Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 39 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 38 gasten

Luc


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+11
stef123
nick1
Jef
Philip
erwin
ss
steven
Block
Uthrex
qoflurk
knoepken
15 plaatsers

    Wat als de stroom plots uitvalt???


    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast di feb 22, 2011 8:07 pm

    Hallo,

    Bedankt voor jullie reactie's.
    Ik had vroeger ook geen schouw. Maar als de wind verkeerd zat moest ik het zonder verwarming doen. 2de fase, dan met een kapje. Dat was ok. Maar bij het opstarten van de kachel had ik altijd rookontwikkeling. Er zijn al heel veel pellets in de korf voor er eindelijk vlam in kwam. Toen zag ik door het ruitje alleen maar rook. En dan plots woef en dan was de vlam er en de rook helemaal weg. Nu heb ik er ondertussen een inox buis laten opzetten van ongeveer 2 m hoog, want de uitlaat van de kachel kwam ongeveer 40cm boven de grond ( recht naar buiten) en ik zag af en toe niet meer door mijn vensters.
    Nu dat die buis erop staat heb ik die rook niet meer. Maar ik durf wel het stopcontact niet uittrekken. De laatste keer was de installateur hier en die heeft het vuurpotje dan naar buiten gedragen. Had misschien beter de deur van de kachel dicht gelaten....

    Hoe kan ik weten of mijn schouw nu trekt.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast di feb 22, 2011 8:08 pm

    Philip schreef:die spleten onder en bovenaan het ruitje
    dat systeem om lucht over je ruitje te laten stromen zodat het ruitje zogezegd minder snel zou vervuilen
    airwasch ofzo iets genoemd



    ik heb ook een extraflame-comfort maar hier is dat toch heel anders hoor,ruit zit volledig afgedicht met koord in de deur en de deur volledig afgedicht met koord op de kachel,mijn airwasch gebeurt in de kachel,onder en boven.
    ik heb hier al sommige verkopers horen uiteenleggen dat je een blad papier tussen de deur moet steken en er aan trekken om te kijken of alles dicht is,zouden er dan 2 systemen van kachels bestaan ???


    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Philip di feb 22, 2011 8:32 pm

    mijn deur sluit perfect af
    enkel het ruitje is precies vasgelijmd op de deur enkel de bovenzijde en onderzijde van het ruitje is niet verlijmd en daat is 2mm speling tussen


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Philip di feb 22, 2011 8:34 pm

    veeke schreef:Hallo,

    Bedankt voor jullie reactie's.
    Ik had vroeger ook geen schouw. Maar als de wind verkeerd zat moest ik het zonder verwarming doen. 2de fase, dan met een kapje. Dat was ok. Maar bij het opstarten van de kachel had ik altijd rookontwikkeling. Er zijn al heel veel pellets in de korf voor er eindelijk vlam in kwam. Toen zag ik door het ruitje alleen maar rook. En dan plots woef en dan was de vlam er en de rook helemaal weg. Nu heb ik er ondertussen een inox buis laten opzetten van ongeveer 2 m hoog, want de uitlaat van de kachel kwam ongeveer 40cm boven de grond ( recht naar buiten) en ik zag af en toe niet meer door mijn vensters.
    Nu dat die buis erop staat heb ik die rook niet meer. Maar ik durf wel het stopcontact niet uittrekken. De laatste keer was de installateur hier en die heeft het vuurpotje dan naar buiten gedragen. Had misschien beter de deur van de kachel dicht gelaten....

    Hoe kan ik weten of mijn schouw nu trekt.

    zoals vroeger

    kachel van hmm laten we zeggen schouw weg trekken propje papier in brand steken of wierrookstokje als de rook in de schouw gezogen word heb je trek , bij echte schouwen voel je de trek al met de blote hand


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van erwin di feb 22, 2011 8:36 pm

    fleur schreef:
    Philip schreef:die spleten onder en bovenaan het ruitje
    dat systeem om lucht over je ruitje te laten stromen zodat het ruitje zogezegd minder snel zou vervuilen
    airwasch ofzo iets genoemd



    ik heb ook een extraflame-comfort maar hier is dat toch heel anders hoor,ruit zit volledig afgedicht met koord in de deur en de deur volledig afgedicht met koord op de kachel,mijn airwasch gebeurt in de kachel,onder en boven.
    ik heb hier al sommige verkopers horen uiteenleggen dat je een blad papier tussen de deur moet steken en er aan trekken om te kijken of alles dicht is,zouden er dan 2 systemen van kachels bestaan ???

    nee 3 systemen

    rondom met koord,
    boven onder spleet voor airwash,
    volledig gesloten zoals de laatste van riko met dubbelglas


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van erwin di feb 22, 2011 8:39 pm

    veeke schreef:
    Hoe kan ik weten of mijn schouw nu trekt.

    smorgens als de kachel uitstaat een prop krantepapier of een zipblokje aansteken in het lege korfje en de deur sluiten wat?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast di feb 22, 2011 8:40 pm

    Fleur,

    Als je een Extraflame Comfort hebt, ga je tussen de gietijzeren omlijsting en de ruit een kleine gleuf hebben, waar je met een (oude) bankkaart tussen kan. Normaal gezien wordt deze gleuf ook gereinigd tijdens het onderhoud. Deze heeft opening heeft 2 redenen, eerst en vooral is deze er om extra zuurstof toe te voegen boven in de vlam, om zoveel mogelijk onverbrande gassen nog op te branden door een extra boost zuurstof toe te voegen (secundaire verbrandingslucht), en ten tweede zorgt deze luchtstroom ervoor dat stof en roet niet de kans krijgt om tegen de venster te gaan hechten. Het zeker aan te raden om dit af en toe eens terug open te maken, omdat hij stof uit de omgeving aanzuigt, en dit stof gaat de gleuf verstoppen. Als je het niet kan verwijderen met bankkaart of stukje plastic, kan je ook makkelijk de 4 schroefjes losdraaien en het venster even eruit nemen, dan ga je duidelijk de strepen stof, dik op de ruit zien liggen en kan je ze makkelijk verwijderen.
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Philip di feb 22, 2011 8:44 pm

    jordy ietske beter met woorden dan ikke ^^


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast di feb 22, 2011 8:46 pm

    idd, ik post niet zo veel, maar als ik het eens doe, maak ik er wel werk van he ;-)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast di feb 22, 2011 8:52 pm

    Jordy schreef:Fleur,

    Als je een Extraflame Comfort hebt, ga je tussen de gietijzeren omlijsting en de ruit een kleine gleuf hebben, waar je met een (oude) bankkaart tussen kan. Normaal gezien wordt deze gleuf ook gereinigd tijdens het onderhoud. Deze heeft opening heeft 2 redenen, eerst en vooral is deze er om extra zuurstof toe te voegen boven in de vlam, om zoveel mogelijk onverbrande gassen nog op te branden door een extra boost zuurstof toe te voegen (secundaire verbrandingslucht), en ten tweede zorgt deze luchtstroom ervoor dat stof en roet niet de kans krijgt om tegen de venster te gaan hechten. Het zeker aan te raden om dit af en toe eens terug open te maken, omdat hij stof uit de omgeving aanzuigt, en dit stof gaat de gleuf verstoppen. Als je het niet kan verwijderen met bankkaart of stukje plastic, kan je ook makkelijk de 4 schroefjes losdraaien en het venster even eruit nemen, dan ga je duidelijk de strepen stof, dik op de ruit zien liggen en kan je ze makkelijk verwijderen.



    jordy
    morgen ga ik eens de kachel afzetten en nog eens grondig bekijken,maar bij mijn weten zit mijn ruit volledig (met koord)afgedicht in de deur en zijn tussen ruit en deur nergens openingen .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast di feb 22, 2011 8:59 pm

    Fleur,

    Heb je een Comfort Mini of een Comfort Maxi?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast di feb 22, 2011 9:00 pm

    Jordy schreef:Fleur,

    Heb je een Comfort Mini of een Comfort Maxi?



    een comfort plus
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast di feb 22, 2011 9:05 pm

    Enkel van de Maxi was ik niet 100% zeker (maar wel voor 99%), omdat deze een rond glas heeft, maar de plus, heeft ook deze opening tussen glas en deur. De dichting zit normaal gezien enkel rond de deur.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast di feb 22, 2011 9:12 pm

    Jordy schreef:Enkel van de Maxi was ik niet 100% zeker (maar wel voor 99%), omdat deze een rond glas heeft, maar de plus, heeft ook deze opening tussen glas en deur. De dichting zit normaal gezien enkel rond de deur.



    bij mij toch niet hoor jordy,glas zit gemonteerd rondom met zwarte kous.
    kachel is van 2009
    ga morgen nog eens goed bekijken
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast di feb 22, 2011 9:38 pm

    Je hebt gelijk Fleur, heb nog maar ooit 1x onderhoud gedaan op een comfort plus en dacht dat er geen dichting zat, maar heb net even de exploded view bekeken en er zit zo te zien toch een dichting. kijk maar eens op volgende link, ik denk dat je het over nr 11 hebt, een dichtingskoord van 6x2.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast di feb 22, 2011 10:03 pm

    Jordy schreef:Je hebt gelijk Fleur, heb nog maar ooit 1x onderhoud gedaan op een comfort plus en dacht dat er geen dichting zat, maar heb net even de exploded view bekeken en er zit zo te zien toch een dichting. kijk maar eens op volgende link, ik denk dat je het over nr 11 hebt, een dichtingskoord van 6x2.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]




    inderdaad jordy ,zo is het
    bij mijn weten is mijn kachel hermetisch afgesloten buiten de 2 kleine openingen van de stangen om de warmtewisselaar te kuisen.
    ik wist niet dat jij installateur was jordy ,mag ik ook weten waar jou zaak zich bevind en nog een laatste vraagje misschien;zijn er bij extraflame boeken te koop met alle onderdelen (of werkplaatsboek)zoals op jou micro-fiches.


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast di feb 22, 2011 10:33 pm

    Ik ben eigenlijk geen installateur, maar ben wel altijd technieker geweest vooral veel gewerkt met Extraflame kachels.
    Boeken zijn er volgens mij niet te koop, maar je kan nog meer technische hanleidingen vinden op de support van extraflame.it.
    Er zijn nog enkele kachels die een aftakking hebben in de aanvoer(verbrandings) lucht, die boven in de vlam uitmond, en zo zorgt voor de secundaire luchttoevoer, maar ik wist niet dat de comfort plus dit ook had. De mini heeft het in ieder geval zeker niet, daar heb ik er wel al tientallen van onderhouden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast di feb 22, 2011 10:51 pm

    Jordy schreef:Ik ben eigenlijk geen installateur, maar ben wel altijd technieker geweest vooral veel gewerkt met Extraflame kachels.
    Boeken zijn er volgens mij niet te koop, maar je kan nog meer technische hanleidingen vinden op de support van extraflame.it.
    Er zijn nog enkele kachels die een aftakking hebben in de aanvoer(verbrandings) lucht, die boven in de vlam uitmond, en zo zorgt voor de secundaire luchttoevoer, maar ik wist niet dat de comfort plus dit ook had. De mini heeft het in ieder geval zeker niet, daar heb ik er wel al tientallen van onderhouden.


    met welke kachel verwarm jij jordy en jou mening over de pellets?
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van steven di feb 22, 2011 11:31 pm

    Fleur,

    Jordy werkte vroeger voor een installateur maar heeft nu een andere richting in geslaan


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast wo feb 23, 2011 8:05 pm

    Ik verwarm me met een Rika Como, en gebruik Mandi of German pellets,
    over de kwaliteit van de pellets kan ik enkel zeggen dat we moeten onthouden dat het natuur producten zijn, en dat de kwaliteit van elk merk sterk kan schommelen, omdat dit afhankelijk is van veel factoren, die de pelletmakers ook niet in de hand hebben. Om een voorbeeld te geven, heeft de streek waar de boom gegroeid heeft voor hij verwerkt werd tot bv meubels en daarna pellets, een grote invloed op de vorming van as. Bomen die groeien in kalkrijke gebieden produceren meer as dan andere.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van erwin wo feb 23, 2011 8:10 pm

    Jordy schreef:Ik verwarm me met een Rika Como, en gebruik Mandi of German pellets,
    over de kwaliteit van de pellets kan ik enkel zeggen dat we moeten onthouden dat het natuur producten zijn, en dat de kwaliteit van elk merk sterk kan schommelen, omdat dit afhankelijk is van veel factoren, die de pelletmakers ook niet in de hand hebben. Om een voorbeeld te geven, heeft de streek waar de boom gegroeid heeft voor hij verwerkt werd tot bv meubels en daarna pellets, een grote invloed op de vorming van as. Bomen die groeien in kalkrijke gebieden produceren meer as dan andere.

    jordy heb je ooit badger of cleanfire getest
    persoonlijk in mijn kachel branden mandi (of calor) en german ook het beste


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast wo feb 23, 2011 9:23 pm

    Jordy schreef:Fleur,

    Als je een Extraflame Comfort hebt, ga je tussen de gietijzeren omlijsting en de ruit een kleine gleuf hebben, waar je met een (oude) bankkaart tussen kan. Normaal gezien wordt deze gleuf ook gereinigd tijdens het onderhoud. Deze heeft opening heeft 2 redenen, eerst en vooral is deze er om extra zuurstof toe te voegen boven in de vlam, om zoveel mogelijk onverbrande gassen nog op te branden door een extra boost zuurstof toe te voegen (secundaire verbrandingslucht), en ten tweede zorgt deze luchtstroom ervoor dat stof en roet niet de kans krijgt om tegen de venster te gaan hechten. Het zeker aan te raden om dit af en toe eens terug open te maken, omdat hij stof uit de omgeving aanzuigt, en dit stof gaat de gleuf verstoppen. Als je het niet kan verwijderen met bankkaart of stukje plastic, kan je ook makkelijk de 4 schroefjes losdraaien en het venster even eruit nemen, dan ga je duidelijk de strepen stof, dik op de ruit zien liggen en kan je ze makkelijk verwijderen.

    Jordy heeft gelijk hoor,
    mijn Saey heeft ook die gleufjes.
    De deur is weliswaar volledig dicht en voorzien van dichtingskoord,
    maar de 4 gleuven zitten achter de deur, bovenkant.
    En daar kan de rook vantusssen komen.
    Zie fig 4 en 5, blz 3 en 4.
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Ik wil wel geloven dat sommigen een goed trekkende schouw hebben, en géén rookontwikkeling als de kachel stilvalt,
    maar om zonder elektriciteit de kachel de doen branden...? Daar heb ik sterke twijfels over.
    Wat doe je dan met de toevoer van pellets? Iedere 5 minuten de deur openen en een handvol pellets in de korf werpen?
    Zonder elektriciteit geen draaiende ventilator, maar ook geen draaiende motor voor de pelletschroef.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast wo feb 23, 2011 9:43 pm

    Ik heb net even een 'blackout' test gedaan met onze Adler (waarvan ik eigenlijk niet weet of die screenwash heeft of zoiets): op stand 3 de hoofdschakelaar uitgezet en dan vallen de vlammen helemaal weg en begint het flink te walmen in de kachel. Gelukkig komt er niks onze keuken in en wordt de rook blijkbaar goed genoeg weggezogen door het rookkanaal. Na ca. 5 minuten was de rook weg en lagen er alleen nog een paar zwarte pellets in het bakje.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gast wo feb 23, 2011 9:45 pm

    De pelletkachel gaat uit als de stroom uitvalt.
    Al is dit toch niet ideaal voor de kachel. Dit kan toch kortstondig zorgen voor oververhitting.
    Ik heb dit al meerdere malen meegemaakt dat de stroom in mijn regio uitvalt.
    Vroeger was dit ongeveer 1 keer per maand.
    Sinds enkele weken zijn de luchtleidingen vervangen door een nieuwe ondergrondse kabel. (Ik woon in de Ardennen)
    Toch heb ik in de nieuwe woning een nood circuit voorzien. Die wordt gevoed door een nood groep in geval van stroomuitval.
    Waarom, heel simpel. Als ik hout brand in mijn pellet-hout CV kachel. Dan kunt u niet zomaar het hout doen stoppen van branden.
    Dit zal oververhitting veroorzaken in mijn CV kachel en dat wil ik vermijden.
    Ten tweede, het is niet altijd plezant niets meer van stroom te hebben in de late avond in de winter.
    Geen licht en geen verwarming meer. Daarom de beslissing een nood groepje te voorzien.

    Voor alle duidelijkheid: ongecontroleerd uitschakelen van een kachel is geen goed idee.
    Dus beter voorkomen dan genezen.
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Philip wo feb 23, 2011 9:46 pm

    cyrre schreef:eidingen/01.%20Vrijstaande%20kachels/05.%20Pellets/Neema/Neema%20ned.pdf[/url]

    Ik wil wel geloven dat sommigen een goed trekkende schouw hebben, en géén rookontwikkeling als de kachel stilvalt,
    maar om zonder elektriciteit de kachel de doen branden...? Daar heb ik sterke twijfels over.
    Wat doe je dan met de toevoer van pellets? Iedere 5 minuten de deur openen en een handvol pellets in de korf werpen?
    Zonder elektriciteit geen draaiende ventilator, maar ook geen draaiende motor voor de pelletschroef.


    hmm wat doe je dan met je cv
    iedereen zelfs mijn overbuur zeurt erover als je geen electriciteit hebt werk je kachel niet

    beste vrienden,leden een cv werkt dan ook niet pig


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van erwin wo feb 23, 2011 9:49 pm

    cyrre schreef:
    maar om zonder elektriciteit de kachel de doen branden...? Daar heb ik sterke twijfels over.
    Wat doe je dan met de toevoer van pellets? Iedere 5 minuten de deur openen en een handvol pellets in de korf werpen?
    Zonder elektriciteit geen draaiende ventilator, maar ook geen draaiende motor voor de pelletschroef.

    cyrre voor alles is een oplossing Smile



    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Wat als de stroom plots uitvalt??? - Pagina 2 Empty Re: Wat als de stroom plots uitvalt???

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 5:40 am