Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 12 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    balansventilatie pelletkachels

    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    balansventilatie pelletkachels Empty balansventilatie pelletkachels

    Bericht van Philip do feb 17, 2011 8:18 am

    huh ff gekeken

    komt van de link die je plaatste spartherm
    Balansventilatie voor pelletkachels



    Ook hier is een oplossing voor. Er wordt gebruik gemaakt van een dubbelwandige buis. Het binnenkanaal wordt gebruikt voor de rookgassen af te voeren. Het buitenste kanaal wordt gebruik om de kachel te verbinden met de buitenlucht. Met behulp van de KIT DIEUX wordt de aangetrokken lucht ook opgewarmt. Hierdoor is het in de winter ook niet meer nodig om je pelletakchel te ontsteken met een aanmaakblokje wanneer de temperatuur onder de 3 a 4 graden daalt.


    wel raar dat ik hier bijna niks van gehoord heb op het forum door onze leden dus ofwel hebbe bijna alle leden dit systeem of bijna niemand zou buitenlucht gebruiken
    ik heb dit systeem niet en gebruik buitenlucht en nog niet opgemerkt dat ik een aansteekblokje zou nodig gehad hebben om mijn kachel op te starte bij zelfs negatieve temperaturen

    sorry als ik het zo zeg weer een lekkere verkoopstruk van degene die dit model schouw op de markt gebracht heeft




    Laatst aangepast door Uthrex op zo feb 20, 2011 1:22 pm; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : ps ik doelde hierbij niet op de firma Vandebosch André die enkel leverancier en of plaatser is,mare op de uitvinder van dit rookkanaal he ^^)


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    balansventilatie pelletkachels Empty Re: balansventilatie pelletkachels

    Bericht van erwin do feb 17, 2011 8:30 am

    Philip schreef:
    sorry als ik het zo zeg weer een lekkere verkoopstruk van degene die dit model schouw op de markt gebracht heeft

    de lucht wordt toch opgewarmd door de gloeikaars?

    bij de ontsteking is de rookgas koud, hoe kan de lucht in het buitenste kanaal dan opgewarmd worden door dit systeem wat?

    of zou de KIT DIEUX dit elektrisch verwarmen bij opstart


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    balansventilatie pelletkachels Empty Re: balansventilatie pelletkachels

    Bericht van Philip do feb 17, 2011 8:33 am

    wel daarom dat ik zei handig verkoopstrukje enige voordeel dat dit systeem volgens mij bied is
    je hoeft geen 2 gaten in de muur te boren
    met 1 heb je genoeg nu, wat ik dan wel een groot pluspunt vind maar of het de wellicht duurdere aankoopprijs van deze schouwen goed kan praten weet ik niet ^^


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    balansventilatie pelletkachels Empty Re: balansventilatie pelletkachels

    Bericht van erwin do feb 17, 2011 8:44 am

    Philip schreef:wel daarom dat ik zei handig verkoopstrukje enige voordeel dat dit systeem volgens mij bied is
    je hoeft geen 2 gaten in de muur te boren
    met 1 heb je genoeg nu, wat ik dan wel een groot pluspunt vind maar of het de wellicht duurdere aankoopprijs van deze schouwen goed kan praten weet ik niet ^^

    idd 1 gat boren is genoeg, wel een groter van 13 of 15cm misschien...

    de buis zal wel flink duurder zijn, plus die speciale koppeling aan de kachel nog eens erbij

    ik begrijp het voordeel ook niet, misschien dat nicky meer info kan geven




    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    balansventilatie pelletkachels Empty Re: balansventilatie pelletkachels

    Bericht van jeanhup do feb 17, 2011 8:56 am

    Zal zo'n buis ook niet tot condensatie van rookgassen leiden? Feitelijk koel je het rookkanaal nu met buitenlucht.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    balansventilatie pelletkachels Empty Re: balansventilatie pelletkachels

    Bericht van erwin do feb 17, 2011 9:00 am

    jeanhup schreef:Zal zo'n buis ook niet tot condensatie van rookgassen leiden? Feitelijk koel je het rookkanaal nu met buitenlucht.

    juist jean, maar bij de opstart zie ik dit toch niet werken als de rookgas nog koud is


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    balansventilatie pelletkachels Empty balansventilatie pelletkachels

    Bericht van Philip do feb 17, 2011 7:27 pm

    nee en laat dat nu net hun reclame zijn
    kachel opstarten zonder zip blokje ^^


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    balansventilatie pelletkachels Empty Re: balansventilatie pelletkachels

    Bericht van Gast zo feb 20, 2011 1:13 pm

    Hoi Leden,

    ik heb ook de mening dat een pelletkachel of thermokachel ook niet volledig gesloten is. Ook al haal je de zuurstof extern.

    Ik heb al eens een paar keer voorgehad dat de kachel niet onmiddellijk tot ontbranding kwam maar wel sterk blijft smeulen. Gevolg hevige rookontwikkeling in de pelletkachel. Door de aangevoerde lucht gaan dan plots toch de smeulende pellets tot ontbranding komen met als gevolg een "WOEF" geluid bij mij.
    Je merkt dan dat de rook even langs het venster komt.
    (Ik moet er wel eerlijkheidshalve aan toevoegen dat het branderskorfje niet gereinigd werd)

    Probeer maar eens met een briquet langs het venster te gaan. je zal merken dat hij wel nog zuurstof neemt uit te kamer.

    Merken andere gebruikers dat ook.
    spartherm,
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    balansventilatie pelletkachels Empty Re: balansventilatie pelletkachels

    Bericht van Uthrex zo feb 20, 2011 1:24 pm

    Er zijn wel volledig gesloten kachels (Fleur zal zo dadelijk wel beginnen te roepen). Maar de meeste hebben volgens mij een opening boven de deur. Dit om het raampje proper(der) te houden.

    Uthrex


    _________________
    Remember time, when moto's were dangerous en sex was safe.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    balansventilatie pelletkachels Empty Re: balansventilatie pelletkachels

    Bericht van Gast zo feb 20, 2011 2:53 pm

    Uthrex schreef:Er zijn wel volledig gesloten kachels (Fleur zal zo dadelijk wel beginnen te roepen). Maar de meeste hebben volgens mij een opening boven de deur. Dit om het raampje proper(der) te houden.

    Uthrex



    ik roep nooit uthrex en de laatste tijd kan je zeker niet klagen,ik hou me rustig......
    bij mij is het zo dat er overal dichtingen zijn aangebracht ttz rond de deur,onder de branderpot en gans de verdere uitlaat,maar toch zijn er 2 MINIME openingen ,dit langs de 2 schraperstangen om de warmtewisselaar te kuisen (die men op en neer beweegt bij het kuisen.
    dus mijn conclussie van mijn kachels --geen 100% gesloten circuit.

    volgens mij is de dichting onder de branderpot voorzien omdat alle lucht die onder de pot geblazen wordt door de gaatjes zou gestuurd worden voor de verbranding van de pellets.
    de deurdichting heeft ook als doel om de lucht die op het deurglas geblazen wordt binnenin de kachel te houden.

    de schouwtrek heeft volgens mij niets te maken met de verbranding in de branderpot aangezien je die kachels perfekt kan laten branden op een uitlaat-waterfilter of zonder schouw.


    gr fleur
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    balansventilatie pelletkachels Empty Re: balansventilatie pelletkachels

    Bericht van Block zo feb 20, 2011 4:43 pm

    Spartherm, heb ik ook al een paar keer gehad. Was bij mij wel een teken van koekvorming in de branderpot. Ik krijg dan zelf een verbrande geur in de veranda. Maar is dat eigenlijk op zich gevaarlijk dat WOEF-effect? Na die WOEF brandt de kachel direct terug perfect.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    balansventilatie pelletkachels Empty Re: balansventilatie pelletkachels

    Bericht van Gast zo feb 20, 2011 8:42 pm

    sommige merken zijn bezig met pelletkachels met gesloten verbranding. Palazzetti is hier oa met bezig samen met een concentrisch rookkanaal waarin aanvoer en afvoerkanaal zit zoals bij gesloten gaskachels.

    De concentrische buizen voor pelletkachels bestaan al even. Poujoulat is hier oa met bezig.

    Zelf heb ik zo nog geen systeem geplaatst.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    balansventilatie pelletkachels Empty Re: balansventilatie pelletkachels

    Bericht van Gast zo feb 20, 2011 9:06 pm

    dafke_307 schreef:sommige merken zijn bezig met pelletkachels met gesloten verbranding. Palazzetti is hier oa met bezig samen met een concentrisch rookkanaal waarin aanvoer en afvoerkanaal zit zoals bij gesloten gaskachels.

    De concentrische buizen voor pelletkachels bestaan al even. Poujoulat is hier oa met bezig.

    Zelf heb ik zo nog geen systeem geplaatst.



    dafke

    wat bedoel je dan juist met.. gesloten verbranding?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    balansventilatie pelletkachels Empty Re: balansventilatie pelletkachels

    Bericht van erwin zo feb 20, 2011 9:52 pm

    Block schreef:Spartherm, heb ik ook al een paar keer gehad. Was bij mij wel een teken van koekvorming in de branderpot. Ik krijg dan zelf een verbrande geur in de veranda. Maar is dat eigenlijk op zich gevaarlijk dat WOEF-effect? Na die WOEF brandt de kachel direct terug perfect.

    die WOEF is niet gevaarlijk,
    de overdruk kan weg langs de inlaat of uitlaat


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    balansventilatie pelletkachels Empty Re: balansventilatie pelletkachels

    Bericht van Gast zo feb 20, 2011 10:32 pm

    erwin123 schreef:
    Block schreef:Spartherm, heb ik ook al een paar keer gehad. Was bij mij wel een teken van koekvorming in de branderpot. Ik krijg dan zelf een verbrande geur in de veranda. Maar is dat eigenlijk op zich gevaarlijk dat WOEF-effect? Na die WOEF brandt de kachel direct terug perfect.

    die WOEF is niet gevaarlijk,
    de overdruk kan weg langs de inlaat of uitlaat



    maar is dat wel goed voor de extractie-motor die ontploffingen (woefen zoals jullie ze noemen)???
    Anonymous
    Gast
    Gast


    balansventilatie pelletkachels Empty Re: balansventilatie pelletkachels

    Bericht van Gast ma feb 21, 2011 7:47 pm

    fleur schreef:
    dafke_307 schreef:sommige merken zijn bezig met pelletkachels met gesloten verbranding. Palazzetti is hier oa met bezig samen met een concentrisch rookkanaal waarin aanvoer en afvoerkanaal zit zoals bij gesloten gaskachels.

    De concentrische buizen voor pelletkachels bestaan al even. Poujoulat is hier oa met bezig.

    Zelf heb ik zo nog geen systeem geplaatst.



    dafke

    wat bedoel je dan juist met.. gesloten verbranding?
    enkel aanvoer zuurstof via het buitenste kanaal van het concentrisch systeem.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    balansventilatie pelletkachels Empty Re: balansventilatie pelletkachels

    Bericht van erwin ma feb 21, 2011 7:55 pm

    dafke wat is dan het voordeel tov normaal externe lucht, buiten maar 1 gat te boren?

    men spreekt in de reklame van opgewarmde luchtaanvoer, maar bij de opstart is er die nog niet


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    balansventilatie pelletkachels Empty Re: balansventilatie pelletkachels

    Bericht van Gast ma feb 21, 2011 8:54 pm

    erwin123 schreef:dafke wat is dan het voordeel tov normaal externe lucht, buiten maar 1 gat te boren?

    men spreekt in de reklame van opgewarmde luchtaanvoer, maar bij de opstart is er die nog niet



    of zou er onderaan een weerstand inzitten die de lucht opwarmt bij het starten,ik versta hier ook de meerwaarde niet van dit systeem
    Anonymous
    Gast
    Gast


    balansventilatie pelletkachels Empty Re: balansventilatie pelletkachels

    Bericht van Gast ma feb 21, 2011 11:13 pm

    Deze systemen kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden bij installaties
    die niet tegen een buitenmuur geplaatst worden, en waarbij het
    rookgaskanaal door het dak wordt gebracht. Wel is het in de praktijk
    niet zo interessant als het lijkt, het probleem is, dat de opgewarmde lucht aan de buitenkant van de concentrische buis zo hard opwarmt, dat
    deze op zijn beurt ook weer de neiging heeft om te gaan stijgen, met
    als gevolg dat de rookgasventilator teveel moeite krijgt om de verbrandingslucht in de kachel te krijgen. Gevolg is dat je geen optimale verbranding kan krijgen door een gebrek aan voldoende zuurstof in het brandkorfje. De laaste modellen van Rika kunnen 100% ruimte onafhankelijk branden om ff in te pikken op het feit of er zulke kachels zouden bestaan.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    balansventilatie pelletkachels Empty Re: balansventilatie pelletkachels

    Bericht van erwin ma feb 21, 2011 11:41 pm

    Jordy schreef:Deze systemen kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden bij installaties
    die niet tegen een buitenmuur geplaatst worden, en waarbij het
    rookgaskanaal door het dak wordt gebracht. Wel is het in de praktijk
    niet zo interessant als het lijkt, het probleem is, dat de opgewarmde lucht aan de buitenkant van de concentrische buis zo hard opwarmt, dat
    deze op zijn beurt ook weer de neiging heeft om te gaan stijgen, met
    als gevolg dat de rookgasventilator teveel moeite krijgt om de verbrandingslucht in de kachel te krijgen. Gevolg is dat je geen optimale verbranding kan krijgen door een gebrek aan voldoende zuurstof in het brandkorfje.

    volgens mij meer nadelen dan voordelen

    1. zoals je uitlegt slechtere aanvoer verbrandingslucht langs aanvoerkant

    2. plus dat de lucht in de buitenste buis de rookgas nog eens extra afkoelt, zeker aan de top waar de lucht het koudste is, dus nog eens slechtere trek aan de afvoerkant erbij

    1+2 slechte aanvoer verbrandingslucht + slechte trek rookgas dus zeer slechte verbranding, koekvorming,...

    blijkbaar alleen geschikt bij korte buizen recht door de muur zoals bij gasketels
    zeker niet als je 4m omhoog gaat

    geef me dan maar een zip-blokje spring


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    balansventilatie pelletkachels Empty Re: balansventilatie pelletkachels

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 7:19 am