    Je moet er altijd rekening mee houden dat er een ventilator in een inbouwpelletkachel zit en dat dit geluid maakt.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    graag advies Empty Re: graag advies

    Bericht van Gast di feb 08, 2011 8:56 am

    wittesse
    enig nadeel bij inbouw is het vullen van pellets ,daarom goed uit de doppen zien hoe het vullen gebeurt bij alle merken.

    groot voordeel; er staat geen kachel in de weg als ie ingebouwd zit tof


    gr fleur
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    graag advies Empty Re: graag advies

    Bericht van pedro di feb 08, 2011 11:44 am

    Manier van vullen kan idd op 2manieren gebeuren:oftewel trek je de kachel uit dmv rails en dan valt de kachel stil of moet ie afliggen,2de optie is een lade langs boven in de kachel die je kan uittrekken ,ook wanneer de kachel brandt.Steven heeft zo een model,ikzelf heb een Ecoteck Sara en daar gebeurt het dmv de kachel uit te trekken.Achteraf bekeken is dit wel een nadeel,of een gewoonte....


    Grtz,
    pedro


    Laatst aangepast door pedro op di feb 08, 2011 2:27 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    graag advies Empty Re: graag advies

    Bericht van Gast di feb 08, 2011 12:25 pm

    pedro schreef:Manier van vullen kan idd op 2manieren gebeuren:oftewel trek je de kachel uit dmv rails en dan valt de kachel stil of moet is afliggen,2de optie is een lade langs boven in de kachel die je kan uittrekken ,ook wanneer de kachel brandt.Steven heeft zo een model,ikzelf heb een Ecoteck Sara en daar gebeurt het dmv de kachel uit te trekken.Achteraf bekeken is dit wel een nadeel,of een gewoonte....


    Grtz,
    pedro



    of een derde systeem wat jezelf plaatst pedro
    vb -van achteraan de kachel of zijkant kachel
    ik vul met aanvoerbuis vanop zolder.



    gr fleur
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    graag advies Empty Re: graag advies

    Bericht van pedro di feb 08, 2011 2:29 pm

    Ja Fleur,da is eigenlijk geen 3de systeem maar een aanvulling op mijn systeem:-)
    Kdacht zelf da je zo een trechter kon bijkopen om uw kachel van de zijkant van pellets te voorzien.Maar dan moet je weeral een gat maken in uw schouw en zie je nooit hoe vol of leeg je kachel is...Klooien volgens mij
    Grtz


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    graag advies Empty Re: graag advies

    Bericht van Gast di feb 08, 2011 6:45 pm

    pedro schreef:Ja Fleur,da is eigenlijk geen 3de systeem maar een aanvulling op mijn systeem:-)
    Kdacht zelf da je zo een trechter kon bijkopen om uw kachel van de zijkant van pellets te voorzien.Maar dan moet je weeral een gat maken in uw schouw en zie je nooit hoe vol of leeg je kachel is...Klooien volgens mij
    Grtz


    nochthans is dat het idiale om een voorraadtank in je schouw te monteren ,veronderstel dat je er 4 zakken kan inkieperen,dan ben je zeker gerust voor 4 dagen met een verbruik van 1 zak daags ,na 4 dagen kuis je de kachel en ben je weer weg voor 4 dagen.
    ik had eigenlijk nooit geen inbouw geplaatst moest ik niet in de mogelijkheid zijn geweest om met een konstante vulpijp te werken,want ik zie da niet zitten om hier tweemaal daags die kachel stil te leggen en te vullen hoor,mijn kachel wordt 1 maal in de maand uit de muur geschoven voor grondige kuisbeurt... en al die opties met schuifsystemen vind ik ook maar niets.



    gr fleur
    avatar
    atlasgust
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 100
    Leeftijd : 80
    Registration date : 01-01-09

    graag advies Empty Re: graag advies

    Bericht van atlasgust di feb 08, 2011 7:17 pm

    Fleur,
    En dan heb je mijn systeem nog,opzij van boven vullen 12 zakjes er in en een maand lekkere warmte. Wij stoken alleen avonds en in het weekend als we thuis zijn.
    Ik ben nog aan het uitzoeken om een mini aanzuigsysteem in de schouwmantel in te bouwen,zodanig dat ik b.v. met een ton op wielen ernaast zetdan hoef ik enkel de slang er in te gooien en vult hij zijn eigen.
    Maar ja ik ben niet van de snelste he daarom is mijn motto ook stel niet uit tot morgen wat je overmorgen kunt doen..... groetjes
    Anonymous
    Gast
    Gast


    graag advies Empty Re: graag advies

    Bericht van Gast vr feb 11, 2011 6:20 pm

    bedankt iedereen voor de vele reacties. toch nog enkele vraagjes.
    is het warmtegevoel bij een pelletkachel vergelijkbaar met een houtkachel, want zo ik overal lezen kan, is de vlam 'n pak kleiner als bij bv. 'n houtstoof. wat is de verwachte levensduur, en hoeveel garantie heeft men doorgaans op 'n pelletkachel?
    warme groetjes, Wittesse
    Anonymous
    Gast
    Gast


    graag advies Empty Re: graag advies

    Bericht van Gast vr feb 11, 2011 6:31 pm

    wittesse schreef:bedankt iedereen voor de vele reacties. toch nog enkele vraagjes.
    is het warmtegevoel bij een pelletkachel vergelijkbaar met een houtkachel, want zo ik overal lezen kan, is de vlam 'n pak kleiner als bij bv. 'n houtstoof. wat is de verwachte levensduur, en hoeveel garantie heeft men doorgaans op 'n pelletkachel?
    warme groetjes, Wittesse

    hoi
    nee het warmtegevoel is niet vergelijklbaar als bij een houtkachel
    mvg jl
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    graag advies Empty Re: graag advies

    Bericht van steven vr feb 11, 2011 6:56 pm

    een klassieke houtkachel is stralingswarmte, een pelletkachel heeft een ventilator om de warmte te verspreiden


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    graag advies Empty Re: graag advies

    Bericht van Uthrex vr feb 11, 2011 7:41 pm

    Ik vind dat onze Neema vrij dicht in de buurt komt van een houtkachel. Ge kunt er ook uw g*t aan verbranden, onze fluitketel heeft altijd warm water en in de koudste stukken van de winter zetten we er wel is een pizzapan op ook.
    Heeft geen ventilator. Let wel, de warmte-afgift is natuurlijk niet helemaal hetzelfde omdat de kachel geen massieve blok is.

    Uthrex


    _________________
    Remember time, when moto's were dangerous en sex was safe.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    graag advies Empty Re: graag advies

    Bericht van Gast vr feb 11, 2011 11:19 pm

    [quote="fleur"]
    pedro schreef:Manier van vullen kan idd op 2manieren gebeuren:oftewel trek je de kachel uit dmv rails en dan valt de kachel stil of moet is afliggen,2de optie is een lade langs boven in de kachel die je kan uittrekken ,ook wanneer de kachel brandt.Steven heeft zo een model,ikzelf heb een Ecoteck Sara en daar gebeurt het dmv de kachel uit te trekken.Achteraf bekeken is dit wel een nadeel,of een gewoonte....


    Grtz,
    pedro



    of een derde systeem wat jezelf plaatst pedro
    vb -van achteraan de kachel of zijkant kachel
    ik vul met aanvoerbuis vanop zolder.


    Er is nog een ander zeer handige vulsysteem zonder lades uit te trekken
    of kachels naar voren te trekken of een vulopeneing te moeten maken aan de zij of achterkant

    gewoon vanvoren bovenaan het pelletreservoir opnenen en vullen simpel als een voorzet kachel

    welke kachels ? de inbouw kachels van ECOFOREST Ecoair insert 13,5 kw ( of het kleinere model van 9 kw)
    bijkomend pluspunt inbouw diepte van maar 29 cm, nederlandstalige display , 3 ruiten met screenwach ,geen EXTRA ventilatierooster nodig !!
    afwerkingsrooster rondom kachel meegeleverd

    ik wou laten weten dat het ook gemakkelijk kan

    grts Frank


    Laatst aangepast door Steven op za feb 12, 2011 12:00 am; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : goede info, maar geen reclame!)

    Gesponsorde inhoud


    graag advies Empty Re: graag advies

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu di mei 07, 2024 6:31 pm